Morjens
Pitkältä kyttäyslinjalta astua esiin.
Eli jyrsimen tarve iski aina välissä, niin kaippa semmoinen sitten piti askarrella.
Eli tämän hetkinen kokoonpano.
Ohjaimet Granitedevices vsd-xe 3kpl
Moottorit Hirata dc-servot 200w
Virtalähde ascom 42-60V 600W
Kara er32 1,5Kw 3-vaihe, ohjaus tamulla.
Kuularuuvit taattua kiinalaatua 5mm nousulla
(http://i54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/KopioKuva016.jpg)
(http://i54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/2012-06-29145501.jpg)
(http://i54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/2012-06-29145523.jpg)
(http://i54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/2012-06-29144943.jpg)
(http://i54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/2012-06-29144842.jpg)
Tällä hetkellä karan kanssa lämpö ongelmaa.. loppua ei näköjään tällekään projektille oo näkyvissä.
Kiitoksia viellä palstan osamyyjille jotka ovat tätäkin projektia auttaneet eteenpäin.
Ohan hieno! Onko videota, miten pelittää?
kiitos. Ei kyllä ole videoo tullut otettua viellä. Muutaman terän verran oon sitä vaan testaillut tuolla karalla ;D
Olisko karasta tietoja? Miten liitetty moottorin akseliin?
PekkaNF
Kara on jonkun foorumilaisen tekele. Kara akseli on sakarakytkimellä liitetty moottoriin. Kierrosalue moottorilla n.0-7500 r/min ,toki eihän se ylä ja alakierroksilla jaksa hirveitä vääntää. Karan alapää on laakeroitu kartiorullalaakeri parilla ja yläpää normi kuulalaakerilla.
Alapään laakerit ei kait sovellu oikeen nuille kierroksille??
Oli aiemmin juttua tuosta karasta ja ne parihiotut laakerit vaati aikas pitkän sisäänajon ennenkuin alkavat lämmöt pysymään kurissa ja nähtävästi sinulla on samanlainen wempele koneessasi.
Lainaus käyttäjältä: Jussik - 06.07.12 - klo:12:11
Terve
Näyttää todella hyvälle, tuohon moottorin ja karan väliin ei suoraan saa mitään sylenteriä.
Mutta jos siihen rakenta vivun jolla saa käsin painettua tuon irroittajan alas, niin samaan vipuun saa myös
asennettua valmiin paineilmasylinterin, multa voisi jokin sopiva valmis siihen löytyä, sen saa "lahjoituksena".
Alhaalla myös infoa muille jotka rakentaa omia karoja:
Kara on tosiaan aikamoinen paketti, alhaalla on suurnopeus parihiotut karalaakerit ja samanlainen paketti ylhäällä,
eli 2 laakeria alhaalla ja kaksi ylhäällä.
Sisältää gripperin eli ottaa kiinni vetopultista, gripperin veto voima on noin 2000-3000N riippuen vetopultin pituudesta.
Kestovoideltuna kestää tuon 18000 rpm ja öljyvoideltuna menisi 24 000rpm.
Se paineistetaan molemmista päistä ennen laakerointia pitämään pölyn ulkona laakeroinnista,
mikään kokeilemani hankaava tiiviste ei oikeen menestynyt noilla kierroksilla.
Kara pitäisi olla paineistettuna myös käytön jälkeen kun jäähtyessään vetää ilmaa sisäänsä.
Parihiotut esijännitetyt laakerit vaatii aina pitkän sisäänajon jopa 10h, sisään ajon aikana laakereita ei saisi lämmitttä kovin paljon yli normaalikäyttölämpötilan 60-70 asteen.
Eli kara on normi käytössäkin niin kuuma että siinä kätensä polttaa.
Kierroksia nostetaan aina ylemmäs kunnes kara lämpenee ja vähennetään kierroksia / sammutetaan kunnes jäähtyy ja taas kierroksia.
Aluksi aloitetaan ihan jollakin 1000rpm ja ajetaan sillä 30min seurataan kokoajan lämpötilaa.
Seuraavaksi voi nostaa johonkin 3000rpm tienoille ja sitten 5000-6000, aina jos laakerointi lämpenee tonne 60 tienoille sammutus tai pienille kierroksi ja antaa sen jäähtyä.
