Eli aihiona tuollainen R8 karalla http://sumore.com/products_show.asp?id=224
Kone on ollut käytössä mittalaitteilla varustettuna hieman yli vuoden...
Kirjoittelen tätä osittain omasta vapaasta tahdostani ja osittain käyttäjän "Jonne" pyynnöstä...
Ennen kuin luet pidemmälle kerrottakoon, että koneessa ei ole servoja vaan stepperit... Servojen ja Hust:in asennus tulossa toivottavasti lähi tulevaisuudessa, jos persaus kestää...
Koneeseen asennettu 16mm kuularuuvit 5mm:n nousulla X ja Y akseleille...
Z- akselilla on 20mm kuularuuvi niin ikään 5mm:n nousulla...
Moottorit ovat X ja Y Pasific Z:lla on MAE... Kaikissa moteissa pitomomentti 10,6Nm Eli realistinen käyttömomentti 300rpm:n tienoilla on noin 5Nm.
Tämä vastaa siis 1Kw/2000rpm:n servon antamaa vääntöä.
Lineaari voimaa tulee siis seuraavan laisesti joka kselille...
Pitovoima noin 1200Kg. Nosto/työntövoimaa 300rpm:n kohdalla noin 600Kg.
Voimien ollessa tuollaisia on rajakytkinten asennus oman mielenrauhan takia pakollista...
X ja Y akseli saivat kuularuuvinsa jo viime viikolla ja karalaatikko on levännyt pöydän päällä tuettuna noin viikon odottaen Z-akselin kuularuuvi sovitteita...
Ammattikoulun pojat jyrsivät 70mm:n vedettyyn akseliin 60mm x 60mm:sen tason ja porasivat siihen 40mm:n reiän mutteria varten... Eilen sain ko. osan koulusta ja tänä viikonloppuna olisi tarkoitus se asentaa paikoilleen...
Ohjaimina on Pacific:in teollisuus ohjaimet joita ruokitaan 75 voltin jänniteellä.
Ohjaimista löytyy 1:5 mikroaskellus jota aion käyttää, jotta saan resoluutioksi 200 pulssia millille...
200 pulssia millille riittää taatusti siihen mihin tuo kiinalainen runkokin :D
Aluksi ohjauksesta vastaa EMC2 johon tarkoitus myös laittaa nurkissa lojuva MUHI ja Hustin MPG pyörä.
Ja koska kuitenkin joku sitä kysyy, niin vastaan jo valmiiksi siihen miksi en tehnyt konetta heti servoilla...
Moni pidempään alalla ollut tai sitä harrastanut suhtautuu steppereihin hieman skeptisesti ( minä mukaan luien ) Joten tästä olisi tarkoitus tulla kertomus siitä mihin steppereillä oikeasti pääsee ja miten ne toimivat työstökone käytössä, kunhan perusasiat ovat kunnossa-> eli löytyy VOIMAA,VÄÄNTÖÄ,PAINOA ja LAATUA sopivassa mittasuhteessa...
Hyllyssä ei myöskään ollut sopivan kokoisia servoja ja valtaosa aloittelevista harrastajista käyttää steppereitä, joten tuntui luontevalta tehdä tällainen koevedos koneesta ja kertoa sitten kuinka tuo oikein toimii, vai toimiiko ollenkaan...
Tosin moni lähtee valitettavasti soitellen sotaan ja valitsee ensimmäiseen koneeseensa kiinan ohjaimet ja liian pienet stepperit...
Näihin virheisiin sorruin itsekkin aikoinani ja siksi tässä on hieman isommat ja laadukkaammat komponentit... (olen ehkä sittenkin viisastunut virheistäni) :)
EDIT: Kello on 22:59....
Z-akselinmutteri paikoillaan ja ruuvi hollillaan kannatin laakereiden mitoitusta varten... Pitää ottaa tuo alkuperäinen yläholkki irti ja sorvata siihen jotkut hienokierteet sisälle, jotta saa toiseen suuntaan myös painelaakeroinnin... Alkupeäisesti koneen Z ruuvi vain roikkuu yläpäästään pelkän painelaakerin varassa ja alapäässä on kuulalakeri ohjaamassa. Eli jos työstövoima ylittää karalaatikon painon tulee klappia systeemiin....
Laitan tuohon painelaakerit molemmin päin ja kuulalaakerin ohjaamaan yläpäätä, jolloin laakerointi pesee kertaheitolla alkuperäisen 5-0 :)
Koitan huomenna jaksaa laitaa pari kuvaa projektista....
Saa kommentoida ja esittää kysymyksiä, jos sellaisia on ;)
Moi,
Tämä on mielenkiintoista. Odotamme kuvia :)
Mulla on Opti 20:ssä askelmoottoria ja nyt juuri menossa kuularuuvit x- ja y-akseleille.
Toistaiseksi ei ole tullut tarvetta servoiksi päivityksiin vaan rajoitteet ovat tulleet muualta kuin askelmoottorista, enimmäkseen operaattori/koneistajan kyvyistä.
