CNC-Harrastus

CNC-KONEEN KÄYTTÖ => Muut => Aiheen aloitti: Mika Kinnunen - 25.01.12 - klo:13:31

Otsikko: Sorvin kuljetus
Kirjoitti: Mika Kinnunen - 25.01.12 - klo:13:31
Tuli tuossa hankittua vanha saksalainen Weiler metallisorvi. Varmaan jostain 60-luvulta.

Nyt se pitäisi saada kuljetettua jotenkin kotiin.
Sehän ei metallisorvien mittapuun mukaan paina juuri mitään, noin 450 kiloa mutta minä en ole moisen painoisia kapineita juuri kuskaillut.

Onko kenelläkään vinkkejä, miten värkin saisi kätevimmin (ja kohtuuhintaan) kuskattua Tuusulasta Lempäälän nurkille?
Olen funtsinut, josko sen saisi hilattua jollain konstilla henkilöauton peräkärryyn, mutta en vain heti keksi, kuinka se nousisi minun ei-kipattavaan kärryyni. Kärrystä pois nosto on tietysti myös edessä...

Hyvät ideat ja kuljetusvinkit ovat tervetulleita...
Otsikko: Vs: Sorvin kuljetus
Kirjoitti: Tapani Honkanen - 25.01.12 - klo:14:25
Olen tuollaisen sorvintapaisen kuskannut tavallisella peräkärryllä, kaksikin kertaa. Tarvitaan vaijeritalja+ lujaa köyttä, jolla vedetään aisa ylhäällä olevan kärryn perästä sorvi sisään. Älä käytä ikivanhaa muoviköyttä.  Kun perän korkeus jäi maasta noin 15cm, niin ramppina käytin vanrieri- ja teräslevyjä. Niitä piti tukea kakkosnelosella puolivälistä. Jottei levyt luista, ruuvasin levyn reunan peräkärryn pohjaan kiinni. Suojana pitää käyttää vanerilevyjä. Rautakanki ja nostorauta tai sorkkaraudan kaltainen on kätevä.  Kun aisapaino on oikein´, niin purettaessa nostetaan aisa ylös ja tuetaan hyvin, ettei tuki kaadu kun painopiste siirtyy taaksepäin purettaessa. Otetaan vaijeritalja varmistamaan ettei kuorma tule vauhdilla alas. Hieman rautakangella avitetaan niin helposti lähtee alaspäin. Vaijeritaljaa purkamalla sorvi tulee kauniisti alas. Käytetään taas ramppia. Kun pääsee tasaiselle, voi käyttää putkia tai terästankoja joilla sorvi liikkuu helpolla.
On kokemusta kolmen jyrsinkoneen, joista raskain 1200kg, sorvin (550kg),  työkaluhiomakoneen ja jonkun pienemmän haalaamisesta metrin levyisestä ovesta. Bridgeportin takia jouduin ottamaan karmit pois Kyllä avuliaan ja hoksaavan vaimon apu oli välttämätön. Yksin olisi ollut paljon vaikeampaa. Tarvitsisi vain enemmän aikaa ja välineitä.
Harkitsevaisuutta, varovaisuutta ja rohkeutta, siitä se lähtee. Voisit soittaa, niin voisin tulla vaikkapa apuun Tuusulan puolella, jos vaan millään aikataulut sopii.  T.Honkanen 050-595 4464
Otsikko: Vs: Sorvin kuljetus
Kirjoitti: viilari - 25.01.12 - klo:15:14
Minkäs Weilerin hommasit? Kiikkerät koneet jossa painopiste ylhäällä on syytä pultata parruihin tai tukevaan lavaan.
Joskus takavuosina tuli tehtyä palkkatöitä Weiler Commondor sorvilla,on hyvä sorvi.
Otsikko: Vs: Sorvin kuljetus
Kirjoitti: PekkaNF - 25.01.12 - klo:16:20
yyh. Mieluiten vapauttaisin sinut tosta sorvin takasta, koska minulla on tuusulalaisena lyhyempi matka ;D

Mulla kävi niin kesällä, että ostin pikkuisen ja puuteellisen revolverisorvin - painon olisi pitänyt olla 200-300 kg ja siihen varauduin omalla traikulla sekä nelljällä kaverilla. Sorvi tuli trukilla peräkärryn lavalle, pari kertaa piti passata, että osui painopiste hyvin. EI saa keventää vetoauton perää, muuten on ongelmia tiedossa. Se näytti ainakin tuplasti painavammalta kun puhuttu....Sidottiin kunnon liinoilla tassut ristiin ja lopuksi ylhäältä, ettei "kaadu" ja liiku kiihdytyksissä/jarrutuksissa. Jos olis ollut pidempi kuljetus, niin kakkosneloset pysyy hyvin kiinni ruuvinvääntimellä ja estää liikkeitä. Pressu päälle verkolla ja noin 30km mummolakyytiä kotiin....