Sisäänkäytön lopussa pitäisi päästä tuonne maksimi kierroksille niin että kara lämpenee vain tuonne käyttölämpötilaansa.
Työstössä tulevat voimat ei enää merkittävästi lämmitä itse karaa vaan näkyvät sitten karakäytön lämpenemisenä.
Myöskään rasva mitä noilla kierroksilla käytetään ei ole ihan normi vaseliinia, vaan on nopeisiin käyttöihin tarkoitettua litium-kalium-saippuaa.
esim. tälläistä http://www.fis-services.de/gen/en/download/1/15/40/37/speed2,6_e.pdf
Myöskään tiivstys ei voi olla hankaavaa eli käytettävä sokkelo tiivistystä tai karan paineistusta.
Edit:
Hieno masiina joka tapauksessa.
Etkö tiedä kenen tekemä tuo kara on, vai mistä tuo on sinulle tullut, luulen meinaan nähneeni tuon ennenkin.. pitäisi vain saada parempiu kuva karasta....
vai onko se sama kuin näissä kuvissa...
https://picasaweb.google.com/lh/photo/4nNfYo-Ii0Vpo9NF1AHpddMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/lh/photo/SHaF8yvw3u-qS6QSdqbcKNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink
Jos kyseessä on tuo kara, niin se on alunperin suunniteltu viistokuula lakereille, mutta kasattu rullilla...
Samahan se on. Tainnut tehdä kierroksen mailmalla ennen minua. Mikäs tuon laakerivaihdon syy oli?? vai onko ne jäänyt mailmalle..
Mielenkiintoineen syy ja seuraus ketju....
Asentaja ostaa elämää kalliimmat laakerit karaan ja tehtyään ahneuttaan hieman liian tarkat sovitteet hän hajoittaa toisen laakerin asennus vaiheessaa -> Asentajaa VITxxAA, hän hio karaa hieman ja kaivaa kaapista halvemmat viistorullalaakerit ja paiskaa ne sisään toistaiseksi... Tosin jotkut tilapäisratkaisut tuppaavat jäämään pysyviksi. Tohtupa se sitten laiskuudesta tai mistä tahansa...
Kuinkas kauas Mynämäestä tuo Kara on jo kulkeutunut???
Jotain tuommosta arvelinkin. Näköjään n.500km se on matkannut ylöspäin. Mahtaisikohan löytyä viellä nuiden viistokuulalaakerien tyyppi numeroa, olisin kovasti kiitollinen??
Pitää katsoa, jos vielä jostakin löydän sen numeron, mutta viistokuulilla joutuu muistaakseni laittamaan puslan johonkin väliin, koska laakeri on matalampi kuin rullaversio... siis näin ainakin muistelin...
Pientä edistystä tälläkin rintamalla.
Kara sai uudet viistokuulalaakerit sisuksiin, ei enään lämpö ongelmaa. Väliaikainen t-ura pöytä piti alumiini profiileista pultata nippuun..
(http://i54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/2012-10-28133248.jpg)
Muutama joggailu video
http://s54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/?action=view¤t=video-2012-10-28-13-19-341-1.mp4
http://s54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/?action=view¤t=video-2012-10-28-13-21-481.mp4
No niin nyt loppui korvakuulolla kierrostensäätö ja siirryttiin digiaikaan. Kiitokset viellä Kremmenille näytöstä.
Jostain pitäisi pitovoimaa kaivaa servoille lisää eli välitystä tai isompaa servoa.
Onko joku tilaillut jostain halpoja (kiina) planeettavaihteistoja??
esim http://www.zappautomation.co.uk/en/295-planetary-gearboxes
Karan peti pitäisi myös uusia, alunperin tehty kressille.
(http://i54.photobucket.com/albums/g88/Pygmyn/CNC/2012-12-27174442.jpg)
Mulla on tämä kone mennyt täysin ohi... Hyvältä näyttää ja hienoa että kaikki on tehty valmiin näköiseksi.
Itsellä jää aina joku juttu kesken ja saattaa mennä vuosia ennen kuin saan laitettua sen loppuun.
Jussi