Terve
Eli vielä suunnitelmissa pikkuinen hiomakone (jotain Stent/Quorn tms kokoluokkaa), johon pitiäisi kehitellä jostain sopiva pieni sähkömoottori. Siis kyseessä olisi manuaalikoneen vakiokierrosmoottori, hiomakiven kierrokset olisivat lähellä 4200-6000 rpm, joten tässä tarvita ainakaan moottoria jonka kierokset olisivat alle 3000 rpm. Koska hiomakiven ei tarvii sirpaloitua, niin kaikki sarjamoottorit ovat sitten poissuljettuja.
Perinteisin malli olisi lähes 3000 rpm yksivaihe oikosulkumoottori, jolloin se olisi helppo kytkee ja looginen. Kuitenkin fyysisesti pienikokoiset moottorit ovat yhtä yleisiä kun kanan hampaat.
Laippakiinnitys B3/B14 tms. olisi poikaa....
Periaatteessa vois miettiä tälläistä moottoria:
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOX8S
0,12KW/3000 B14 Sähkömoottori SKg 56-2B
Mutta sen lisäksi pitäis ostaa tamu ja muuta kamaa....
Periaateessa kävis myös perinteinen shunttikone, jos löytys sopivaan hintaan sopivan jännite...
Joskus eksyin sivulle jossa joku germaani käytti servomottoria hiomakoneen moottorina...ehkä sillä oli pikkuinen moottori hyllyssä ja sopivaa jänittetä saatavilla.
Vihjeitä, neuvoja, nenäliinoja?
PekkaNF
Nin mikä oli kysymys?
Ostat tuollaasen 1~ tai 3~ 3000rpm moottorin ja laitat sen esim Omronin MX2 -sarjalaisen tamun perähän. '
Ajat sitä sitte vaa 75Hz tai jopa 100Hz nopeurella ni pääset sinne 6000rpm asti suoralla kytkennällä.
Moottoriin kannattaa vaihtaa torennäköösesti laakerit parempiin että kestää noissa nopeuksissa mutta eipä tuossa nyt muuten mitää kovin ihmeellistä oo.
Just viime viikolla vaihroon yhteen kuljettimeen juurikin tuon kokoluokan moottorin, ja laitoon palaneen toshiban muinaisjäänteen tilalla MX2sen ja nopeurensäärön potikalla.
Max nopeus 75Hz eli 4500rpm.
Itte laittaasin jalallisen moottorin ja 1:2 remmivälityksen ni tulis hyvä.
Noita moottoreitahan ny saa melekeen puljusta ku puljusta ja tuo 120w on jo kyllä sen verran pieni että pitääs mahtua paikkaan ku paikkaan..
Kiitos vastauksesta, mutta se ei oikein auttanut.
1. Mieluiten en laita tamua pieneen n. 18-35 kg painavaan huimakoneeseen. Syitä: Pöly, kipinät, ei tarvetta, lisää johdotuksen ja koteloinnin tarvetta. Laiteeseen itsessään ei tule koteloa, joten se olis taas yksi tarpeeton osa lisää.
2. Kyllä! jokainen on kuullut ton kokoluokan moottorista, mutta mulle nyt ei jurri ole sattunut vastaan moottoria, joka on paitsi fyysisesti ton kokoinen, niin on laippakiinnitteinen, 1-vaihe, lähes 3000 rpm. Yleensä noi on 1500 rpm tai alle. Jo 0.25Kw alkaa sitten jo löytymään enemmän moottoreita.
3. n. 100 mm tai 75 mm hiomakivi ei tule suoraan akselille kiinni, joten siihen tarvitaan jokatapauksessa hihnaveto väliin (tämäkin vähän hakusessa, mutta engelsmannit näyttää harrastelevan näitä...joten ei voi aivan kauhean vaikeeta).
Että sellainen kysymys,
PekkaNF
Öljypolttimissa olen pieniä laippamoottoreita tavannut,kierroksista ei muistikuvaa.
Jonkun poltinhuollon ö-mapista voisi halvalla löytyä.
