CNC-Harrastus

CNC-KONEEN SUUNNITTELU, RAKENTAMINEN JA TESTAUS => Ohjausjärjestelmän suunnittelu ja rakentaminen => Ohjausjärjestelmä, ohjauskeskus ja sähköistys => Aiheen aloitti: ant771 - 09.12.07 - klo:00:12

Otsikko: Manuaalisorvin sähköt
Kirjoitti: ant771 - 09.12.07 - klo:00:12
En saanut hankkimaani sorvia käyntiin ja sähköjen tutkimisen sijasta ajattelin rakentaa ne uusiksi. Koneessa on 3-4A ~2kW moottori. Karan käynnistys toimii teräkelkassa olevasta mekaanisesta vivusta, joka tangon avulla kytkee kytkimen pohjaan.

Miten yleensä sähköpuoli vastaavasta koneesta toteutetaan?

Sopiiko ohjaukseen tällainen vaihtoehto:
24V muuntaja(ohjausjännitteeksi karan käynnistyskytkimelle),
24V kontaktori, joka ohjaa virran päävirtakytkimeltä moottorille,
moottorisuoja.
Hätäseis-kytkin katkaisee vain kontaktorin ohjauksen piirin.

toki rakentaa kytkennän sisältäen vaiheenvaihtimen johonkin väliin.

Tässä sorvin 70-80-luvulla uusitut sähköt: http://vectron.homelinux.net/ant771/kuvat/garage/sorvi/snb10043.jpg
Vasemmalla olevien komponenttien funktiota en vielä keksinyt...
Otsikko: Vs: Manuaalisorvin sähköt
Kirjoitti: masaV - 09.12.07 - klo:22:38
olisiko ehkä vaiheen kääntö/vaihto kontaktorit  tai jos moottori 2 nopeuksinen niin niiden eri käämien syötön vaihto myös mahdollinen, siinä vasemmalla.

nuo kun mittaisi kaikki niin siinä on valmis kytkis jo ja romppeet paikoillaan.

eipä noissa oikein ihmeellistä pitäis olla muutakuin päävirtakytkin,sulakkeet,muuntaja ja ohjaukset alemmalla jännitteellä (napeilta,vivuista)kontaktoreille,isot kontaktorit suunnanvaihtoon moottorille ja valoille syötöt muuntajalta ,

joskus lisätty sitten nykyiset turvarajat pääkontaktorin ohjauksen väliin ettei pyöri kun suojat auki, niitä itsekin käynyt jokuseen sorviin asentamassa ammattikouluille ja teollisuuteen.
Otsikko: Vs: Manuaalisorvin sähköt
Kirjoitti: ant771 - 10.12.07 - klo:11:36
Vaiheen vaihto löytyy ainakin joistakin moottorinsuoja -komponenteista.

Täytyy katsoa tuo moottori tosiaan. Itse oletin, että moottori olisi yksinopeuksinen(oletus perustuu siihen että karan vaihteistossa niin monta vaihdetta), mutta niiden "kahden turhan" kytkimen ja sähkökaapin vasemmassa laidassa olevien käämivirityksien tarkoitushan selittyisi tuolla kaksinopeuksisella moottorilla.

Taajuusmuuttajahan muuten on ainut, millä tuota moottorin nopeutta käytännössä saisi säädettyä.