Sorvi on vanha Cazeneuve HB725 ja olen nyt yrittänyt tehdä kierteitä sillä, mutta jälki on paskaa ja terät katkeaa. Koneessa on aika selvät asetukset kullekin nousulle, tosin yhdestä asetuksesta en ole varma. Kunhan nyt saisi edes siedettävän jäljen aikaiseksi ensin.
Epäilin aluksi noita kiinalaisia kierteityspaloja, mutta katkeaa kuulemma kaikki aika helposti. Näyttää vähän siltä kuin terä ei leikkaisi, metallimuju jää kierteeseen. Alkaa terät loppumaan pikkuhiljaa, pitäisi keksiä jotain järkevää.
Paljonkos uskallat laittaa kierroksia ja mikä nousu ja aine?
Jos kovin karkea kierre veivaa välillä kääntökelkasta vähän terää pakkaan päin, jotta ei leikkaa koko profiilin alalta. Pari ekaa lastua puolen millin paksuudelta, sitten alat pienentämään lastunpaksuutta loppua kohti.
Joku kierteitystahna auttaa jos joudut ajelemaan liian hiljaa.
Automaattikoneella olen ohjelmoinut esim. jonkun tuumasen putkikierteen about 8:lla lastulla, mutta siinähän pystyy nopeutta laittamaan riittävästi.
Onko terän korkeus kohdallaan, onko viimeisten lastujen paksuus liika suuri, peruutatko terän pakan pyörimissuuntaa vaihtamalla vai käytätkö kierrekelloa? onko teräpala oikeassa kaltevuudessa suhteessa nousuun ettei hankaa päästöpinnasta?
Paljonko lastua yhdellä vedolla?? Ja mikä kierteen koko?
Paskalla sorvilla 200 kierrosta ja esim. 20x1.5 kierre 0.2/0.3mm kerralla, kestää huonompikin terä.
Onko pala oikea? Normi palat ER ja NR, oikeakätisiin kierteisiin... ER on Ei Reikään ja NR Närhii Reikää. :)
Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 11.01.13 - klo:02:52
... ER on Ei Reikään ja NR Närhii Reikää. :)
HAHHAH! ;D ;D ;D
Olen koittanut tehdä 22x1.5 ihan normaaliin mustaan rautaan 100 kierroksella ja noin 0.3-4mm kerralla. Palat on ER tyyppiä. Tosin juuri tähän kirjoitellessa älysin, että en ole tehnyt kierteen loppuun ensin uraa.
Pala napsahtaa yleensä kääntövaiheen jälkeen poikki. Palan kulmaa en ole edes miettinyt, pitimessä ei ole ainakaan mitään säätöä. Olen koittanut ajaa eri korkeuksilta, mutta ei oikeastaan mitään vaikutusta.
oman kokemuksen mukaan se metalli muju johtuu väärästä terän asemoinnista. ja jos oikein ymmärsin niin sulla oli kovametalli paloja?. ja paa vaan niin paljon vauhtia kun uskallat ja kerkeet
http://www.tungaloy.co.jp/ttj/english/products/cutting/cutting_11_ee.html
tuolla ja kohta threading tools kohta 7-38. jos noista jotain apuja
Edit: tossa videossa kohdassa n.5.18 näkyy tollanen pelli lätkyrä jota ite oon käyttänyt terän kohdistamiseen suoraan kappaleeseen nähden.
http://www.youtube.com/watch?v=pxmHsDroEDI
Lainaus käyttäjältä: SO - 11.01.13 - klo:16:18
Pala napsahtaa yleensä kääntövaiheen jälkeen poikki.
Kait nyt olet pyörittänyt terän irti kappaleesta peruuttaessa?
Lainaus käyttäjältä: SO - 11.01.13 - klo:16:18
Pala napsahtaa yleensä kääntövaiheen jälkeen poikki. Palan kulmaa en ole edes miettinyt, pitimessä ei ole ainakaan mitään säätöä. Olen koittanut ajaa eri korkeuksilta, mutta ei oikeastaan mitään vaikutusta.