Aivan.. nyt valaasi..
voin kattella töistä mitä löytyy nurkista..
ainaki 250w koneita löytyy ja ittelläki on yksi aika järkevän kokoonen vanha ABBläinen 370w B3 jalalla..
saahan 3~ koneen konkalla muutettua, mutta taitaa kiekat puota samalla. (?)
Tämmöinen löytyisi nurkista, uutta vastaavassa kunnossa ja siisti, aika pitkälti saman näköinen kuin nuo kentson moottorit. Onko 3-vaihe ollenkaan varteenotettava, vai pitäisikö olla valovirtamoottori?
Isgev AS 71 C2
380-480v
0.32-0.55kw
2900-3320rpm
50-60hz
Halkaisija n. 140mm
Pituus n. 220mm
Laippakiinnitys, oiskohan jopa tuo B14
Akseli 14mm, kiilauralla
Olis myös kontaktoreja mallia DDR, karuja mutta toimivia..
Kiitos vastauksista.
Tuo öljypoltin vihje oli hyvä, mulle ehdotettiin töissä kiertovesipumppua, mutta vähän mietityttää sen rakenne, laakerointi ja purettavuus.
Tälläistä siis olen katsellut:
http://www.lawm.freeserve.co.uk/quorn.htm
Toi malli on hieno, mutta pitäis varautua käyttämään n. 1800h rakentamiseen, jote ei taida syntyä tänä talvena....
Alkuperäisessä on 1/12 HP (liian pieni) 1/8 - 1/16 HP (tiedättehän britit!) moottori jonka otsapinnassa on pultit mustaakseni n. 68 mm jakoympyrässä (ei välttämätön mitta), halkaisia oli luokkaa 112 mm ja pituus n. 140 mm eli siis pieni motti. Akuperäinen motti tais olla "PARVALUX SD13". Firma löytyy jne.... Toi koko olis tossa melkoisen "tiukka" joten kolmivaihe pitäis käyttää sellaisenaan (tai tamulla), siitä tippuu liikaa teho jos käyttää 1v.
Ajattelin kokeilla rakentaa ensin lähinnä karan ja siihen kiinteesti liittyvät vehkeet ja katsoa miten pitkälle pääsee ennekun alan tilailemaan paljon valuja....
Toki järkevin tä olisi alkuun rakentaa joku Worden tyyppinen TCG:
http://www.hemingwaykits.com/acatalog/Worden_Mk3_Tool___Cutter_Grinder.html
Johon nämä ystävällisesti tarjotut moottorit sopisi.
Kiitos,
PekkaNF
*poistettu sivupersoona....
Miten olisi ompelukoneen moottori? Mulla tuli sorvin mukana jyrsin/hionta yksikkö,ja sen moottori näyttää ompelukoneen moottorilta,tuu vaikka katsomaan.
Hmm...kotitalousompelukoneen moottorit taitavat olla hilliharjakoneita, olisivatko peräti sarjamoottoreita? Millaisethan olis teollisuusompelukoneissa?
Voisin tosiaan vilkaista sitä sinun sun sorvin mukana tullutta vehjettä, siitä voi saada vaikka jonkun inspiraation. Sä tuskin luovut siitä?
T: PekkaNF
En aio luopua,sille on käyttöä.Tuu käväisemään,mulla on myynnissa myös USB mikroskooppi+mittaussofta.
Olen tänään n 19.00 asti paikalla.
Moottori tosiaan on ompelukoneen moottori 106 W/6000 rpm.Ja jalkapolkimella saa nopeutta säädettyä.
Tarkemmin tutkiessa huomasin että hiomayksikkö on tehty kuvanmukaisesta Emco Unimat pienoissorvin karasta.
Sorry, ei jaksa tänään heräsin neljältä ja jo kohta pääsen töistä...ei meinaa enää ajatukset pysyä kasassa, joten kota pitää lähtee kotiin vaikka kaikki ei ole valmiina. Kiireessä ei kannata tehdä sutta...
Vuonna miekka ja kilpi meinasin ostaa tollaisen sorvin....myyjä vaan piti sillä ihan hirveetä hintaa, samalla hintaa sai lentorahtina uuden sorvin britaniasta, tosin se oli ranskalainen ja siinäkin oli omat juttunsa...
