CNC-Harrastus

KOMPONENTTEJA KONEEN RAKENTAMISEEN => Komponentteja ja niiden toimittajia => Aiheen aloitti: PekkaNF - 09.11.10 - klo:14:17

Otsikko: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 09.11.10 - klo:14:17
Terve

Kysyin toisella laudalla samaa asiaa, mutta kun en saanut mitään neuvoa, niin ajattelin kysellä täältäkin?
http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=7160.0

Viestiä vähän muokattu toisenkin lukemisen jälkeen.

Tuli hankittua jonkin verran nuorrutusterästankoa 16/20/25 mm osa kirkasta vedettyä ja kaikkien toimitusmuoto on nuorrutettu.

http://www.sten.fi/
TERÄSVARASTOLUETTELO 2010 ePaper (Nuorrutusteräs 34CrNiMo6)
http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=552;ca316950459ef69e4d184e0e1f825526;7

tai PDF:
http://www.sten.fi/data/attachments/Sten2008.pdf
sivu 8 (Nuorrutusteräs 34CrNiMo6)

Tarkoitus käyttää akseleina yms. missä tarvitaan hieman enemmän lujuutta ja kovuutta kun tavallinen rakenneteräs.

Ulkosorvaus onnistuu kohtuullisen kivuttomasti, mutta alkureiän teko tökkii. Keskiöreikä tms. onnistuu hyvin, mutta pitkä reikä ei.

Mikähän olisi sopiva lähestymistapa hentosella kiinasorvilla tähän materiaaliin? Kyllä siihen kunnon kääntöterällä pystyy, ei tee heikkookaan, mutta jos pitäis sorvissa tehdä pitkä aloitusreikä sisäsorvausterälle, niin millä ja miten se menee?

Netistä kyllä löytyy kaikenlaista tyyliin: porauksesta HSS-Co5% pikateräspora: leikkunopeus Vc 16-24 m/min, joten 8 mm pora vois olla esim. 640 rpm ja syöttä 0,1 mm/r. Leikkunesteenä emulsio. Mielestäni yritin tätä huonolla menestyksellä. Välillä kuuluui kiljumista ja välillä tärinää. Lastun pituus oli aina lähempänä metriä ja se oli mustaa/violettia. Reikää syntyi välillä yllättävn helposti 3-35 mm ja sitten se tökkäs johonkin. Lastua poistin kohtalisen tiheesti erityisesti syvemmälle mentäessä.

Erityisen tärkeetä olisi saada tehtyä jonkinlainen aloitusreikä 5-12 mm sisäsorvausta varten. Reiän pituuskin olisi verraten pitkä n. 60 - 100 mm. Reiän koolla ja tarkkuudella ei ole juurikaan väliä.

Kiitos,
PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: saulij - 09.11.10 - klo:17:16
Normallilla HSS-kierukkaporalla ei tuossa aineessa juuri kannata käyttää yli 10 m/min, sininen lastu ja kiljuminen kielii tylsästä porasta ja/tai liian suuresta nopeudesta. Nopeus niin pieneksi, että lastun väri ei muutu. Jäähdytys on tärkeä, eli pora on  vedettävä tiuhaan ulos reiästä.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Hiekkaranta_92 - 09.11.10 - klo:20:45
Nykyiset halppis Hss porat tuntuu olevan myös valtavan suurilla päästökulmilla, joka johtaa kovemilla aineilla nopeampaan tylsymiseen ja nurkkien lohkeamiseen.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 09.11.10 - klo:20:55
Kiitos vastauksista. Tosta sai vähän selkänojaa ja pitää kokeilla huomenna uudestaan, ehkä jopa uusilla poranterillä aseistautuneena.

Terät tosiaan oli Atlas copco/dormer jne. vakio HSS poria joilla oli jo hieman porattu ennestään normirakenneteräkseen jne. Osassa oli melkoisen paljon muodikkaasti kevennetty kärki, joten vähän Hiekkaranta taitaa olla oikeilla jäljillä. Porat eivät sentään lohkeilleet, mutta ulkonurkka tylsyi.

Ilmeisesti joku kunnollinen HSS Co5/10 tms. pora pitäis futata oikeilla syöttöarvoilla ja tikkatyyliin poraten.

Kokeillaan lisää ja raportoidaan miten edistys kehittyy.

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 10.11.10 - klo:22:33
Kokeilin pienemmällä kirrosnopeudella ja vähintään samalla syötöllä ja normaalilla terällä (10 mm Dormer HSS A002) saa reiän aikaan, mutta se ei riittävän pitkä. Tällä syntyy reikää 200 rpm:llä. Lastu on korkeintaan kellertävä.

Uskaltasko ostaa jonkun pitkän HSS-Co poran ja kokeilla sillä (jotain taulukkonopeutta 14 m/min?)

Jäähdytys vaikuttaa paitsi tärkeeltä, myös vaikealta kun alkaa poran reikä syventyä. Poraa joutuu ottamaan takaisin kohtalaisen usein kun tiukka kierteinen lastu ei tule enää syvemmältä kun n. 35 mm 10 mm poralla.

