Etsin yläasteen teknisen työn opetukseen uutta cnc-jyrsintä. Hintaluokka pitäisi pysyä alle 10000 eurossa, mutta helvempikin saa olla!
Löytyykö foorumilta tietoa luotettavasta ja helppokäyttöisestä koneesta, jolla cnc-työstön siemenen saa kylvettyä nuorille. Ja kun kone tulee koulukäyttöön, pitää koneesta löytyä ce-hyväksyntä, joten diy koneita ei voi käyttää. Työstöala vähintään 300*300mm.
Netistä nopealla haulla ei löydy muita, kuin Rolandin jyrsimiä. Pistäkääpä linkkejä tai kokemuksia julki.
Recontech on yksi, missä on työalaltaan pieniä jyrsimiä. ;D
FAARI 58
EMCO tekee noita nimenomaan opetuskäyttöön tarkoitettuja.
Mutta mahtaakohan 10keurolla saada.
http://www.emco-world.com/en/products/industrial-training/machines/milling/cat/26/d/1/p/26.html
HAAS antaa ainakin maailmalla (USAssa?) melko opetus-myönteisen kuvan itsestään. Grönblom:ko niitä maahantuo? Soita niille ja neuvottele hyvä diili ;) (neuvotteluvara ehkä riippuu opinahjon koosta ja maineesta...)
Taitaa halvimmillaan olla kiinanpoikien CNC jyrsimiä, tosin nehän ei ole työstökeskuksia, mutta britislandiasta löytyy
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machines-Accessories/CNC-Milling-Machines/Sieg-KX1-CNC-Hobby-Mill (http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machines-Accessories/CNC-Milling-Machines/Sieg-KX1-CNC-Hobby-Mill)
3 000£ ja siitä ylöspäin, miten ne sitten soveltuvat opetuskäyttöön en osaa sanoa, harrastelu ja pienoismallinikkaroinnissa ihan toimivia pelejä.
edit: ainiin siinä oli tuo työstöala rajoitus, taitaa mennä routtereiden puolelle.
esim tuollainen.
http://www.ebay.co.uk/itm/2013-Larger-4-AXIS-AXYZ-CNC-6040-ROUTER-ENGRAVER-DRILLING-AND-MILLING-MACHINE-/120778165672?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item1c1ef08da8 (http://www.ebay.co.uk/itm/2013-Larger-4-AXIS-AXYZ-CNC-6040-ROUTER-ENGRAVER-DRILLING-AND-MILLING-MACHINE-/120778165672?pt=UK_BOI_Metalworking_Milling_Welding_Metalworking_Supplies_ET&hash=item1c1ef08da8)
Puu vai metallitöihin?
http://rensi.fi/fin/products/muovin-ja-puuntyostokoneet/jyrsinta/
http://rensi.fi/fin/products/metallintyostokoneet/routerit/
http://rensi.fi/fin/products/metallintyostokoneet/jyrsinta-koneistuskeskukset-avarruskoneet/
Joksenkin tuntus että yläasteikäsille puu alumiini ja muovituouhuissa sais enempi aikaansaannoksia ja router mallin koneella isomman työstöalan myötä pikkusen isomman sarjan
Puunkantotelineet, skeletorit, saunan lämpömittarit, kellotaulut, huonekalut etc..
Eikös CE-merkintä voi/pitäisi olla myös DIY-koneissa, kaikki koneethan pitäisi olla turvallisia ja vaatimusten mukasia. Joten valmistaja tuo merkin lämäyttää... jos uskaltaa :)
Jussi
Lainaus käyttäjältä: awallin - 16.12.12 - klo:23:16
HAAS antaa ainakin maailmalla (USAssa?) melko opetus-myönteisen kuvan itsestään. Grönblom:ko niitä maahantuo? Soita niille ja neuvottele hyvä diili ;) (neuvotteluvara ehkä riippuu opinahjon koosta ja maineesta...)
tai suomalainen kolibri
http://www.gintec.fi/products/
(tosin taloustilanne saattaa olla nyt sellainen että firmat eivät hyväänkään tarkoitukseen tarjoa puoleen hintaan tms. tuotteitaan opetuskäyttöön. Tiedän että esim softalisensseistä on ihan normaalia että isommat yliopistot saavat vaikka -70% alennuksia)
Koneen sopivuus riippuu varmaan siitä mitä sillä on tarkoitus opettaa. Kaikissa tapauksissa työstettävänä materiaalia ei ole tarkoituksenmukaista käyttää puuta tai metallia, koska molemmilla on oma probematiikkansa (jollei pointti ole nimenomaan materiaalissa).
