Avataanpa tämä forumi minun keskustelujen osalta tällaisella kehitysprojektilla, josta jatkossa toivon mukaan on apua myös muille tähän harrastukseen hurahtaneille.
Oma tausta on kaikkea muuta kuin metallityö, sillä aikoinaan tuli pistettyä opiskelupaikkaa hakiessa Konetekniikka 2-sijalle, ja niinhän se 1:ksi pistetty Tietoliikennetekniikka vei ja siitä on leipä ansaittu jo pitkään. Kiinnostus koneisiin ja rakenteluun ei kuitenkaan ole mihinkään hävinnyt, joten nyt on aika tehdä asialle jotain. Näpertelen mielelläni käsillä kaikenlaista.
Olen keskusteluja selaillut ja saanut jo paljon hyviä vinkkejä. Olen myös positiivisesti huomannut että täällä ollaan erittäin auttavaisia kun haasteita jollakulla tulee vastaan.
Tässä on yksi haaste edessä - apuja ja ohjausta todella kaipaan.
Projekti tulee olemaan BF-20 -kokoluokan jyrsimen modaus CNC-käyttöön.
Tilanne tänään on se, että jyrsintä minulla ei vielä ole, mutta odottelen Jonnelta tilattua SP2217-III :sta saapuvaksi tammikuun lopulla. Olikohan oikea valinta? Budjettivetoinen valinta, ehdottomasti.
Olen tarvittavia steppereitä ja ohjaintarpeita netin syövereistä jo etsiskellyt, joitakin malleja jo sopiviksi pähkäillyt, mutta onneksi en kuitenkaan mitään tilannut. Aloin vahvasti epäillä ettei noissa "koostepaketeissa" olevat ohjaimet taida olla riittäviä virransyötön osalta tämän kokoluokan koneelle.
Mutta miten todella on? Millaiset mokkulat oikeasti tarvitaan - budjettivetoisesti ajatellen edelleen?
Täältä löytyy varmaan henkilöitä jotka vastaavan projektin ovat läpikäyneet, tai sitten muuten osaavat avustaa alkajaa oikeaan suuntaan tökkien. Olen erittäin kiitollinen avusta - turha pyörää on keksiä uudelleen, ja ennenkaikkea sopimatonta rojua on turha tilailla.
Nyt saa mainostaa hyväksi todettuja tai arvioituja laitteita ;-)
Samalla toivon että tähän ketjuun kasautuisi hyvä kooste vinkeistä ja linkeistä mistä joku toinenkin harrastusta aloitteleva saa apuja alhaisen budjetin periaatteella koottavaa toimivaa pakettia varten - ja nimenomaan harrastuskäyttöön. En odota tuotantokäyttötehoja eikä -nopeuksia, mutta kuitenkin sellainen kokoonpano jolla voi ilman kalliita hukkaostoksia lopulta työstää muoveja, alumiinia ja pienessä määrin myös kovempaa "rautaa".
Listaan tähän vielä yhden ajatuksen, jolla on vaikutusta hankintoihin: ajattelen varustaa koneen 4-akselilla - siis pyöröpöytä tai vastaava, joka tarvii siis myös ohjauksen.
En löytänyt vastaavaa keskustelua, siksi avasin uuden.
Nyt on hyvä aika suunnitella, valita ja tilata ohjauskomponentit, kun itse laitekin on vielä matkalla, eikä siksi vie kaikkea aikaa.
Palataan myöhemmin sitten ohjelmistopuolelle.
Kiitos etukäteen,
Seppo
Itelle on sama jyrsin tulossa ja olen koonnut listaa tarvittavista osista. CNCZonessa on useampi projekti meneillään vastaavasta G0704 mallista. Noista olen katsonut vinkkejä.
Voin laittaa joku päivä tarkempaa suunnitelmaa kun on aikaa.
Virtalähde tuli jo hankittua projektiin:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=1559.0
Tämä munkin jyrsin taitaa samankaltainen tuon SP2217-III kanssa, jos en nyt aivan ole erehtynyt.
Oma jyrsin on siis Bernardon KF-25 vario, juttua ja suunnitelmia tuossa http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=1587.msg7741#msg7741
Tuolla koneella ja tuolla moottorilla olen jyrsinyt 316L terästäkin ja ihan tyytyväinen olin lopputulokseen. Nyt on uber suunnitelmana tuo ac-servo ajuri... ::)
Moi,
Itsekin sain kovasti apuja tältä palstalta Optimum BF-20:n kanssa.
Juttua on vähän täällä : http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=478.0
Joitain kuvia sitten täällä : http://my.opera.com/v2tre/albums/show.dml?id=677830
Tällä hetkellä olen vaihtamassa kuularuuveja xy-pöytään kun toi nälkä kasvaa syödessä.
T: Juha
Kiitos JuhaV
Sokea lienen ollut kun en tuota juttuasi aiemmin kohdannut.
Juuri samoja asioita - manuaaliajot, tarvitaanko hihnavetoa vaiko suoraan akseliin, voiko valitsemalla stepperit läpimenoakselilla käyttää konetta myös manuaalisesti, USB vs. rinnakkaisportti, järkevä "budjetti"poweri ja ohjainkortit, jne - olen pohtinut, ja tuosta ketjusta näyttää löytyvän vastauksia ja vinkkejä juuri näihin.
Lueskelen, tutkailen, ja varmaan kyselen myös lisää.
Tässä vaiheessa kysyn tuosta hihnavedosta: sillä saadaan välitystä ja näin pärjätään pienemmillä steppereillä, ja toiminnee se myös "sokkana", mutta onko tähän toista koulukuntaa ja mitkä olisivat silloin edut/haitat, nouseeko kustannus sitten moteissa ja ohjaimissa yli "budjetti"tason, jne ??
Seppo
Lainaus käyttäjältä: Seppo K - 30.12.10 - klo:10:18
Tässä vaiheessa kysyn tuosta hihnavedosta: sillä saadaan välitystä ja näin pärjätään pienemmillä steppereillä, ja toiminnee se myös "sokkana", mutta onko tähän toista koulukuntaa ja mitkä olisivat silloin edut/haitat, nouseeko kustannus sitten moteissa ja ohjaimissa yli "budjetti"tason, jne ??
Seppo
Hihnaveto on kaksipiippuinen juttu. Toisaalta saadaan lisää momenttia =voimaa ja kiihtyvyyttä, mutta toisaalta myös hitausmomentti kasvaa = lisää kiihdytettävää massaa ja huippunopeus kärsii ainakin steppereillä.
Steppereillä välitys on tarpeen, että saadaan riittävä resoluutio. Servoilla taas ei voida ehkä käyttää koko nopeusaluetta =tehoaluetta hyväksi ilman välitystä.
Itselläni on stepperit 10 mikrosteppauksella, 1:2,5 välitys ja ruuvit 5 mm nousulla, jolloin resoluutio on muistaakseni 0,001 mm, vois kuvitella että ainkin tuon puolesta voidaan saavuttaa +-0,01 tarkkuus.
3000 rpm servoilla 5 mm nousulla pöytä kulkee 15 m/min, jota tuskin pienessä koneessa koskaan voi hyödyntää = ei ehdi kiihtyä ja suuressa koneessa rajoittaa ruuvin kriittinen kierrosluku.
Stepperillä hihna vaimentaa käyntiä, jolloin moottori ei niin helposti resonoi keskialueella.
http://www.geckodrive.com/support.aspx?q=10005#Mid-Band (http://www.geckodrive.com/support.aspx?q=10005#Mid-Band)
Ääni hihnan puolesta
Hihnalla saa mielestäni
- välityksen sopivaksi eli steppereille riittävästi askelia / mm
- moottorit sijoitettua kompaktimmin ilman että ne "törröttävät" ulos koneesta
- hiljaisemman äänen
- mahdollisuuden manuaalikäyttöön pyörittämällä käsin isommasta hihnapyörästä
- suurpiirteisemmän linjauksen moottoreita asennettaessa
- teknisemmän ulkonäön ;) (pyöriviä hihnapyöriä on kiva kattella kun kone ajaa ohjelmaa)
Eli laittaisin edelleen itse hihnalla koska muuta negatiivista tuossa ei oikeastaan ole kuin hihnoista ja hihnapyöristä tuleva lisäkustannus. Jonkinkokoinen radiaalinen kuorma tietysti laakereille tulee tuosta hihnan aiheuttamasta vedosta mutta jos trapetsiruuvilla / kuularuuvilla on edes jonkinlaatuinen laakerointi niin tämä ei liene varsinainen ongelma.
