Minulla on manuaalisorvissa Optimumin mittalaite joka on toiminut hyvin, mutta yllättäen siihen tuli pieni kiusallinen ominaisuus.
Sähköt menee sorville, lampulle ja DRO:lle samasta pistorasiasta jossa on katkaisin. Yhden napin takana on sähköt koko värkille.
Ja sitten se ominaisuus: DRO pysyy pimeänä kun laitan virrat päälle. Kun vedän DRO:n takapanelista virtaliittimen (kuvassa oranssi) irti ja laitan takaisin DRO pelittää aivan loistavasti. Olen tarkistanut että johdot ovat kunnolla kiinni liittimessä.
Minun järki loppuu tässä vaiheessa ja toivottavasti joku osaa johdatella ongelma ratkaisua kohti.
Alla muutama kuva tilanteesta jos se vaikka selittää paremmin kuin kirjallinen sepustus.
Kokeile kääntää pistorasiassa oleva jatkojohdon tulppa toisinpäin ja kokeile uusiksi. Tuli vaan mieleen jos jatkojohdon katkaisin ei katkaise kuin toisen vaiheen ja jos se on nolla niin DRO:ssa saattaa olla suojauksia jos jännite ei tule oikein.
Kokeilin, valitettavasti vika ei korjaantunut.
Mitenkäs DRO käyttäytyy jos otat kaikki muut kapineet irti ja kytket vain sitä ainoana laitteena?
Jos käyttäytyy normaalisti, niin sitten tuossa päällekytkennässä tapahtuu joku jännitepiikki joka ilmeisesti ohjaa DRO:n powerin pois päältä.
Jos taa pätkii edelleen, nin sitten pitää jatkaa etsintää. Minun PC:ni virtalähde käyttäytyi samalla tavalla eli virtakatkon jälkeen töpseli irti n. 10 sek ajaksi, sitten lähti normaalisti. Tosin sen sai BIOSista muutettua, tuota DRO:ta tuskin saa.
Muistaakseni tätä jo kokeilin, mutta käyn vielä tarkistamassa asian.
Saakos tuo DRO virtansa tuosta pikkumuuntajasta? Ite karsastan noita katkasimella olevia jatkojohtoja, kerran ostin Lidlista semmosen oikein halvan, kipinää iski yksi töpselin paikka, toisissa oli kosketushäiriöitä.
DRO saa virran tuosta pikkumuuntajasta ja jatkojohto ei ole halvin mahdollinen, ei edes toiseksi halvin.
Vika saattoi poistua, mutta ei selvitä ainakaan minulle. Kokeilin Kremmenin ehdotusta huonolla menestyksellä, mutta tällä kertaa jätin liittimen hieman 'huulille' eli en työntänyt sitä aivan pohjaan saakka. Nyt toimii taas kuten pitääkin. Ilmeisesti jossain liittimessä on huono kosketus tai jotain muuta yhtä merkillistä. Minun järki vain sanoo että huono kontakti aiheuttaisi muitakin ongelmia kuin vain käynnistysongelman.
Onko sen DRO:n syöttömuuntajan pistokkeessa sellaiset tapit joissa on metallia vain kärjessä ja tapin juuriosa on muovia? Silloin töpselin sisällä kontaktihaarukan pitää olla sopivassa kohdassa, että se osuu siihen metalliin kun töpseli on pohjassa. Ei olisi eka kerta kun näin ei ole käynyt, tai on hilkulla.
Tarkennan, en työntänyt aivan pohjaan saakka DRO:n takana olevaa liitintä. Muuntajalla ei tunnu olevan merkitystä miten on pistorasiassa.
Vika on edelleen. Tänään sitten päätin tutkia muuntajan antamaa jännitettä. 24V muuntaja tuottaa 23,6V minun Bilteman mittarin mukaan. Kai se on riittävästi.
Sitten keksin kokeilla miten jännite muuttuu kun laittaa muuntajaan virrat päälle. Sitä oikeastaan en edes päässyt kokeilemaan koska muuntajasta ei jännite kadonnut mihinkään vaikka irrotin sen pistorasiasta. Varttitunnin odottelun jälkeen mittari näytti vielä yli 20V. Joku voinee selittää minulle virtalähteen sielunelämää hieman.
Tästä päädyin siihen lopputulemaan että DRO ei mene päälle kun sen saama jännite ei ole päässyt nollaan saakka, muuntajan irrotus keskusyksiköstä on resetoinut laitteen. Olenko mahdollisesti oikeilla jäljillä?
Jos niin uudella muuntajalla homma korjaantunee.
Laitoin muuntajan ja DRO:n keskusyksikön väliin katkaisijan, nyt toimii taas ongelmitta.