Ostin 3d-step starter kitin, kasattuani sen olen koittanut testata moottoreita mach 3 ohjelmalla, mutta ei tule mitään. Olen toiminut seuraavalla tavalla:
- laiton portin osoitteen ohjelmaan, kytkin kortin lpt-porttiin ja käynnistin koneen uudelleen
- asetin step/dir pinnit
näiden toimien jälkeen ei kortilla ollut mittarilla mitattuna minkäänlaista eloa. Kertokaahan viisaammat miten tulisi toimia.
kiitos jo etukäteen avusta
Tuo tarvitsee vissiin myös enable pinnin high tilaan
mites se tehdään
Ei selvinnyt mulle voiko sitä erikseen ohjata päälle/pois ,mutta tarkista L297 piirin PIN10 ,että siihen tulee +5V. Onhan +5V kytketty kortille ?
kyllä tulee +5v ja on kytketty
E-stopin jumpperoinnista oli jotain siinä manuaalissa onko se oikein?
Mulla tuo MACHin kokeiluversio teki sen, että kaikki pinnit yms asetukset haihtuivat joka kerta kun PCn sammutti. Oletko kattonut että asetukset on tallella?
Tuota vref jännitettä en saa millään säädettyä, ei siis tapahdu mitään vaikka pyörittelee niitä säätövastuksia ja se jännite on tällä hetkellä 3.6v. Kun kytken kortin lpt porttiin niin palaa 4 vihreää ja 1 keltainen ja sitten kun käännän jumpperit ja yritän säätää vrefiä niin palaa kaikki vihreät eikä muita. Sitten vielä x-akselin l297 lämpenee enemmän kuin muut.
Irrota LPT-johto kortilta ja tarkista että moottorijännite ei ole kytketty. Kytke 5V syöttöjännite kortille, jos rajakytkimiä ei ole kytketty neljä ensimmäistä vihreää LEDiä syttyy. Sen lisäksi syttyy muita LEDejä, riippuen kortilla olevien jumpperien asennoista. Muuta NOTAUS-jumpperia siten että alin punainen LED-syttyy. Käännä kumpaakin SLEEP jumpperia 90-asetetta niin että vihreä SLEEP-LED sammuu ja keltainen NORMAALI-LED syttyy. Muuta tämän jälkeen BOOST-jumpperia siten että punainen BOOST-LED syttyy ja NORMAALI-LED sammuu. Nyt voit säätää Vref jännitteet. Huomaa ettäLEDejä lähinnä oleva trimmeri on chopper taajuuden sätöön ja Vref trimmerit sen jälkeen X,Y ja Z.
Ei tule mitään. Tuota alinta lediä en saa syttymään, eikä säätövastuksista tapahdu mitään muuta kuin, että ampeerit muuttuvat ja nekin huitelevat 2.3A-15A. Kiitos kuitenkin selvästä ohjeesta.
Oot jo polttanut printteriportin... :'(
Irrota LPT-johto ja katkaise moottorien syöttöjännite, kytke kortille 5V ohjausjännite. Vref:in säädön kannalta ei ole merkitystä palaako tuo alin LED, joka on hätäseis ja disable ja notaus merkkivalo. Toiminnan kannalta on tärkeätä että ENABLE-signaali joka kehitetään hätäseis piiirissä toimii. Tossa alla on piirikaavio jossa näkyy ylhäällä NOTAUS-jumpperi. Jumpperin ollessa punaisella merkityssä asennossa signaali on vedetty maihin. Tätä asentoa voi käyttää kokeiluissa, normaaliasento on päin vastainen ja silloin signaali otetaan NOTAUSSW pinnistä johon on kytketty hätäseispainikkeen avautuva kosketin, jonka toinen puoli on maissa. Kun siis jumpperi on merkityssä asennossa, enable-signaali on tosi ja 5V voidaan mitata IC7pin4:ssä. Tämä signaali jaetaan LPT portin pin 11 kautta PC:lle jossa softa ei lähetä ajopulsseja kortille, mikäli signaali ei ole tosi. Lisäksi signaali viedään kaikkien ohjainten L297 pin 10:een. Ohjaimet syöttävät moottoriohjaimia vain jos signaali on tosi.