Itselle kyllä kävi niin että en ole tuota manuaalikäyttöä kyllä oikeastaan sen jälkeen hyödyntänyt kun tuli noi moottorit asennettua. Näppäimistöltä / ohjaimelta on niin helppo ja TARKKA ajaa konetta että eipä sitä käsikäyttöä tule käytettyä.
Mulla on Geckon stepper-ohjaimet Smoothstepper-kortin perässä ja stepperit ei oikeastaan edes kuulosta steppereiltä vaan naukuvat mukavan pehmeällä äänellä.
Tuo Smoothstepper tarjoaa myös sen USB-liitynnän joka minulle oli tärkeä juttu kun halusin ajaa konetta läppärillä ja mahdollistaa helpon koneen päivittämisen uudempaan.
- JuhaV
PS. Niistä powereista vielä sen verran että vaikka perimätieto vahvasti viittaa siihen että järeät rengassydänmuuntajat ovat oikea valinta niin kyllä nykyaikaiset hakkurit tuntuvat pelaavan ainakin tämän kokoluokan laitteissa aivan erinomaisesti. Tässä voi tietenkin olla eroja sen mukaan millaiset stepper-ohjaimet on käytössä. Hakkurit ovat lisäksi halvempia ja keveämpiä ja niitä voi ostaa valmiiksi käyttövalmiina paketteina. Ebaystä saa sopivia hakkureita 50 eurolla kun samalla hintaa ei taida saada edes pelkkää rengassydänmuuntajaa ellei onnistu löytämään jostain käytettyä vehjestä.
Omaan projektiin olen vasta hankkinut powerin ja odottelen konetta Jonnelta.
Olen vähän katellu muitten projekteja ja osiksi olisi valikoitumassa:
- Stepperit Nema23 570oz 4Nm kaikkiin akseleihin. Sama malli kaikkiin akseleihin niin on helpompi tarvittaessa testata ja vaihtaa ristiin. Nema 23 koko sen takia ettei moottori tule pöytää ylemmäs suoravedolla X-akselilla. CNC-zonessa on useampi projekti missä käyttävät noita ja tehoa on tarpeeksi. Coupleriksi joku välyksetön ja hyvin vääntöä kestävä malli.
Hankintapaikkoja:
http://cnc4you.co.uk/Stepper%20motor%20controller%20bob.html (http://cnc4you.co.uk/Stepper%20motor%20controller%20bob.html)
http://www.homeshopcnc.com/RSstepperMotors2.html (http://www.homeshopcnc.com/RSstepperMotors2.html)
http://www.kelinginc.net/NEMA23Motor.html (http://www.kelinginc.net/NEMA23Motor.html) - Ohjaimeksi löytyy useampi vaihtoehto ja tässä yksi:
http://www.slidesandballscrews.com/pm752-microstepping-driver-p-312.html?cPath=44_97
- HP serveri poweri. Tämä on jo hankittu 40e hintaan. Sopii hyvin noille steppereille ja ohjaimille.
http://picasaweb.google.com/pasi.lassila/HPPowerSupply#5520773479918140370 (http://picasaweb.google.com/pasi.lassila/HPPowerSupply#5520773479918140370) - Kuularuuveiksi 16mm X ja Y akseleille ja 20mm Z:lle. Hankinta ebaysta (linearmotionbearing2008) tai Zapp Automationilta. Mutterin kiinnitystä olen tuuminut satulan laitaan. Tämä vaatii pöydän päätylevyyn sitten upotuksen ettei liikerata pienene. Pitää mallailla tarkemmin kun saa koneen. Toinen vaihtoehto on laittaa mutteri satulan keskelle kuten moni muukin. Tämä vaan vaatii satulan ja mutterin isompaa muokkaamista jotta ne mahtuisivat.
- Öljyvoiteluun osia:
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machine-Spares/One-Shot-Lubrication-System (http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machine-Spares/One-Shot-Lubrication-System)
Noilla varmaan aloitellaan ja ajan kanssa sitten lisämodauksia kuten hihnaveto, moottorinohjausmuutokset ym.
Onko niin, että vakioruuveilla ei pääse alkuun - tai siis ei ole järkevää pyrkiä niitä käyttämään vaan suoraan tie vie kuularuuvikauppaan, mars, mars?
On aika selvää että kuularuuveihin mennään jossain vaiheessa, mutta kuinka epätarkka, kankea, ..., olisi käyttö jos niitä ei alussa laita?
Miten noiden maintsemiesi Nema23 -steppereiden tehot? Sain sellaistakin vinkkiä että hieman tehokkaammat stepperit olisi hyvä laittaa. Silloin mentäisiin Nema34 -sarjaan, mutta hinta pompsahtaa silloin reilut 2-kymppiä per mokkula - ja kertautuuko hintaero sitten drivereissa ja powerissa vielä? Aavistuksen verran lyhemmät, ja löytyy myös malli jossa ei läpimenoakselia (jolloin manuaalikäyttö hihnapyörästä).
Miten se tuo tehon tarve sitten oikeasti menee?
Pähkäilin - ainakin toistaiseksi - meneväni hihnavetoon, jolloin välitystäkin tulisi hieman mukaan.
Seppo
Kyllähän moni käyttää vakioruuvejakin. Välystä on vaan enemmän ja hyötysuhde heikompi.
JOtku ovat tehneet tiukemmat POM mutterit sulattamalla muotoon.
Noita 570oz steppereitä käyttävät hyvin ilman hukattuja askeleita. Nuo ovat pienellä induktanssilla joten vääntö ei tipu niin rajusti kierrosluvun kasvaessa. Nema34 malleihin verrattuna ei montaa senttiä säästä. Suoravedolla pitää kuitenkin olla ainakin X-akselille Nema23. Sama laittaa kaikkiin. 4Nm on jo aika paljon kun vertaa minkä kokoisia steppereitä käytetään vaikka BF20 alkuperäisessä cnc kitissä.
YKs hyödyllinen modaus koneeseen on pään kiinnitys kolmella pultilla tolpan satulaan. Tämä on aika yksinkertainen muutos. Cnc-Zonessa useampi tehnyt sen ja tässä yksi viimeisimmistä:
http://www.cnczone.com/forums/871420-post182.html (http://www.cnczone.com/forums/871420-post182.html)
Alunperin pää on vain tuon alimman reiän kautta pultilla kiinni. Joissakin BF20 malliessa tulee jopa pari ylimääräistä pulttia mukana jo valmiiksi :)
Itellä on tommonen Jonnen kautta hankittu Sumoren valmistama 2217-II jyrsin. Kyllä ite ajattelin
tähän dc-servomoottoreita. Ei viihtis enään tähän kokoluokan jyrsimeen mitään askelmoottoreita
laittaa. Joskus viime vuonna kyselin usasta servojen hintaa enkoodereiden kanssa niin hinnaksi
ilmoitettiin 250dollaria/per servo. Toimituskulut yhteensä 135dollaria 3servoa. Paikka josta
kyselin: www.camtronics-cnc.com
Kiitoksia kommenteista.
Tuo servojuttu olisi tietty jotain, mutta alkaa hinta karata "budjettivetoisesta" hankkeesta. Ellei sitten sattuisi lottovoitto ebay:ssa, mutta meikäläisen onnella sitä on vaikea kuvitella.
Siksipä stepperilinjalla ajatuksissa ainakin vielä.
Tarvittavan stepperitehon laskelmissa olen ikävä kyllä uuno, joten voisiko tässä joku pätevämpi auttaa - antaa perustellun (laskennallinen tai kokemuspohjaisen) suosituksen, ja parametrit selkokielellä mitkä laskelmaan/valintaan vaikuttaa?
Olen huomannut että vastaavissa koneissa on steppereitä alkaen 2.2Nm ja siitä ylöspäin. 5Nm olen kuullut yläpään suosituksena. Jollain tällä hehtaarilla optimi valinta kait istuu, mutta missä?
