Ei suoranaista cnc-asiaa mutta kysellään nyt.
Ostin tuossa manuaali-jyrsimen (bernardo bf40v, http://vulcan.vhoy.fi/tukkumen/tuotteet.php?id=332) pari vuotta vanhana kun sopivasti sai. Olin ehtinyt jo saksasta tilata valmiiksi morse4 holkki-istukkasarjan myös tuohon.
Kartiot kyllä kohtaa mutta siitä huolimatta että tuo maahantuojan sivu väittää että tossa pitäisi olla Morse4 ja M16 vetopultti niin siinä onkin M12 vetopultti. Liekkö malli muuttunut tässä kolmen vuoden sisällä.
Nyt minulla on siis holkki-istukkasarja Morse4 kartiolla ja M16 kierteellä.
Mikähän nyt sitten olisi oikea ratkaisu korjata asiaa, kun ei raaskisi ostaa Morse3 istukkaakaan ja sitä sovitteen kanssa ajaa sen vetopultin takia pelkästään. Ja koneen läpi ei mahdu isompi kuin tuo M12 tulemaan joten hylättäneen muutokset sillä osalla.
Moikka!
Tässä yx sivusto, josta sivulta 33 moinen selviää. http://www.dormertools.com/sandvik/2531/Dutch/s004444.nsf/Alldocs/Product*2DMachiningSolutions*2ATH*2DPDFsu/$file/TechnicalHandbookSU.pdf (http://www.dormertools.com/sandvik/2531/Dutch/s004444.nsf/Alldocs/Product*2DMachiningSolutions*2ATH*2DPDFsu/$file/TechnicalHandbookSU.pdf)
Kyllä siinä Morse 4 on M16 kierre
t:Niva
Dokun ei ole.
Koneen mukana tulleessa tasojyrsin tuurnassa on M3 kartio ja M12 kierre, ja siihen on sitten M3 -> M4 holkki ympärille jossa reikä päässä.
Samalla holkilla tulee myös kiinni porausistukka joka on myös M3 ja M12 kierteellinen.
Ongelmahan on tavallaan siis se ettei tuon akselin läpi mahdu tuo M16 vetokara.
Mikä lie sekasikiö tuo kone sitten on...
Lainaus käyttäjältä: crawler - 29.06.08 - klo:13:33
Kartiot kyllä kohtaa mutta siitä huolimatta että tuo maahantuojan sivu väittää että tossa pitäisi olla Morse4 ja M16 vetopultti niin siinä onkin M12 vetopultti. Liekkö malli muuttunut tässä kolmen vuoden sisällä.
Nyt minulla on siis holkki-istukkasarja Morse4 kartiolla ja M16 kierteellä.
Mikähän nyt sitten olisi oikea ratkaisu korjata asiaa, kun ei raaskisi ostaa Morse3 istukkaakaan ja sitä sovitteen kanssa ajaa sen vetopultin takia pelkästään. Ja koneen läpi ei mahdu isompi kuin tuo M12 tulemaan joten hylättäneen muutokset sillä osalla.
Holkita kartion kierre sopivaksi:
Ota pätkä M16 kierretankoa, poraa 10,3 reikä läpi ja väännä siihen M12 kierre.
Holkki sitteen kartioon kierreliimalla/hitsillä/tms kiinni ja sulla on Mk4 kartio M12 kierteellä.
Pikkujuttu
Sauli
Lainaus käyttäjältä: saulij - 29.06.08 - klo:18:10
Holkita kartion kierre sopivaksi:
Ota pätkä M16 kierretankoa, poraa 10,3 reikä läpi ja väännä siihen M12 kierre.
Holkki sitteen kartioon kierreliimalla/hitsillä/tms kiinni ja sulla on Mk4 kartio M12 kierteellä.
Samaa meinasin ehdottaa itsekin, mutta en kyllä käyttäisi hitsiä ettei karkaisu kärsi.
Pieni hefti aukikiertymisen estämiseksi ei juuri karkaisuun vaikuta
Sauli
Näin sen meinasin tehdä ellei maahantuojalla ole jotain sanottavaa asiaan koneen suhteen.
Voisihan tuon akselinkin vaihtaa jos ovat halukkaita moista antamaan.
Jos kiinnostaa irrottaa karaa, niin pystyisin töissä poraamaan siihen isomman reiän. Olettaen siis että sitä ei ole sisältä kummemmin karkaistu.
Tai ehkä tuo onnistuisi karaa irrottamattakin. Pöytään poranterä kiinni ja siitä kikkailemalla...
Enpä usko että puran tuota ennen kuin jos saan nyt tuolta maahantuojalta sen jo ajat sitten takuuseen luvatun uuden akselin, akselin lupaus liittyi kyllä ihan muuhun kuin tähän väärään reikäkokoon.
Mutta vähän haisee siltä että tätä on tuolla maahantuojan pajalla ropattu ennen uutena asiakkaalle luovutusta.
Eipä se nyt silti minun harrastajalastuamista haitanne vaikka joutuisikin holkittamaan noita istukoita.