Mielenkiintoista olisi erityisesti ymmärtää miten HUST -tai vastaava systeemi sopii harrastekäyttöön. Eli kuinka paljon tulee apuja siihen että aina ei viitsi piirtää kuvia ja tehdä g-koodia, vaan koneella työstetään myös "manuaalisesti" tavaraa käsiohjauksessa. Sitä puolta voisi vielä helpottaa. Mach3:n makrot ja wisardit ei siinä suhteessa ole kovin kummoisia.
T: JuhaV
Eipä Hust tee harrastajaa autuaaksi... Kyseessä on teollisuusohjain, joka kestää sontaa ja nesteitä Pc:tä paremmin...
Tuossa muutama kuva Kuulamuttereista ja niiden pukeista...
Stepperi kuvassa vasemmalla on Pasific:in ohjain, keskellä MAE:n motti ja oikealla vanhassa projektissa ollut Pimiton ohjain je nema 24 stepperi...
Kuva antaa osviittaa siitä millaisilla vehkeillä kannattaa lähteä liikkeelle ja millä ei :D
Kuvia on tuolla-> https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Seurataan mielenkiinnolla porepe:n projektia... vaikuttaa enemmän kuin lupaavalta.
JuhaV:n kuularuuvailujenkin edistymisestä olisi mukava kuulla..
Löytyy itseltäkin pari vuotta vanha bf20L.. ja mallia manuaali.. liian manuaali ;D
Tuo BF20 ja sen eri merkkiset sisarukset ovat siitä kivoja koneita tehdä, että ne ovat pieniä ja maailma on täynnä jo tehtyjä esimerkkejä... Koneeseenn saa valmiina kuularuuvisarjat, moottoripukit etc oikeastaan kaiken... Tähän SP2209 ei saa mitään valmiina, enkä ole törmännyt netissä toiseen vastaavaan...
Sä joudut tekemään vähän pioneerityötä.. mutta tulee varmaan aika rivo peli.
Tarkastelin vuosi sitten samantyylistä konetta oikein lähietäisyydeltä.. myyjä pyöritti konetta ja koitti vaihtaa vaihdetta
"lennossa"... ei vakuuttanut.. siis myyjä.. :D
Vaikea koittaa kuunnella sen jälkeen naama vakavana "tätä voi käyttää myös....."
Juuri tuon takia työelämässä yleensä minä, (eikä meidän myyjät) esittelen metallintyöstökoneiden ominaisuudet ja annan niihin tarvittaessa käyttökoulutuksen. Varsinainen työn kuvani on työstökonehuolto, varustelu ja korjaus...
Huomenna laakerikauppaan hakemaan kaksi kartiorullalaakeria Z-akselin kannatukseen... Sitten päästään suunnittelemaan moottoripukkeja...
Kuvia on siis näissä kansioissa...
https://picasaweb.google.com/Porepe76/Sumore?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Kuvia parista vanhasta projekteista on täällä
https://picasaweb.google.com/Porepe76/MFM230?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/Porepe76/PROXXONMF70CNC?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/Porepe76/Kf25?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/Porepe76/CNCKaiverruskone2?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/Porepe76/CncHarrastus?feat=directlink
https://picasaweb.google.com/Porepe76/PyorohiomakoneProjekti?feat=directlink
Lainaus käyttäjältä: porepe - 20.02.11 - klo:22:36Tähän SP2209 ei saa mitään valmiina, enkä ole törmännyt netissä toiseen vastaavaan...
Eikös tämä SP2209 ole perus RF45 klooni? CNCZone on pullollaan projekteja RF45 klooneille.
Tässä yks sivu:
http://www.cnccookbook.com/index.htm (http://www.cnccookbook.com/index.htm)
Minulla oli kirjamerkittynä useita projekteja mutta Chromesta katosi kaikki kirjamerkit. Olin laittamassa RF45 kloonia aikaisemmin mutta päädyin SP2217-III malliin ekaksi projektiksi.
Tästä tulee kyllä näppärän kokoinen kone , ilmeisesti lohenpyrstöjohteita ei ole ainkaan vielä tarkoitus korvata lineaareilla ? Toi r8 kara kelpais kyllä mullekkin :P
Lainaus käyttäjältä: plazma - 21.02.11 - klo:08:50
Eikös tämä SP2209 ole perus RF45 klooni? CNCZone on pullollaan projekteja RF45 klooneille.
Tässä yks sivu:
http://www.cnccookbook.com/index.htm (http://www.cnccookbook.com/index.htm)
Minulla oli kirjamerkittynä useita projekteja mutta Chromesta katosi kaikki kirjamerkit. Olin laittamassa RF45 kloonia aikaisemmin mutta päädyin SP2217-III malliin ekaksi projektiksi.
Runko on käsittääkseni sama, mutta karalaatikko on miltei puolta raskaampaa tekoa, eli karan/ z:n osalta hommaa hieman eritavalla...