Maksaako noi läpijäähdytyksellä olevat terät aivan maltaita? Tarvitaanko niihin tosiaan 20 bar painetta?

Kiitos,
PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Hiekkaranta_92 - 10.11.10 - klo:23:11
Kyllä ne jonku euron maksaa, eikä se ihan tuollasia paineita tartte, ne on tarkoitettu lähinnä siihen että tuo ne lastut ulos paineella jossei muuten nouse. Sopivan suurella syötöllä pitäs tulla lastu siististi pihalle, tässä yleensä menään metsään liian pienellä syötöllä. Pinnoitetulla terällä voidaan pitää korkeampia kierroksia
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jamiko - 11.11.10 - klo:07:31
Katselin tossa arvoja kovametalliporalle läpijäähdytyksellä.
10mm:n poralle tavalliseen rautaan kierroksia 3800 ja syöttöä 700 mm/min.
Ilman läpijäähdytystä menee kyllä, mutta vain 2-3 kertaa D.
Sitten huonompi juttu, terien pituudet loppuu yleensä 8xD mittaan ja tosiaan maksavat n. 100 ekee kipale.
Porat eivät sitten sovi arvojensa puolesta käsikäyttöiseen koneeseen, ja jos tärisee tai pääsee haukkaamaan niin murtuvat tai menevät poikki TOSI helposti.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jamiko - 11.11.10 - klo:07:57
Werkö:llä on esim pitkiä poria DIN 340 mallisia http://www.werkoe.de/docs/kataloge/02-Spiralbohrer.pdf
Jäähdytyksenä vois käyttää mielummin jotain spraytä sorvissa ja syvässä reiässä sekä hieman pienempiä kierroksia.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 11.11.10 - klo:11:03
Kiitos, pitää jatkaa harjoituksia.

Tämä matsku tosiaan yllätti, joskus sorvasin pikkubiitin muistaakseni uddeholmin nuorrutusterästä ja se oli paljon kiempaa lastuttavaa, olisiko sitten siinä kontrolloitu määrä rikkiä tms. Tämä on aikalailla vaikeampaa lastuttavaa mulle ja sen takia kyselen jotain nyrkkisääntöjä.

Olen kokeillut OD 25 mm kirkaalla tangolla, 160 kg painavalla kiinasorvilla ja ulkosorvaus menee millä tahaansa kääntöterällä hyvin, samoin sisäsorvaus kohtalaisesti, mutta poraus tökkii.

Tangossa lukee 34CrNiMo6 +OT D 25 ja ymmärtääkseni sen toimitusmuoto on nuorrutettu,

1. Kokeilu: ulkosorvaus 710 rpm 0,23 mm/r (automaattisyöttö) lieriö/taso, menee halvalla kääntöpalaterällä hyvin. Tosin tulee oikein pitkää ja mustaa lastua. Jäähdytysaineena emulssio.

2. 710 rpm Kokeilu: Keskiönporaus NC-120 asteen keskiöporalla. pentisol spray tai emulssioMenee sekä paremmalla HSS että kovametalliporalla oikein hyvin.

3. 710 rpm poraus D 6 - 10 mm Normaaleilla HSS terillä, pentisol spray tai emulssio 710 rpm, käsisyöttö, pyritty samanpaksuiseen lastuun kun ulkosorvauksessa. Joutuu vetämään poran takaisin todella usein. Lastu mustaa. Tuntuu, että eniten oli häikkää siinä kun lopettaa syötön ja jos heti vetää takaisin niin tulee "stsäppi" (jumittaa) ja jos lopettaa liian hitaasti syötön, niin työkarkenee ja seuraavalla kerralla tökkää poran kovempaan kohtaan, jolloin pora huutaa....dokumentoidun seurauksin

4. 200 rpm, ulkosorvaus ei ole oikein kivaa enää kääntöpalaterällä...eipä tule yllätyksenä

5. 200 rpm 10 mm Dormerin peruporalla A002 eli HSS ja Tin päälystys kärjessä. Kohtalaisen vaalea lastu, tuli sellainen tiukan kierteinen katkoton lasku. Syvemmälle reikään ¤%(/:n saada jäähdytysnestettä, selkeesti kuitenkin jäähdytysneste ja lastunpoisto auttaa, koska ekat 35 mm oli ihan pelkkää rutiinia, mutta sen jälkeen meni käsityöksi loput... aina noin 66 mm tai mitä se pora nyt sallikin.

Kokeilin myös vähän muita teriä, mutta en havainnut mitään parannusta.

Lueskelin että HSS+vähintään 5% Co pitäis olla vielä parempi tälle materiaalille. Ehkä tälläisen löytää vähän pidempänä verraten helposti. Jotkut poran valmistajan taulukot lupaa lähes 14 m/min näille leikkunopeudeksi, eipä sillä ole muuta väliä että kunhan terä kestää ja saa reiän tehtyä.

Täyskovametalli tuntu toimivan yli 20 m/min leikkuunopeudella, mutta: Kallis, ei kiva rikkoa, eikä oikein sovi käsisyötölle eikä rimpulakoneille....Lisäksi voi olla pidemmät terät vaikeempia saada ja vielä kalliimpia.