Minun miestä CNC-käytön opiskeluun paras vaihtoehto on sellainen kone joka hyväksyy yleisesti käytetyn G-koodin ja jonka käyttöliittymä on ammattimainen, eikä mitään virityksiä. Mun mielestä ainakin vanhimmat Emcot, erityisesti aselmoottorisorvit olivat sellaisia poijunkiviä, ettei niitä pitäisi oppilaitoksiin hommata.
Minun mielestä jyrsin + koneistettava vaha (ei vaadi leikkuunestettä, eikä pölynpoistoa, terät ja kone kestää ihan toisella tavalla kun muilla materiaaleilla) olisi se tie cnc:n opiskeluun.
Ellei sitten tosiaan ideana ole tuottaa pölyä saatanallisen melun säestyksellä lastulevystä.
PekkaNF
Kiitos hyvistä linkeistä. Hintojahan sivuilla ei ole, mutta äkikseltään näyttäis esitetyt koneet olevan sen verran isoja, että 10000 euron budjetti ylittyy reippaasti.
Koulukäytössä 3d-suunnitteluun ei ole hirveästi aikaa, joten tärkeä kriteeri koneelle olisi helppo käytettävyys. Useimpien oppilaiden työskentely on tekstin/kuvan piirto esim. puuhun tai messinkiin. Innokkaimmat nörtit voisivat tehdä jonkin yksinkertaisen 3d-työn. Haave hyvästä cnc-työstö taidosta yläasteen vähillä tunneilla ei ole realismia.
Itse löysin Rolandin sivuilta koneen: http://www.an-cadsolutions.fi/fi//roland-mdx-40a-cnc-jyrsinkone
tai vaihtoehtona
http://www.an-cadsolutions.fi/fi/roland-egx-400-600-kaiverruskoneet
Kommenttia??
No entä ohjelmistopuoli. Mitä tarkoittaa G-koodi? Onko näissä uusissa koneissa mukana hyvät työstöohjelmat, vai suunnitellaanko työ ulkopuolisella 3d-ohjelmalla, esimerkiksi Vertex G4:lla?
Noviisi kaipaa taustatietoa, ennenkuin tekee tarjouspyyntöjä ja menee koulutukseen :)
Kuulostaa tutulta aiheelta.
Juttelin joitakin vuosia sitten Iin suunnilla erään luokanopettajan kanssa samasta aiheesta. Ettet ole sama henkilö?
Olin silloin Vertexillä hommissa..
Ce hyväksyntä ja koulukäyttöön hyväksytty ovat kaksi eri asiaa... Koneet pitää olla varustettu turvareleillä, keskushätäpysäytyksellä etc. Suojilla... Olen noiden asioiden ja säännösten kanssa paininut viimeiset 4 vuotta... Vieläpä kun joka työturvaölisuus piirillä on hieman toisistaan poikkeavia vaatimuksia... Helpoin ja laadukkain tapa olisi kai pieni Roland ja siihen sitte A teollisuuden turvalaitteet kylkeen... Ainakin safirma on noita joskus kouluihin toimittanut.
Itse ostin suoraan kiinasta tehtaalta tälläisen cnc myllyn, hinta jäi kaikkineen kuluineen noin 6000 eur 4 akselin kanssa, tosin nyt hinnat ovat hieman nousseet ja dollari vs. Eurokin taisi olla huippulukemissaan silloin.
http://m385.photobucket.com/albums/turbobike
Helvetin hienosti toiminut, tosin ollut aika vähällä käytöllä. Poltin ohjauskortin omaa hölmöyttäni läppärin kanssa, mutta tehtaalta tuli viikossa uusi. Mach3 on todella helppo käyttää ja sen perusteet oppii nopeasti, itselläni meni peruskäyttöä varten 3h.
Kone vastaa näistä uusista malleista lähinnä x5 speedmasteria, mikäli muistan oikein S5 taisi olla 10000 luokkaa.
http://www.syil.com.cn/en/product_main.asp
Lainaus käyttäjältä: korkki71 - 17.12.12 - klo:19:47
Koulukäytössä 3d-suunnitteluun ei ole hirveästi aikaa, joten tärkeä kriteeri koneelle olisi helppo käytettävyys. Useimpien oppilaiden työskentely on tekstin/kuvan piirto esim. puuhun tai messinkiin. Innokkaimmat nörtit voisivat tehdä jonkin yksinkertaisen 3d-työn. Haave hyvästä cnc-työstö taidosta yläasteen vähillä tunneilla ei ole realismia.