Noita on identtisen näköisiä, mutta hieman eri kokoisia ja painot vaihtelee n. 300 - 400 kg. Mulla on luontainen vastarinta kiinalaisia hammasrattaita vastaan joten olen katsellut pitkään 400 kg sellaisia perinteisiä pyöreellä putkella olevia mill/drill tyyppisiä koneita (lähinnä porakoneeksi), mutta ehkä pitäis ruveta katselemaan jotain tälläisiä, jollei tule parempaa polvityyppistä vastaan. Yksi oli muuten vakuuttava, mutta MK4 ja vain 300 kg....
PekkaNF
Se voi olla että mä kirjoitan ihan pehmeitä (yövuoro takana) mutta eikö tuo mk4/vetotangolla varustettu karalaatikko ole puhtaaseen"porakone käyttöön" vähän hankala?
Löylyä noista kaikista varmaan irtoaa ihan tarpeeksi.
R8 saa varmaan työkaluja ihan mukavasti..
tai vaikka mk3 seenkin, joka näyttää olevan suosittu tämän tyylisessä mallissa.. (onneksi on alkanut löytyä jo jotain omaan mk2 vetotangolliseenkin koneeseen).
Ei poran kanssa tarvitse vetotankoa käyttää... Porauskäyttöön Mk4 on paras vaihtoehto tuossa kokoluokassa... Jyrsinnässä R8 tai iso on parempi...
Oikein..
Rönsyilen vähän aiheen vierestä ,mutta voisko noista gallerian kuvista päätellä että sulla on käytössä koneen alunen.. siis mallia tehdas?
Tein itse omaan optiin 250x250 rhs putkesta pylvään johon hitsasin 16mm levyn.. alas tuli 8mm levy kiilapaloilla tuettuna. Niin ja optin kevyimmät konekengät. Onnistui "kohtuu hyvin" lukuunottamatta sitä että jouduin pistämään simmilevyt pariin kohtaa koneen ja jalustan väliin.
Hitsaus veti hieman levyn nurkkia alaspäin. Ja on se sen verran lötkö kone että tahmeaa oli veivata akseleita kun lohenpyrstöt olivat vähän jäkityksessä..
Pylvään ympärillle 2mm rosterilevystä kaukalo jossa paluu muljupumpulle..
Porilaisesta laakerikaupasta tuli hommattua pumppu.. oli kohtuu suolainen hinta.. :(
Lainaus käyttäjältä: Raakakone - 20.02.11 - klo:22:19
JuhaV:n kuularuuvailujenkin edistymisestä olisi mukava kuulla..
Löytyy itseltäkin pari vuotta vanha bf20L.. ja mallia manuaali.. liian manuaali ;D
Kugelruuvit ovat nyt paikoillaan. Lisää täällä : http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=478.45
Nyt pitäisi vielä mitata mikä on saavutettu tarkkuus.
- JuhaV
On siinä tuollainen Bernardon peltijalka alla...
Z-akselin ruuvi ja laakeroinnit paikoillaan ja karalaatikko kiinnitetty takaisin Z tolppaan... Ei ihan käsineen jaksa koplingista vääntää karaa ylös, mutta ei se paljon puutu ;D
Kuvia lisätty picasan alle...
Nyt alkaa moottoripukkien suunnittelu...
Edit Klo:23:08
No niin... Nyt on moottori pukkeja mitoiteltu ja huomenna pitää mennä käymään Romiksella tai Rautakaupassa hakemassa 120mm alumiini akselia 0,5m pätkä...
Saa sitten yhdestä palasta sorvattua ja jyrsittyä nuo pukit, eikä tarvitse rakennella levy/pultti härpättimiä... Eipä tule säätöjä, mutta taatusti tulee koplingit suoraan ja keskelle...
Y-akselia pitää vielä hieman miettiä, kun käsiveivi jää puuttumaan, tai sitten täytyy toteuttaa tuo MPG pyörä niin, että sitä pystyy käyttämään ilman tietokonetta...
Ihanan kallista ;)
Just tilasin pyöreää 120mm:stä alumiini umpijöötiä moottori pukkeja varten...
X- 120mm x 100mm
Y- 120mm x 120mm
Z- 120mm x 80mm
Kolme palaa yhteensä noin 30cm ja 10Kg eli maksaa 60€ alv0%
Voi olla että löytää romikselta sopivaa alumiinia edukkaaseen hintaan..
Allekirjoittanut osui joskus puoli ilmaisen trukkilavallisen eteen joka oli ladattu täyteen "laatu alumiinia"..
Olen kyllä käyttänyt tuota Mänttässä olevaa apollo-metalssia.. nykyistä
ThyssenKrupp-materialsiakin..
Sieltä tuli tilattua 6082 ja 7075 alumiinia..
