Nyt kun Optimum BF20 on levällään kuularuuvien asennusta varten, niin samalla voisi hoitaa kuntoon tuon johteiden voitelun.
Ajatus olisi työstää johteisiin "mutka-urat" öljyn levittämiseen.Öljyäminen sitten joko öljynippojen ja öljyprässin avulla tai ehkäpä jopa jonkinlaista keskusvoitelupumppua ja letkuja käyttäen jolloin öljyä saisi painettua paineella letkuja pitkin oikeisiin paikkoihin.
Onko vinkkiä siitä mistä voisin ostaa noita öljynippoja ? Eli ei siis mitään vaseliininippoja vaan sellaisia jousikuormitteisella kuulalla varustettuja öljynippoja.
Tai mistäs löytyisi pienikokoinen ja edukas käsikäyttöinen öljypumppu jos sellaisesta innostuisi. Millaiset letkut ja millaiset liittimet letkun päihin ?
Muutkin hyvät toteutusideat ovat tervetulleita.
- JuhaV
Näitä taitaa olla tarjolla UK:ssa http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machine-Spares/Lubrication-Accessories
Kiitos, tuolta löytyykin nuo tarvittavat nipat.
Mutta tuo "drip oil feed" taitaa olla vaan painovoimaan perustuva laite ? Eli löytyiskö jostain jonkinlainen käsipumpulla tms. paineistettava pieni "forced oil feed" tyyppinen laite ? Jos siitä kytkisi/lukitsisi letkut noihin nippoihin niin saisi painevoitelun.
Toisaalta tippakannulla ja noilla nipoillakin kyllä pärjää aika pitkälle.
T: Juha
Brittilehdissä on näkynyt sellaisia konversioita, että pumppuna on ollut halpa "tippakannu" josta on kohteisiin vedetty penumatiikkaletku pneumatiikka liittimillä. Kuristuksilla ovat säätäneet öljyn jakelua.
Samaa kategoriaa, mutta hieman professionaalimman näköinen sepostus on tässä:
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machine-Spares/One-Shot-Lubrication-System
http://www.arceurotrade.co.uk/Projects/myford-lube/ML7-Lubrication.pdf
Hakusanalla "One shot lubrication" + jotain itsetehty tms. määreitä, niin aikamonta variaatiota löytyy
http://madmodder.net/index.php?topic=2224.0
PekkaNF
Mulla on projektina sorvin öljyprässi,pulloksi tulee n 0,5-1 litran alumiininen juomapullo.Pumppumekanismin teen
moottoripyörän etujarrun kahva/jarrunestesäiliösysteemistä.Saatan vaihtaa kuulatyyppiset öljynipat perinteisiin
rasvanippoihin koska jos kuulanipan reikä tai öljykannun kärki kuluu tai vääntyy,niin se ruiskii öljyt väärään paikkaan.
Vielä sananen öljykannuista,välttäkää kiinalaisia/intialaisia öljykannuja,niissä mitä olen omistanut ei tiivisteet kestä öljyä.Saksalainen Kabi ja toinen sakemanni jonka merkkiä en muista toimii kon junan vessa.
Ei muuten välttämättä kestä öljyä ne moottoripyörän kahvasylinterin tiivisteet.
Muistaakseni joskus olen paininut ko. probleeman kanssa.