Useita eri kokoisia Vickers-moottoreita tuli sitten ostettua.
Luulin aluksi että ne on DC-servoja...mut sitten aukaisin moottorin kytkentälaatikon.
Siellähän oli L1,L2 ja L3 josta päättelin ilokseni että ne onkin AC-servoja...
Onnen huumassa avasin sitten moottorin perän jossa oletin olevan jonkunlaisen pulssikiekon /lukijan.
Pettymys oli suuri kun sieltä löytyi wanhan takometrin tyylinen osa,tosin ilman hiiliä...
Pieni toivo on vielä että tuolta perästä saa jotain siniaallon tyyppistä...vai onko ?
Kuvia liittenä.
Kommentteja asiantuntijoilta kaivataan...
Moottori näyttää spekseiltään hyvältä. Tuo anturi lienee normaali resolveri, josta moduloi analogista sisäänmenoa kulman funktiona. En tiedä löytyykö mistään valmiina resolver->encoder muunninta, mutta ainakin IC-piirinä niitä löytyy.
Lainaus käyttäjältä: tero - 21.04.08 - klo:21:52
Moottori näyttää spekseiltään hyvältä. Tuo anturi lienee normaali resolveri, josta moduloi analogista sisäänmenoa kulman funktiona. En tiedä löytyykö mistään valmiina resolver->encoder muunninta, mutta ainakin IC-piirinä niitä löytyy.
Etsiskelin noita muuntimia & IC-piirejä mutta hankalalta vaikuttaa. Helpoin tapa voisi olla vaihtaa tuon resolveri sopivaan pulssianturiin ?
Oliskohan tuo moottori muutoin sopiva käytettäväksi Teidän servo-ohjaimen kanssa ?
Joo kyllä se VSD-A:lla pyörii jos takaisinkytkentätieto on enkooderista tuttua. Motin jännite saattaa vähän rajoittaa kierrosaluetta, mutta yleensä ei mitenkään merkittävästi kun noihin jännitteisiin on yleensä jätetty reiluhkosti pelivaraa.
Romukopassa löytyy muutama Fanucin 2000 ppr enkooderi. Ajattelin laittaa tuollaisen motin nenään mutta moottorin ankkuria pitäisi sorvata. Uskaltaako servomoottorin ankkurin vetää ulos motista vai käykö sille samalla tavalla kuin askelmoottorin ankkurille ?
yhdestä vickersistä on kokemusta just Ac-kone se meni hengettömäks kun ankkuri otettiin pois
ei pyöriny sen jälkeen lainkaan niissä oli semmonen välikappale millä resolveri oli kiinni
3 eri tyyppisiä resolvereita käytettiin
ainut ongelma oli sen välikappaleen lukitus ruuvit jotka tuppas löystymään
Neodymium-magneettiset motit taitaa kestää paremmin sen purkamisen. Motti demagnetoituu jos osa magneettisuudesta on "varastoitu" staattorin ja roottorin väliseen ilmarakoon (stepperit hyvä esimerkki). Noin luin jostain.
Nyhdin ainakin yhdestä AC-servosta roottorin irti, eikä tuntunut menoa haittaavan. Siinä ei vissiin ollut edes NdFeB-mankkuja.
kariss: laitoitko resolverin takaisin samaan kulmaan magneetteihin nähden? Väärä kulma selittäis voimattomuuden.
akselin ohjain kortilla oli ledit jotka kertoi oikean kohdan
resolveria pyöritettiin ja oikean kohdan löydyttyä kiristettiin paikalleen
näitä kohtia oli vain yksi täyden kierroksen aikana
Tarkoitus ois ajaa noita moottoreita VSD-A:lla ja EMC2-softalla.
En uskaltanu vetää ankkuria ulos, avasin vain motin päädyn ja vedin pikkurälläkällä akselia lyhyemmäksi.
Pitää ens viikolla sorvata vielä adapteri motin ja enkooderin akselien välille. Moottorin merkki taitaa olla sitten fackers ;)
Kait se noin toimii niin pääsee edes testaamaan ?
Jatkossa Esim. Farnellilta löytyy näköjään suh'koht halvalla enkooderin kiekkoja & lukijoita, jotka voisi istuttaa nätisti resolverin paikalle. Noista saa tosin vain a ja b pulssit ulos jonka voinee kiertää laittamalla lukijan perään 26LS31-piirin josta sitten saa myös a- ja b- pulssit ?
Noita moottoreita on tällä kotosalla hetkellä 5kpl, suurimman teho on 3.14 kW, jatkuva väänto 18NM, max. vääntö 54NM ja max.virta 21.9A.