Ja kyllä.. halpaa kuin saippua.. ;D
1 kuvassa koneistamattomia 6062 tai 6082 akselin pätkiä ( halkaisija 130mm) ja toisessa kuvassa hieman työstettynä. Toisessa kuvassa on Z-akselin stepperipeti/ koplingin suojus... Reijät vielä poraamatta ja jengat tekemättä muuten tuo on mitoissaan...
Lisätty kuvia myös tuonne->https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Edistystä on tapahtunut... Ohjain kiinni testipiuhoihin ja MPG pyörällä tuli ajeltua Z-akselia ylös alas ilman tietokonetta... Eli siis A pulssi steppiin kiinni ja B Dir:iin..
Ja eikun veivaten.... Pasific:in ohjaimiin ei ollut minkäänlaista ohjtta virranrajoituksen säätöön ja ensin niistä ei irronut kuin vaivaiset 0,5A ???
Pienen pähkäilemisen jälken löysin kolme monikieros potikkaa kortilta, joista päättelin 2:den vaikuttavan virtaan ja näin ne tekivätkin... Nyt on Z-akselin virtaraja 5,5A ja voimaa tuntuu olevan...
Pitää vain muistaa lukita aina Z:n johde ennen virrankatkaisua, muuten tulee karalaatikko pöytään jotta heilahti ;D
Vai alkoi kone jo rokkaamaan.. hei palauta vaan maanpinnalle jos kuulostaa
ihan typerältä mutta olisko tuohon z-akselille mahdollista rakentaa solenoidilla toimiva lukitus..
Niin että kun virta katkaistaan solenoidin jousi voittaa ja lukitsee johteen painamalla tai ruuvin esim menemällä"rattaan" tms. väliin?
Auttaiskohan jos tekisit karalaatikolle vastapainon tai kaasujousen kompensoimaan painoa?
Tai viimeiseksi vahvasta kumista jotkut pohjaanlyöntinatsat?
Voi olla kohtuu v***tus jos niittaat jonkin söpön avarruspään solmuun ???
Mitä mallia on nuo pacific ohjaimet ? millainen viertalähde on käytössä?
Lainaus käyttäjältä: Raakakone - 24.02.11 - klo:23:45
Voi olla kohtuu v***tus jos niittaat jonkin söpön avarruspään solmuun ???
Ei taida kohtuullisuus siinä piisata >:( Siksi purin illalla vielä yhdestä Yaskava:n vanhasta 400w:sta DC servosta jarrun ulos ja ajattelin sen istuttaa tuonne moottori pukin sisään... 24v kun syötää jännitettä, niin jarru vapautuu ja virta kun katkeaa, niin lyö leveyn kiinni...
Kuvassa oikealta vasemmalle. Jarrun säädettävä päälilevy, jarrulevy ja itse jarrun sielu, eli pohja, jossa 24v:n käämi ja joka vetää alimman lautasen itseensä kiinni vapauttaen tilaa jarrulevylle...
Lainaus käyttäjältä: Maukka - 25.02.11 - klo:10:11
Mitä mallia on nuo pacific ohjaimet ? millainen viertalähde on käytössä?
Ohjain on mallia 5410-002. Sietää 75V ja 5A... Tällähetkellä testiajossa käytössä vain 24V.
Teetin joskus Hifi vahvistinta varten Trafotekilla tuollaisen 2x30v 2000VA:n muuntajan, joka painaa 30Kg... Tuo olisi tarkoitus laittaa potkimaan pasific:in ohjaimia... Toisio käämit on käämitty 2x3mm:n lattakuparista ;D EI SULA
Edit. Voi olla että joudun laittamaan käämit rinnan ja käyttämään 42V:n jännitettä... Tuo kun puskee hätäisesti laskettuna 85V tasasuunattuna ja sarjaan kytkettynä :(
Lainaus käyttäjältä: porepe - 24.02.11 - klo:23:01
Pitää vain muistaa lukita aina Z:n johde ennen virrankatkaisua, muuten tulee karalaatikko pöytään jotta heilahti ;D
Millanen moottori Z-akselilla? Välitys? Z-akselin paino?
Mulla z-akseli painaa n. 50 kg. 20x5 ruuvi kuulajohteet. 10Nm stepperi 1:2,5 välityksellä. Pysyy ylhäällä. Jos remmin ottaa pois, tulee alas.
Sauli
Vältys on 1:1 ja vääntöä on 10.6Nm. Ei pysy ylhäällä ilman jarrua...
Kuvia lisätty picasan alle.....
Tuossa yksi lisää tänne... kuvassa on Y-akselin motti ja sen peti...
pedin sisällä kaksi viistokuulalaakeria ja niiden välysten säätö, sekä spirali koplinki.
Sähkökeskusta kasailtu viikonloppuna vanhaan serverikoteloon...
Huomenna pitää käydä sähkökaupasta hakemassa lisää automaatteja ja muuta sälää...
Lisätty kuvia myös tuonne https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Keskukseen tulee vielä neljäs ohjain.