Tietämättä tarkkaa tehotarvetta, olen tarjontaa noilla raja-arvoilla selaillut, ja yksi kiinnostava 3.5Nm:n motti on silmiin osunut: http://www.arceurotrade.co.uk/projects/stepper/350Ncm%20Stepper%20Motor%20160-010-00450.pdf (http://www.arceurotrade.co.uk/projects/stepper/350Ncm%20Stepper%20Motor%20160-010-00450.pdf)
Olenkohan menossa harhateille jos tuollaset valitsen? Sopisiko tuo sekä X, Y että Z-suuntiin?
Jos tuo olisi ok, sitten päästäänkin seuraavaan kysymykseen: miten pitäisi driveri mitoittaa valittua stepperiä varten? Lähinnä pohdin paljonko marginaalia pitäisi virralle laskea, jottei "elämää ylläpitävä sininen savu karkaisi" tai tule muita vieroitusongelmia?
Tuo haaveiltu stepperi ilmoittaa virtatarpeekseen 4.2A/vaihe. Sille olen mielessäni pariksi naittamassa driveria, jossa virtaa saisi ulos 5.2A/vaihe: http://www.slidesandballscrews.com/pm752-microstepping-driver-p-312.html?cPath=44_97 (http://www.slidesandballscrews.com/pm752-microstepping-driver-p-312.html?cPath=44_97)
Jääköhän stepperi näkäiseksi, eli pitäisikö varata enemmän marginaalia? Paljonko yleensä marginaalia pitäisi tässä olla? Vai perustuuko valinta johonkin ihan muuhun?
Sen olen lukenut jostain, että seuraavaksi poweria valittaessa virtamarginaalia pitäisi laskea tuplat driverin tarpeeseen nähden. Mutta onko tuplat sitten kaikkien drivereiden summasta, vai mistä? Ja miten vaiheet lasketaan kun kokonaisvirtamäärää hahmotellaan?
Oikea jännite onkin sitten seuraava pohde.
Paljon kysymyksiä - valitan - mutta jospa samalla saisimme dokumentoitua noita valintaperusteita ellei niitä jo jossain muussa säikeessä ole.
PS. Yksi valinta on jo tehty ja matkalla: SmoothStepper on kotiutumassa rapakon takaa, eli USB-liitännällä pelataan - toivottavasti - joskus. Tässä lipsui "budjettivetoisuus", mutta joustavampi ohjainkoneen käyttö ajoi tuhlaukseen.
Itse jysinkone taitaa vain olla vielä rautamalmina täysin vastakkaisessa ilmansuunnassa, mutta kyllä sekin sieltä kotiutuu joskus ...
Seppo
En osaa sanoa steppereitten kokotarpeesta mutta omia tarpeitani varten tuli joskus selailtua aika paljon cnczonea yms. ja sieltä tälläsiä tietoja:
Jos moottoriohjain on kunnollinen niin ei tarvitse varata ylimääräistä virrankestoa, toki haluttu kokonaisvirta riippuu miten moottorin käämit on kytketty (sarjaan, rinnnan)
Mikrosteppaavilla ohjaimilla virtalähteen tehon ei välttämättä tarvitse olla kuin 2/3 * kaikkien moottorien virrat yhteenlaskettuna * käyttöjännite. Hakkurilähde on toiminut itsellä geckodriven kanssa hyvin.
Geckodrive (USA:lainen moottoriohjainvalmistaja) on tutkimuksissaan todennut että optimaalinen jännite askelmoottoreille on 32 * neliöjuuri(moottorin induktanssi millihenryinä) tai vähän alle.
LainaaNever use a power supply voltage greater than 32 times the square-root of the motor inductance
expressed in milli-Henries (mH)
Kannattaa ottaa huomioon että jos moottorilla on suuri induktanssi niin sen vääntökäyrä varmaan laskee aika jyrkästi, eli ei mikään kierroskone :)
Tuolle moottorille 60-70 V jännite ja 4,2 A virta eli PM752 sopii oikein hyvin tuolle stepperille.
http://www.slidesandballscrews.com/pdf/manuals/PM752.pdf (http://www.slidesandballscrews.com/pdf/manuals/PM752.pdf) sivula 7 on selvitetty virtalähteen valintaa.
Uskon tuon olevan hyvin toimiva yhdistelmä.
Kiitos saulij.
Tuo olisi siis hyvä pari - ok.
Samalla tuo liittämäsi doku tehokkaasti kumosi muualta lukemani suosituksen valita poweri vähintään 2-kertaisella virralla drivereiden tarvitsemaan nähden.
Tuo liitetty Driver Manual kannattaa lukea! Reguloimattoman powerin virranantokykynä riittää yllättävänkin vähäinen virtamarginaali kun samaa poweria jaetaan usean driverin yli.
Mutta peruskysymys on vielä auki: olisiko tuo mainitsemani 3.5Nm:n stepperi riittävä tuohon Sumoren SP2217-III -jyrsimeen? Sehän on samaa kokoluokkaa BF-20:n kanssa.
Miten stepperin tehotarve arvioidaan/lasketaan?
PS. Koin tänään ikävän yllätyksen FEDEX:n kanssa.
Tilaamani SmoothStepper on toimitettu FEDEX:n kautta. Paketti on jo Suomessa ja minulle tuli ilmoitus SMS:llä tarvittavista lisätiedoista tullausta varten, ja samalla "ilmoitusluontoisena infona" että palvelusta veloitetaan extraa 2.5%, minimissään 13.30€. Kun kuittasin että hoidan tullauksen itse postitullipisteessä ja pyysin toimitusta sinne, FEDEX kieltäytyi tästä. Ilmoittivat että pitää etsiä uusi huolintaliike ja maksaa sen lisäksi 40€ siirtomaksu. Soittivat vielä perään ja ilmoittivat että FEDEX:n kanssa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin antaa heidän tullata ja maksaa heidän päättämät maksut mukisematta.
Eihän tuo maksu ole tässä tapauksessa suuri, mutta tiedänpähän ainakin itse pyytää jatkossa käyttämään vaihtoehtoista postitustapaa toimituksiin EU:n ulkopuolelta, jotta voin itse tullaukset huolehtia paikallisessa postitullissa. Eihän tuo lisämaksu budjettia kaada, mutta se merkitsee että lisämaksut tilauksiin lähestyy 30%, eikä 25% (tulli+ 23%ALV).
Oletteko tömänneet samaan?
Eikö tuota saisi menemään "työstökoneen osana". Muistaakseni työstökoneen osista ei peritä tullia ollenkaan, mutta vero menee luonnollisesti.
... niinpä, mutta kuten sanoin, FedEx ei salli vastaanottajan hoitavan tullausta paikallisessa postitullausta hoitavassa tullitoimipaikassa, vaan hoitavta ja laskuttavat sen omavaltaisesti itse ilman että tullauspalvelua olisi heiltä tilattu.
Tullaus - ja määrättävän tullin suuruus - riippuu siis siitä miten tuotteen nimi tulkitaan, eikä sen käytöstä ole tullaajalla mitään tietoa.
SmoothStepper voi ehkä mennä vaikka "jumppalaitteeksi" - nimihän sopisi siihen hyvin.
Sensijaan FedEx laskuttaa tuon 2.5% tai vähintään 13.30€.
Ainakin minä pyrin jatkossa välttämään tuota carrieria.
No niin, SmoothStepper kotiutui viimein.
Toimitus oli hieman outo, ja toisaalta omasta tyhmyydestä saa itsekin kärsiä.
Toimitus: Paketti lähti US:sta ti 11.1., Hesassa tavara oli ke 12.1. FeDex vaati SoTu- ja luottokorttinumerot tullausta varten, vaikka tuollaista palvelua en ollut tilannutkaan vaan pyysin toimitusta postitulliin Ouluun. Se ei FeDex:lle käynyt, vaan tekevät itse tullauksen.
Sitten olikin täysi hiljaisuus aina to 20.1 iltaan asti, kun ovikelloa soiteltiin ja paketti oli ovella.
Mitään kuittia tai infoa en tullin laskuista saanut, joten pitää kait odotella kuukausi luottokorttilaskua mistä näkee paljonko tullia on laskutettu. Ja tietty tuo 13.30€ palvelumaksua päälle.
Toimitusaikaa Hesa-Oulu välillä ainakin paloi reilusti. Outoa !!