Löysin tälläisen dokun:
http://www.bohler-uddeholm.co.za/english/files/V155DE.pdf
Jos se on tasan tota terästä, niin ei löytynyt mitään suositusta HSS-terälle, ehkä siitä pitäis vetää jotkut johtopäätökset?

Joku satasen terä alkaa olla jo siinä kipurajoilla (harrastus) periaateessa vielä hankittavissa, mutta pitää olla jo aikalailla hyvä varmuus siitä ettei mene riekaleiksi ekalla kertaa. Sillä hinnalla jo saa melkoisen nipun vähän tavallisempia teriä ja koska reikä porataan ensin ennen muita vaiheita, niin vaikka nisitä joku rikkoutuisi, niin paljon ei vielä työtä ole mennyt hukkaan.

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Pate - 11.11.10 - klo:12:11
Olethan pitänyt syötön oikeana, eli mitä työkalunvalmistaja suosittelee? Pikateräsporatkin kun tarvitsevat oikeasti lastua, eli oikean määrän syöttöä, että toimivat oikein.
Ja onhan tuo eväs sitä mitä pitääkin? Ettei vaan olisi jotain naapurinpojan (idässä) tekelettä?
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 11.11.10 - klo:12:32
Lainaus käyttäjältä: Pate - 11.11.10 - klo:12:11
Olethan pitänyt syötön oikeana, eli mitä työkalunvalmistaja suosittelee? Pikateräsporatkin kun tarvitsevat oikeasti lastua, eli oikean määrän syöttöä, että toimivat oikein.
Ja onhan tuo eväs sitä mitä pitääkin? Ettei vaan olisi jotain naapurinpojan (idässä) tekelettä?

Hyviä kysymyksiä.

a) Syöttö on ulkosorvauksessa helppo: vaihdetaan rattaita 15 minuuttia ja heti on oikea syöttö! Porauksessa se ei ole niin helppo, koska kyseessä on kärkipylkkä - manuaalisena - kiinarimpulasorvi. Yritän kuitenkin sihdata että ulostuleva lastu olisi oikean näköistä, kyllähän 100%:n virheen näkee lastussa.

b) Materiaali on ostettu Steniltä ja siinä on mukana sulatusnumerot jne. joten mulla on täysi syy uskoa että se oikeesti tätä materiaalia.

Mulla vaan ei ole hirveesti kokemusta tästä materiaalista ja sitähän tässä opiskellaan. Osa suunnittelijoista muistelee jotain Ovakon ja Uddeholmin laatuja jotka oli suunniteltu helpommiksi koneistaa, mutta tätä minä sain ostettua oikein helposti ja miellyttävästi. Muita ongelmia mulla ei ole toistaiseksi ollutkaan kun tämä poraaminen. Seuraava vaihe on kokeilla kierteytystä ja toivottavasti en joudu ikinä kokeilemaan kalvimista halvalla kalvimella.

Kyllä tästä akseleita syntyy, mutta olisi kiva käyttää samaa materiaalia kun yritän rakentaa jotain pientä karaa.

Kiitos,
PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jamiko - 11.11.10 - klo:12:55
Jäi tosta linkistä sellainen käsitys että se on valmiiksi karkaistua materiaalia (1000 Nmm2)?

Elikkä samaa materiaalia kuin vanha Hardox 400, olenko oikeassa??

Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jussik - 11.11.10 - klo:13:04
Terve

En lukenut noita aijempia viestejä kovin tarkasti, mutta...
Minkä kokoista poraa käytät?
Noin sitkeää ainetta kun porataan on oltava uusi HSS ja mieluumin hyvän merkkinen.
Dormer jne...
Kierroksia niin vähän kun sorvista saat  varsinkin, jos terä suurempi kuin 8mm.
Jokin 100rpm on hyvä.
Hyvin pientä lastua ja riittävän usein pora pois ja jäähdyttää sen kärki leikkuu nesteellä.
Sillä onnistuu kovemmankin pötkön sorvaus.

Liian suuri pyörintä nopeus hajottaa poran alta aika yksikön.


Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: viilari - 11.11.10 - klo:14:02
Mulla on tarkkuuskivääreitä käsittelevä kirja ja siinä amerikkalaiset tarkkuuspiipuntekijät pehmennyshehkuttaa
piippuaihionsa.Ovat sitä mieltä,vaikka nuorrutusteräskanget tulevat pehmeässä tilassa,terästehtaan suorittama
pehmennyshehkutus ei ole tarpeeksi huolella tehty.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 11.11.10 - klo:15:34
Reikä tulee, muttei riittävän pitkä tarve olis luokkaa D 10 mm ja L 100 mm, tai ainakin lähelle.

Viilari & Jamiko se on nuorrutusterästä ( 34CrNiMo6 +OT) jonka toimitusmuoto on nuorutettuna ei pehmeöksi hehkutettuna. Murtolujuus liene jossakin 1200-1300 N/mm ja se on pitkälastuista. Jos se olis pehmeetä, niin normaali HSS terä kyllä menis siihen ihan hyvin. Kyllä tähänkin reiän saa, mutta en ole oikein vielä keksinyt miten saa riittävän pitkän kotioloissa, maailmalla tehdään pidempiäkin reikiä, mutta ne onkin ihan eri vehkeet.