Muuten rupeaa keskus oleman jo "keskuksen" näköinen :)
Muutama rompe vaihtaa vielä paikkaa( selkeyden vuoksi ) keskuksessa , kuten logiikka ja relekortit. Jokasen ohjaimen viereen tulee vielä lisä konkat antaman potkua...
Karaa on ajamassa ABB:n 2,2Kw 3 vaih tamu.
Keskuksessa tällähetkellä olevat jännitteet AC 3x400v(Kara) ja 230v(pumput).
Sekä DC 68v/20A(Stepperit), 24V/1,5A(Releet),12V/10A(Ohjaimet) ja 5V/10A(ohjaus)
Keskuksen hanurista löytyy päävirtakytkin ja 6x Netric:in speakon liittimiä moottoreiden etc. kytkentää varten...
https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Mitä meinaat tehdä sillä A-akselilla? Pyöröpöytä?
Ja kyllä on hienosti järjestetty.. Näyttää ihan "factory made:lta" ;D
Vaikken mikään olekkaan arvostelemaan ,niin paria kaappia mäkin olen katsellut.. (voimalaitoksella töissä)
Neljäs ohjain tulee harmoonsen vaihten ajamiseen eli A-akseliksi...
Kamoja järjestetty uusiksi... koitan pistää päivitettyjä kuvia tänään tai huomenna picasan alle...
Edit Klo 23:40...
Ensilikket otettu X-akselilla 8), kun testailin keskusta...
Suunta ja pulssitus MPG pyörällä....
Suurimmat keskeneräisyydet keskuksessa ovat Tamu+Tamun ohjaus, Logiikka, Turvapiiri ja relet/Kontaktorit.... Eli kokonaisvaltaisesti sanottuna ohjaimet ja virransyöttöpuoli ovat kunnossa ja muuten keskus on kesken ;D
X,Y ja Z akseleita testiajettu EMC:llä... X ja Y toimii moitteetta ainakin 3000mm/min nopeudella...
Z:tan kanssa ongelmia. Z-akselin maksimi nopeus on tällähetkellä 650mm/minuutissa, sen jälkeen loppuu voima... Karalaatikko painaa bout 150Kg ja se on 1:1 välityksellä stepperissä kiinni... Mikrosteppaus on moodissa 1:5, eli 5mm:n ruuvilla 200 pulssia millille...
Pacificin ohjain on siinä mielessä outo kapistus, että kun Max virtataso on säädetty 7,5A/vaihe, niin pitovirta on kuitenkin vain 2A. PITOVIRRAN PUOLITUS EI OLE KÄYTÖSSÄ.
Z-akselia nostettaessa virtaa menee noin 7,5A/vaihe ja laskettaessa noin 3,5A/vaihe...
Sikäli outoa, että ko moottorin pitäisi jaksaa nostaa noin 600Kg vielä 300rpm:n tienoilla eli liikenopeudella 1500mm/minuutissa ja todellisuudessa voima loppuu jo 120rpm:n tienoilla ???
Jos mikään muu ei auta, niin lääkkeeksi laitetaan planeettavaihde moottorin ja koplinkin väliin...
JONNEN kanssa menossa par aikaa kädenvääntö LNC:n M515i ohjaimesta... Eli luultavasti Hust:i unohdetaan ja koneeseen tulee LNC:n ohjaus.... Teen kuitenkin koneen valmiiksi/ käyttökuntoon EMC:n kanssa, koska aikaisemmin muutamalle lukijalle niin lupasin... saadaanpahan sitten käyttökokemuksia siitäkin... LNC:n yhteydessä koneeseen saattaa kyllä tulla myös servot... toisaalta tekisi mieli kokeilla LNC:tä myös steppereillä ;D
Tai siten koneeseen jää stepperit ja EMC ja teen kokonaan toisen koneen LNC:lle...
Lainaus käyttäjältä: porepe - 04.03.11 - klo:12:35
Z:tan kanssa ongelmia. Z-akselin maksimi nopeus on tällähetkellä 650mm/minuutissa, sen jälkeen loppuu voima... Karalaatikko painaa bout 150Kg ja se on 1:1 välityksellä stepperissä kiinni... Mikrosteppaus on moodissa 1:5, eli 5mm:n ruuvilla 200 pulssia millille...
Onko sulla vastapainoa tms. kevennystä Z-akselille?
Ei ole keventimiä tai vastapainoja... EIKÄ TULE ;D
Laitan planeetan väliin ja kunhan joskus kerkiän teen uuden kevyemmän karalaatikon PT40 karalla, jossa hidas ja nopea alue kahdella hammashihnalla+Tamu. Eli niin, että pienempi alue puolittaa kierrokset ja suurempi tuplaa... 2,2Kw:n moottorilla...