Tyhmyys: Kun tein tilausta CNC4PC:stä Terminal Board:lle SmoothStepperiin (http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product_info.php?cPath=33&products_id=187 (http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product_info.php?cPath=33&products_id=187)), huomasin että onhan CNC4PC:lläkin tarjolla tuota samaa SmoothStepper -korttia (http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product_info.php?cPath=51&products_id=185 (http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product_info.php?cPath=51&products_id=185)), jonka tilasin suoraan Warp Tech Design:ltä (http://www.warp9td.com/ (http://www.warp9td.com/)). Olisi pitänyt tutkia tarjonta tarkemmin jo aiemmin, kun tuon Terminal Board:n olin bookmarkannut. Nyt maksan tyhmyyttäni postimaksun kahteen paikkaan, ja lisäksi maksuissa on huomattava ero: CNC4PC:llä siirtyy tavara Suomeen hintaan 5.64$, kun Warp T.D:llä laskuttivat 39$ !! Samaan postitushintaan näytti CNC4PC:n WEB-kaupan mukaan mahtuvan molemmat tuotteet. Lisäksi CNC4PC tarjoaa vaihtoehdon 1.Class Mail (United States Postal Service), jolloin tullauksen voi hoitaa itse.
Vaikka itse tuote olisikin ollut 10$ kalliimpi, kokonaistappio tulee extra tullauspalvelumaksuineen yli 40€. Tullit ja ALV:t samat - tai ainakin niin luulisin näkemättä vielä FeDex:n laskua.
Vaikka oma tyhmyys hävettääkin, kerroin tuon vinkkinä seuraaville tilaajille, jotta "budjetti"-projekteissa turhat kulut voisi välttää.
Kuriirit ja posti alkoi päättyneellä viikolla kantaa kotiin myös muita projektitarpeita:
Steppereiksi tuli sitten tilattua ArcEuroTradesta 3.5Nm motukat (http://www.arceurotrade.co.uk/projects/stepper/350Ncm%20Stepper%20Motor%20160-010-00450.pdf (http://www.arceurotrade.co.uk/projects/stepper/350Ncm%20Stepper%20Motor%20160-010-00450.pdf)). Tilaus su 16.1, kotiin kannettiin pe 20.1 - nopea toimitus. Samalla tuli tilaukseen liitettyä XLR-liittimet kaapeleihin (http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Stepper-Motors/Wiring-Accessories (http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Stepper-Motors/Wiring-Accessories)). Tulihan siihen samaan tilaukseen sitten muutakin aina kaivattua pikkutyökalua lisättyä - samalla rahdilla kun kulkivat.
Vaikka ajattelinkin aluksi kokeilla steppereitä suoralla vedolla, tuli kuitenkin su 16.1 tilattua myös CNC4YOU:lta hihnapyörät (1:2) ja hihnat (http://cnc4you.co.uk/t5%20pulleys.html (http://cnc4you.co.uk/t5%20pulleys.html)). Ja postilaatikossahan ne oli jo ke 19.1. Todella nopeaa!
Positiivista oli myös se että mitään pyytämättä ilmoittivat PayPal:n kautta palauttaneensa kortille reilut 10£ alennuksena - ilman mitään eriteltyä syytä. Kyllä se minulle passaa.
Z-akselille varmaan tilaan myöhemmin erikseen jostain hieman suuremman pyörän (1:4), sillä CNC4YOU:lla ei ollut sopivaa tarjolla.
Power on eBay:sta tilattuna, mutta vielä matkalla. Sattui 500W Minebea (50.5-56.5V, 9.9A) silmiin vaatimattomaan 12.99£ hintaan (UK:sta vielä!) (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380071301709 (http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380071301709)), joten PayPal:n kauttahan sivulta oli poistuttava.
Osaakos joku kertoa tekeekö tuollaisella powerilla sitten mitään, vai meneekö poweri postikuluineen, yht. n. 40€, kankkulan kaivoon ja oppirahoiksi?
Tavaraa alkaa siis kasautua projektia varten. Itse koneesta ei vain ole vielä mitään merkkejä ilmassa. Pitääpä Jonnelta kuulostella ...
Seppo
Moikka!
Jos on muita mahdollisuuksia kuin toi Fedex niin kannattaa käyttää. Moni firma on "sopinut edulliset kuljetukset" ko. firman kanssa. No edullisuus näkyy kyllä heidän sopimuksissaan muttei kuluttajan. Esim. UsDigital toimitti kirjekuoren Fedex:n välityksellä,,,hinta 49$. Tohon ei edes suomen posti yllä,,,vielä.
Sain tullilta laskun, jonka maksoin. No empä lukenut laskua ihan tarkkaan, joten jäi pieni huomautus lukematta. Tämä ei ole lasku.???
Tarkoitti sitä, että tulli laskuttaa Fedex:ä ja nämä ynnää kulut ja lähettää sen laskun aikanaan.
No jouduin maksamaan saman uudelleen höystettynä kuluilla.
Tahtoo maksamani rahat tulliin takasin.
Vaiheet:
1 Takasinmaksupyyntö tullille.
- Ette voi saada maksamaanne summaa takaisin, koska tulli ei sitä ole teiltä laskuttanut, loogista :-X
2 Ilmoitus Fedex:lle että olen jo maksanut tullin, joten saisinko uuden laskun ilman ko. summaa.
- Emme voi muuttaa tullin meille lähettämää laskua vaan laskutamme ko. summan. Sopikaa asia
tullin kanssa.
3 Maileja hiukan joka suuntaa ristiin ja suoraan.
4 Lopputulos. Fedex laskutti minua, siirsi maksun tullille, joka hokasi, että heille on jo maksettu
ko. numerolla lasku. Ylimääräinen palautetaan fedex:lle joka palauttaa sen minulle, ,,jipii.
Koko sydeemi vei aikaa 2,5kk
Elikkä, kuten Seppo K totesi, tyhmyydestä saa,,,, tai siis pitää oppia.
Lainaus käyttäjältä: Seppo K - 22.01.11 - klo:22:49
No niin, SmoothStepper kotiutui viimein.
Toimitus oli hieman outo, ja toisaalta omasta tyhmyydestä saa itsekin kärsiä.
Toimitus: Paketti lähti US:sta ti 11.1., Hesassa tavara oli ke 12.1. FeDex vaati SoTu- ja luottokorttinumerot tullausta varten, vaikka tuollaista palvelua en ollut tilannutkaan vaan pyysin toimitusta postitulliin Ouluun. Se ei FeDex:lle käynyt, vaan tekevät itse tullauksen.
Sitten olikin täysi hiljaisuus aina to 20.1 iltaan asti, kun ovikelloa soiteltiin ja paketti oli ovella.
Mitään kuittia tai infoa en tullin laskuista saanut, joten pitää kait odotella kuukausi luottokorttilaskua mistä näkee paljonko tullia on laskutettu. Ja tietty tuo 13.30€ palvelumaksua päälle.
Toimitusaikaa Hesa-Oulu välillä ainakin paloi reilusti. Outoa !!
Seppo
Bf20 / KF25 Jyrsinten modifikoinnissa on se kiva puoli, että esimerkkejä ja ohjeita on netti pullolaan... Itse toki tekisin koneen servoilla, mutta se on taas oma henkilökohtainen mielipiteeni... Karamoottori on muuten hiiliharjallinen dc moottori, eli sen persuksiin, kun lyö encooderin ja sitten vaihtaa sen orginelli ohjaimen esimerkiksi halpaan whale3:seen niin saa servokaran, jota voi ohjata step/dir pulsseilla :)
Yksi ylimääräinen kerran testattu WHALE3:nen löytyy jos on tarvetta...
Se karan ensiö veto kannattaa muutta hihnakäytöksi, jos enemmän meinaa konetta käyttää. Alunperin siellä on messinki/pronssi ja muoviratas vastakkain. Hammaskosketuksen säätö on melko V-mäinen ja syö tuon muovirattaan heti, jos kosketus on vähääkään pielessä.
Hihnavedolla saat hiljaisemman ja varmemman käynnin ;)
Tuo minulle tuleva kone ei ole juuri BF20, vaan saman kokoluokan Sumore SP2217-III. Kun kone ei ole vielä saapunut eikä ole papereita, niin enpä tiedä millainen karamoottori siinä on. Hihnavetoa on kyllä moni suositellut modauskohteeksi, ja varmaan sen jossain vaiheessa teenkin.
Mutta konetta odotellessa, ja koska CNC-modauskamat alkavat olla kotiutuneet, päädyin laitekotelon modauksen ohessa kokeeksi pistämään kamat sähköiseksi ketjuun ja kokeilemaan miten stepperi saataisiin heräämään eloon.