En tiedä mitä muut nimitykset vois olla ainakin:
MocN 315
W.1.6582.

Ehkä:
4340
817M40
En24

Kuten edellä sanoin, niin sain reiän siihen 200 rpm 10 mm Dormerin peruporalla A002 (HSS/Tin), mutta se on liian lyhyt ja loppu alkoi tuntua jo vähän epätoivoiselta. Hyvin syvälle on lisäksi vaikeeta saada leikkuunestettä ja lastut pitää poistaa vetämällä pora takaisin, vaikka materiaalin poraus olisi helpompaa jos sen vois tehdä kerralla.

PekkaNF


Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Hiekkaranta_92 - 11.11.10 - klo:16:11
Suosittelisin hommaamaan teräpitimen johon saa morsekartion kiinni, ja siihen poraistukka... helpottaa poraamista kone syöttö todella paljon. Myöskin kyljestä kevennetty pora on noin pitkille reijille lähes ehdoton. Kannattaa miettiä myös uuporaan investoimista.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jussik - 11.11.10 - klo:17:47
Terve

Kyllä 12mm pitäisi löytyä jo 140-160mm pitkänä.
Hitaasti tuo työ on tehtävä ilman kunnon vehkeitä.
Muuten hajottaa poran.

CNC keskuksella tuo poraus olis helppo homma läpi jäähdytetyllä poralla.
Lisäksi keskus joutuu myös poistamaan lastua vetämällä poraa pois reijästä.

Tuossa muodossa kun ko. terästä työstät, pienellä kiinalaisella, hattua nostan.
Itse joutunut parikin nallipiikkiä uusimaan baikalin IJ-18 pikku kiinalaisella ;)
materiaalina 34 nicrmo 16, nyt on kestänyt tyhjänä laukaisunkin....




Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jamiko - 11.11.10 - klo:19:11
Kyselin yhdeltä terätoimittajalta porausohjeita ongelmaasi ja seuraavaa kuului:
Jos käyttää HSS poraa niin 8% cobolttia ja 5-7m/min leikkuunopeutta, syöttöä saa silti olla jonkin verran.
Parempi olisi kyllä kovametallipora. Helposti saatava pituus olisi vielä 8 x halkaisija (messuilla nähty jopa 12 kertaisi), voisi riittää jopa 100mm jos pilkkii viimeiset 20 mm.

Tuo ehdotus laittaa pora kiinni kelkkaan oli aikas hyvä, mutta jos ostaisi esim. ER32 holkilla olevan pitimen ja siihen sopivan nesteholkin (tiivistää poran ja holkin, normaali vuotaa) niin silloin voisi ruuvata muljuletkun pitimen perään kiinni ja saada läpijäähdytyksen (edes jonkinmoisen).

Tietysti tarvittavien kappaleiden määrä ratkaisee kannattaako tällaiseen ryhtyä ???
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 12.11.10 - klo:10:59
Kiitos. Erityisesti Jamikolle.

Kokeilin eilen illalla Dormerin A777 HSCO 8.00mm + Rocol RTD spray 425 rpm näytti toimivan hyvin, tulee vaan edelleen jatkuvaa lastua. Vc on kai n. 11 m/min.

Tämä oli normaalimittainen pora, päätin vähän haarukoida ennen kun ostan pitkän ja jo huomattavasti kalliimman. Dormerilta löytyy näköjään A916 ja sitä jopa saa tilaamalla jopa Järvenpäästä.

Ymmärrän miksi käytetään läpijäähdytystä. Oli aivan epätoivoista yrittää saada jäähdytysnesttä kärkeen asti ohuella muoviputkella ja spraylla se muoviputki meni lastuista riekaleiksi ja eron syötön vastuksessa tunsi heti.

Tarve on kuitenkin aika vähäinen joten mietin pitkään että poraanko normaalilla Dormerin A002 poralla ja niitä sitten kuluu n. 1 kpl per 1-3 reikää ja todella hitaalla nopeudella, mutta pitäähän tässä nyt jotain oppia.

Mietin tota ER holkkivaihtoehtoa, koska ne toimii muutenkin hyvin porauksessa. Toimiiko noi tiivistetyt holkin pitimet normiholkeilla, jos ei tarvitse jäähdytystä, eli jos en halua ostaa kaikkia kokoja, niin pärjäänkö parilla tiivistetyllä holkilla? Ei kannata rakennella ehkä paria porausta varten, mutta se voisi olla hyvä opiskella.

DIN340 (8,5mm x 109 mm poraussyvyyttä) olisi muuten hyvä, mutta materiaalina HSS.

Toinen ehdotus on Dormerin 916 (Dormer A916 HSCo PFX Long Series Drills 10 x D), tämä varmaan riittää alkuun, kunhan vaan oppii oikeina työtavan.