Kiitos
PekkaNF
Edistys kehittyy... tosin hitaasti, eli en uskaltanut suoraan hyökätä hiomakoneen kimpuun, vaan ensin pitää rakentaa ihan pikkuinen "pora" sorviin :D Jos onnistun, niin postaan, jos epäonnistun, niin sitten mökötän.
Ongelmana lähinnä koko...Motin pitäis olla PIENI.
Jos ei tykkää hiiliharjamoottorin ujelluksesta, niin sitten ei taida olla muita vaihtoehtoja kun 3-vaihe asynkrooni sellaisessa noin 100-200W ja 3000-6000 rpm kokoluokassa? Pikkuinen AC-servo + ohjain kyllä kelpais, koska motti olisi pieni, mutta ei taida kellään olla riittävän edullista joutavana?
Jos sittenkin heittää 3-v moottorin ja lopulta tamun perään.
Katselin tälläistä: 0,18KW/3000 B14 Sähkömoottori SKg 63-2A
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_1RP0UOX8U
Hieman liian iso kooltaan (3.6kg, D126 ja L202) ja painava, mutta jollei sille keksi muuta käyttöö, niin käypähän ainakin kirjan painoksi.
Mistään kataloogista en löytänyt tietoa miten lujaa sitä uskaltaa pyöritellä ja mitenkä pitkään? Mutta siis 100Hz olis käytetty aivan säännöllisesti????
Poratessa nyt ei varmasti tule hirveen pitkiä aikoja pyöriteltyä, mutta jos (KUN) tulee rakennettua kevyttä hiomakonetta, niin johan karankin pitää antaa lämmetä puolistuntinen.
Heikkona hetkenä katselin tätä:
GROSSHOPP 24V DC 360W Sähkömoottori (koko olis paljon sopivampi, mutta se virtalähde ja säätö.......)
http://www.kentso.fi/prebeo/showproduct.php?show_product=_27N0VC542
Romulaatikossa olisi yksi 300w 10000 rpm 200v kestomagneettimoottori, mutta se on "avoin", melkein yhtä iso kun 63-2A ja säädin vaatis rakentelua. Lisäksi siinä on yksi hihnapyörä aika tiukalla krympillä, pitäis varmaan koneistaa se irti ja koska se on seisonut 10 vuotta, niin homma alkais laakerirempalla, eli ei lähtis suoraan ajoon.
PekkaNF
noista ei tietty ole apua...
http://www.konecon.fi/tuotteet.php?ryhma_id=128&tuote_id=1181 ...maksaa 159€ sis alv.
http://www.konecon.fi/tuotteet.php?ryhma_id=128&tuote_id=1181 ..maksaa 259€ sis alv.
lisää typeriä ehdotuksia, harjattomat lennokkimoottorit. On ainakin koko pientä ja potkua piisaa..
http://sabe.fi/hobby/index.php?prodid=32584&grpid=4306&order_id=WO1305143320
http://sabe.fi/hobby/index.php?grpid=4306&order_id=WO1305143320
ja tosta timanttilaikat ni kestää antaa jenkaa, ei maksa maltaita, menee kovametaalitkin:
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Diamond-Tools/Diamond-Grinding-Wheels
eipä tosian ole kokonaiskuvaa mihin tarkoitukseen olet keksintöä rakentamassa?? sorville apulaite vai yleistyökaluhiontaan?? Ite haaveilin aikani ja päädyin tähän:
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=3864
Kiitos kiitos.
Joo, ei voi ostaa valmista, eikä ainakaan huonompaa kun toivon voivani itse tehdä!
Ongelma noissa lennokinmoottoreissa jne. on se että niiden speksit ovat niin osa totuuksia, että niiden perusteella ei voi speksata ja onnistua. Siis yleensä aivan tuubaa....
Tollainen fyysisesti iso ja sopivalla säätimellä varustettu (jos nykäsee vielä sisään 24v tai 37v tms. järkevää, eikä 12V....), jotta sen terminen kapasiteetti kestää vois käydä, käy vaan nopeesti yhtä kalliksi kun joku "oikea" moottori aj kestokin voi olla paljon alempi.
Voihan sitä toki kysästä.