Ei muutakun matikanopettajalle konsultaatiota, voisko oppilaiden kanssa pitää sovelletun geometrian tunnin. Saisi varmasti ainakin muutamaan oppilaaseen pontta keskittyä trigonometriaankin kun yritetään laskea tiettyä pistettä. Ja vastaavasti fysiikan tunnilla voitais keskittyä työstöarvojen ja voimien opiskelemiseen, Saisi edes muutamalle ihmiselle vastauksen kysymykseen: "Mihin näitä muka tarvitaan?"
Lainaus käyttäjältä: korkki71 - 17.12.12 - klo:19:47
No entä ohjelmistopuoli. Mitä tarkoittaa G-koodi? Onko näissä uusissa koneissa mukana hyvät työstöohjelmat, vai suunnitellaanko työ ulkopuolisella 3d-ohjelmalla, esimerkiksi Vertex G4:lla?
G-koodi on standardi ohjelmointi kieli jolla kerrotaan koneelle mitä sen pitää tehdä.
ESIM:
M3 S1000 Karapyöörimään 1000 RPM
G0 X0 Y0 Z10 Pikaliike koordinaatteihin
G1 Z0 F100 Suora syöttöliike nopeudella 100 mm/min
G1 X10 "
G3 X15 Y5 R5 Ympyränkaari liike koordinaatteihin säteellä 5
G1 Y15 Suora syöttöliike
G1 X0 Y0 Suora syöttöliike
G0 Z10 Irti aineesta
M5 Kara seis
M30 Ohjelman loppu
Tällaisella ohjelmalla syntyy suorakulmainen kolmio jonka yksi nurkka on pyöristetty
Vaihtoehtoja ohjelmointiin löytyy setelitukon vahvuuden mukaan aivan käsittämättömän paljon. Halvin ja toimivin ratkaisu olisi varmasti koulukäytössä 3-akselinen kone ja joku 2.5D Cam josta löytyy kaiverrus ominaisuudet. Jos joku haluaa tehdä jotain erikoisempaa hyvä tekstieditori ja esim excel on halpa vaihtoehto.
Toista ääripäätä on sitten järjestelmä jossa ensin piirretään jollain cadilla kuten esim vertexillä malli, joka tuodaan CAM ohjelmaan ja tässä ohjelmassa tehdään työstöradat. Mutta jos pysytään ihan perusteissa tämä ei kannata.
Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 17.12.12 - klo:10:59
Koneen sopivuus riippuu varmaan siitä mitä sillä on tarkoitus opettaa. Kaikissa tapauksissa työstettävänä materiaalia ei ole tarkoituksenmukaista käyttää puuta tai metallia, koska molemmilla on oma probematiikkansa (jollei pointti ole nimenomaan materiaalissa).
Minun miestä CNC-käytön opiskeluun paras vaihtoehto on sellainen kone joka hyväksyy yleisesti käytetyn G-koodin ja jonka käyttöliittymä on ammattimainen, eikä mitään virityksiä. Mun mielestä ainakin vanhimmat Emcot, erityisesti aselmoottorisorvit olivat sellaisia poijunkiviä, ettei niitä pitäisi oppilaitoksiin hommata.
Minun mielestä jyrsin + koneistettava vaha (ei vaadi leikkuunestettä, eikä pölynpoistoa, terät ja kone kestää ihan toisella tavalla kun muilla materiaaleilla) olisi se tie cnc:n opiskeluun.
Ellei sitten tosiaan ideana ole tuottaa pölyä saatanallisen melun säestyksellä lastulevystä.
PekkaNF
No eikös toi vaha ole yläasteikäselle sama kuin veisi karkkitehdaskäynnille ilman maistiaisia tahi rekkakuskille perjantaipulloksia pullo pepsiä ilman landrinkiä?
Kyllähän kässästä pitää saada kotiinviemisiksi spraymaalilla viimeistelty "Haistakaa paska koko valtiovalta" kyltti huoneen oveen?? :P ..Puurunkoisen RC-veneen runkokaaret etc. Itsellä on ainakin kautta aikain ollu paljon mielekkäämpää ryhtyä tekemään ja oppimaan kun tieto hyödyttää ja ajaa omia intressejä, eli pystyt esittämään oman idean ja ajatuksen, olla mukana toteuttamassa ja lopputuloksesta jää sulle konkreettisesti käteen jotain. Aikuiskoulutuskeskuksellakin voi hitsailla ukkovanhuksen sanojen mukaan kusisia asentohitsausputkia tahi hitsailla takapihalle savustuspöntön asennossa..ihan erilainen tekemisen meininki syttyy.
Yläasteikäiselle asian esittely käytännössä, itse näkeminen ja kokeminen ja ensimmäisen
aidon kiinnostuksen herättäminen lienee tehokkaampi kuin perusteiden opettelu ja 16 tuntia käsin koodausta ruutupaperille ja vaikkapa fanuc:n ja siemensin eroavaisuuksien tutkiskelu??