PekkaNF

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jamiko - 12.11.10 - klo:12:33
Siis tiivistetty holkki on vain koneistettu erillai kuin perinteinen holkki, mutta muuten toimii samalla lailla (elikkä joka koolle tarvii oman holkin).
On olemassa hieman vanhempaa tekniikkaa oleva tiivistys mutteri jolloin käytetään perinteistä holkkia ja vaihdetaan vain mutteriin sopivan kokoinen tiivistysprikka suulle jossa ihan vaan o-renkaat hoitavat tiivistyksen.

Tiivistysmutterin joutuu ostamaan erikseen tietysti.

Kuvassa vasemmalla tavallinen holkki ja alla tiivistysmutteri, keskellä nesteholkki ja alla tavallinen mutteri ja oikeassa reunassa näytillä kierretapille tarkoitettu holkki.

Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 12.11.10 - klo:14:54
Kiitos. Ajoin vaan takaa sitä jos käyttää tivistysholkkia, jossa on peräpäässä tiiviste, niin vaatiiko se sitten eri mutterit tms. Eli jos on köyhä ja hankkii vain kolme tiivistettyä holkkia, niin estääkö mitää käyttämästä normaaleja holkkeja tässä nestepitimessä, jos tarvii käyttä erikokoisia työkaluja ja ei tarvii läpijäähdytystä. Tästä päättelin että voi käyttää holkkeja ristiin.

Pitää vielä vähän labrata ja miettiä miten syvälle haluaa vajota.

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jamiko - 12.11.10 - klo:15:07
Oikein ymmärsit, holkki tiivistää ja voi käyttää ristiin niinpaljon kuin mielii.

Vakkari holkki on hinnaltaan jotain 20 ja nesteholkki 50 ekee kipale.
Tiivistemutteri ja prikka maksaa jotain 45 yhteensä ja lisäprikat 15 ekee kpl.

Taitavat olla kylläkin alvittomia ja jollain alennusprosentilla myytyjä noi hinnat.

Siis tarvitset vain nesteholkin TAI tiivistemutterin, prikan ja tavallisen holkin.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Tapani Honkanen - 12.11.10 - klo:17:02
Ihmetyttää tuo kamppailu nuorrutusteräkseeen porausten kanssa. Työpaikan koneilla, Okuma-CNC-sorveilla tehdään hammasvaihteiden toisioakseleita 42CrMo4 (Moc 210)tai 34CrNiMo6 (Moc315) ilman hammasten kiristelyä. niihin tulee porauksia ja kierteistystä. Hyvin menee.Porat on kyllä jäähdytyskanavilla varustettuja. Akselit nuorrutustilassa.
Oliskohan yhtenä syynä porauslaitteen jousto. Tuli vaan mieleen kun kaksikymmentäviisi vuotta sitten suunnittelin härpäkettä, jossa oli porauslaitteessa hydraulinen syöttö, siis sylinterillä. Terät paloi ja tulosta ei tullut. Terät oli meko samaa kuin nykyään.  Porattava aine oli kylläkin S355, tai silloin Fe52D. Kun muutin syötön mekaaniseksi, niin jopa pelitti. Analogia nykymurheisiin on että jos syöttövoima vähenee välillä,kun huilataan, niin päästöpinta hankaa ja kuluu ja tylstyy. Kauhulla mietin, miten moposorvillani pärjään. Siksi on tukevampi hakusessa.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 12.11.10 - klo:21:25
Lainaus käyttäjältä: sepän poika - 12.11.10 - klo:17:02
Ihmetyttää tuo kamppailu nuorrutusteräkseeen porausten kanssa. Työpaikan koneilla, Okuma-CNC-sorveilla tehdään hammasvaihteiden toisioakseleita 42CrMo4 (Moc 210)tai 34CrNiMo6 (Moc315) ilman hammasten kiristelyä. niihin tulee porauksia ja kierteistystä. Hyvin menee.Porat on kyllä jäähdytyskanavilla varustettuja. Akselit nuorrutustilassa.
Oliskohan yhtenä syynä porauslaitteen jousto. Tuli vaan mieleen kun kaksikymmentäviisi vuotta sitten suunnittelin härpäkettä, jossa oli porauslaitteessa hydraulinen syöttö, siis sylinterillä. Terät paloi ja tulosta ei tullut. Terät oli meko samaa kuin nykyään.  Porattava aine oli kylläkin S355, tai silloin Fe52D. Kun muutin syötön mekaaniseksi, niin jopa pelitti. Analogia nykymurheisiin on että jos syöttövoima vähenee välillä,kun huilataan, niin päästöpinta hankaa ja kuluu ja tylstyy. Kauhulla mietin, miten moposorvillani pärjään. Siksi on tukevampi hakusessa.

Hieman eri skaala:
* Sulla poran läpi läpijäähdytys, mulla ei -> ei poistu lastu ja kun katkoporaa, niin ongelmaa tulee. Haluatko arvata mitä maksaa jos hankin pari kolme 8-12 mm D x 10 läpijäähdytyksellä olevaa poraa + niihin sopivat pitimet, pumput jne?
* Mulla ei tule kovin suurta ongelmaa jonnekkin D x 3-5 asti, hyvin saa jäähdytettyä ja lastukin poistuu, mutta ongelmat tulee syvemmässä reiässä.
* Kone on rimpula, mainitsinko että se painaa luokkaa 150 kg ja on normaalia kiinalaatua? Ei mopalla ihmeitä.
* Koneen suunnittelussa on menty anaali edeltä puuhun = Kärkipylkällä maksimi isku porauksessa luokkaa 35 saatanan milliä! On siinä muitakin kukkasia, mutta ne ei mun nykyisellä tiedolla vaikuta just tähän ongelmaan-
* Tämän kotitarvekoneistajan taidossakin on vikaa ja kokemus puuttellinen, mutta eiköhän se tässä korjaannu....