Sitten laitan tuon alkuperäisen karalaatikon vaikka porakoneeksi ;)
Täytyy lähteä tästä koneen äärestä sorvin ääreen tekemään planeetan sovitinta Sumoreen :D
Lainaus käyttäjältä: porepe - 04.03.11 - klo:18:29
Ei ole keventimiä tai vastapainoja... EIKÄ TULE ;D
Laitan planeetan väliin ja kunhan joskus kerkiän teen uuden kevyemmän karalaatikon PT40 karalla, jossa hidas ja nopea alue kahdella hammashihnalla+Tamu. Eli niin, että pienempi alue puolittaa kierrokset ja suurempi tuplaa... 2,2Kw:n moottorilla...
Sitten laitan tuon alkuperäisen karalaatikon vaikka porakoneeksi ;)
Täytyy lähteä tästä koneen äärestä sorvin ääreen tekemään planeetan sovitinta Sumoreen :D
Ok, ei sitten ;D
Omassa mopossa kaasujouset keventää pöytää hiukan.
Onko pajalla tapahtunut mitään jännää?
Tuosta tulevaisuuden suunnitelmasta eli karalaatikon tekemisestä.
Eikö täällä foorumilla vaikuttava Awallin tehnyt menestyksekkäästi rajuun "bf20l" projektiin oman karalaatikon?
Ihan mielenkiintoinen juttu tuo että vetäisi kaksi aluetta mekaanisesti ja niiden säädöt tamulla.. Luonnollisesti pinolin liikkeestä luovuttaisiin?
Itseä rasittaa aivan törkeästi tuon oman bf20l kierrosten nosto kuorman kompensoinnissa.. esim 16mm reikää kun teet niin rundit lähtee taivaaseen kun vähänkin olet painavinasi terää.
Mutta minkäs teet.. Eli se karalaatikon välitys on hyvä miettiä kunnolliseksi.
Sillä kone menettää ilmeisesti aikalailla mehua kun tamulla on säädetty nopeus alas.
Ollut kiirettä, eikä ole homma edistynyt...
Se kompensointi on säädettävissä potikalla sieltä karaohjaimen piirilevyltä ;), kuten myös maksimi ja minimi kierrokset, kiihdytys ramppi etc... kaikissa potikka säätö...
Mootori ei ymmärtääkseni menetä tehoa sen suuremmin vaikka taajuusmuuttajalla ajaa alhaisilla kierroksilla. Ajotavat on valittavissa parametreistä ja sieltä pitäisi löytyä (jos nyt on yhtään mikään tamu kyseessä) jatkuvan väännön ajotapa. Näitä ajotapoja on monia muitakin.
Noissa jyrsimissä ei ole tamua, vaan DC-ohjain
Itseä rasittaa aivan törkeästi tuon oman bf20l kierrosten nosto kuorman kompensoinnissa.. esim 16mm reikää kun teet niin rundit lähtee taivaaseen kun vähänkin olet painavinasi terää.
Mutta minkäs teet.. Eli se karalaatikon välitys on hyvä miettiä kunnolliseksi.
Sillä kone menettää ilmeisesti aikalailla mehua kun tamulla on säädetty nopeus alas.
Raakakone - Suosittelen bf:n masinoimista cnc:ksi jollei isompaa konetta tarvitse..Poraa meinaan aivan pirun kätevästi 10,12,14,16 turbotapilla vaikka minkä kokoista reikää ja tarkasti...
Niin mä tarkoitin sitä Porepen "visio"projektin tamu:a. Oli siitä juttua et 2,2kw sähkömotti karalle tamulla maustettuna..
Tuossa optissa on se hassunhauska 850w tasavirta virveli..
niin ja kiitti vinkistä Porepe.. kohta on mokkulat sekasin kun mä saan pienen
ruuvarin kätöseeni ;D
Ja 3-D et arvaa paljonko on tullut tuota mietittyä.. mutta luonto ei anna periksi
mennä optin tiskille ostamaan orggis-settiä.. niin ollaan täällä taustalla sitten ja yritetään opiskella alaa..
No niin... X ja Y nopeudet 5700mm/min ja Z "huimat" 600mm/min...
Eli Step taajuus oli X ja Y akseleille19Khz ja Z:lle 30Khz Printteriportista ulos... Käyttiksenä EMC...
Eli Z-akselin motti kiersi 1800rpm ja X/Y 1140Rpm. Ihan kiitettävä saavutus steppereillä...
Tämän parempaan en steppereillä pääsyt sumoren kanssa...
Luotettavuuden takia pitänee laskea nopeudet kuitenkin luokkaan 1:2 tai 1:3 tuosta testatusta arvosta....
Tuo 5700mm/minuutissa on aika julman näköistä kyytiä lohenpyrstö johteilla ;D
5 minuutin ajon jälken oli kuitenkin hävittänyt Y akslilta pari satkua ja X:ltä 6 satkua :'( eli nopeudet alemmas.... 2 tunnin rääkkäämisen jälkeen alkoi Z akselin mottikin jo lämmetä hieman.... X ja Y edelleen kylmiä...