Periaatteessa tähtäin on hiomakone, mutta se vaatii hieman enemmän kun uskon tietäväni tällä hetkellä, joten ei mopolla mahdolltomia:
1) Sellainen pikatyökalunkiinnikkeessen sijoitettava pikkuinen pora, jolla tehdään aloitusreikä sorvissa aksiaalisesti tai radiaalisesti.
2) Ulkopuolinen supporttihiomakone
3) Sisäpuolinen supporttihiomakone, tämä vaatii jo enempi tarkkuutta ja tiukemman mitoituksen. Karan laakerointikin on syytä oppia
---jossain vaiheessa pitää varmaan tehdä joku HSS-terien hiomakone....mutta ensin pitää päättää haluanko hioa HSS-teriä. Taidan sittenkin haluta.
PekkaNF
Laita vain pieni servo ja joku yyberhalpa tamu sitä ajamaan, jos et kerran paikoitusta tarvi karamoottorille. Tossa pyörittelen yhtä näistä Panasonicin servoista ja parametrejä rustaamalla motti kyllä pyörii hienosti. http://www.anvianet.fi/dzy/AC-Servo.wmv (http://www.anvianet.fi/dzy/AC-Servo.wmv) Hintaa tulee tuskin sataa euroa jos hiukankaan kaivelee mitä on netin syövereitä.
Esim tuosta sopiva jollekin verkkovirtatamulle ettei virtavaatimukset kasva liian suuriksi http://cgi.ebay.com/OMRON-U40030HA-S1-AC-SERVO-MOTOR-200VAC-2-6A-3000-RPM-/280673979214?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4159790b4e (http://cgi.ebay.com/OMRON-U40030HA-S1-AC-SERVO-MOTOR-200VAC-2-6A-3000-RPM-/280673979214?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4159790b4e)
Tamu kannattaa valita tehoarvoltaan hieman isommaksi mikäli servomoottori ei ole 200 voltin luokkaa, koska moottori vaatii silloin enempi virtaa jotta ilmoitettu teho saataisiin tarvittaessa pihalle. Tossa jotain tamuja, http://www.nettimarkkina.com/taajuusmuuttaja/881633 (http://www.nettimarkkina.com/taajuusmuuttaja/881633)
Ai?
Siis jonkun n.200VAC vaihtovirtaservon voi huoletta kytkee tamun perään joka tarjoilee n. 220-240VAC kolmivaihetta ulos? Siis mieluiten yksivaihe sisään 3v ulos? Ja kytkentä onnistuu ilman itkemisiä?
Mun pitää ruveta sitten heti metsästämään sopiva servo. Onko noiden mitoituksessa muuta mitä mun pitäis tietää, kun että min. 200VAC ja 3000 rpm? Jos heittää normitamun perään, niin mitään erikoista selvitettävää kykennästä? Kaikki tähti/kolmio?
Kiitos,
PekkaNF
Edistys kehittyy ja ehkäpä jo kuukauden kuluttua mulla on jotain raportoitavaa....
Nyt on auki vähän toi hihnapuoli.
Tarve olisi siis jotain 1500 - 6000 rpm ja toisenlaisella koneella sitten lähemmäksi 15.000 rpm asti. Teho 100-300w, akseliväli jotain 120 - 170 mm.
Arpomisen kohteena hihnan malli ja hihanpyörien koko.
Karalle tulevan hihanpyörän koko ei käytännössä voi olla juuri yli 70 mm. Kentsolla olis tarjolla OD 32 - 64 mm ja esim. näillä mitoilla pääsis jo hehtaarille.
Futaksiiko XL-hihnat + pyörät:
http://www.kentso.fi/prebeo/showproductgroups.php?group=300&show=300
XL 037 HAMMASHIHNA?
Olenko aivan metässä vai sopisko nämä?
Kiitos,
Pekka
Nonniin edistys kehittyy....
Eli eräs vanhempi tieteenharjoittaja lähettää mulle postissa seuraavan kuvauksen mukaisen servon karamoottoriksi:
"Panasonic:in 200w ac servo. nominaali arvot 92v,200hz,3000rpm.
Joku panan encooderi on tuolla motin hanurissa sisällä."