Tokihan vahamallikoneellakin opettaa voi, mielummin itse lähtisin konekategoriaan jolla saa kotiin viemisiksi cnc signeeratun leikkuulaudan.
Eli pikku routeri ja koko helahoito pleksikoppiin ja ovien avaus vie energiat.
Aikaa ei tosiaan ole kamalasti! Jos tärvättäs vaikka kaikki syyslukukauden teknisen oppitunnit cnc opiskeluun Esmeks 9. luokalla ..syyslukukausi 14.8 - 21.12 eli jotakuinkun 17viikkoa ja vaikkapa 2h viikossa eli 34h ja opiskelu vielä vaikkapa 20hengen ryhmässä... Noissa puitteissa näkisin järkiratkaisuksi yhteisdemolla silmien aukaisu jollakin hemmetin hienolla 3d mallilla, eli näkisi mitkä on cnc mahdollisuudet ja sitten ruutupaperilla oman tekstikoodin ja kehyksen näpertely ja lopuksi ajo johonkin työhön.
Hep.
Ttontsa kirjottaa lyhyesti mutta asiaa ;-)
Itse olen huomannut motivaation syntyvän juurikin kohteen oivaltaessa itse, millaisia mahdollisuuksia jonkun asian osaaminen avaa. Sitten jos vielä on mahdollisuus päästä niitä toteuttamaan, kun riittävä taitotaso on saavutettu, niin vot. Kummasti alkaa kiinnostaa, kun saa itte soveltaa johonkin, mikä itseä kiinnostaa. Silleen mä olen oppinut kieliä ja metalliaskarteluja, kun niitä osaamalla voi pärjätä pienoiskilpa-autoilussa pikkasen paremmin. Ekalla ulkomaan kisareissulla opin parissa päivässä sekä ruotsia että englantia enemmän kuin lukion toka luokan alkuun mennessä yhteensä =)
Toki yläasteen teknisen työn opetuksessa on aika rajalliset resurssit, mutta jos tosiaan voi vähän integroida muita aineita sekaan, niin alkaa kuulostaa siltä, että kaikki tukee toisiaan.
-eemeli-
Itse kanssa suosittelisin jotakin perus routteria jonka työala olisi tuo alkuun mainitsemasi varustettuna tarpeellisilla suoja yms mekaniikalla ja koneen ohjausohjelmaksi Mach3 ja suunnittelu työstörataohjelmaksi Vetric:sin vaikkapa Cut2d jonka käytön oppii puolessa tunnissa ja sillä saa uskomattoman paljon perus jyrsintöjä tehtyä kunhan käyttää hieman mielikuvitustaan. Kymppitonnilla saa vielä sitten ostettua koneen ja työkalujen (terät) lisäksi imupöydän masiinaan ja Vetriksin Vcarve proon. Noilla palikoilla tekee oveen nimikylttejä taikka toimivan puisen heilurikellon.
http://www.vectric.com/WebSite/Vectric/cut2D/c2d_index.htm (http://www.vectric.com/WebSite/Vectric/cut2D/c2d_index.htm)
http://www.machsupport.com/downloads.php (http://www.machsupport.com/downloads.php)
Jos asustelee pääkaupunkiseudulla, tai pääsee ostopäätöstä vahvistaakseen tekemään exkursio retken, voi tulla PuuhaPajalle tutustumaan routteripuuhasteluun ja noihin ohjelmiin.
http://www.pienoismallit.net/keskustelut/9091_paja-puuhastelua/?offset=30 (http://www.pienoismallit.net/keskustelut/9091_paja-puuhastelua/?offset=30)
Tarvitsee muistaa että konehan itsekseen ei vielä riitä, kaverina tarvitsee olla se tietokonekkin jolla sitä ohjataan ja jolla kaikki suunnitelmat tehdään, enkä vieläkään poissulkisi sitä alkuun mainitsemaani kiinan jyrsintä jonka lisänä olisi nuo ohjelmat, sillä samalla masiinalla pystyisi ihan toisella tavalla työstämään värimetallejakin.
Edit:
Kateellisena katsellut tuolla taikissa (taideteollinen korkeakoulu) vai mikä sen nimikään nyt onkaan, niillä on siellä opetuskäytössä niin wiimesen päälle wehkeet ja wermeet kaikki TOSI proota metalliwerstaissa että kaikki yrittäjät olisivat kateellisia kun rahat ei riittäisi moisiin. Tosin osaako kukaan niitä täysin käyttää ja jos nurkassa seisoo yks tuhottoman kallis masiina jota yksi voi käyttää kerrallaan kannattaisiko harkita ostavansa 3 ei yhtä kallista samaan hintaan, mutta useampi saisi käyttöaikaa.