Pitänee ottaa video tusta kunhan ehdin ;D
Hain vikaa pari ehtoota, kun moottorit seilasi oudosti... Skoopilla sain selväksi, että yksi 16 jalkainen opto oli kaput... nyt pelaa jotenkin, kunhan saan packflash:in säädettyä, keskuks valmiiksi ja rajakytkimet kiinni...
Ajoin siis nuo testit ilman minkäänlaisia rajoja... Hulluja kun on monen laisia ;D
Melkein jo neuvolasta lähtien ollaan käsketty käyttää suojausta ;D
Joo ei siitä varmaan kovin kauas uskalla kadota ettei takastullessaan huomaa
koneen jurnuttavan seinää päin..
Voisko tästä nyt päätellä että nuo kymppi nököset stepperit ovat lunastaneet
odotuksesi?
Miten aijot laittaa rajakytkimet? Varmaan ihan aasi kysymys mutta ajoin vaan sitä takaa että voiko rajat laittaa ihan siihen kohtaan johon kelkan liike loppuu vai pitäisikö jättää joku vara.. Iso nousu/korkea rpm/painava työstökappale/niin pysääkö nuo aina ennen kuin tulee mekaaninen stoppi päätyyn.. tuo kuularuuvin nousu varmaan vaikuttaa aika paljon asiaan.
Korjatkaa jos menee metsään.. mutta ottaako hätäseis tai rajakytkin "mehut" pois moottoreiden ohjauksilta => pitovoiman moottoreista? tuota "rullaamista"
koitan selventää koska itsellä on kuularuuvi 40 nousulla yhteen projektiin.
Moikka!
Kait se on riippuvainen hieman sydeemistä, jota käyttää. Esim. omassa installaatiossa pob-kortti lukee rajat ja hätäseisnamiskat. Elikkä pätkäisee step-pulssin välittömästi kun käsky käy. Näinollen moottoreiden jarruvoimat jyllää täysillä eikä pitäis kamat jysähtää tonttiin.
Noista rajoista käytän sydeemiä jossa mekaaniset rajat 10mm ennen seinää ja ohjelmalliset rajat (Mach3) ennen noita mekaanisia myös 10mm. Myös noissa ohjelmallisissa rajoissa on vielä hidastus 10mm enen rajaa. Ajelin täpöt päin kaikkia rajoja moneen kertaan ja aina pysähtyi nätisti.
Nyt vaan on alkanut jokin kumma External EStop Requested kiusaamaan ja aivan satunnaisesti ilman tiedostettua syytä.
Moi,
Itsellä on sorviprojektissa liikerajat (2kpl rajakytkinpiirejä rinnakkain) kytketty turvareleeseen. Turvarele katkaisee sekä ohjaukset (hoituu CNC-ohjaimen logiikassa) että tehoasteiden ja karan taajuusmuuttajan verkkosähköt ja lisäksi oikosulkee X- ja Z-akseleiden servomoottorit jarruvastuksen kautta. Jarruvastukset olivat käytössä jo alkuperäisessä venäläisessä ohjauksessa hätäseistoiminnossa ja katsoin parhaimmaksi asentaa ne myös itserakentamaani ohjaukseen, koska kuularuuvien nousut ovat 10mm/kierros, liikkeet vikatilanteissa nopeita (huippuvääntö servoilla on 110Nm) ja liikkuvat massat pari sataa kiloa...
Eli tässä oli kommenttia suurempia servokäyttöjä silmälläpitäen. Voimakkaammilla steppereillä voi myös olla tarvetta saman tapaisiin järjestelyihin (ja jarruun sillä tasapainottamattomalla Z-akselilla).
Rajat laitetaan suurinpiirtein niinkuin NIVA sanoi. Eli 5mm ennen seinää ja ohjelmallinen raja 10mm ennen seinää. Periaatteessa hätäseis piirin pitää tiputtaa moottoriohjaimet ja kara täysin kylmäksi ( virallisesti ). Mulla on siellä senverran iso konkka takana, että pitäisi jarruttaa sekunnin pari virrankatkaisun jälkeenkin... Eli sekä rajat, että hätäseis pudottavat ohjaimet pois ja antaa EMC:lle myös tiedon, jolloin steppaus loppuu ja softa pysähtyy...
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen tuohon stepperi systeemiin, ja epäilen askelhukan syyksi ennemmin optokorttia tai pulssien pituuksia tms, kuin itse moottoreita tai niiden ohjaimia... Optokorttina vanha 3d-stepin opto kortti, josta yksi opto oli ainakin sökö...
Nyt mennään tällä kokoonpanolla hetki ja jossain kohtaa todennäköisesti vaihtuu servot koneeseen...
Kara-akselin saan vasta noin 3kk kuluttua... Lienee malmina vielä... Kara-akseli on mallia BT40/ISO40. EHTA TAIWANILAINEN VARAOSA, jota pitää toki muokata, mutta jossa kartio ja laakeripinnat valmiina/ hiottuina...