Tuo jännite kiinitti huomiota. Ei taida toimia ihan normaalilla 220 vac tamulla. Toisaalta tästä perheestä löytyy varmaan joku 100-120 VAC muuntaja, jolla saadaan jännitettä alas, jos pitäis ajaa jollakin gringgojänitetamulla.
Oliskos muita järkeviä vaihtoehtoja?
Kiitos,
PekkaND
Tsekkaappas tuo mun viesti ja sen video... Siinä pöörittelen juurikin kyseistä servoa! :)
Ei avautunut eilen, mutta tänään downloadasi ja avautui.
Siis se olli sulla ihan normaalin tamun 3*240VAC perässä? Onko sille tamulle mitään sensorless vector tms. vaatimuksia vai, kaikkiko sopii mitö satuu ladosta löytymään?
Katsoin tarkkaan ja huomasin ettei sulla ollut siinä kokeessa takaisinkytkentää kiinni. Jos ymmärsin oikein, niin servon nimellijännite on jotain 92 VAC, joten pitää varmaan joillakin parametreilla pelata?
Mä olen muutaman kerran liittänyt normi kolmivaiheoikosulkumoottorin normitamuun eikä siinä ole mitään, josta ei manuaalia lukemalla selvii, mutta tämä asia on ihan uusi tuttavuus mulle.
Kiitos,
PekkaNF
Tuo ko. tamu ottaa normi töpselisähkön sisään (240 volttia yksivaiheisena) ja pukkaa 3-vaiheisena pihalle. Parametreissä asetin vain moottorin jännitteet ja virrat servon arvoille (92 volttia ja mitä se nyt oli jotain 1.6 amppeeria)
Tamu tietenkin päräyttää täyden välipiirin jännitteen pihalle mutta moottorin induktanssi pitää huolen että näennäisesti moottori sitten saa sen 92 volttia ja virrat on rajoitettu arvoonsa. Tuo tamu nakuttaa kylläkin jos oikein kuuntelet ylijännitettä nopeissa nopeuden vaihdoissa kuten kuuluu releen naksunasta, mutta kyllä se pyörii...
Mitään takaisinkytkentäähän tuohon ei saa.
Johan nyt on perkule....minä luulin että jossain kohta keittää jos heittää soppaa reippaasti yli tuplat sille, mutta tuskin noissa tulee eristysvastus ihan noin pienellä vastaan.
Oikein hyvä tietää. Pitää yrittää kun saan kamat kotiutettua.
Kuulin sen releen naksuttelun ja mietin että mikä ihmeen rele se on? Moottori oli pöydällä vapaana, joten välillä tais tulla resonanssista johtuvaa jurrausta?
Takaisinkytkentä on ilmisesti hieman tavanomaista poikkeava, joten jos en tarvitse sitä, niin vilä parempi. Ajattelin käyttää ihan kompaktina karamoottorina.
Pekka
Jurnas joo... Oikein pienellä nopeudella tuo nakutti myös samoin kuin maksiminopeudella (tasan se 200Hz) tais olla kentänheikennykset päällä tai jotain muuta mikä sen aiheutti. En niin kovin perehtynyt tuohon, kunhan koitin miten se pyörii. Parametreja joutuu varmasti rukkaamaan suuntaan tai toiseen. En muista miten tuo käyttäytyi kuorman kanssa (sorminahat oli kyllä mennä...)
Tuli tässä mieleen että onnistuukos ihan perus tamua käyttämään servoohjaimena niin että takasin kytkentä tulee tamua ohjaavalle järjestelmälle... samaan tapaan kuin tasavirta servoa tyhmällä h-sillalla?
Voipi viiveet kasvaa liian suuriksi. Taajuusmuuttajilla on melkosesti viivettä ennen kuin ohjaus käsky näkyy moottorin akselin päässä. Pelkkään ohjaus käskyn noteeraamiseen saattaa mennä parikin millisekuntia, jos ohjaus on puuceen perässä niin viiveet kasvaa sitäkin kautta. Joissakin tamuissa saattaa ymmärtääkseni olla jonkin sortin PID säätökin, tiedä sitten kuinka pätevästi toteutettuna. Nosturikäytössä on hyötyä tuosta taajarin paikoituksesta, mutta nopeudet on ihan jotain muuta niissä (tai hitaudet...)