Edit2:
Ja kaveriksi tuolle jyrsimelle 3D printteri ja siihenkin käyttöön halpa pursotin jolla saa kanssa kaikkea kivaa näperrellä sekä ollaan 10 000€ budjetissa.
Niinkuin mainoksessa sanotaan Päätöksiä Päätöksiä ::)
Hankinta etenee, lupa hankintaan tullut, kun vain osaisi valita oikein. Kahdesta paketista olen alustavan tarjouksen saanut ja niihin kommentteja kaipaisin. Ennenkaikkea kiinnostaa, kummassa olisi helpommat ohjelmat käyttää.
vaihtoehto 1.
Laitteen ulkomitat (LxSxK): 1280x800x1690mm
Paino: n. 350kg
Jyrsinpään teho: 800W
Työstöala XYZ: 500x500x270mm
Alumiininen T-urapöytä.
Laite on varustettu jarrupyörillä.
Laitteen oma käyttöliittymä on suomenkielinen ja helppokäyttöinen.
Suunnitteluohjelmana toimitetaan ArtCam Express, jossa 2D-moduli sekä tarvittava postprosessori.
Kyseessä on esittelylaite, joka ei ole ollut käytössä. Siihen on asennettu meillä kokonaan uusi ohjauselektroniikka, joka mahdollistaa 2D-työstön lisäksi nykyaikaisen 3D-työstön.
Laitteelle annetaan 12kk takuu ja tekninen tuki.
Vaihtoehto 2.
Roland MDX-40A 3D CNC (pöydän koko 305*305*105),
Paino 65kg neulaskanneri,
purulaatikko ja teriä.
Ohjelmaksi V Carve pro tai Aspire.
Tähän koneeseen tarjolla 4 akseli.
Eli vaihtoehto 1 jyrsimenä huomattavasti järeämpi, mutta kone ei ole ns. merkkikone, vaan Step Systemsin kasaama kone. Ohjelmat ovat suomenkielisiä! Vaihtoehto 2 kooltaan pieni, mutta merkkikone. Ohjelmat englanninkielisiä.
Onko kenelläkään kokemuksia näistä kilpailevista ohjelmista. Eli ArtCam Express vastaan Aspire.
Kommenttia kehiin!
Olisiko vielä vaihtoehto 3:
http://www.konetori.com/index.php?page=hae&ilmoitus_id=49779 (http://www.konetori.com/index.php?page=hae&ilmoitus_id=49779)
Minulta saa tarvittaessa lisätietoja tuosta koneesta
050-3638489
Näyttää tuo vaihtoehto 3 olevan jo teollisuusmallia, ja sijoittaminen luokkaan saattais tuottaa ongelmia. Lisää mielipiteitä, vaihtoehtoja, kannanottoja kehiin!
Näissä tietokone ohjatuissa työstökoneissa on sama ongelma kuin -80 luvun 3D garafiikkaohjelmissa, sekä muuallakin tietokonemailmassa, kaikilla oli omia erikoisuuksiaan ja käyttöliittymät tehty insinöörien toimesta ja mitkään ei keskustelleet keskenään ::)
Tietty silloin hinnat oli ohjelmissa korkeat ja asiakas maksoi kustannukset. Noh onneksi tuli paljon parjattu Win toosa joka vähitellen vakiinnutti käyttöliittymät ja graafikoiden ei enään tarvinnut tietää ydinfysiikasta tai korkeammasta matematiikasta tuon taivaallista, vaan ohjelmat hoiti laskennan ja he pystyivät keskittymään luovaan puoleen. (sen ajan paras 3d ohjelma oli suomalaisten ydinfysiikoiden tekemä, terveisiä tampereelle, jopa disneyn studio osti ohjelman ja kaikki muut isot talot autodeskiä myöten ottivat heiltä oppia laskennassa. Ohjelman heikkous oli uskomattoman surkea käyttöliittymä, jonka esim autodesk 3D Maxin edeltäjissä tajusi ja palkkasi tavalliset graafikot testaamaan niitä sekä kuunteli heitä.
Ei minua ainakaan harrastekäyttäjänä kiinnosta pätkääkään G-koodin hienoudet ja salat, kaipaan ohjelmia jotka on helposti omaksuttavissa ja edullisia, kuten esim 2D cut ja siinäkin saisi olla käyttöliittymässä paremmin kuvin esitetty mitä mikin toiminto tekee jotta kohta 70 wee tajuaisi sen. Luulisin, että olen samalla viivalla lyhytpinnaisen opiskelijan kanssa, hekin ovat tottuneet helppokäyttöisyyteen ja kuvien katselemiseen.