Odottavan aika on pitkä.. tässä tapauksessa tasan 3kk ;D
Mikä hitto niilläkin mahtaa siellä maksaa.. no rahdille täytyy laskea joku aika mutta silti.. Siitä made in Taiwan laadusta, itse olen kyllä oikein tyytyväinen
(kuullut muiltakin) kyseisen maan tuotteiden laatuun. Oma saha on sieltä tullut koisimaan tallin perälle..
Yks ukko töistä sano, et ne ottaa vähän sen kannalta että ollaan ylpeitä omasta työstä.. eikä ollaan vaan töissä täällä..
Ja sekin muutaman projektin sielläpäin vetänyt..
Linkki videoon....
http://www.youtube.com/user/porepe1976
Pikaliikket rajoitettu 2000mm/minuutissa
Kyseessä on Puuroutterin jäähdytysturbiinin valmistus...
Materiaalina on lämmönkestävä muovi...
Noniin Porepe.. se on nyt sitten hengissä ja oikein filmillä ;D
Hieno projekti..
No niin.... Jatketaan...
Viikonlopun ohjelmassa olisi Sumoren osalta MUHI:n ja Tamun asennus sumoren omaan kontrolliboxiin tuohon karan vasemmalle puolelle, sekä ehkä Z-akselin stepperin korvaaminen servolla...
Tamu, Muhi, Jog/ muut käyttönapit ja MPG pitäisi kaikki sovitaa tuohon 150x200x240mm peltiboxiin, tai sitten isompaan laatikkoon jos tila loppu...
Z-akselin askelhukka alkaa ottamaan senverran aivolohkoon, että taidan laittaa servon tilalle... Epäilen että hukka johtuu kara-askin mielettömästä painosta ja ilman takaisinkytkentää se pääsee pikkuhiljaa luisumaan...
Kaiversin tekstiä " EMC2.4/AXIS www.linuxcnc.org" eli 28 merkkiä/ Z-akselin alas-syöttöä... Viimeinen kirjain tuli mittalaitteen mukaan 0,3mm syvemmäksi, kuin ensimmäinen. Eli jossain mättää ja pahasti >:(
Vika voi toki olla myös optokortissa, joten pitää hieman vielä tutkia, ettei turhaan vaihda servoa tilalle...
Mutta näillä mennään ja katsotaan mitä saadaan aikaiseksi viikonlopun aikana... Nyt pitää kuitenkin lähteä välillä tekemään vinttiä, ettei Sumoren lisäksi ala vielä emäntäkin hankalaksi :)
Vika on joko Optokortissa tai ohjaimessa... Kun vaihdoin Z ja A akselin pinnit ja moottorikaapelit ristiin alkoi homma rockata.... Satoja ylös alas ajoja ja heittoa noin +/-0,01mm( tule välyksistä)....
Tamu ja MPG vielä aloittamatta....
Vähän offtopic mutta mistä ajattelit hommata mpg:n? emc:llä ilmeisesti ajelet. asiasta mitään ymmärrä mutta tekis kans mieli ihan harrastuksena koittaa sellane toho omaan laittaa. ja ton muhin ilmeisesti vaatii ja onko jotain muita vastaavia?
Lainaus käyttäjältä: tanantunari - 27.03.11 - klo:02:07
Vähän offtopic mutta mistä ajattelit hommata mpg:n? emc:llä ilmeisesti ajelet. asiasta mitään ymmärrä mutta tekis kans mieli ihan harrastuksena koittaa sellane toho omaan laittaa. ja ton muhin ilmeisesti vaatii ja onko jotain muita vastaavia?
Mulla on sellainen MPG pyörä ennestään jäänyt HUST:ista... Made in Japan...
Et tarvitse välttämättä Muhia... Toinen Printteri porttikin käy... Tarvitsee input pinnejä vähintään 6-7kpl Muhissa 64+ analogia ja encoder tulot, eli paljon jää käyttämättä :)
Tossa kuva uudesta ja vanhasta Sumoren controlli boxista. Uusi palvelee CNC ajoa hieman paremmin ;D
Vielä tuo on pelkkä koriste.... Eli ei ole konffattu / kytketty ohjaukseen...
Taas koitti aika purkaa sumore atomeiksi. Nyt työn alla servo- ja karapäivitys. Alkuperäinen kara-aski lentää mäjelle ja saa uusio paikan porakoneena. Nema32 stepperit niinikään saavat tehdä tilaa neljälle uudelle Delta ASDA-A2 400w:lle servopaketille. Kuularuuvithan koneessa jo olikin, joten jo on juhannusruusu, jos se ei mene sinne minne halutaan. Ohjauksena on ja pysyy toistaiseksi EMC2, joka tosin saa mesan ja kolme interface korttia kaverikseen. LNC M515 odottaa budjettivajeen loppumista / LOTTOVOITTOA TMS.
ALLA KUVA UUDEN KARA-ASKIN SOVITELEVYSTÄ (25MM)
SOVITELEVYN SORVAUSTA.