OK. Eli laitoin supervanhan tamun siihen kiini.
* Parametroin VF käyrää: Maximum-voltage frequency 450 Hz (eli 230 VAC ulos tällä nopeudella, jotta olis lähempänä nimellisjännitettä nimellinopeudella)
* PWM 11,7 khz and maximum frequency 960Hz, ainoa yhdistelmä, jolla motti oli stabiili.
* Voltage boost 10,2%
* Min speed 40.2 Hz
* Max speed 200 Hz
* Max continuous current 80% (eli oikeesti 80% 2A:sta, eli 1.6A, jota moottorin plakkatti huutaa)
* 5s ramps up/down, ei tasavirtajarrutusta (DC inject on braking)
Noilla futaa, melko tarkka säädöistä. Helposti livahtaa yliviralle ja/tai muuttu epästabiiliksi. Uskomaton rmäninä mikä lähtee kun moottori pomppii puutarhapöydällä tyynessä kesäyössä. Toivottavasti ei naapuri filmaa hullun insinöörin kesäyön unelmia youtuubiin.
Pekka
Omissa kokeiluissa annoin reilusti tamulle moottorin omat arvot, kyllä sen pitäisi osata sitten rajoittaa tehon motille oikein. Tamu tarkkailee kokoajan moottorin vaiheiden virtoja ja pätkyttää sitten tiheämpään tai harvempaan jännitettä ulos. Korkeammalla jännitteellä moottorin käämit saavuttavat nopeammin maksimi arvonsa (magneettivuo) johon tamun pitäisi kyllä ehtiä reagoida ja sitten rajoittaa tehoa, riippuu tietenkin tamun laadusta ja kuinka vanhasta kapistuksesta on kyse.
Tämä on taas ihan mutu tuntumalla annettua sepustusta...
OK. Jatkan vanhaa "Omaa" ketjua, koska liittyy tähän. Jotkut projektit ovat tosiaan vähän pitkässä juoksussa. Pitänyt opetella sorvaamisen perustaitoja tässä välissä.
Monien osien sorvaamisia olen yrittänyt ja vaiheiden jälkeen jopa onnistunut riittävästi.
Eli jätän ton servomoottorin suunnitelma "B":n satunnaisen, mutta huolellisen labraamisen jälkeen kävi selväksi, ettei se ole riittävän stabiili mun vanhalla tamulla. En ole varma muuttuisiko tilanne oleellisesti jollakin "sensorless vector" tamulla, mun vanhassa värkissä ei anneta mitään mottoriparametreja, vaan aikeestaan annetaan vaan joitakin parametreja tamulle.
Nytten suunnitelma nro1. olis laittaa normi AC-moottori ekaan loppuun asti rakennettuun versioon kiinni ja testaan sillä konseptin toiminnan tosikäytössä.
1) Tamun valinta. Mun pää on pyörällä näistä eri vektorisäädöistö, joten kysyn suoraan, että onko tälläinen riittävän hyvä kokeilukäyttöön:
http://www.kentso.fi/prebeo/product/1~taajuusmuuntimet/mitsubishi-fr-d720s-0-14-ec-0-2kw/_2LB15YO63
Vai löytyykö suunnilleen samalla rahalla vielä parempi? Siis joustavampi erilliskäyttöön, karamoottorille, ei paikoituskäyttöä.
Voisin yrittää testata tota servoo vielä vektorisäädöllä, mutta ongelmana on luullakseni se ettei vektrorinvertteriä ilmeisesti kannttaa ottaa liian paljon ylikokoo. Tekisi mieli ottaa "seuraava" koko, koska todennäköisesti se olisi sopivampi seuraaville kokeiluille ja mulla on jo yksi 0,2 Kw perinteinen tamu (ei vektoria).
2) Moottoreissa arvon kahden väliilä:
http://www.kentso.fi/prebeo/product/b14-kolmevaihemoottori/0-12kw-3000-b14-sahkomoottori-skg-56-2b/_1RP0UOX8S
http://www.kentso.fi/prebeo/product/b14-kolmevaihemoottori/0-18kw-3000-b14-sahkomoottori-skg-63-2a/_1RP0UOX8U
Speksit:
http://www.kentso.fi/luettelot/BSGSH.pdf
Mitenkä hyvin noi toimii tamun kanssa? Kattelin noiden parametreja, enkä pystynyt tekemään sivistyneitä arvauksia, että miten maljon niistä saa maksimissaan lyhytaikaisesti käyttökelpoista tehoo ulos eri taajuuksilla ja onko noista jompikumpi koko sopivampi?
