CNC-Harrastus

CNC-KONEEN KÄYTTÖ => Mallinnus (2,5D & 3D) ja koodin teko => Aiheen aloitti: kemes - 12.07.12 - klo:07:34

Otsikko: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: kemes - 12.07.12 - klo:07:34
Cam ohjelma on Mastercam X3, jyrsimen ohjaus on toteutuettu Fanuc 0-m:llä. Ongelma on pinnanlaatu ajettaessa G2 tai G3 kaaria. Pintaan jää pientä säännöllistä pykälää, kun joskus samalla koneella on ajettu ongelmitta siistiä tasaista pintaa. Vaikuttaisi siltä, että kyse on selkeästi jostain tietystä asetuksesta. Epäilen että kyse on enemmän Fanucin kuin Mastercamin asetuksesta, koska kaaret ajetaan tosiaan suoraan G2 ja G3 komennoilla (yksi rivi koodissa), joten koodissa ei ole varsinaisesti mitään mikä aiheuttaisi tätä.

Mastercamista on kokeiltu muuttaa resoluutio/toleranssi arvoja tuloksetta.

Olisiko ehdotuksia mitä kokeilla seuraavaksi?
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: Ville Vaho - 12.07.12 - klo:07:58
Paljonko vauhtia? Kone oikoo jos koittaa kiirehtiä...
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: kemes - 12.07.12 - klo:16:21
F1250 ja kierroksia 4000rpm.
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: hj - 12.07.12 - klo:18:12
Montakin mahdollisuutta.. Veikkaisin kuitenkin nimenomaan konetta, ei camia.

Olettaen, että kone on kohtuukunnossa ja X/Y-suuntaan ajettaessa laatu kohdallaan, veikkaisin koneen servoparametreja. Onko koko kaaren matkalla fasetointia vai erityisesti 45,135, 225 ja 315 asteen kohdalla? Lisäksi onko vekkejä 0, 90, 180, 270 asteessa? Edelliset viittaavat "servo mismatch" tilaan, esim. PID:it, feed/accel forward sopimattomat, jolloin akselit oskilloivat interpoloidessaan pyydetyn nopeuden ympärillä, eikä koskaan tule sileää.
Pienempi syöttö yleensä parantaa tulosta, muttei korjaa kokonaan. Yhtä akselia (G01) ajettaessa ei pinnassa juurikaan näy ongelmaa. Jälkimmäinen taas "lost motion" eli monestakin syystä johtuva hankaluus nollanopeutta ylittäessä ja servon suunnan vaihtuessa. Kuluneet tai takkuilevat kuularuuvit jättävät myös jälkeä nollakohtiin.

Tekisin itse koepalan eli ajaisin läpinäkyvään muoviin tai alumiiniin kohtuullisella syötöllä (esim F1000) tappiterällä ympyrän, vaikkapa halkaisija 50mm. Sitten tattia silmäilemään ja syitä/seurauksia pohtimaan tai vaikka kuvaa tänne. Eduksi on, jos on ensin poistettu ympäriltä materiaalia ja otetaan pieni lastu lopuksi, jolloin terän taipuilut ja muut eivät sotke koetta. Toinen vaihtoehto on pyörötanko, josta sipaistaan pieni lastu.

Kuten Vilderi sanoo, kone voi myös oikoa, jos syöttö suhteessa liaan suuri. Tämä tosin ei yleensä aiheuta kiharaa, enemmänkin muodon vääristymistä.

Koneen merkki ja malli sekä kuntoaste ja johteiden tyyppi auttaisivat luullun arvaamista..
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: hj - 12.07.12 - klo:18:16
ja pari linkkiä:
http://www.machinetoolhelp.com/Preventativemaintenance/Ballbaranalysis.html
http://www.controleng.com/index.php?id=2735&tx_ttnews[tt_news]=18935&cHash=268024
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: olli henttonen - 12.07.12 - klo:21:49
Tietty kannattaa myös tarkistaa että moottorin ja akselin välissä oleva kytkin on kondiksessa ja kiinnitykset kireällä. Huomasin vain tuosta meidän masiinasta että siellä oli ylimääräistä klappia ja vaihdoin isompiin ja ongelmat poistuivat kertaheitolla. Kuluvaa kamaahan nekin ovat eivätkä varmaankaan kestä ikuisuuksia. Varmaankin tämä oli tyhmä huomautus ja sen olet ensimmäiseksi tarkistanut 8)
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: Ville Vaho - 12.07.12 - klo:21:51
Nopeutta on melko paljon, jos kone ei ole kovin tuore. laita heittokello karan ja pyödän väliin x/y suuntaa mittaamaan ja tönäse/lyö kuminuijalla pöytää kellon suuntaan. Pienellä vakakaraisella ajettiin vielä vuosia rajua ajoa kun x akselilla oli välystä toista kymppiä, y/z paketti teki pyramidia 0.2/pöydänkääntö kiinnittimen matkalla...  :D Tarkkakin työ onnistuu paskalla jos vaan tietää millä tekee töitä.