Onneksi on tilaisuus opiskella ja täältähän niitä saa hyviä neuvoja, montaa on jo kokeiltu ja mulla on kohtalainen tuntuma että oikea terämateriaali tiedetään (laadukas HSS = muutama reikä vaivanloisesti, HSSCO = monta reikää helposti), Leikkuunopeudet on kokeiltu halvemmilla terillä ja siinä on jopa marginaalia, mutta on edelleen optimoimista jos pääsee tekemään riittävän monta reikää, lastunpoistoon ja voiteluun ratkaisuna on katkoporaus ja lopput ongelmat ovat ratkaistavissa.

Suunnitelma:
A oli hyvälaatuinen peruspora, näitä löytyy pitkinä ja Dormerin peruporalla A002 (HSS/Tin) peruslaatu maksaa n. 6 - 8 €, pitkä vain vähän enemmän
B HSCO, harvinaisempi pitkänä, Dormerin A777 HSCO 8.00mm n. 16 €, pitkänä vaikeempi saada, luulen että Dormer A916 HSCo PFX Long Series Drills 10 x D, maksaa mulle n. 8 mm:senä noin 40€
C) Läpijäähdytetty, en ole vielä selvitellyt, mutta luulen että jos poran saa jollakin 120€, niin se lähellä.

Kalliimpiakin ratkaisuja löytyy ja toisaalta vois yrittää modata HM-kärkistä SDS+ poraa ja katsoo saako sillä muuta kun karkeneman porauskohdan?

Läpijäähdytetty voi olla siinä hintaluokassa että rupee katselemaan muita vaihtoehtoja alkaen kanki helpompaa materiaalia.

PekkaNF

Suunnitelma B
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: A.Härkönen - 12.11.10 - klo:21:38
Toi 34crnimo6 on kyllä jo suhteellisen hankala aine kovuutensa vuoksi, 42crmo4 on jo huomattavasti mukavampi aine työstää. Mitä viime vuosina huomannut , niin aineiden seostuksissa on jotain eroa vaikka esim 42rrmo4 kuluttaa pikateräs vierintäteriä ihan erilailla kuin esim 5 vuotta sitten, johtuneeko vaivanneesta teräspulasta , että kaikki paska työnnetään sinne sekaan mitä saadaan.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: salmve - 12.11.10 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 12.11.10 - klo:21:25

* Koneen suunnittelussa on menty anaali edeltä puuhun = Kärkipylkällä maksimi isku porauksessa luokkaa 35 saatanan milliä!

En osaa neuvoa tuota porausogelmaa, mutta pieni vinkki kärkipylkkään liittyen: Jos saat säädettyä kärkipylkän suht välyksettömäksi "korkeussuunnassa" ja jollakin konstilla naitat sen teräkelkkaan kiinni on koneessasi konesyöttö myös kärkipylkällä.

Itse apinoin tuon aikanaan vanhaan Tampellan sorviin kun olin eräässä romanialaisessa nähnyt moisen.

Toimivuus riippuu tietysti kärkipylkän mittasuhteista, lähinnä johteiden pituudesta. Syöttövoima pyrkii väntämään pinoolia ylöspäin.

Raaka-aineista esimerkki:

Sahaan Ovakon nuorrutusteräksestä piikkejä metsäkoneen syöttörulliin. Muutama vuosi sitten 16mm aine oli ns. kortilla ja otin Kontinolta 500kg erän "vastaavaa". Oli varsin pirullista sahattavaa vaikka taulukoiden mukaan samaa ainetta ja sama toimitustila (nuorrutettu). Jos yritin sahata samoilla arvoilla millä Ovakon Moccia sahasin ei terät kestäneet lähellekkään samaa määrää sahauksia. Lastu oli sinistä ja ääni hirveä. Tämä vain esimerkkinä. Vaikka taulukot kertoo aineen lujuusominaisuudet samoiksi ei lastuttavuus välttämättä ole sama. Eikä kuulemma ollut pelkästään minun huomio, kyselin asiaa Kontinolta ja ongelma oli heillä tiedossa.