Toisaalta mitä pienempi painoltaan ja fyysiseltä koolta, sitä parempi.
Olen yrittänyt selvitellä olisiko hieman sopivampia moottoreita, mutta taitaa mennä sitten servomoottorin/vahvistimen kanssa jo järkevämmäksi. Mutta onko noita pieniä erikseen tamukäyttöön (mieluummin yli 50HZ) käyttöön paremmin sopivia moottoreita?
Sitten taas suuremalle kierrosnopeudelle näyttää olevan Kressi aika luonteva valinta, mutta siinä on meluisa hiiliharjamoottori. Taitaa olla sellaisen hankinta edessä.
PekkaNF
Järvenpäästä saattaisi löytyä;
http://www.stkone.fi/037kw-moottoriintekroitu-taajuusmuuttaja-p-1211.html
Omassa jyrsimessä on Kentsolta ostettu Bevin moottori (0,75kW), pyörittelen sitä Siemensin tamulla. Kentsolta on tullut ostettua yhtä sun toista kun sattuu olemaan muutaman kilometrin päässä. Hienoa palvelua on aina saanu.
AT-kone olis lähellä, mutta hra. koneella on vähän kiireitä, eikä kaikkia tuotteita ole netissä, vaan paikan päällä hyllyt notkuu vanhempaa purkukamaa, jossa varmaan olis sopiva jos pääsis käymään sopivaan aikaan.
Kentsolta tekis mieli ostaa, koska samassa tilauskessa tulisi pari muutakin pikkuista tilpettä samalla ja uusi on uusi. Kun vaan saisin päätettyä mikä olis sopiva, ettei tarvii kahta ostaa. Käyn kurkaamassa sorvia ja jospa sais karan rungon tänään alulle.
PekkaNF
Morjens, kelpaisko tällainen (on tosin vähän isolla laipalla)
http://www.patriot-supply.com/products/showitem.cfm/CARLIN_98627S
Moi,
Mulla olis ylimääräisiä 0.25kw 3000rpm 3-vaihemoottoreita. Lähtis luokkaa 40,- + mahd rahti.
ovat olleet tuollaisessa 1:750 vaihteistossa kiinni. ulkoisesti siistejä. ovat pajalla, joten jos tarviit jotain lisätietoa, niin torstaina pääsen katsomaan.
Tamua mulla ei näihin ole....
-Jarkko
Lainaus käyttäjältä: senaattori - 28.08.12 - klo:21:16
Morjens, kelpaisko tällainen (on tosin vähän isolla laipalla)
http://www.patriot-supply.com/products/showitem.cfm/CARLIN_98627S
Ei kai vain ehta USA mootori - 1vaihe ja käyntikonkalla?
Mä olen katsellut joitakin öljynpolttimia sillä silmällä, että jos niistä irtois mottori....Hmm...Hmm...sellaista vois kokeilla. Luulisin että noissa on optimoitu toi moottori puhaltimelle, joten kai se kävis tossakin koska ei tarvii startata vaikeeta kuormaa.
Nyt laskemaan vielä pari asiaa ja sitten pehkuun.
PekkaNF
Lainaus käyttäjältä: jarkko.j - 28.08.12 - klo:22:40
Moi,
Mulla olis ylimääräisiä 0.25kw 3000rpm 3-vaihemoottoreita. Lähtis luokkaa 40,- + mahd rahti.
ovat olleet tuollaisessa 1:750 vaihteistossa kiinni. ulkoisesti siistejä. ovat pajalla, joten jos tarviit jotain lisätietoa, niin torstaina pääsen katsomaan.
Tamua mulla ei näihin ole....
-Jarkko
Hep. Mikä runkokoko? Jos sattuis olemaan SKg 63-2B ja sillä pienemmällä laipalla, niin sitten kiinnostaa. Asutko kaukanakin verrattuna kehäIII:n? Mulla on kyllä sopiva vanha tamu ja ainakin sillä sais labrattua sen.