Mittaa maata vasten L297pin10 jännite. Alla kuva, jossa pinni merkitty ENABLE. Toista mittaus kaikille kolmelle ohjaimelle. Jos +5V löytyy, niin hyvä on. Jos ei löydy seuraa piirikaaviosta miten signaali etenee IC7:n pinneissä ja yritä paikallistaa vika. Tärkeintä on saada ENABLE-signaali kuntoon, mielenkiinnosta voit seurata LEDille asti niin ehkä senkin toimimattomuuteen löytyy selitys.
Tarkistin nuo ja ne olivat kohdallaan, samalla huomasin vian olevan z- akselin jumpperoinnissa, ei olisi uskonut. Nyt voltit säätyy, huomenissa taas testaan. Mulle ei muuten tullu ihan kaikki komponentit tuossa setissä, ootteko muut kokeneet samaa ?
Joo, puuttu kans joku niistä nastoista mihin jumpperi tökätään. Itellä kans tuo kortti kasattuna odottaa koneen valmistumista, (kroonisen rahapulan takia hidasta). saas nähdä kans millasta vääntöö tulee olee.
Mulla oli kaikki osat mukana, mutta yksi vastus oli arvoltaan kymmenkertainen. Mittasin kaikki ennen juottamista ja huomasin moisen. Meni sellaiseen paikkaan ettei olis rikkonut mitään mutta vikaa olis saanut etsiä pitkään. Petollisia nuo nauhassa olevat komponentit, osaluettelosta päättelee äkkiä lukumäärän mukaan mikä on minkäkin nipun arvo, kun ei ole nuo värikoodit ulkomuistissa.
Pitäisikö tuossa mach 3:sen diacnostics sivulla niiden pinnien valojen palaa? Olen kokeillut myös ilman optokorttia ja sen kanssa, mutta mitään ei tapahdu. Pinnien järjestys on mulla dir x 2 step x 3 dir y 4 step y 5 ja niin edelleen.
Diagniosics sivulla täpät näyttävät sigaalien tilat.Moottorien suunta ja ajopulsseja ei siitä taida nähdä. Kokeilepa jotakin rajakytkimien inputteja.
Eikö se ois helpoin mitata nyt se printteriportti että tapahtuuko sielä yleensä mitään? Datapinnin ja maan välille laitat yleismittarin ja mittaat vaihtuuko tila 0-5v välillä. Tähän tosin tais olla joku simppeli ohjelmaki joka osas kertoa toimiiko printteriportti oikein. Jos printteriportti sattuu olemaan palanut, niin siellä emolevyllä on luultavasti pieni pintaliitosvastuksen näkönen komponentti joka on merkattu
piirilevyyn F tai fuse. Siihen tinaa hyppulangan, niin taas toimii, hyvällä tuurilla mutta ensin kannattaa selvittää missä vika on ettei pala lopullisesti koko portti. Jos portti vaikuttaa toimivan, niin tämän jälkeen kannattaa vasta alkaa kattomaan onko itse askelmoottoriohjaimessa jotain vikaa.
Printteri portti toimii, mutta max jännite oli vain 4.3v. Dir nastan jännite nousee 4.25v kun ajaa esim. z- suuntaan ja jää siihen, mutta kun ajaa z+ niin se putoaa nollaan ja step nastan jännite nousee 0.25v:tiin eikä jää siihen kun lopettaa.
Mistähän johtuu että tuonne x-akselin l297 vref pinniin menee 4.1v vaikka muihin ei mene kuin luokkaa 0.5v. Ja voisiko joku laittaa kuvan tuosta 2.7 version kortista käyttökunnossa, niin näkis vähän osviittaa jumppereista ja muista.
