CNC-Harrastus

CNC-KONEEN SUUNNITTELU, RAKENTAMINEN JA TESTAUS => Mekaniikan suunnittelu ja rakentaminen => Karat ja karan käyttömoottorit => Aiheen aloitti: lastu mape - 04.01.07 - klo:17:59

Otsikko: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: lastu mape - 04.01.07 - klo:17:59
Mistä materiaalista olisi hyvä tehdä kara-akseli, käyko paskarauta vai tarvitseeko olla jotain karkenevaa tavaraa. Kyllähän karkaisukin maksaa mukavasti. Vaikuttaako se esim karan jäykkyyteen merkittävästi?
Onko tehdassorveissa karkaistut akselit?
Entäs laakerointi.
Ajattelin pistää 2 kuulalaakeria vierekkäin pakanpäähän ja kartiorullalaakerin takapäähän poistamaan aksiaalisen rasituksen, mahtaako toimia?
Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: saulij - 04.01.07 - klo:21:02
Sorvin kara voi olla "tavallista rautaa". Sitähän ei mikään kuluta. karkaisu lisää lujuutta ja kulutuskestävyyttä. Jäykkyys riippuu yksinomaan materiaalista, kuten rauta, valrauta, alumiini, kovametalli jne. Paskarauta taipuu yhtäpaljon kuin karkaistu työkaluteräs samalla kuormalla, ensin mainittu vain antaa ensin periksi.

Tehdassorveissa lienee nuorrutusteräksiset akselit. Nuorrutusteräs on niukasti seostettu teräs joka oikein karkaistuna ja päästettynä on erittäin sitkeä.

Tuollainen laakerointi ei toimi kunnolla. Sorveissa käytetään samanlaisia laakerointeja kuin jyrsinkaroissakin. Etupäähän kaksi pariksi huottua viistokuulalaakeria ja takapäähän kuulalaakeri, joka pääsee vapaasti liikkumaan. Myös kartiorullalaakeripari toimii etupäässä, eivät salli niin suuria kierroslukuja kuin viistokuulalaakerit.

Sauli
Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: BN2 - 26.09.09 - klo:21:24
On sorvi projekti työn alla, ja karan laakerointi mietityttää. Niinkuin ylempänä on sanottu, nii n 2 vastakkain olevaa viistokuulalaakeria olis pop. Mutta olisi mahdollisesti tarjolla sopuhintaan kaksirivinen viistokuulalaakeri, käykö se yksinään karan etulaakeriksi? ja sitten karaputken päähän yksi lieriörullalaakeri jolla saa kiristettyä karan paikalleen.
Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: Jonne - 26.09.09 - klo:22:27

Kyllä ne kartiorullalaakeritkin hommaan kelpaavat, jos nyt ei ole ihan perfektionisti
tarkuuden suhteen. Eikä nuo tavalliset kartiokuulalaakerit autuaaksi tee, erikseen on
karoille tarkoitut tarkkuushiotut kartiokuulalaakerit, mitkä sitten maksavat aivan erillailla...

Yritä katsoa sellainen koko laakereille, että voit vaihtaa ne joskus kartiokuulalaakeriksi.

Kuinkas isoa sorvia olet rakentamassa? Mulla on tossa nurkassa yksi sorviprojekti ( pakan koko
muistaakseni 160mm ) vuosien takaa, mitä en ole ehtinyt tekemään. En kyllä edes muista mitkä
laakerit sinne piti tulla, vissiin jotkin kartiorullalaakerit. Voin kaivaa vanhat piirustukset esiin siitä,
jos haluat tutkia.
Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: BN2 - 26.09.09 - klo:23:01
mulla on tulossa samankokonen pakka, siis 160mm. Ne laakerit mitkä olis tiedossa on melko suurella varmuudella tarkkuus hiottuja, kun on meillä töissä. On vaan lojunu jo vuosia siellä huoltomiesten kamojen seassa, siis ihan käyttämättömät tietysti kuitenkin kyseessä. En ainakaan keksi mitään muuta käyttöä niille kuin karan laakerointi, mihin olisi tarvittu tuolla.

Jos jaksat kaivella niitä piirustuksia, ni olis hieno juttu. Näkisi että oonko ite ollu menossa oikeeseen suuntaan. Sulla kun tota tietotaitoa riittää ainakin projektikertomusten perusteella.
Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: Jonne - 26.09.09 - klo:23:14

Onko sulla tyyppikoodia laakereista? Tsekkaa netistä mitä sillä tyyppikoodilla
löytyy datalehtiä.

Jo muuten noista kartiorullalaakereista, niitä on käytetty yksi maailman sivu
manuaalikoneissa ( ja NC-koneissa ), eli jos ne laakerit mitkä saisit sopivasti
ovat työstökoneesta peräisin, niin tee ehdottomasti niistä.

Katson sinulle niitä piirrustuksia vanhoilta kiintolevyiltäni, mutta en takaa että ne
olisivat säilyneet. Kuvia kyllä voin ottaa siitä projektin rungosta, se on toteutettu
simppelillä tavalla, laakeripesät pääsee sorvaamaan ( koska koneessa on erillinen
laakeriputki, joka tulee päätylevyjen upotuksiin ).

Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: BN2 - 26.09.09 - klo:23:27
Kaikki kuvat on plussaa jos löydät niitä. täytyy maanantaina kattoo laakeri koodit. Mutta olisitko sitä mieltä että etulaakerina ja aksiaali välyksen poistoon riittäisi se kaksirivinen viistokuulalaakeri?
Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: saulij - 27.09.09 - klo:13:31
Kaksirivinen viistokuulalaakeri ei koskaan ole välyksetön. Suosittelen laakeriparia.

Sauli
Otsikko: Vs: Sorvin kara-akseli?
Kirjoitti: Jonne - 28.09.09 - klo:14:32

Tässä kuvia sorvi projektista. On seissy sen verran pitkään, että on saanut pienen
pintaruosteen pintaan. Piirustuksia en löytänyt enää mistään... Muistaakseni tuo
karalaatikko piti vielä valaa betoniin...

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/IMG_0078-1.jpg)

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/IMG_0080-1.jpg)

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/IMG_0082-1.jpg)

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/IMG_0084-1.jpg)

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/IMG_0081-1.jpg)

(http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/IMG_0079-1.jpg)