PekkaNF
Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 28.08.12 - klo:22:41
Ei kai vain ehta USA mootori - 1vaihe ja käyntikonkalla?
Mä olen katsellut joitakin öljynpolttimia sillä silmällä, että jos niistä irtois mottori....Hmm...Hmm...sellaista vois kokeilla. Luulisin että noissa on optimoitu toi moottori puhaltimelle, joten kai se kävis tossakin koska ei tarvii startata vaikeeta kuormaa.
Nyt laskemaan vielä pari asiaa ja sitten pehkuun.
PekkaNF
Jep, 1-vaihe ja konkalla...
LainaaHep. Mikä runkokoko? Jos sattuis olemaan SKg 63-2B ja sillä pienemmällä laipalla, niin sitten kiinnostaa. Asutko kaukanakin verrattuna kehäIII:n? Mulla on kyllä sopiva vanha tamu ja ainakin sillä sais labrattua sen.
PekkaNF
Tarkastampa huomenna tuon moottorin tyypin ja muun datan kilvestä ja palaan asiaan.
-Jarkko
Moi,
Tässä dataa, nyt en kyllä oo enää varma mitä noi motit on ku kyljessä onkin 200VDC.....
No kato onko toi sopiva.
No ei tuo kyllä tyyppikilven mukaan ole oikarikone vaan jonkinlainen tasavirtamoottori. Josko tuon liitinkopan saisi kuvattua aukinaisena niin näkisi mitä liitinnapoja sieltä löytyy.
pieni hetki......
Kas tässä kotelosta....
jenkkikone on saatavilla jos kiinnostaa....
Juu, tämä varmisti asian. Kyseessä on vierasmagnetoitu tasavirtamoottori. Kentän syöttö (Er = Erregung = kenttä) on 200 VDC / 0,2 A ja ankkurin (An = Anker = ankkuri) nimellisjännite on 180 VDC ja nimellisvirta 1,8A.
Jollei moiselle ole käyttöä niin multa voisi liietä tuosta muutama ropo - voisin käyttää sitä testailuihin.
Moi,
Näitä löytyy 2 kpl ja lisäksi 2 hieman pienempää 0.2kw, joiden datakilpiä en sitten tullut katsoneeksi.
Lähtee halvalla, jos vaan joku tarvii.
-Jarkko
Ai. No Kremmen nyt tarvii testaukseen jonkun noista koneista. Mun tarve olis varmaan toi pienempi jos keksisin sopivan säätimen. Eikös shunttikone pyri pitämään kierroksensa? Uuh - säädin?
PekkaNF
No ei mulla nyt mitään akuuttia tarvetta ole mutta aina välillä olisi tuollaisellekin testikäyttöä.
Noi ei muuten tarkkaan ottaen ole shunttikoneita vaan siis nimenomaan vierasmagnetoituja, mikä tarkoittaa että kenttäkäämi on sähköisesti ankkurista täysin erillinen. Vierasmagnetoidun koneen kenttä ei ole riippuvainen ankkurijännitteestä kuten shuntikoneessa tai ankkurivirrasta kuten sarjakoneessa. Noiden kolmen peruskytkennän dynamiikathan on kovasti erilaisia.
Nii ja 20,- /kpl lähtee + mahd rahti.
Mä taidan jättää väliin ton tasavirtamoottorin. Periaateessa se oikean kokoinen jne, mutta kun siinä on hiiliharjat ja sitten joutuisin nostalgiaretkelle säätimen kanssa ja noita hyllylle siirtettyjä projekteja jo on,
Senaattori, lähitin YV:n
T: Pekka
Moron, moottori läx tänään MH:lla :)
Lainaus käyttäjältä: senaattori - 05.09.12 - klo:21:28
Moron, moottori läx tänään MH:lla :)
Kiitos odottelen tota vesi kielellä, mutta se tuskin päätyy tähän koneeseen suorilta, mutta sille olis kevyttä hiomakonekontraptioonikäyttöä. Nyt on kaksi uutta moottoria vertailussa, kun sais loput tiedot, niin loppu on nopan heittoo.
PekkaNF