Paha jos on joskus tullut hyvää ja nyt ei tule...
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: kemes - 12.07.12 - klo:21:59
Täytyy kokeilla ajella vähän hitaammilla syötöillä.

Suoraa (G1) kun ajaa niin pinta on todella siisti. Koitan saada kuvaa näytille pinnasta niin näkee vähän selvemmin mistä on kyse.

Mainittakoon vielä, että kaaren pituus on n. 8cm ja pinnan laatu on säännöllinen, eli koko kaaren matkalle jää saman näköistä jälkeä.

Onko tuommoisessa Fanucissa (M-0) säätöjä mitkä vaikuttaisi tuommoiseen? Ja jos on niin mistä ne mahtaa löytyä? Olisiko kellään sattumalta M-0 manuaalia PDF muodossa?
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: kemes - 13.07.12 - klo:15:54
Sama ongelma toistuu myös hitaammin ajettaessa (F500). Pinta on edelleen _vastaava_ kuin nopeammin ajettaessa mikä viittaisi johonkin asetukseen..
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: hj - 13.07.12 - klo:22:25
Kuvia?
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: kemes - 14.07.12 - klo:08:56
Lainaus käyttäjältä: hj - 13.07.12 - klo:22:25
Kuvia?
ASAP :)
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: kemes - 18.07.12 - klo:23:15
Tältä näyttää pinta. Tekee samaa jälkeä myös suoraa ajettaessa silloin kun sekä X että Y liikkuu samaan aikaan. Jos ajetaan pelkää X tai Y:tä jälki on tasainen.

(https://dl.dropbox.com/u/366525/pinnanlaatu.jpg)
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: Multislayer - 18.07.12 - klo:23:18
Kokeiles tehdä sama rata sekä myötä- että vastajyrsinnällä. Post results.
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: tomi667 - 16.11.12 - klo:23:33
Näyttäs että on välystää koneessa, mutta ratkaisiko aloittaja ongelman?
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: kemes - 29.11.12 - klo:13:51
Kyseessä ei ole minun kone, enkä ole sitte kesän jälkeen käynyt kyseisellä pajalla. Kesän loppuun mennessä asia ei ollut ratkennut. Epäilyt kohdistuvat väljään koneeseen..
Otsikko: Vs: G2/3, pinnanlaatu ongelma
Kirjoitti: Jamiko - 30.11.12 - klo:11:46
Tulipa tuossa mieleen oman työpaikan koneongelma joka ei nyt juuri noin esiintynyt, mutta kuitenkin.
Siis, koneella oli tapana jäädä x:n suunnassa "hakemaan paikkaansa" liikkui sellainen +-0,1mm ees taas kunnes joskus sitten pysähtyi. X:llä on erillinen mittasauva jota se käytti asemointiin, muilla akseleilla oli "vain" servon anturit eli jos servo oli enkoderin mielestä oikeassa paikassa niin se oli sitten siinä mutta x haki oikeaa paikkaa.
Koneen iästä johtuen ajateltiin että se vain on väljä ja ei toimi, kunnes huollon yhteydessä huomattiin että x:n johteet eivät saaneet voitelua ja olivat aivan kuivat. Käsipelillä tippakannulla voidellein ja eestaas ajaen saatiin laakerit rasvattua ja kas hakeminen pieneni +- 2 satkuun ja loppui hyvin nopeasti.

Nyt täytyy muistaa että kone on kukkasten aikaan rakennettu (-79) ja x painaa n. 10 tonnia, joten satku pari on ihan hyvä saavutus.