Noh ::)
ehkä nekin päivät joskus tulee että ohjelmat ja koneet osaa keskustella keskenään ja suunnittelijat taasen pääsee oman työnsä ääreen, suunnittelemaan, tosin se taitaa viedä monta työpaikkaa mennessään kuten on käynyt kirjapainossa, nyt toimittaja tekee kirjoittaessaan saman kuin ennen latojat, taittajat pellintekijät ja mitä niitä olikaan, kait se on kehitystä.
Se tämän aamun vuodatuksesta, ehkä minäkin joskus vielä opin servojen ja g-koodien salat
olli
Edit:
Toivottavasti tämä suomalainen poppoo otti tästä vinkkiä ja palkkaa opiskelijoita tai muita tavallisia tallaajia koekäyttämään wärkkiään ja koittaa kuunnella heitä ja heidän ongelmiaan kun eivät tajua miten konetta käytetään 8)
Terve!
Meillä ei koulun talous ole antanut periksi hankkia cnc-laitteita, joten olen tehnyt ne itse. Puupuolella on nyt routteri 600x370x70 työstöalalla. Kun laite tuli valmiiksi reilu pari vuotta sitten, sain ostaa koulun piikkiin lisenssit softiin, Mach3 ja Cambam. ( Olen suomentanut Cambamia siihen saatavalla blukinilla, jotta käyttö olisi oppilaille helppoa. 7- luokan oppilas oppii perusteet n.15min koulutuksella ja kaksipuoleisella A4 ohjeella)
Oppilaat piirtävät kappaleet ja luovat työstöradat Cambamilla ja tuovat sitten tuotoksensa minulle muistitikulla. Itse toimin koneenkäyttäjänä, koska kone on itseni tekemä.
7-luokalla aloitetaan siitä, että saavat tehdä haluamiaan kuvioita puutyöhönsä. Sitten kasilla yritän saada oppilaat käyttämään konetta luovemmin, esim. töidensä osien valmistuksessa. Olen ollut pirun tyytyväinen laitteeseen, jonka hinnaksi tuli n. 70€ ( kaikki mekaaniset osat kierrätyksestä+ kiinan 3-aselinen ohjainkortti. Kara itse sorvattu, jota pyörittää harjaton 400W RC-lentskarin moottori). Käyttötunnit voidaan laskea nyt jo sadoissa ja oppilaat alkavat ymmärtää sen mahdollisuuksia.
Viime talvena tein 3D tulostimen, mutta se on vielä pysynyt kotona, koska mielestäni kaiken tarvittavan softan opiskelu veisi liian suuren osan vuotuisista oppitunneista, ja itselläni ei ainakaan riitä aika olla sitten seuraamassa valmistuvia tulosteita, joten ei mielestäni kovin tarpeellista yläkoulun teknisissä töissä.
Sen sijaan metallityön luonnetta halusin muuttaa, ja siksi tein tänä syksynä cnc-pöydän plasmaleikkurille, rahat Everlast PowerPlasma 60 Cutteriin sain viime keväänä.
Nyt on CNC- plasma tulossa juuri valmiiksi ja oppilaat jo kysyivät, että voisiko sillä jo tehdä osia tällähetkellä olevaan projektiin. Annoin poikien sitten piirtää Cambamilla osia. Katsotaan sitten ensi viikolla, josko leikataan ensimmäiset oppilaiden osat.
Suosittelisin siis yläkouluun:
Ensin puupuolelle kohtuuhintainen isohkolla työstöalalla oleva routteri+ helppokäyttöinen softa.
Sitten plasmaleikkuri metallipuolelle, jolloin pystytään metallitöiden luonne totaalisesti muuttamaan, kun paksummastakin aineesta saadaan haluttuja muotoja.
Yläasteikäisten kanssa pitää päästä nopeasti itse tekemiseen. Hermot ei niillä kestä ja kun opiskeltavia asioita on paljon, ei aikaa voi kohtuuttomasti käyttää yksittäisiin asioihin. Tarkoituksenahan peruskoulussa on kuitenkin esitellä käsityötä mahdollisimman monipuolisesti.
Juha
Menee täysin ohi aiheen, mutta hatun noston arvoinen paikka, noin motivoituneelle opettajalle!
Hatunnoston paikka Maikalle. Olet antanut nuorisolle mahdollisuuden jota ei monilla ole.
On todella hienoa että joku tekee vielä tuollaista nykyään ja vieläpä omalla ajallaan.
Lisäksi nostan hattua paikalliselle työturvallisuuspiirille maalaisjärjen käytöstä jota ei sitäkään enää usein näe. Itseasiassa useammin näkee käyttökiellossa kyltin koneissa jotka vielä pari vuotta sitten olivat oppilaiden käytössä kun ovat muka nykyään muuttuneet vaarallisiksi.
