Kun nyt jutut muutenkin meni jo moottoripyörä hommiin...
Niin kyselläänpä onko kukaan tehnyt itse näitä "black bokseja" tms. diy henkeen.
Lähinna tuo mini paino kytkimillä, hoidetut vilkkujen valojen yms ohjaus kiinnostaisi toteuttaa omaankin pyörään.
Tässä yksi esimerkki. http://motogadget.com/en/electrics/electronic-control-box-m-unit/m-unit-digit-tastersteuerung-u-sicherung.html (http://motogadget.com/en/electrics/electronic-control-box-m-unit/m-unit-digit-tastersteuerung-u-sicherung.html)
Eli noissahan vain ohjaus singnaali tulee kytkimeltä ja virrat kulkee boksilta etiä päin.
Ei varmaan kummoinen tehdä varsinkin jos jättäisi tuon varashälytimen pois.
Laita CAN-väylä jos rakenteleen rupeet! 8)
http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4 (http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4)
Eiköhän kahvassa ole tuo piiri...
http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS2408.pdf
Pikkasen epäilyttää tuossa pitemmän päälle se että kahvan kytkimet on suuniteltu toimimaan isolla virralla.
Hituvirralla ei välttämättä kontaktit pysy toimivina. Toisaalta eivät ainakaan pala :)
Vilkut, Pitkat valot, töötti ja startti nappula, eli viisi piuhaa ja maa sarvilta boksille sitten sieltä ohjailu itse laitteille ei tartte can väylää.
Kytkimethän on tarkoitus vaihtaa kuitenkin jonkinlaisella suojauksella oleviin micro kytkimiin. Niin kyllä luulisi pelaavan.
Tarvisi rakennella tuo boksi vain, että painallus, vilkku päälle toinen pois päältä. Ja valot samalla periaatteella ja sitten startti ja töötti omineen.
edit: tässä vielä yksi kevyempi versio box:ista http://catalog.zodiac.nl/en/Catalog/04+Lighting%2c+Indicators+%C3%BE+License+Mount/Lighting%2c+Indicators+%C3%BE+License+Mount/Wiring+Harnesses+%C3%BE+Modules/THE+ZODIAC+BRAIN+BOX+%C2%A8LITE%C2%A8/Product.aspx (http://catalog.zodiac.nl/en/Catalog/04+Lighting%2c+Indicators+%C3%BE+License+Mount/Lighting%2c+Indicators+%C3%BE+License+Mount/Wiring+Harnesses+%C3%BE+Modules/THE+ZODIAC+BRAIN+BOX+%C2%A8LITE%C2%A8/Product.aspx)
Elektroninen momenttikytkin on melkein triviaali: boksiin P-kanava -tehofetti joka kytkee akun + jännitettä kuormalle. Hilalta karva painonapille joka maadoittaa, ja poiskytkeytymisen varmistamiseksi iso-ohminen pikku vastus hilalta + jännitteeseen.
Vaihtoehtoisesti jos kytkin saa olla kuorman maapuolella, niin N-fetti ja hilalle ohjataan +-jännitettä painonapilla.
Salpakytkin vaatii enempi tavaraa, mutta siihenkin löytyy kyllä muutaman komponentin ratkaisuja.
Jos kiinnostaa enempi niin voin kyllä piirtää äkkiä piirikaavion, mutta kuten sanottu, rakentelun saatte hoitaa itse.
Jos vaan aikaa liikenee niin kiinnostaa. Voisi tuota itse protoilla jotain tuohon ennen kuin sen valmiin boksin ostaa.
Omalla jyrsimellä voisi tehdä näppärästi piiirilevyt yms. yms.
Itse laittaisin kytkinelementiksi automotive smart fettejä..
Niissä kun on sulake ominaisuudetkin mukana.
Helpoiten toiminnat saisi pikku mikrokontrollerin avulla...
Jos jostain saisi nopeus pulssin niin sais vilkun lopetuksetkin automaattiseksi.
Tässä protoiltavaksi simppeli kytkentä P-feteillä.
Fetit on tyyppiä IRF9540N (100V 23A) tai vastaava.
Vastukset R1-R5 voi olla melkein mitä vaan, 1 kohm - 100 kohm toimii varmasti.
Sulakkeet on mini-autosulakkeita ja niiden pesät löytyy esim Parcolta (Partcon koodi SULPES AMINP).
*.GB?.txt tiedostot on gerbereitä. .drl.txt on porauskaavio
.dip.txt on Diptrace layout joka aukeaa Diptracella kun poistaa .txt -lisukkeen perästä.
Fetit on TO-220-koteloisia ja ajateltu jäähdytettäviksi metallikotelon avulla, mistä syystä sijoittelu laitaan. Kiinnikeläystäke on eristettävä kiille- tai silikonilapulla kotelosta.
Johdot on ajateltu juotettavaksi kiinteäati kortille kun ei tätä toosaa kai juuri siirrellä.