Pääteura melkeimpä pakko tehdä kärkisorvilla ajaessa, kun terä tulee pääte uraan silloin ruuvaat nopeasti terän irti ja peruutus päälle ja alkuun sitten uusi lastun syvyys
" kääntövaiheen jälkeen poikki ?? " etkö ota terää irti kun peruutat, jos et niin siinä vika koneessa välyksiä peruuttaessa tulee eri kierre.
Liian pieni vauhti.
Onko sulla pikaterästä?
Terota siitä kierreterä, jolla voit harjoitella, jos joudut pitämään leikkuunopeuden noin alhaalla.
Siis mitenkä käännössä napsahtaa? Miten ilman pääteuraa? 100 kierroksen vauhdilla ilman pääteuraa manuaalikoneella johonkin muuhun kun puuhun on temppu.
Tein 30mm alu keppiin 5mm pistoterällä 8mm nousulla kierteen... Kierroksia se 100. Tuli kiire vetää x ylös kierteen lopussa vaikka tilaa oli 20mm kierteen jälkeen.
Tolla 60 luvun modernilla sorvilla ei riitä kierteen lopussa pieni irtautuminen, pari kierrosta x veivillä koska siinä on tyhjää! Ja pakille laittaessa vaihteiston ja kierteytysruuvin välys on tolkuton! X veivistä jos ottaa vain kierroksen pakille laittaessa, pala törmää väärinpäin pyörivään kierteen harjaan. Lisäksi seuraavalle lastulle lähdettäessä täytyy ottaa huolella kiihdytysmatkaa, että kara ja z akseli ehtii synkronoida välysten kera... :P
Hyviä kierteitä sillä silti tulee, kun tietää mitä tekee.
Lainaus käyttäjältä: SO - 11.01.13 - klo:16:18
Olen koittanut tehdä 22x1.5 ihan normaaliin mustaan rautaan 100 kierroksella ja noin 0.3-4mm kerralla. Palat on ER tyyppiä.
Aluspala pitäis tuossa tapauksessa olla esim secon terillä tehtäessä GX16-1 eli hieman kallellaan. Tuossa on hyvää iltalukemista kierteittämisestä, ja alus pala taulukko löytyy sivulta 17
Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 11.01.13 - klo:21:22
Aluspala pitäis tuossa tapauksessa olla esim secon terillä tehtäessä GX16-1 eli hieman kallellaan. Tuossa on hyvää iltalukemista kierteittämisestä, ja alus pala taulukko löytyy sivulta 17
Teräpidin on tälläinen http://www.ctctools.biz/servlet/the-614/indexable-iso-standard-lathe/Detail
On 10 astetta vinossa. Terät on "jotakin carbiditerien näköistä tavaraa".
Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 11.01.13 - klo:17:41
Siis mitenkä käännössä napsahtaa? Miten ilman pääteuraa? 100 kierroksen vauhdilla ilman pääteuraa manuaalikoneella johonkin muuhun kun puuhun on temppu.
Tein 30mm alu keppiin 5mm pistoterällä 8mm nousulla kierteen... Kierroksia se 100. Tuli kiire vetää x ylös kierteen lopussa vaikka tilaa oli 20mm kierteen jälkeen.
Tolla 60 luvun modernilla sorvilla ei riitä kierteen lopussa pieni irtautuminen, pari kierrosta x veivillä koska siinä on tyhjää! Ja pakille laittaessa vaihteiston ja kierteytysruuvin välys on tolkuton! X veivistä jos ottaa vain kierroksen pakille laittaessa, pala törmää väärinpäin pyörivään kierteen harjaan. Lisäksi seuraavalle lastulle lähdettäessä täytyy ottaa huolella kiihdytysmatkaa, että kara ja z akseli ehtii synkronoida välysten kera... :P
Hyviä kierteitä sillä silti tulee, kun tietää mitä tekee.