Vekku
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: petko - 13.11.10 - klo:08:18
Tollanen poraus lienee kieltämättä aika haastavaa ilman "oikeaa" konetta.
Enpä liene moista ainetta koskaan työstänyt, 42CrMo4 kylläkin joka on suht'koht helppoa.
Parikymmentä vuotta sitten tehtiin jotain teriä, materiaalina taisi olla silloin hardox 400; josta jäi muutama havainto mieleen:

-Todella vähän leikkuunopeutta; jamikohan tuossa mainitsikin että 5-7 m/min. Tässä tulee helposti eka virhe.
-Tasainen syöttö; terää ei saa päästää "pyyhkimään", ainakin hardox tuntui karkenevan välittömästi.
-Kun on kyseessä noin syvä reikä ja ilmeisen hankala materiaali, tyhjennä & jäähdytä terä vaikkapa parin millin välein

Ja sitten pari vaihtoehtoa...
-Teetä esiporaukset jollakin alihankkijalla, jolla on ko. tehtävään soveltuvat koneet
-Jos sitkeys ei ole kriittinen niin käytä helpompia laatuja, esim.s355 tai hydax15 joka on todella helppoa lastuttavaa, ja tarpeen vaatiessa laita osat vaikkapa hiilletyskarkaisuun

Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 13.11.10 - klo:16:48
Lainaus käyttäjältä: salmve - 12.11.10 - klo:23:02
En osaa neuvoa tuota porausogelmaa, mutta pieni vinkki kärkipylkkään liittyen: Jos saat säädettyä kärkipylkän suht välyksettömäksi "korkeussuunnassa" ja jollakin konstilla naitat sen teräkelkkaan kiinni on koneessasi konesyöttö myös kärkipylkällä.

Tuo olis hyvä neuvo jos kyseessä olisi oikea sorvi, mutta tän sorvin kärkkipylkkä on "keikkuva" eli siinä ei ole mitään ohjaamassa  (= lukitaan vain paikalleen). Ei siis onnistu tällä. Toi kärkipylkkä on muutenkin tehty halvimmaksi ja mahdollisimman hankalaksi käyttää, jotta sais valehdeltua speksiin mahdollisimman suuren kärkivälin mahdollisimman pienillä valuilla. Olen harkinnut vakavasti jos tekisi koko kärkipylkän uusiksi alkuperäisessä ei ole mitään pitämisen arvoista. Pitäs vaan löytää hyvä esimerkki (Myford 10:ssä on hillitön määrä liikevaraa suhteessa kokoon koska ruuvi menee käsipyörästä läpi, joissakin reukuissa on kiva hammastanko viritys jolla katkoporaukset yms. on "juhlaa" verrattuna kärkipylkän siirtoon.

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 13.11.10 - klo:16:54
Lainaus käyttäjältä: petko - 13.11.10 - klo:08:18
Tollanen poraus lienee kieltämättä aika haastavaa ilman "oikeaa" konetta.
Enpä liene moista ainetta koskaan työstänyt, 42CrMo4 kylläkin joka on suht'koht helppoa.
Parikymmentä vuotta sitten tehtiin jotain teriä, materiaalina taisi olla silloin hardox 400; josta jäi muutama havainto mieleen:

-Todella vähän leikkuunopeutta; jamikohan tuossa mainitsikin että 5-7 m/min. Tässä tulee helposti eka virhe.
-Tasainen syöttö; terää ei saa päästää "pyyhkimään", ainakin hardox tuntui karkenevan välittömästi.
-Kun on kyseessä noin syvä reikä ja ilmeisen hankala materiaali, tyhjennä & jäähdytä terä vaikkapa parin millin välein

Ja sitten pari vaihtoehtoa...
-Teetä esiporaukset jollakin alihankkijalla, jolla on ko. tehtävään soveltuvat koneet
-Jos sitkeys ei ole kriittinen niin käytä helpompia laatuja, esim.s355 tai hydax15 joka on todella helppoa lastuttavaa, ja tarpeen vaatiessa laita osat vaikkapa hiilletyskarkaisuun

Hyviä pointteja, Yritän lähtee liikkeelle poran tekijän taulukkoarvoista ja katon mitä sillä syntyy:
* Jos materiaali hitsaantuu -> lisää leikkunopeutta + jäähdytystä
* Jos kulmat kuluu -> vähennetään leikkuunopeutta
* Jos materiaali muokkauslujittuu -> lisää syöttöä
* Jos kärki murenee -> vähennetään syötöttöä

Vaihtoehto olisi tosiaan joku toinen materiaali, jos tämä kortti ei vedä, niin ostan kangen jotain muuta ja kokeillan lisää!

En halua mennä hiiletys/karkaisu/lämpökäsittelylinjalle, itse en osaa ja en tunne yhtään firmaa joka teksi jotain mitättömiä osia silloin tällöin hinnalla johon mulla on varaa. Tai oikeesti en edes tiedä hintaa ja en osais vasta heidän kysymyksiin.

Kiitos
PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: viilari - 13.11.10 - klo:16:59
Oletko Pekka lyhentänyt poraistukan kartion?Mun kiinanrimpulassa,jos käyttää lehdellistä kartiota kärkipylkän
syöttömatka jää vain 26 mm.Optimimittaan lyhennetyllä kartiolla pääsen 42 milliin.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Jamiko - 13.11.10 - klo:17:20
Tuossa juuri kuulin tuollaisen pienen määrän (30-40 kg) hiilletyskarkaisun hinnan ja se oli jossain 3e/kilo paikkeilla että ei ihan mahoton.
Osa karkenee vain noin 2mm paksuudelta pinnasta ja tuossa erässä karkastiin ihan tavallista 355 tai 52 rautaa.
Loppulujuus jossain 1000 N/mm paikkeilla (kait)


Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 13.11.10 - klo:22:01
Lainaus käyttäjältä: viilari - 13.11.10 - klo:16:59
Oletko Pekka lyhentänyt poraistukan kartion?Mun kiinanrimpulassa,jos käyttää lehdellistä kartiota kärkipylkän
syöttömatka jää vain 26 mm.Optimimittaan lyhennetyllä kartiolla pääsen 42 milliin.