Kokonaisuus on siis Mach3 (vielä toistaiseksi) pöytäkoneessa, USB:lla kiinni SmoothStepper ja siihen kuuluva LPT-board, Motion MSD752 driveri ohjaamassa Arc Euro Trade:n 3.5 Nm Stepperiä. Virtaa syöttää Minebea, jonka säädin nyt 55V:lle. Koekytkennässä vain yksi stepperi.
Ja mitä tapahtuikaan: kyllä se motikka nätin vinkunan generoi ja akseli pyöri iloisesti kun sitä Mach3:sta nuolilla ohjasin. Periaatteessa ketju on siis kunnossa.
Yksi ongelma kuitenkin ilmeni: stepperi pyöri vain toiseen suuntaan! DIR-signaali ei siis toiminut jostain syystä. Aloin jo pohtia apuhuutoja viisaammille tälle foorumille, mutta vielä kerran katsoin dokuja läpi ja huomasin pienen - mutta mitä ilmaisemmin tärkeän - yksityiskohdan: SmoothStepperillä on 2 pyykeliä (oikosulkupala, mikä lie oikea nimi), joiden merkitystä en ollut katsonut, ja nehän olivatkin LPT-boardin virransyöttöä varten noiden liittimien pinnille 26. Ei virtaa kortille - ei ihme että kaikki ei toimi oikein. Pyykelit paikalleen ja niinpä vain molemmat ajosuunnat toimii.
=> tämä tarina olkoon vinkkinä muille SmoothStepperiä asentaville. :-[
Iloinen on ääni stepperillä - ja niin on käyttäjänkin mieli korkealla.
Nyt sitten uudelleen laitekotelon kimppuun kun varmistui millainen kytkentä sinne oikeasti tarvitaan. Itse konetta vain pitää vielä odotella - sillä olisi käytöä jo tuota koteloa modatessa.
Pitää myös yksi vanha läppäri uudelleenasentaa ja varustaa ohjelmilla vain tätä käyttöä varten.
Seppo
Herätelläänpä tämä vanha säie henkiin. Jospa samalla piristyisi vanha projektikin. Kohta vuosi siitä on mennytkin, mutta jotain on sentään taustalla tapahtunut.
Viimeksi tilanne jäi siihen, että osa ohjainlaitteita oli jo kotiutunut ja testikytkennöillä niitä kokeilin. Paljon pitemmälle vain ei päässyt koska itse kone pysyi itsepintaisesti matkallaan - eli viivettä oli. Kun kone vihdoin kotiutui, se olikin lyhyellä pöydällä eikä pitkällä, joka oli tilattu. Jonne hoiti kuitenkin asian hienosti ja oli pistänyt oikean koneen tilaukseen jo ennenkuin omani sain käsiini Ouluun ja silloin vääräksi huomasin.
Siispä odottelu CNC-ohjauksen rakentelun suhteen jatkui. Muuten konetta tuli kuitenkin käsikäytöllä käytettyä, ja ihan kelpo laitteelta se harrastajalle vaikuttaa. Yllätyin positiivisesti kun moottorikelkan parirekeä tehdessäni ajoin liukuaukkoja jopa 14mm terällä 4mm seinämävahvuiseen neliöputkeen kerta-ajolla, ja sekin onnistui. Porailut 14mm terällä umpiakseliin hoitui hienosti. En osannut odottaa koneelta ihan tuollaista suorituskykyä, vaikka ei se tietenkään mikään ammattilaisen kone ole.
Kesäloman jälkeen tuli sitten uusi kone, ja nyt ihan sellainen mitä pitikin. Alla kuva liitteenä.
(https://lh3.googleusercontent.com/-1bTm1lyaC9M/TwXcK_7q-vI/AAAAAAAAAMw/I6-TSpcQoFA/s400/03122011035.jpg)
Ahtaiden tilojen vuoksi piti hieman virittää jyrsimen jalustaa, jotta koneen saa vaivattomasti siirrettyä paikasta toiseen ahtaassa tallissa. Ohessa linkki muutamaan kuvaan.
https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/JyrsimenJalusta?authuser=0&authkey=Gv1sRgCISgz4Oe3IPk4wE&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/JyrsimenJalusta?authuser=0&authkey=Gv1sRgCISgz4Oe3IPk4wE&feat=directlink)
Ruokahalu tahtoo kasvaa harrastuksessakin, ja nyt odotellaan taas: sorvi tuli tilattua jo aikapäiviä sitten, mutta edelleen on odotus päällä. Sorvin viipyminen estää ikävästi kuularuuveihin liittyvien osien työstämisetä jyrsimen CNC-modausta varten.
Toistaiseksi puuhastelu pitää suunnata ohjainyksikön ja sähkölaitteiden suuntaan.
Linkin takaa muutama kuva:
https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/CNCOhjaimet?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJ-axKXo2aX0rwE&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/CNCOhjaimet?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJ-axKXo2aX0rwE&feat=directlink)
Positiivista tässä harrastusvetoisessa puuhastelussa on se, ettei pidä tuijottaa kelloa - eikä edes kalenteria. Joutoajan kun voi käyttää muutenkin. Aiheeseen liittyen tuon ajan voi käyttää esim. opiskellen mallinnusohjelmia yms. Niiden osaaminen on hyödyksi, ja toivottavasti kunnon suunnittelulla tulee valittua oikeita ja toimivia osia ja ratkaisuja.
Pitää muistaa mitä kirjoitin tuolla säikeen alussa: oma elämä vuosien varrella vei ihan toisen teknologian suuntaan ja niin oppi tältä alueelta on haettava kantapään kautta.
Kun otan seuraavia askeleita modauksen suhteen, kaipaan varmaan paljonkin vinkkejä ja ohjeita. Suunnitelma kuularuuvien suhteen alkaa kuitenkin olla jo siinä mallissa, että jotain draftattuja kuvia on esittää kommentoivaksi. Samalla on tullut opeteltua mallinnusta.
(https://lh4.googleusercontent.com/-ohGLiI7z8zo/USx3Wexe7JI/AAAAAAAABoU/SX4uX9nV_cM/s400/Kasattu%2520runko%2520v3.JPG)
Olen yrittänyt lukea vinkkejä ja hyödyntää niitä parhaani mukaan - mutta pysyä kuitenkin budjettilinjalla. Siksi mm. laakeroinnissa on osissa kyllä varaus parihiottuun laakeripariin, mutta tilaukseen on lähdössä vain kaksiriviset.
Kaikki kommentit tervetulleita.
Linkitetyssä albumissa on muutama kuva suunnitelmista, ja pohdintoja/selityksiä kuvateksteissä. Lisää sunnitelmaotoksia lisään mahdollisesti matkan varrella, ja kun joskus pääsen suunnitelmista tekoihin, lisätään sitten valokuviakin.
https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/SumoreSP2217JyrsimenCNCModaus?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/SumoreSP2217JyrsimenCNCModaus?authuser=0&feat=directlink)
päivitys: Eihän tuo kuvien liittäminen onnistunut niinkuin halusin - uusi yritys. Jospa nyt onnistuisi paremmin.
päivitys: muokkasin albumeitani - päivitin linkit
Seppo
Kun työkalujen puutteiden vuoksi ei pääse vielä etenemään kuularuuvien kanssa, piti tänään jatkaa noiden ohjainkomponenttien parissa.
Näyttää siltä, että itsellekin pitää asettaa joku sosiaalinen painostus, jotta asiat alkaa rullata. Projektin etenemisen esittely voi olla riittävä kiihoke.
Mainitsin jo aiemmin, että pyhitän CNC:n ohjauksen oman läpärin. Pelastin yhden vanhan IBM T40:n tuhoamiselta, formatoin kaiken, pistin uuden käyttiksen (Windows-7) ja minimaalisen määrän muuta varusojelmaa rasitteeksi. Eihän tuon koneen levykään ole suuren suuri - jo Win7 vei siitä neljänneksen.
Tänään sitten asensin Mach3:n ja SmoothStepper driverit. Pistin asetuksiksi oman koneen profiiliin jotain perusarvoja, sillä eihän minulla vielä ole laskelmia todellisista etenemistä ja kertoimista, kun tuo laitteisto on vasta piirustuspöydällä. Ohjauspinnit ja Stop:t olinkin jo hakenut esiin kytkentöjä tehdessäni.
