CNC-Harrastus

KOMPONENTTEJA KONEEN RAKENTAMISEEN => Muut => Aiheen aloitti: pave - 15.08.13 - klo:19:40

Otsikko: Latauksen säädin
Kirjoitti: pave - 15.08.13 - klo:19:40
Terve!

Tämä nyt ei kuulu cnc:n mutta kun täällä olen tottunut päivittäin käväisemään laitan tämän kysymyksen tänne.

Lehdessä oli vuosia sitten tälläisen yksinkertaisen säätimen ohjeet. Tämä säädin käy kestomagneetilla varustettuihin latureihin.
Muutama kysymys kuitenkin tulee mieleen, kun en sähköistä mitään ymmärrä!
Laitan liitteenä sivun tuosta lehdykästä.

Tuo regulaattoripiiri kestää 5A, kuitenkin harrikan tarvikeluettelossa on latureita, joiden teho on 45A.
Tarviiko niitä nyt sitten laittaa 9kpl vai !!??

Samoin jos tasasuuntaaja on 35A,tarviiko niitä kaksi?

Lehdessä oleva on tarkoitettu brittipyöriin, koska plussa on rungossa, samoin TO-3 koteloissa.
Tästä syystä on varmaan viisainta käyttää TO-220 kotelointia regulaattoreissa jäähdytyksen takia,
jos haluaa plussajohdon ulos akkuun, niinkuin harrikoissa?

Mites Kremmen ja muut Gurut, onko tämä muuten ok?

Kiittäen, pave
Otsikko: Vs: Latauksen säädin
Kirjoitti: pave - 16.08.13 - klo:15:42
Perhana, olin lukinnut ton jotenkin, nyt saa vastata...
Otsikko: Vs: Latauksen säädin
Kirjoitti: Kremmen - 16.08.13 - klo:20:22
Lainaus käyttäjältä: pave - 16.08.13 - klo:15:42
Perhana, olin lukinnut ton jotenkin, nyt saa vastata...
No niin. Joo, eilen vähän tuota piirikuvaa vilkaisin ja siinä on kyseessä yksinkertaisin mahdollinen lineaarisäädin. Siinä käytetty LM338 kestää 5 A jatkuvaa virtaa joten 2 rinnan kestää about 10 A tai vähän alle. Tällainen piiri ei ole oikein omiaan moottoripyörän lataussäätöön.  Prätkien laturithan on yleensä kestomagneettigeneraattoreita jotka on yksinkertaisia tehdä mutta hankalia säätää. Tai siis generaattoria ei voi säätää ollenkaan vaan se tuuppaa kierrosluvusta riippuvaa jännitettä jolle lataussäädin saa koettaa tehdä mitä pystyy.
Modernimmat säätimet toimii kytkinperiaatteella siten, että laturia joko oikosuljetaan tai katkotaan jännitteen kurissa pitämiseksi. Oikosulkemista en itse oikein ymmärrä kun se kuormittaa laturia ja pahimmassa tapauksessa polttaa käämit. Eli minusta paras tapa olisi rakentaa buck-tyyppinen hakkurisäädin jolla pätkitään laturin tuottamasta jännitteestä akun latausjännitettä. Siis ensin tasuri kuten pavenkin kuvassa, ja sen perään buck-regukytkentä ohjaamaan yhtä tai muutamaa ronskia fettiä jolla katkonta tehdään. Pikkasen mutkikkaampi kytkentä kuin tuo paven lineaariregu, mutta ei paljoa.
Valitettavasti en itse tähän hätään pysty ottamaan lisää projekteja joten joudun tyytymään vaan sivustahuuteluun. Mutta kysymyksiin voin koettaa vastata.
Otsikko: Vs: Latauksen säädin
Kirjoitti: Ilari - 16.08.13 - klo:20:57
Onkos mitään tietoa kuinka korkeeks tuollasessa nousee jännite kuormittamattomana...
Vois vähän katella sopivia hiluja kun tietäs paljon tarvii sitä jännitekestävyyttä.
Otsikko: Vs: Latauksen säädin
Kirjoitti: pave - 16.08.13 - klo:22:59
No arvasin, ettei tämäkään niin helpolla mene.  :'(
Jännitteestä en tiedä, mutta tehokkain tarvikelaturi minkä luettelosta löysin on 45 amppeerinen.
Otsikko: Vs: Latauksen säädin
Kirjoitti: Kremmen - 16.08.13 - klo:23:04
Melkein tekisi mieli suositella jotain valmista lataussäädintä. Taitaa noissa pyörien latureissa nousta kuormittamattomat jännitteet vaarallisen korkeiksi, mistä syystä kaikki näyttää soveltavan tuota oikosulkevaa rajoitusmenetelmää. Ei itse rakentamalla ainakaan halvemmalla selviä.
Otsikko: Vs: Latauksen säädin
Kirjoitti: pave - 16.08.13 - klo:23:21
No joo ei nää nyt niin kalliita ole:
http://www.ebay.com/itm/HARLEY-32AMP-VOLTAGE-REGULATOR-FITS-EVO-89-99-1340-NEW-CHROME-/360686499349 (http://www.ebay.com/itm/HARLEY-32AMP-VOLTAGE-REGULATOR-FITS-EVO-89-99-1340-NEW-CHROME-/360686499349)