Tässä taisi tulla syy. Pyöräytän tosiaan kierroksen ylös x rullasta lopussa ja sitten pakilla takaisin, välyksiä on ilmeisesti sen verran, että täytyy ottaa kunnolla irti. Seuraavan lastun aloitin aina kierteen alusta, eli tuli ryssittyä oikein molemmin päin. Jatkokysymys kuuluukin, saako noita välyksiä pienennettyä millään vai onko ollut jo uutena ominaisuus. Muuten on kyllä helvetin hyvä peli tuo sorvi.
Noiden mikrometrien kanssa tulee kyllä hulluksi, pakko hommata ne digitaalit. Magneettilukijoilla vaan maksavat lähemmäs tonnin.
Testit jatkuu huomenna.. oppirahat joutuu aina maksamaan. :)
Hep.
Käytättekö mitä leikkuuöljyä/muljua/tms kierrettä sorvatessa?
Entä millasia nopeuksia suositteletten, jos kierreleualla sorvissa kierrettä vääntää? Se tuntuu välillä onnistuvan ja välillä ei, vaikka mikään ei muutu (aihion mitta, nopeudet ym)
Ollunna ihan leualle vivulliseen porapylkkään puuhattuna kiinteä pidin. Joku uiva kait olis paree?
-eemeli-
Lainaus käyttäjältä: Ville Vaho - 11.01.13 - klo:17:41
Siis mitenkä käännössä napsahtaa? Miten ilman pääteuraa? 100 kierroksen vauhdilla ilman pääteuraa manuaalikoneella johonkin muuhun kun puuhun on temppu.
Tein 30mm alu keppiin 5mm pistoterällä 8mm nousulla kierteen... Kierroksia se 100. Tuli kiire vetää x ylös kierteen lopussa vaikka tilaa oli 20mm kierteen jälkeen.
Kun käyttää räjähtävää voimaa pakkivipuun ja x-akselin veiviin niin kierroksia voi käyttää reilusti enemmän. Ilman pääteuraakin.
Itse ratkaisin tuon kierteytys ongelman kun pitäisi tehdä kierre tasopintaan asti ilman pääteuraa, teen vasenkätisellä pitimellä "takaperin" pyörittämällä . Saa olla vauhtia vaikka 2000rpm niin eipä mene pitkäksi kun on pakasta poispäin..
Kuin myös minä olen käyttänyt lyhyille kappaleille sisäkierteytyspuomia. Tällöin terä on normaalin tapaan päinvastoin kappaleen takapuolella ja leikkuuliike on pakasta poispäin, eli kara pyörii myötäpäivään. Voi ajella vähän isommilla kierroksilla.
Kierteen sorvauksessa jelppaa kun joka syöttökierroksella syvyyden lisäksi siirtää kelkkaa muutaman satskun aksiaalisuunnassa elii vain toinen teräsärmä on leikkuussa. Viimeiset lastut sitten hituina molemmilla särmillä.
Oikeaoppisestihan poikkikelkka käännettisiin kulmaan ja syöttöliike tapahtuu vinosti kappaleseen nähden eli tällöin luonnollisesti vain toinen särmä leikkaa. Itse en viiti käännellä kun kelkka on kellotettu suoraan.
Lainaus käyttäjältä: SO - 11.01.13 - klo:22:36
Jatkokysymys kuuluukin, saako noita välyksiä pienennettyä millään vai onko ollut jo uutena ominaisuus. Muuten on kyllä helvetin hyvä peli tuo sorvi.
Kyllä se on ominaisuus manuaali sorveissa. Se vaan täytyy ottaa koneistettaessa huomioon.
Nyt lähti homma pelaamaan.. Tosiaan päätyura ja itse kierteytys tämän ketjun ohjeiden mukaan niin alkoi laakista tulemaan oikeinkin hyvää kierrettä. Teräpalakaan ei kulunut yhtään 100 kierroksella. Kiitoksia paljon.
Seuraavaksi täytyy selvittää tuon sorvin asetukset.