Kuten eilisessä rapparissa kerroin, ohjainkone ja stepperit alkaa olla jo siinä iskussa, että kytkin kaikki 3:n akselin stepperit kaapeleihin ja ajoin läpi muutaman Mach3:n mukana tulevan esimerkki G-koodin.
Mukavan kuuloista surinaa pitivät stepperit kun ohjelman läpi surrasivat lattialla. Kädellä kokeillen akselit näytti pyörivän molempiin suuntiin ohjelman mukaan, eli nyt tuli sitten tämäkin etappi saavutettua - vois ottaa vaikka pienen pilsnerin. ;D
Seppo
Olen Tollasen koneen modannu lähestulkoon samanlaisella ajatuksella. Z tolppa haluaa jarrullisen moottorin, kaasujousen tahi hihnavälityksen että pysyy itestään ylhäällä. X akselin mutterin ja pöydän kanssa oli tilaongelmia, eli saatat joutua koneistamaan pöydän alapinnasta tavaraa, en suosittele!! Saattaa vetää pöydän kieroksi. Suosittelisin kierrekiinnitteistä mutteria sillä saa matalimman kiinnityksen. Y akselin ruuvi ei mahdu kääntymään alakautta paikalleen, eli jouduu kasaamaan mutterin rungon sisällä paikalleen ellei koneista rungon aukkoa isommaksi.
Kiitos ttontsa,
Jos katsoit kuvia suunnitelmista Picasa:ssa, olen laittamassa hihnat kaikille akseleille, ja Z:lle välityssuhde on 1:3. Stepperin pito on 3.5Nm. Ruuvin nousu 5mm.
Riittääköhän tuo, vai kannattaako heti alussa varautua kaasujousiin?
Vai olisiko viisasta tilata kuularuuvi hieman pitempänä, jolloin hihnapyörön yläpuolelle voisi virittää jarrun? Jarrun voisi tosin virittää myös stepperin takapään vapaaseen akselitynkään. Sekin näkyy noissa kuvissa. Stepperi on hankittu, joten siinä pyrin pysymään.
Tuota mutterisuositusta X:lle hieman ihmettelen - voitko tarkentaa?
Se mitä muttereiden spekseistä löysin, näen että tuollaisen laipallisen mutterin halkaisija (ilman laippaa) on 28mm, ja vastaavan "kierrekiinnitteisen" mutterin halkaisija on 32.5mm. Siispä laippakiinnitteinen sopii minun ymmärryksen mukaan matalampaan tilaan. Laipan toinen puolisko ajetaan pois.
Tila on tosiaan ahdas. Purin pöydän ja mitoin - sen minkä olevalla trapetsiruuvilla pystyin - että ruuvin keskipisteestä tilaa pöydän kanteen on 14-15 mm. Siis tuollainen laipallinen mutteri ilman toista laipan puoliskoa voisi hyvällä tuurilla mennä ilman mitään työstämisiä. Kannen pohja on rosoinen, joten mitta ei ole ihan varma. Pohteena on, riskeeraako "valujäljen/roson" poishiominen noin sentin leveydeltä pöydän kieroutumisen?
Toinen vaihtoehto jota palikoita kädessäni pyöritellessä pohdin, olisi välikelkan yläpinnasta tuon vaadittavan 1-2 mm poisto joka tarvittaisiin siinä vain kuularuuvin kosketuspinnan leveydeltä - eli alle sentti. Nykyinen trapetsiruuvi - 16mm sekin - kulkee ihan välikelkan pinnassa.
Mahdollisen tilan tekeminen välikelkkaankaan ei ole ongelma, koska pöydän päädyt tehdään kuitenkin uusiksi. Silloin akselilinjan lasku 1mm ei ole ongelma. Tilaa ainakin jäisi mutterille pöydän alapinnan suuntaan.
Itse mutterille ei tilaa tarvita välikelkassa, koska se tulee ulkopuolelle.
Alarunkoa on tarkoitus työstää hieman jotta kelkan liike eteen pääsee hieman pitemmälle. Siitä tuolla kuvagallerian kuvateksteissä mainitsinkin. Kyse on 2-3 sentin työstöstä, joka tarvitaan alarungon pinnassa olevan ohuen lipareen lyhentämisenä. Tuolloin ei vielä tarvitse koskea alarungon vahvempaan (valu)etuosaan.
Kiitos tuosta asennusvinkistä Y:n suhteen.
Taidanpa pyrkiä välttämään tuon tarpeen niin, että muokkaan nykyistä trapetsiruuvin reikää hieman avarammaksi pystysuunnassa, jotta kuularuuvi sopii sitten "luiskahtamaan" paikalleen yläkautta. Tuolla reiän koollahan ei ole merkitystä koska laakeripesä tulee erikseen, ja se kiinnitetään ulkopuolelta kun akseli on jo paikallaan.
Kiitos.
Seppo
Aikaa on taas vierähtänyt - odotettu sorvi saapunut - projekti myös pikkuhiljaa edennyt.
Pitkään piti sorvia odotella, mutta niin ne vain Sumoren pojat viimein sai koneen tehtyä ja Jonne sen tänne takahikiälle haalittua. Koneen sarjanumero on 10001, ja koska malli on ihan uusi, se ei voi olla noin mones Sumoren tekemä - olisiko se sitten peräti keräilyharvinaisuus eli numerolla "uno" Sumoren tehtaalta lähtenyt?
Hieman lastentauteja on löytynyt, mutta kiva peli ja kaikkinensa olen kovinkin tyytyväinen. Ominaisuuksia laitteessa ilmenee enemmän kuin myyntiesitteessä mainostettiin, ja se on outoa se.
Mutta asiaan - tuo projekti muuttaa toinen Sumore CNC-koneeksi.
Sorvia odotellessa jyrsiskelin laippaosia. Ne alkaa olla kasassa.
(https://lh5.googleusercontent.com/-tsVq5m3dGd8/USx3fbybkRI/AAAAAAAABqU/g2UbVh7NCWo/s400/DSC07496.JPG)
Kun sorvin sain vihdoin käyttööni ja ilman tämän alan koulutusta keskikouluajan opeilla sain raakamateriaalin pyörimään ja siitä toisella metallilla lastua pois höylättyä, alkoi syntyä jo jotain jota voi laakeripesiksikin kutsua.
(https://lh3.googleusercontent.com/-TPRlGn6f2VU/USx3fmkOAtI/AAAAAAAABqc/i41BwWI2gbA/w768-h576-no/DSC07573.JPG)
Laakeripesät ja laipat olen työstänyt alumiinista, mutta laakerit paikalleen kiinnittävät puslat teräksestä - tai "mitä rautaa ne lieneekään". Tuolla modaussuunnitelmien kuvasarjassa on lisää kuvia tehdyistä osista kuvatekstein.
https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/SumoreSP2217JyrsimenCNCModaus?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/SumoreSP2217JyrsimenCNCModaus?authuser=0&feat=directlink)
Kun sekä laakeripesät että tarvittavat puslat alkaa olla kasassa, on vihdoin pakko tarttua härkää sarvista ja käydä kuularuuvien kimppuun. Meni syteen tai saveen, ainakin kokeilen tehdä kuularuuvien sorvaukset itse. Jos ei onnistu, sitten pitää tilata uudet aihiot joko työstettynä tai huutaa täällä apua. Sitä varmaan saa, mutta kun kyse on harrastuksessa pitää kokeilla samalla omia rajojaankin.
Tässä kuva kokeilusta, joka alkaa olla työtapa, jolla meinaan kuularuuvit työstää.
(https://lh4.googleusercontent.com/-BRZvDC-kKcM/USx3jpwRjWI/AAAAAAAABrc/Qn2tZbJFv94/s400/DSC07586.JPG)
Lisää kuvia tuon edelläkerrotun linkin kautta.
Olen päätymässä kuularuuvien karkaisun poistoon kuumentamalla.
Huutakaa nyt pikaisesti seis, jos se on väärä tapa !!
Sain ZAPP:lta koekappaleita tilattujen kuularuuvien lisäksi FOC, josta kiitos heille.
Kokeilin ensin hioa kierteen pois, ja aloittaa sorvaus sitten. 16 mm ruuvista vain on liian vähän sorvattavaa 12 mm laakereiden sisäkehään, jolloin pinnan karkaisu on vielä rasitteena laakerin sisäkehän mitan kohdalla. Se aiheuttaa pienellä sorvilla hieman aaltomaista pintaa, sillä pienen sorvin "pehmeys" alkaa vaivata, vaikka kiristelin liikkuvat osat minimivälyksiin ennen sorvausta - käytännössä lukitsin "pikkukelkan". Lopputulos ei hyvä - hieman aaltomainen.