Akkusähkö täppään joka on merkattu +12V. Jähdöt J1-J5 ja ohjaukset J6-J10. Maadoittamalla ohjaustäppä menee vastaava fetti johtavaksi eli tuuppaa +12V jännitteen lähtötäppään.
J6 ohjaa J1 jne jne.
Päävirtakiskot on levennetty 4mm mutta niihin kannattaa tinata vielä eristämätön kuparijohdin lisäavuksi jos virtaa menee jossain piirissä kovasti.
Tämä nyt on siis tämmöinen simppeli versio kokeiltavaksi. Mitään suojauksia ja hienouksia sulakkeita lukuunottamatta ei ole. Sulakkeet on lähinnä kaapelipalojen estämiseksi, fettejä ei autosulakkeet pysty suojaamaan jäykässä oikosulussa. Eli ei oikariin tätä kytkentää, pliis.
Jees, tämähän näyttää mielenkiintoiseltä.
Tässä ilmeisesti nyt nämä kaikki on mallia momentary, onnistuuko se salpa juttu helposti vilkkuja ja pitkiä valoja varten.?
Eli protoon kolme molempia. Voiko fetiti suojata jotenkin helposti koska pyörissä se oikkari helposti tulee.
Täytyy vielä huomenna tutkailla miten noista tiedostoista saan helposti jyrsittävät mallit niin pääsee protoileen näitä.
Ensi viikolla voisi jotain jopa kokeilla kun on tuota lomaa vielä jäljellä.
Piirikaavion ja gerberit voin tehdä salpautuvista kytkimistä, mutta protoilu jää sitten vastaanottajan harteille :)
Fettien suojaamisessa ongelma on juuri siinä, että se ei ole helppoa. Sulake on se helppo konsti, mutta fetti toimii paremmin sulakkeen suojana kuin päinvastoin. Jotta fetti saataisi suojattua pitää olla virranmittaus ja ylivirtakatkaisu hilaohjauksessa. Se taas on aivan eri asia ja tekee kytkennästä todella paljon mutkikkaamman. Mahdollista se toki on, mutta silloin ei enää puhuta tämmöisestä helposti piirretystä kokeilukytkennästä, vaan piirit pitää kunnolla simuloida ja protota. Ja justiinsa siihen ei mulla ole nyt aikaa kun on näitä muita projekteja.
Mutta jos intoa riittää niin voin mä piirrellä kaaviota jahka ehdin. Sillä periaatteella, että vastuu on enempi kuulijalla :)
Tässä olis tämmönen "älykäs" fetti, http://www.thierry-lequeu.fr/data/BSP772T.pdf (http://www.thierry-lequeu.fr/data/BSP772T.pdf). Näitä käytetään muun muassa profibus väylällä olevien laitteiden sähöjen ohjauksessa. Hintaa näillä taitaa olla sitten hieman enemmän, en tosin ole katsonut mitä kustantavat.
Tuosta listalta valkkaa sopivia :)
http://www.infineon.com/dgdl?folderId=db3a30431ddc9372011e26863f92474e&fileId=db3a30431ddc9372011e2692f130475f
Joitain noista on minulla hyllyssäkin.
Ettei tulisi pettymyksiä niin on syytä pitää mielessä että tämmöinen(kin) sovellus on kokonainen järjestelmä eli systeemi.
(elektroniset) järjestelmät koostuu osajärjestelmistä joita on mm. mekaniikka ja virtapiirit jotka jälkimmäiset puolestaan koostuvat komponenteista. Eli yksittäiset komponentit voi olla hyviä, mutta ne eivät ole koko ratkaisu. Hyvänkin komponentin pitää istua siihen piiriin josta systeemi rakennetaan. Sen takia ei riitä, että komponentti on "hyvä" sen pitää täyttää systeemin kyseiselle piirille asetetut vaatimukset.
Jyrkin linkkaama älykäs fetti on "hyvä" mutta kun sen virrankesto on vain 2 A ja risat, niin siitä ei ole yleisratkaisuksi.
Ilarin Infineon-kompot on myös "hyviä" mutta ne pitää suunnitella sisään piireihin joista järjestelmä koostuu. Yleensä systeemi asettaa vaatimukset piireille, jotka puolestaan komponeneille. Eli toisin sanoen ruuville ei etsitä sopivaa reikää vaan kiinnitystarpeeseen etsitään sopiva ruuvi. "Ruuvi" voi toki löytyä tältä listalta, mutta vain jos tarve osuu. Toki tarvetta voi säätää sen mukaan mitä osia on tarjolla, mutta periaate kutenkin kuten yllä.
Odottelinkin jo kremmeniin kommentiä noista äly fetteistä.
Mutta jos tällä haavaa kremmenillä aikaa riittää tehdä tuohon ensimmäiseen protoon tuo salpa hommeli niin voisi sen toimivuutta jossain vaiheessa kokeilla.
Näillä mun jutuilla ei ole sitten mikään kiire pitkä talvi on aikaa jne.