Joo.. kiinnitin poraistukan kartioon josta puuttuu lehti kokonaan! Ei irrota, mutta saa iskun täysin sisään! Pinooli tippuu trapetsiruuvista n. 35 mm siirron jälkeen. Speksissä lukee siirtomatkaksi 50 mm.  >:(

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Hiekkaranta_92 - 13.11.10 - klo:23:23
Minkälainen työkalunpidin siinä on? esim. sopiva prismaleukainen pidin käy hyvin myös läpijäähdytykseen kun laittaa koneen muljujärjestelmästä letkun läpijäähdytyskanavan päähän. http://www.tkp-toolservice.fi/fi/Tuoteluettelot%20%252FOstoskori/?cat=2&kuvasto=1&page=21 Tarkoitin kylkikevennyksellä tätä hyvin ohutta ohjausreunaa.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 14.11.10 - klo:11:30
Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 13.11.10 - klo:23:23
Minkälainen työkalunpidin siinä on? esim. sopiva prismaleukainen pidin käy hyvin myös läpijäähdytykseen kun laittaa koneen muljujärjestelmästä letkun läpijäähdytyskanavan päähän. http://www.tkp-toolservice.fi/fi/Tuoteluettelot%20%252FOstoskori/?cat=2&kuvasto=1&page=21 Tarkoitin kylkikevennyksellä tätä hyvin ohutta ohjausreunaa.

Kävisköhän tuo terä? Katsoin valmistajan sivulta ja sieltä löytyi kaksi erilaista terää tolla V73-nimityksellä, toinen oli HSS ja toinen HSCO, mun pitää vähän haarukoida noiden tankojen kovuutta, jos alkureiän teko se hoitus tolla sun linkittämällä terällä, niin sitten mulla ei ole mitään ongelmaa.

Työkalunpidin on normaali "4-way" eli halpa pska, mutta mulla on sorvi, jyrsin, saha ja rautaa, joten olen tehnyt siihen tilanteen mukaan tarpeellsia pitimä. Nyt se on irrotettuna, jotta mittaan sen ja mietin jos tekin sen lisäksi tukevamman pitimen, jolla oikeesti pystyy tekemään jotain.

Eiköhän tämä tästä. Aina sitä oppii jotain uutta.

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Hiekkaranta_92 - 14.11.10 - klo:19:03
työkalupalvelun luettelossa on seuraavalla sivulla erikois pitkä terä, jossa sanotaan että pitäis onnistua 10d reijät ilman välinostoa.Tuolla tarkoitetaan varmaankin sarja työtä, mutta luulisin että vähän lyhyemmällä terällä onnistuis yksittäiset pitkät reijät, jossei nyt aivan 10d mutta syvät kuitenkin.
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 15.11.10 - klo:10:10
Kiitos.

Mun täytyy katsoo valmistajan sivulta mitä ne sanoo noista teristä. Tosta mallimerkinnöstä ei voi vielä päätellä onko ne HSS vai HSCO.

Mä luulin että mun mielenterveys on järkkymässä kun tuntui että 16 mm matsku on helpommin työstettävää kun 25 mm tanko.

Toin palaset mitattavaksi työhän ja mittari sanoi tälläistä:

25 mm 365 HB -> n. 1220 N/mm2
20 mm 342 HB
16 mm 206 HB -> n. 700 N/mm2

Kumma juttu? 25 mm tanko kon kirkas vedetty ja 16/20 mm tangot  näyttää valssatulta.

Pitää katsoa poraa tolta kantilta, alkaa olla ymmärtääkseni normaali HSS vähän kovilla tossa.

PekkaNF
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: Hiekkaranta_92 - 15.11.10 - klo:14:16
juu leikkuu nopeus vieläkin vaan pienemmäksi... aika kovaa tavaraa onko se ihan vaan karkastua?
Otsikko: Vs: Nuorruteräksen sorvaaminen ja poraaminen?
Kirjoitti: PekkaNF - 15.11.10 - klo:15:15
Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 15.11.10 - klo:14:16
juu leikkuu nopeus vieläkin vaan pienemmäksi... aika kovaa tavaraa onko se ihan vaan karkastua?

Toimitustila = nuorrutettu, eli markkinoijan mukaan karkaistu ja päästetty yli 450 asteen lämpötilassa.

Kattelen vielä paria piirustusta ja kyselen parista terästä, sitten ostan sellaisen terän, millä luulen hoitavani homman kotiin jonkinlaisella varmuudella. DIN 340 HSS-Co olis hyvä idea, mutta jostain syystä HSS-Co:ta ei ole pitkänä R-kioskeissa.

Pidän välipäivän ja huomenna uutta yritystä.

PekkaNF