Koleilin myös aloittaa sorvaus suoraan pinnasta, ja reilujen kierrosten (2000) ja runsaan "ilotulituksen säkenöivin lastuin" ja terän kulumisen lisäksi lopputulos johti vääjäämättä kohti samaa kuin edellä - eihän tuo karkaisun syvyys tässä tuota eri tulosta. Oli vain kiva kokeilla säkenöivää ilotulitusta ja väistellä hehkuvia lastuja.
Kokeilin kuitenkin nyt sitä, että jätin sorvauksen ylimittaan, ja kokeilin viilalla ja vesihiomapaperilla ajaa nimellismittaan.
Tuskastuttavan hitaan työstön jälkeen käteen jäi tässäkin huono lopputulos, sillä näyttä siltä, että ZAPP:n kuularuuvien karkaisu ei ole tasainen, kun hiominen näytti kuluttavan jotain sivua enemmän kuin toista, vaikka ruuvi pyöri koneessa. Tuskin käsi painoi aina samalta kohdin enemmän, mutta lopputulos näytti kuitenkin johtavan kieroon akseliin. Siis hylätty ratkaisu tämäkin.
Kuumentamalla poistettu karkaisu näyttää toistaikseksi ainoalta toimivalta ratkaisulta. Kuumensin vain pään sorvattavalta mitalta, ja suojasin lopun akselin märällä kääreellä. Sorvaus onnistui kuumennetulta alueelta hyvin, pinnanlaatu on hyvä, hiomalla saa kiiltävän pinnan helposti niiltä osin kun sitä tarvii - mm. päätystefan kohdalle. Kokeilin myös kuinka pitkälle kuumennus vaikuttaa - siitä kuvatekteissä lisää. Opin sen, että "nestekaasutoholla" joutuu suojauksen jättämään jotain pari senttiä kauemmas, sillä märkä kääre suojaa hyvin ja vaikuttaa pitkälle.
Kysymysmerkkinä nyt on vain uudelleenkarkaisu. Kuinka se onnistuu ja toivottavasti se ei saa kuularuuvia taipumaan kieroksi. Koekappaletta en ole uudelleenkarkaissut, eikä lyhyessä kappaleessa mahdollista kieroutta välttämättä huomaisikaan.
Mikä on hyvä ja turvallinen karkaisumalli? Tästä toivoisin neuvoja.
Ja tämä tietty "autotallivarustein".
Nyt näyttää siltä, että Vappupäivänä sorvaan ensimmäisen kuularuuvin CNC-koneeseeni. Y-akseli saa luvan olla koekappale. Tuota pituutta minulla on yksi ylimääräinen kuularuuvin pätkä varalla, joten kerran saa jopa epäonnistua.
Seppo
Moi
Hieno projekti käynnissä :)
Miksi pitäisi uudelleen karkaista ?
Tuolla koneistetulla alueellahan ei liiku mikään paitsi laakeri joten mitä hyötyä karkaisusta olisi.
Haittoja kyllä löytyy.
Tässä se sitten on - ensimmäinen CNC-koneeseen työstetty kuularuuvi. Ei mennyt tämäkään Vappupäivä hukkaan.
(https://lh4.googleusercontent.com/-S8JO5DmyxWI/USx3nInP1-I/AAAAAAAABsM/Kex70qg-Nlw/s400/DSC07596.JPG)
Pari muutakin kuvaa päivitetty kansioon.
Pohdin tuota samaa mitä mpr esitti: miksi pitäisi karkaista lainkaan?
Eihän tuolla osuudella ole edes sitä laakeria joka liikkuisi, sillä sekinhän lukitaan paikalleen. Ainoa joka pintaa pyyhkii on stefa pitämässä roskat ja nesteet erossa laakerista. Se ei karkaistua pintaa tarvitse.
Taidan toistaiseksi jättää karkaisematta, ellei vahvasti karkaisua puoltavia lausuntoja nouse esiin.
Se on sitten myös Z-kuularuuvi sorvattuna, sen laakerit ja sovitinpuslat koeasennetuna.
(https://lh4.googleusercontent.com/-xzlzeAetr9g/USx3oszFC3I/AAAAAAAABsc/vTUo5bg2X_Q/s400/DSC07624.JPG)
Kansiossa on muitakin kuvia teksteineen - myös kokonaan kasattuna.
Valitettavasti tähän väliin mahtuu myös ikävä epäonnistuminen: X-akselin sorvaus sai tuhoja aikaan.
Sen enempää ajattelematta pistin sorviin samat korkeahkot kierrokset joilla sorvasin Y-akselinkin vaikka X-akselin ruuvi tuli ulos aika pitkälle karareiän takaa. Käynnistys sai sitten osan huojumaan, ja huojuminen karkasi silmänräpäyksessä käsistä niin, että kuularuuvi pamahti poikki kara-akselin takapään kohdalta ja katkennut osa sinkoutui melkoisella voimalla autotallin kattoon. Osa teki reiän kattocyprociin, ja näytti käyneen n. 20 cm syvyydessä. Onneksi pala - noin 40 cm pitkä - suuntautui noin, sillä se olisi potentiaalisesti voinut tehdä paljon tuhoa, ja ihmiseen osuessaan vaikka kuinka kohtalokkaan vamman.
=> Olkaa varovaisia !!
Ainakin minä tuosta opin, ja toivottavasti muistan varoa vastaavaa ikuisesti.
Onneksi itse ei konetta käyttäessä oikeastaan voikaan olla tuolla koneen takana, jolloin katkeava osa ei suoraan voisi käyttäjään osua. Tosin jos katkennut osa olisi suuntautunut betonilattiaan, olisi se siitä voinut kimmota ihan minne vain.
Huomasin kyllä pienen väpätyksen osassa kun tein hitailla kierroksilla keskitysreikää lähellä karaa.
Laitoin tuolloin paperia ruuvin ja karareiän rakoon, ja kokeilin uudelleen, jolloin vaappuminen hävisi.
Mutta kun pistin sorvausnopeudet päälle, tuo hihnakäyttöinen sorvihan ilman portaatonta nopeussäätöä potkaisee materiaalin liikkeelle vauhdilla, ja se kait loi alkusysäyksen joka sitten silmäräpäyksessä näytti muodostavan jotain jopa 20 cm kaarta. En tosin ole liikkeen laajuudesta varma, sillä iskin stop:n päälle heti, mutta massahan jatkaa pyörimistä vielä hetken ja vaurio tapahtui.
No uusi ruuvi on tilattuna, kipurahoja tulee kaikkineen jotain 80€, mutta eniten harmittaa taas odottelu. Aika nopeasti ZAPP kuitenkin paketin liikkeelle yleensä saa.
Oijoi! Hyvä ettei käynyt pahemmin, ite tökkäsin sunnuntaina karkastulla teräsmötikällä haavan silimääni, vaikkei siinäkään pahemmin tainnu käydä niin ketuttaa niin vietävästi oma tyhymyys.
No niin, kesä tuli, kesä meni ja kaikkea muuta kivaa oli mielessä - kuten lohestusta ja muutenkin kalastusta
Nyt kun syksy saapui, oli taas aika jatkaa tämän projektin suhteen siitä mihin keväällä jäätiin.
CNC-modauksen osista valtaosa olikin jo valmiina keväällä - vain tuo epäonnisen X-akselin uusi kuularuuvi ja muutama mutterin sovitinosa odotti työstämistä. Sitten tietty myös modaukset koneen runkoon, jotta uudet osat saa paikalleen. Sähköinen puolihan oli jo ollut pitkään valmiina.
Viime sunnuntaina se sitten tapahtui: kone työsti ensimmäisen koeajon vaneripalaan, jonka valitsin materiaaliksi siksi, että terä säästyy jos jotain menee pieleen.
No mitään ei hajonnut, joten toistaiseksi saan olla tyytyväinen että suunnittelu, osien tekeminen ja komponenttien kasaus ei ihan perseelleen voinut mennä.
Rajakytkimien ja suojien rakentelua seuraavaksi, ja sitten käytön opettelua.