Ja jos ei omista protoiluista tule kalua niin ennen kevättä jotenkin tehdään sähköt uusiksi pyörään että saadaan entisen omistajan tekemät johto hirviöt pois.
Pitää saada muutama muu homma ensin pois alta ennenkuin kehtaa kovasti kiinnostua muista jutuista. Mutta sikäli kun aikaa liikenee niin voin noita salpajuttuja edistää. Ei ne nyt niin vaikeita ole.
Oliskos näistä apuja:http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1134_1010&products_id=540&language=fi (http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1134_1010&products_id=540&language=fi)
Tämäkin aihe olisi taas ajankohtainen
Katselin taas näitä juttuja ja tässä ebay linkissä olisi hakusessa oleva palikka mutta onnistuisiko moisen tehdä halvemmalla?
Tuolla voisi ohjata vilkku relettä, pitkiä valoja yms. yms.
http://www.ebay.com/itm/THUNDERHEART-DUAL-HI-LOW-KILL-MOMENTARY-PUSH-BUTTON-LATCHING-RELAY-CUSTOM-HARLEY-/251429634483 (http://www.ebay.com/itm/THUNDERHEART-DUAL-HI-LOW-KILL-MOMENTARY-PUSH-BUTTON-LATCHING-RELAY-CUSTOM-HARLEY-/251429634483)
Lainaus käyttäjältä: pave - 25.10.13 - klo:18:50
Oliskos näistä apuja:http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1134_1010&products_id=540&language=fi (http://www.robomaa.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1134_1010&products_id=540&language=fi)
Osaisko joku kommentoida näiden toimivuutta moottoripyörän olosuhteissa??
Paremmat sepostukset : http://www.pololu.com/product/750 (http://www.pololu.com/product/750)
Löysin toisenkin vastaavan pienemmällä virran kestolla. http://www.adafruit.com/blog/2013/06/07/new-product-adafruit-push-button-power-switch-breakout/ (http://www.adafruit.com/blog/2013/06/07/new-product-adafruit-push-button-power-switch-breakout/)
En osaa kommentoida, mutta mulla on muutama hyllyssä ja seuraavaan projektiin meinasin laittaa. Täytyy varmaan koteloida ne vesitiiviisti ja laittaa jotain lakkaa tai silikonia päälle. Näille sulille ei varmaan kerkiä. Pitää pian pyyhkiä pölyt vanhasta uskollisesta.
No tarttee varmaan laittaa tilaukseen ja kokeilla.
Pistin tuossa robomaan kautta tilaukseen noita testiä varten. Lähinnä oli tarkoitus laittaa noita vilkuille, töötille, startille.
Vilkuille taitaa vaan joutua laittamaan kaksi vilkkurelettä, jotta tuon saa toimimaan.
Kattelin omasta projektista, että startin solenoidi ottaa n.15A, joten siihen tarvii kaksi härpäkettä.
Tämäkin aihe olisi taas ajan kohtainen.. Robomaan hiluilla oli vilkut toteutettuna viimekesänä.. Ei olleet kovinkaan hyvin toimivat mp käytössä....
Mutta löytäisiköhän mistään edullista askelvaihto relettä (12v) valojen ohjaukseen?
Tähän asti löydetyt olleet aika moisissa hinnoissa. Halvin taitaa löytyä kupla volkkarista mutta kukahan noitakin vielä edukkaasti möisi?
Olen testaillut näitä Push-button Power Switch:ä ja suolaveteen upotettu liitos kytkee.
Ei hyvä mp-käytössä. :(
Joo näin huomasin itsekkin. Ja jos on virta oli noille kytkettynä kun pyörän starttaa vilkut rupesi vilkkuun. Ja monesti noilla sai kyllä vilkut päälle muttei pois päältä..
Mutta valot voisi tehdä painonapilla ja askelvaihto releellä ensi kesäksi.
Vilkuiksi ehkä tälläinen jos tosiaan halvempaa en keksi.. http://motogadget.com/en/electrics/flasher-relay-for-push-buttons-m-relay/m-relay-blinkrelais-fur-taster.html (http://motogadget.com/en/electrics/flasher-relay-for-push-buttons-m-relay/m-relay-blinkrelais-fur-taster.html)
Joku varmaan osaisi kertoa miten tuommoisen vilkku purkin voisi tehdä itse/ halvemmalla kuin tuo..
http://www.nettiosa.com/toyota_askel-valorele_1100-0627 (http://www.nettiosa.com/toyota_askel-valorele_1100-0627)
Tuossa. On vaan aika edullinen ollakseen juuri tuollainen vaikka askelreleeksi mainitaan.
En muista toyotan systeemiä. Mutta myös saabista löytyy
kupla volkkarissa on kanssa moinen, ei ollut tuossa toyota releessa kytkentää mutta jos sen jostain löydän niin tuohan on edukas vaihto ehto..
Hot cars: http://hotcars.net/Prod/prod1N08.ASP (http://hotcars.net/Prod/prod1N08.ASP) Ja tuolla tuo 12v valo rele kytkennän mukaan sopiva..