Tosin tässä voisi olla jopa sponsoroinnin paikka jos joku opettaja oikeasti vastaavaan projektiin lähtee. Foorumin harrastajilla amattilaisista puhumattakaan on varmasti osia ja komponentteja ylimääräisenä jotka joutaisivat ko käyttöön...
Itsellä kun on vielä yläasteajat tuoreessa muistissa, niin voin sanoa että tarjoat Maikka kyllä aivan järjettömän hyvän mahdollisuuden oppilaille innostua cnc vehkeistä tai ainakin sivistää itseään! Ei ole nimittäin mikään itsestäänselvyys, että yläasteikäiset tietävät ylipäätään mikä on CNC-jyrsin. Itse en tiennyt vielä yläasteaikaan, eivätkä tienneet kaverinikaan kun jyrsintä aloin rakentamaan lukion ohella. Ei muutakun hatunnosto Maikalle!
Aiheeseen:
Mites nuo sorotecin myymät jyrsimet? Näyttää irtoavan aika hyvään hintaan. Esim:
http://www.sorotec.de/shop/product_info.php/info/p3553_isel-mini-flat-100-table-machine-with-controller-and-software.html (http://www.sorotec.de/shop/product_info.php/info/p3553_isel-mini-flat-100-table-machine-with-controller-and-software.html)
Btw mielestäni yläasteen cnc:tä sisältävässä opetuksessa olisi juurikin pyrittävä harrastamiseen ja hauskaan uuden oppimiseen, eikä niinkään koneistajaksi opiskelemiseen. Cnc-koneistajille on koulut erikseen.
Vaan onpa mielenkiintosta tämä jyrsimen hankkiminen. Illat kun istuu netin ääressä ja perehtyy asiaan, jotain oppii, mutta huomaa samalla kuinka vaikeaa valinta on tehdä. On tarjolla niin monenlaista ohjelmaa ja ohjausta. Vaan heitänpä taas arvon raadille kysymystä, kun ei googlettamalla oikein selviä.
CNC.fi tarjoaa http://www.cnc.fi/fi/cnc-ylajyrsinkoneet/cnc0609b.html konetta, joka kuvien perusteella näyttäs kohtuu tukevalta. Suunnittelu ohjelmana joko Vcarve pro tai Aspire. Mutta sitten se mutta. Kun kone tulee Kiinasta, mukana seuraa fyysinen ohjain, jota voi käsin käpälöidä. Reilusta lisähinnasta cnc.fi tekee koneeseen muutoksia ja ohjaimeksi mach3. Puhelimesssa mainostavat noviisille helpommaksi sen koneen mukana tulevan fyysisen ohjaimen, mutta mitä olette mieltä. Koneen käyttöhän yläasteella on cnc-työstöstä sitä kaikkein helpointa ja yksinkertasinta. Ja ohjelmat ja ohjaimet pitäis olla nimenomaan sitä yksinkertaisinta ja helpointa ja vieläpä mielellään suomen kielellä. Se nyt ei kyllä tässä tapauksessa onnistu. Eli kumpi, fyysinen ohjain vai mach3?
Nyt en oikein ymmärrä tuota ns. fyysistä ohjainta. Olisi kuin käsiohjain joka kommunikoi koneenkanssa ja jos kerta syö G-koodia niin tarvitsee valmius jo olla tietokoneen liittämiseen joko printteriporttiin, tai USB porttiin, eli mach3 toimii suoraan tuon myllyn kanssa kunhan siihen liitetään tietokone jossa se aspirekin on. Samalla valmistajalla on muuten vielä sellainen kuin Cut2D joka on yksinkertainen ja helppo oppia.
Mikäli sinulla on mahdollisuutta, niin tule helsinkiin tutustumaan PuuhaPajan routteriin ja voit käpälöidä noita ohjelmia.
olli
Tämä cnc.fi:n tarjoama "fyysinen ohjain" on helppo käyttää. Tietokoneella tehdään työstöradat(g-koodi) cam - ohjelmalla ja siirretään tiedosto usb-tikulla "fyysiseen ohjaimeen". Ohjaimessa avataan usb-tikulla oleva tiedosto, valitaan karan kierrosluku ja syötön nopeus ja painetaan vihreää nappia, niin kone aloittaa jyrsimisen. Mach3:ssa on enemmän toimintoja ja säätömahdollisuuksia, joten ehkä himpun verran vaikeampi käyttää. Etuna Mach3:ssa on se, että cad/cam voivat olla samalla koneella Mach3:n kanssa ja ainakin Aspiressa ja V-carve prossa voi g-koodin lähettää napin painalluksella Mach3:seen.