VSD-A:sta taitaa saada max. virtaa 15A jolloin max. vääntö lienee noin 36 NM ?
Löysin myös 110V muuntajan josta tasasuunnattuna lähtenee n. 155V ?
Jokohan uskaltaisi laittaa VSD-A:n tilaukseen vai onko tuossa yllä joku ajatusvirhe ?
Pari valokuvaa liitteenä.
Ei tuossa mitään ongelmaa pitäisi olla, oikeilla jäljillä olet joka suhteessa.
Moteissa virrat saattaa olla ilmoitettu RMS:nä. Eli 1.41:llä voi joutua kertomaan virran, jotta saa selville oikean piikkivirran. Riippuu motista kuinka nuo on ilmoitettu. Luulisi tuollaisten vääntöjen riittävän aika isoon myllyyn :)
Liitteenä kuva sopivasta differentiaalipuskurista.
Mittasin tuon muuntajan ja toisiojännite onkin n.120V eli tasasuunnattuna pitäisi tulla n. 170V.
Riittääkö 6800 mikrofaradin konkka tasasuuntaajan jälkeen?
VSD-A:n datasheetissä mitoituskaava konkalle. Todennäköisesti riittää.
Sain viimein kytkennät&ensitestit VSD-A:lla tehtyä ja hyvin näyttäisi pyörivän myös emc:llä :) Hieman voimattomalta tuo tosin tuntui, koska kokeilin alkuksi pienehköillä piikkivirroilla. Moottorin spekseistä ei löydy tietoa max. piikkivirrasta mutta tuon tyyppikilven vääntömomenttien perusteella se voisi olla jopa 4,6xmax.jatkuva virta. Eli voisin varmaan turvallisesti laittaa gdtoolilla virrat seuraavasti: Phasing 5A, Max jatkuva 5A, Max piikki 15A, Fault 17A ja laittaa puhaltimen jäähdyttämään VSD-A:ta. Tuosta encoder resolutionista, fanucin enkooderi on 2000ppr, tuleeko tuohon kohtaan sitten 2000 vai 8000? Test motor config sivu väittää n.5335 counts over four magnetic pole :o Moottori on speksien mukaan 4 pole.
Jos tyyppikilven virrat on ilmoitettu RMS:nä, voit kertoa ne vielä 1.41:llä. Enkooderin resoluutioksi tulee 8000. Pyörikö motti suht. tasaisesti testin aikana? Tuo testin tulos olisi ainakin mahdollinen jos motti on 6 napainen.
Kyllä se pyöri suht'koht tasaisesti. Löysin moottorin speksejä tuolta: http://www.moog.com/media/1/fastacttfseriesservomotorsEI.pdf
Siellä sivulla 12 on tuon FAS T1 M4 030 motin teknisiä tietoja, en löytänyt mitään maininta RMS:stä.
Sen sijaan tuolla: http://www.moog.com/media/1/ds2000servodrives-um.pdf , sivulla 95 on jotain mainintaa. Pitäiskö vain luottaa että nuo virrat voi tosiaan kertoa 1.41....kait se motti rupeaa kuumenemaan jos virrat on liian isot?
Ajattelin muuttaa vanhan manuaalijyrsinkoneen cnc-ohjatuksi joten ylimäärääräisestä väännöstä ei olisi ainakaan haittaa.
edit: Siis tuo ds2000- ohjain on tarkoitettu noille moteille ja ko. manuaalissa kohdassa 1.4, sivulla 21 puhutaan kyllä RMS:tä.
Voit kokeilla 1.41 kertaisilla virroilla. Jos motti ei polta sormia käytössä, niin se ei ainakaan ole liian kuuma.
Nostin virtoja reippaasti ja vääntöäkin tuntuu nyt olevan. Motti ei "tyhjiltään" lämpeä ollenkaan. Pitää seuraavaks hommata joku kone mihin noita pääsee ruuvailemaan kiinni.
Vielä VSD-A:n säätämisestä, vaikuttaako input scaling noihin gainien säätöihin? eli jos muutan input scalea niin pitääkö gainit säätää uudelleen? Pitääkö gainit säätää kuorman kanssa (motti kiinnitettynä ruuviin&kelkkaan) vai ilman kuormaa?
Skaalaukset ei vaikuta, mutta eri kuorma tietysti vaikuttaa.
vihje!! kun halua/joutuu purkaa servomoottoreita niin ankkuri pitäisi työntää tai saattaa teräsputkella niin että teräsputki jää sisälle. ei mene mangnetointi. ja kaikki osat samaan asentoon,ei mene kulmat sekaisin.T.Timo
Joo, tuo kävi itselläkin mielessä mut en kuitenkaan uskaltanu kokeilla...