Terve
Eli otsikon mukainen operaatio tulossa.
Miten toi menee?
Huhuja liikkunut että kun roottorin vetää käämeistä pois sen magneettisuus huononee?
Onko urbaani legenda vai mitääkö paikkansa?
Tuosta moottorista ei voi saada laakeria pois niin ettei roottoria ottaisi pois käämien sisältä.
Liikkuuhan lineaarimoottoreissakin pois magneetien päältä?!
Millaisen servon laakerit ? AC, DC, BLDC ?
Jussi
Terve
Servot on AC / BLDC taitavat olla sama asia.
Eli kestomagneetti moottorit.
Terve
Selvittäisin ensin magneettien tyypin, koska magnetoinnin häviäminen olisi ongelma. Auttaako google moottorin tyypillä?
Ainakin vanhemmat moottorit olivat sellaisia että jos ankkurin otti sisältä pois, niin hävis paljon tehosta. Riippuu todella paljon magneeteista, mun ymmärtääkseni uusilla "super" magneeteilla ei ole tätä ongelmaa, vaan kyse oli jostain ferriitistä tai jopa sitä edullisemmasta materiaalista ja nimenomaan servomoottoreissa. Huhuja olen kuullut että kun on sellaiset meltorautaset juuri oiken kokoiset levyt, joiden sisään ankkuri liutetaan pois otettaessa (ja pidetään koko huollon sekä liutetaan asennettaessa taas pois), niin magnetointi pysyis. Hävinneen magnetoinnin luominen vaatii taas kohtalaisen tiukan tehon, olen nähnyt joitakin darthvader-ohjeita....
PekkaNF
Kyllä tuo pitänee paikkansa.
Roottoria ei saa vetää pois moottorista,
magnetoiniti häviää, mutta ei kokonaan.
Roottori pitää joko uudelleen magnetoida tai saada pois moottorista siten
etei magnetointi häviä.
Tulipas urakka.
Miksi ei ole voitu tehdä irrotettavia päätylappoja laakerin
vaihdon helpottamiseksi. :'(
Terve
Soitimpa sitten valmistajalle jos moottorit lähtis huoltoon, no ei varmaan lähe....
1000e alvi 0% per moottorin huolto.
vttttu..... no rahalla saa ja evosella pääsee...
Minkä valmistajan servot kysessä?
Indramat
Aika suolaiset huoltohinnat 8)
ABB:llä on myös moottorikorjaamo, mutta hinnat taitaa pyöriä samoissa... ? Riippuu varmasti kuinka isot motit on kysessä.
Kannattaa silti kysyä. Muistaakseni Nokialla on toinen ABB:n pajoista.
Saan varmaan numeron kaivettua jos kiinnostaa.
Jussi
Terve
Vaihdan laakerit itse, yhden servohuollon kaveri kertoi mitenkä homma tapahtuu. Kiitoksia paljon hänelle.
Ei tarvi mitään ihmetyökaluja toimitukseen, onnistuu koti konsteilla.
Ainoa mistä pitää pitää huolta on että magneettisuus ei katoa ja hal anturointi tulee alkuperäiselle kohtaan.
Resolverin / pulssiaturin asennolla ei ole suurta merkitystä.
Älä panttaa tietojas! Kerro ohjeet meillekkin!!!
Terve
Jos on kestomagneetti moottori, eli roottorissa on magneetit niin roottori
pitää vetää teräsputken sisälle.
Vastaavasti jos magneetit on rungossa pitää työntää metalliputki
staattorin sisälle.
Kumminpäin vaan se pitää tapahtua melko saumattomasti, eli ei saa
vetää roottoria ensin ilmaan ja sitten laittaa sitä putkeen.
Terve,
Itsellänikin oli pari vuotta sitten tarve purkaa moottori ja sorvata roottorin akselia, mutta en silloin uskaltanut...
Onko putken seinämävahvuudella tai materiaalilla merkitystä, käykö esim. tavallinen huonekaluputki?
Minkä verran ilmarakoa saa jäädä roottorin ja putken välille?
Terve
En osaa vastata putken seinämävahvuuteen mutta pitää olla rauta / teräs putki.
Ei alumiini,messinki, rosteri ... jne.
varmaan parempi mitä enemmän on seinämää.
Demagnetoituminen taphtuu ilmeisesti siksi, että magneettikenttä ei kierrä
roottorin ulkopuolella niin hyvin kun se on ilmassa, joten se etsii helpomman reitin kulkea ja se on roottorin sisäisesti, tällöin ulkoinen kenttä heikkenee.
Varmuutta tuosta ei ole, mutta tälläisen selityksen sain.
Roottori saa ottaa putkessa sen seinämiin.
Kato että putki on oikeasti puhdas, metalli- ym. pölystä.
Koska et pääse puhdistamaan roottoria missään vaiheessa,
se on joko putkessa tai rungon sisässä.
Noniin
Taitaa olla kaksi koulukuntaa tuon servojen korjaamisen kanssa.
20V ammattikokemuksella (automaatio/servo huolto) yksi tuttu kertoi. että magnetismi ei katoa,
eli ei tarvi vetää roottoria minkään rautaputken sisään.
Mene ja tiedä mikä on sitten totuus.
Niin eli lopulta kun moottorin purin ei vaurio ollutkaan laakeri, vaan roottorista irti lentäneet magneetit. Eli karan servo oli kerrasta kaput...
Per..le !#!?# !!!!
Lainaus käyttäjältä: Jussik - 07.01.11 - klo:21:36
Noniin
Taitaa olla kaksi koulukuntaa tuon servojen korjaamisen kanssa.
20V ammattikokemuksella (automaatio/servo huolto) yksi tuttu kertoi. että magnetismi ei katoa,
eli ei tarvi vetää roottoria minkään rautaputken sisään.
Mene ja tiedä mikä on sitten totuus.
Sanoisin, että kentän muuttumiseen on mahdollisuus olemassa, mutta riippuu kovasti magneeteista. Kenttä hakee magneettisesti optimaallisen reitin, mikäli uusi reitti kulkee roottorin läpi ja ylittää materiaalin magnetointirajan, niin muutos on pysyvä.
Lainaa
Niin eli lopulta kun moottorin purin ei vaurio ollutkaan laakeri, vaan roottorista irti lentäneet magneetit. Eli karan servo oli kerrasta kaput...
Per..le !#!?# !!!!
Kova jätkä tilaa uudet supermagneetit ja epoksilla kiinni.. Jos nykyinen roottori on romurautaa ja uusi tonnin, niin pääse palkoille, jos onnistuu,
Hyvällä säkällä saa kovemmat magneetit, kuin alkuperäiset oli..
www.supermagnet.de
T:Eerin
Terve
Tuskin tuommoisia samanlaisia magneetteja saa.
Toinen ongelma onkin sitten riittävän lujan liiman löytäminen.
Magneetit kaarevia ja ne on ladottu rautasydämmen päälle.
Magneettikenttä kiertää sieltä joka tapauksessa..
Pitää värkätä siitä hyvä tuuligeneraattori :)
T Jussi
Terve,
Minkä tehoinen oli tuo sun motti, oisko esim. tyyppikilvestä kuvaa?
Mulla saattaisi olla joutavana n.4kW AC-servo, pitäsi vain käydä varmistumassa...
Terve
Onko kysessä Indramatin MKD sarjan servo?
Sitten olen kiinnostunut.
Nykyinen pyörii 6000rpm ja vääntää 8Nm.
Suurtarkkuus resolveri takaisinkytkentä.
T Jussi