Cad/cam-ohjelmana Aspire/V-carve pro on mielestäni yksi parhaimmista ohjelmista koulukäyttöön. Se on englannin kielinen, mutta sitä oppii käyttämään nopeasti opettajan ohjeistuksen jälkeen, vaikka ei osaisi englantia yhtään. Käyttöliittymä perustuu melko pitkälle em. ohjelmissa kuvakkeisiin.
Koulukäyttöön kannataa hankkia routteri mallinen kone kohtuullisen suurella työstöalalla, kuten joku keskustelussa aikaisemmin mainitsi. Peruskoulussa kannataa cnc-koneella jyrsiä puuta/vaneria ym. pehmeitä materiaaleja, koska niiden työstö sallii enemmän virheitä. Hankinta kannataa tehdä huolella, koska jos erehtyy liian vaikealla käyttöliittymällä olevaan järjestelmään, kone jää alkuinnostuksen jälkeen koululla tyhjän pantiksi.
Voin antaa lisää tietoa ja ohjeita puhelimen välitykselläkin. Laitan numeron YV:llä, jos kiinnostaa. Voin antaa vinkkejä hankintaan myös naamatusten ja pääset tutustumaan monipuolisesti erilaisiin cnc-koneisiin ja laseriin, jos olet joskus liikkeellä Oulun alueella.
-K
Osa tarjouspyynnöistä on tullut:
Saksalainen Kosy3, 520 x 310 x 108 jyrsin, NCCAD ohjaus ja suomenkielinen Surfcam.
Kiinalainen Victor VR-900 900/700/110 jyrsin, NC studio ohjaus ja suomenkielinen Surfcam.
Kiinalainen CNC0609t 600x900x100 jyrsin, kädessä pidettävä ohjauskapula(oem) tai mach3, Aspire.
Eurooppalainen 500x500x150 jyrsin, räätälöity suomenkielinen pc-ohjaus, suomennettu artcam.
Mikä ohjaus helpoin/luotettavin, mikä cam helpoin perus 2D, 2,5D kuvien tekoon? Toimiiko Kiina-koneet? Mielipiteitä, kokemuksia rohkeasti julki!!!
Ja rahaa pakettiin maksimissaan 12000€ alv0.
Ohjelmana tuo artcam on ainakin helppo. LIIALLISTA OHJELMIEN SUOMENTAMISTA AINAKIN ITSE VIERASTAN.
Syystä että osa suomennoksista on suotastaan surkeita... Esim suomennetusta mastercamistä en ymmärrä mitään mutta lontoolaisella homma luonaa... Enemmän pistäisin painoarvoa koneelle ja sen ohjaus ohjelmistolle koska cam softa on helppo vaihtaa...
Minulla on tuollainen kinukkilainen SHG0609 jyrsin:
http://sh-cnc.en.alibaba.com/product/287365339-200370155/CNC_ROUTER_SHG0609.html
Siihen on itse tehty lattiajalusta, jonka saa säädettyä suoraan
Kyllä tuolla on tullut vuosien varrella tehtyä vaikka mitä kivaa.
Itse ajelen enimmäkseen pehmeitä metalleja sekä hiili/lasikuituja ja vanereja lähinnä 1mm-6mm kokoluokan terillä.
Kyllä tuo siihen on kelvannut ihan mainiosti.
Joitakin pieniä jyrsintähommia teräkseenkin olen tehnyt, mutta ei tuosta kovin laajamittaiseen teräksen työstöön ole
Tarjoukset tuli ja pitäisi valita kahdesta se oikea. Molemmat Kiinalaisia, samankokoisilla pöydillä. Alla linkki molempiin:
http://www.excitechcnc.com/products.aspx?id=36
Yllä oleva jyrsin on suojatumpi, johteissa paljesuojat. Suomalaisen toimittajan mukaan Max pikaliikenopeus 3000mm/min ja työstönopeus 2500mm/min. Nämä arvot ovat erilaiset Kiinan sivuilla. Pitäisi olla kuitenkin sama kone. Maahantuoja lupaa 3v takuun.
Toinen vaihtoehto:
http://wklaser.com/pro_199.aspx
Tästä koneesta ei sen enempää tietoa, Suomalaisen myyjän mukaan koneessa tarkkuuslineaarijohteet ja kuularuuvit valmistettu Saksassa. 1v tehdas takuu.
Molempiin koneisiin tulee suomennettu mach3 ohjaus ja cam-ohjelmaksi Aspire.
Hinta ei ratkaise, kumman valitsen....Löytyykö minkäännäköisiä mielipiteitä. Näillä tehdassivuilla kun ei suuria kerrota osien nimistä tai valmistajista.