Perillä sitten oli neljä kaveria vastassa ja yritettiin kammeta sitä vaikka mitenpäin. ei noussut kun pää kerrallaa ylös, joten tultiin siihen tulokseen että se on selkeesti painavampi ja koska sorvit ovat yleensä erittäin yläpainoisia, kapee jalka ja hanakalan muotoisia, niin ei haluta että kukaan jää väliin. Tossa vaiheessa ne onnettemoodut yleensä tapahtuu. Kyselin pitkin ja poikin ja lopulta yksi isäntä suhteellisen läheltä suostui ottamaan sen nostimella ylös traikusta ja työntämään ovesta sisälle. Se oli hyvin käytetty 50€ se. En olis sillä hinnalla mitenkään riskeerannut kavereiden ja omaa hyvinvointia.

Sankaritariointa kuulee onnistuneista kuljetuksista, mutta olen kuullut siitäkin että lastia oli vähän liikaa, vähän huonosti kuormattu ja rampilta poistuessa olis koko yhdistelmä karannut lapasesta - vaimo vielä kyydissä......Kaikki lunastukseen. Yhdeltä työkaverilta lähti sorvia nujutessa yksi sormi melkein poikki ja jorvissa kaksi lääkäriä kiisteli hänen edessä kumman pitäis ommella se kiinni kun työvuoro oli myöhään vaihtumassa....

Siis suunnittele hyvin ja ota ajatuksella sekä huolella, jos saat trukilla/hiabilla tms. jonkun auttamaan kyytiin ja pois, niin monta riskiä vähempänä on.

PekkaNF
Otsikko: Vs: Sorvin kuljetus
Kirjoitti: Mika Kinnunen - 25.01.12 - klo:21:44
Kiitos kaikille neuvoista ja tarjouksista antaa Weilerille hyvä uusi koti.

Ajattelin kuitenkin ensin tutustua siihen itse..

Malli on siis Weiler LZ280 (LZ= Leit und Zugspindel eli syötöt pitkittäin ja poikittain)
Kuva vastaavasta värkistä: http://markus-schleicher.de/resources/Weiler+LZ+280.jpg
Painopiste tosiaan on todella ylhäällä ja siksikin tässä kokeneiden neuvoja halusinkin kuulla.

Mukana tuli kolmi-ja nelileukapakat, kiinteä ja liikkuva tukilaakeri, tasolaikka, kiinteitä & liikkuviä keskiökärkiä ,poraistukka ja muuta pientä.
Kaipaamaan jäin pihtejä/kiristysholkkeja vai miksi niitä sitten halutaankaan sanoa. Kadonneet jonnekin matkan varrelle.

Ulkoisesta olemuksestaan (likainen, mutta kaikin puolin ehjä) huolimatta siitä taitaa saada kelpo masiinan pikkkuhommiin. Ainakin kokeillessa siitä tuli heti ihan toisen luokan fiilis verrattuna aiempaan kiinansorviini.

Painoa tosiaan on n.420kg, joten se on vielä kiikun kaakun, että uskaltaisi peräkärryllä yrittää, kunhan vain miettii toimenpiteet etukäteen valmiiksi ja saa apuvoimia riittävästi paikalle. Kotipäässä on saatavilla konevoimaista nosto/siirtoapua tallin syövereihin.

Saapa nähdä, millainen kuljetusreissu tästä kehkeytyy...



Otsikko: Vs: Sorvin kuljetus
Kirjoitti: PekkaNF - 27.01.12 - klo:12:02
Kateeksi käy. Tääällä loistetaan vihreenä eikä se johdu vanhan CRT:n kelmeästä monokromaattisesta loisteesta.

PekkaNF