Alla kuva ensimmäisestä jyrsinnästä Mach:n ohjaamana:
(https://lh3.googleusercontent.com/-XVaw6kM75nQ/USx31OO6a3I/AAAAAAAABvw/4Ph4sxF8HfY/s400/DSC07744.JPG)
Osista ja rungon modauksesta lisäsin muutaman kuvan jo tuttuun albumiin:
https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/SumoreSP2217JyrsimenCNCModaus?authuser=0&feat=directlink (https://picasaweb.google.com/100264801021547897557/SumoreSP2217JyrsimenCNCModaus?authuser=0&feat=directlink)
Vuosi on sitten vaihtunut ja projekti jatkuu omaa rauhallista tahtiaan.
Erilaisia koekappaleita on tullut jyrsittyä käytännössä yksistään alumiiniin, ja siinä opeteltua ja kokeiltua työstöarvoja ja ennenkaikkea tutustuttua softapuolen kiekuroihin jotta ideasta saa softaputken läpi koneen ymmärtämän käskyrivin. Ja alkaahan se jotenkuten jo hoitua, kuten tuonne Tekemiäisi osia -ketjuun Joulun alla kirjoitin.
Mutta rakentelussakin on edistytty.
Mukaan mahtuu myös yksi muovirattaan vaurio, kun sulakkeena toimiva ratas luovutti kaikki hampaansa ja näin kara pysähtyi. Sehän johti katkenneeseen 2mm terään ja pieneen v..seen.
Kiitos Porepen sainkin korvaavan rattaan jo toisena päivänä, ja hommat jatkui.
Ratasta vaihtaessani huomasin että moottorin akselilla oleva ratas liukuu akselillaan n. 1 mm ylös-alas, ja näin kuormituksen vaihdelleessa varsinkin nopeilla kierroksilla sai aikaan ylimääräistä rohinaa. Vioittunut ratas oli vaurioitunut noin 2/3 korkeudesta. Olisikohan tuossa syy miksi ratas kului? Vinohampainen ratashan puskee myös pituussuuntaan. Tämä jyrsinyksilö on pitänyt tuota rohisevaa vaihtelevaa ääntä alusta alkaen. Se edellinen samaa mallia oleva Sumore mutta lyhyellä pöydällä oli hiljaisempi.
No oli miten oli, laitoin nyt ylimääräisen aluslevyn rattaan taakse, jolloin liike akselin suunnassa loppui, ja nyt metallisen rattaan pitäisi olla paremmin samassa tasossa muovirattaan kanssa. Myös rattaiden ääni hiljeni merkittävästi. Onkohan samaa "ominaisuutta" noissa muissakin Kiinanihmeissä?
Joulun jälkeen on tullut myös raja- ja home-kytkimet asennettua.
Meinasi mennä usko ihan kokonaan koko touhuun, mutta lopulta valo syttyi tunnelin päässä.
Itse kytkinten asennus ei nyt niin suuri haaste ole - tosin sopivien paikkojen löytäminen ja kiinnikkeiden väsääminen vie oman aikansa. Johdotus oli vähäistä - kun päädyin laittamaan vain yhden kytkimen per akseli, joka toimii sekä rajana että kotina, kun taas toinen raja lasketaan ohjelmallisesti Mach:ssa. Kytkimet on kytkettynä sarjaan, mutta tosin yhteisen liitosrasian kautta, jotta voin niitä tarvittaessa vaihtaa/lisätä kytkimiä.
Kytkinten toiminta oikein näkyi heti myös Mach:n Diagnostiikkasivulla. Kaiken lukemani ja katsomani ohjeistuksen mukaan konfiguraatiokin piti olla oikein.
--- MUTTA kone ei vain rajoja tunnista, eikä rajaa hakiessa kytkimen painaminen saa aikaan mitään, vaikka diagnostiikkasivun mukaan kytkin toimii. Tässä oltiin jumissa pitkään - toista päivää. Apuakin huutelin.
Kokeilin nostaa signaalijohdon jännitettä ylösvetovastuksella, mutta turhaan. Minulla on SmoothStepper, ja se käyttää 5V tasoa, ja epäilin että ilman ylösvetoa portin antama jännite on alhainen.
Kokeilin kytkeä kytkimen +5_ja_signaalitason väliin, se kun on toinen optio tuolla signaali_ja_maa -asetukselle, mutta turhaan.
Aloin epäillä että vanha läppärini ei anna riittävästi virtaa tai ylläpidä USB:n jännitettä vakaana, sillä ruokin SS:n läppärin kautta USB-johdolla. Hain elektroniikkaliikkeestä 5V jännitelähteen ja kytkin sen SS:lle (jossa vaihtoehtona on tuo ulkoinen jännitesyöttö), mutta ei mitään vaikutusta.
= alkoi turhautuminen painaa päälle.
Istuin, ihmettelin, kokeilin. Tuskailinkin ...
Aloin ihmetellä lopulta sitä, kun konffasin saman kytkimen samaan aikaan sekä rajaksi että homeksi, että kone väittää asettamani aktiivisen tilan toiseksi home-kytkimen tarpeeseen ja päinvastaiseksi rajakytkimenä. Ja kun aktiivisen tilan vaihdoin, vaihtuivat nuo mutta edelleen sama kytkin tulkittiin kahdella tavalla.
Sitten kerran huomasin kun pidin kytkintä pohjassa, että jonkun ajan kuluttua kone tulkitsi tilan vaihtuneen. Koko ajan diagnostiikkasivun täppä kuitenkin osoitti pysyvästi yhtä ja samaa tilaa. Jotain saattoi siis olla tulkinnan rajalla. Osa Mach:a tulkitsee signaalin toisin kuin joku toinen osa - olisiko näin?
Mittasin pinnin jännitteen kortilla, ja se näytti 2.64V, eli kyllä tunnistuksen pitäisi olla selvä. Mutta jotain oli pielessä.
Aloin etsiä olisiko Mach:ssa jossain tasonsäätöä signaalin tasolle, mutta eihän sitä ole.
Aloin etsiä samaa SmoothStepperin konffissivusta - ei sielläkään.
Sitten pisti silmiin SmoothStepperin konffiksessa parametrit Noise Filtering, jotka olivat nollilla. Ajattelin kokeilla ja pistin filteröinniksi sekä homelle että rajoille parametrin 3, joka vastaa tekstin mukaan jotain 4.5 mikro sekuntia. EStop:ssa ei ollut filteröintiä ennenkään, joten jätin nollille.
=> Ja avot - nyt toimi sekä home että rajat ihan kuten pitääkin.
=> SmoothStepperiä käyttävät - tuo Noice Filtering kannattaa tarkistaa jos jotain epämääräistä ilmenee signaaleissa
Uuden Vuoden Aattona - mitäpä sitä muutakaan kuin viettää tallissa - rakentelin sitten työkalun korkeuden säädön piirilevyn kappaleesta ja johdon pätkästä. Johdotus SS:lle, sopiva makro etsittynä ja modattuna Mach:in, ja kokeilemaan. Ja taas tunnistusongelmia.
=> Nyt oli kuitenkin jo potentiaalinen syykin selvillä, joten SS:n konffaussivulla sama häiriösuodatus Probe:lle, ja niin vain alkoi työkalun korkeuden mittauskin toimia. Pientä viritystä pitää vielä makroon tehdä, sillä huomasin että käyttämäni CAM jostain syystä asettaa koneen Incrementaaliin ohjelmointiin, kun taas tuo makro olettaa Absoluuttista. Se aiheutti testaillessa pari outoa tilannetta, mutta olen varma että G90:n lisäys poistaa nuo sekoilut.
Tässä vaiheessa siis tämä projekti:
kokematon yrittää saada CNC-modauksen aikaiseksi.
Ja jatkoakin on tulossa, sillä eilen posti toi pienen paketin CNC4PC:ltä, jossa kotiin tuli C6-kortti. Tarkoitus on siis siirtää karan nopeussäätökin tuonne Mach:n menujen piiriin.
Toinen jatkohanke on työkalun irrotus. JuKa:n kanssa tästä Jouluna mailailtiinkin, ja jotain tuolla R8-kiinnitykselle pitää tehdä. Tilailin tosin välipäivinä jo R8 Round Collet:n 20mm:lle, ja ER25 holkit 20 mm akselilla. Todennäköisesti kokeilen tuolla linjalla edetä ainakin aluksi. Mutta tämä sitten myöhemmin.