Pitäisikö noihin moottoreiden liittimiin mennä joku jännite vaikka kortti ei olisi kytketty koneeseen?
Nyt toimii x-akseli, mutta y ja z ei. Epäilen sen johtuvan siitä, että x akselin osc pinnin jännite on 2.5v ja y-z akseleilla se on nolla. Mitenhän sais jännitteen myös y-z akseleiden pinneihin?
Omassa oli aikoinaan sellainen vika, että olin laittanut jonkun vastusverkon väärinpäin. Ei ollut silloin vielä tietoa sellaisien tarkoituksesta ja asennustavasta... Eli se piste oikeaan päähän...
Jussi
Lainaus käyttäjältä: JuKa - 30.06.10 - klo:21:43
Omassa oli aikoinaan sellainen vika, että olin laittanut jonkun vastusverkon väärinpäin. Ei ollut silloin vielä tietoa sellaisien tarkoituksesta ja asennustavasta... Eli se piste oikeaan päähän...
Jussi
Ettet tarkoita diodia? En ole vielä semmosta vastusta tavannu joka pitää "oikein päin" laittaa.
Kannattaa tosiaan kattoa, että kaikki diodit on oikein päin. Pienet diodit rikkoontuu helposti
jos kuumentaa liian kauan kolvilla. Eli voihan sieltä olla diodi/diodeja sökönä.
Lainaus käyttäjältä: tomi667 - 01.07.10 - klo:18:44
Ettet tarkoita diodia? En ole vielä semmosta vastusta tavannu joka pitää "oikein päin" laittaa.
Kannattaa tosiaan kattoa, että kaikki diodit on oikein päin. Pienet diodit rikkoontuu helposti
jos kuumentaa liian kauan kolvilla. Eli voihan sieltä olla diodi/diodeja sökönä.
Vastusverkko voi olla rakenteeltaan sellainen että pitää asentaa oikein päin.
Kuvassa vasemmalla.
(http://kompo2010.wikispaces.com/file/view/wikikuva01.jpg/118206697/wikikuva01.jpg)
http://kompo2010.wikispaces.com/VASTUSVERKKO (http://kompo2010.wikispaces.com/VASTUSVERKKO)
Lainaus käyttäjältä: re - 01.07.10 - klo:20:24
Vastusverkko voi olla rakenteeltaan sellainen että pitää asentaa oikein päin.
Kuvassa vasemmalla.
(http://kompo2010.wikispaces.com/file/view/wikikuva01.jpg/118206697/wikikuva01.jpg)
http://kompo2010.wikispaces.com/VASTUSVERKKO (http://kompo2010.wikispaces.com/VASTUSVERKKO)
Aivan. Eipä ole tuollaisia tullut ikinä käytettyä.
Terve. Mikähän on vialla kun kytken vaikka yhden moottorin korttiin ja virrat korttiin tuosta 32v/3A nimellis lähteestä niin l298 poksahtaa heti, sitten kun laitan tuohon powerikortin hyppylangan tilalle 8 ohmin 50w tehovastuksen niin l298 ei poksahda ja moottori pyörii oikein. Jos kytken kaikki 3 moottoria niin vänntöä ei ole nimeksikään, pitäisikö joka moottorille olla tuollainen 32v/3A poweri että saisi moottoreista kaiken irti? Ja sitten vielä kun kun kytkin 3 moottoria tuhon korttiin ja laitoin virtamittarin hyppylangan tilalle niin mittari näytti 13.2A hetkellisesti kunnes kaikki suli.
Tuossa vielä linkki kyseiseen poweriin.Tuo R2 on sen hyppylangan paikka http://www.mechapro.de/pdf/netzteil_doku_12.pdf
Kiitos jos joku vaivautuu auttamaa.
Moi,
Millainen muuntaja sinulla on powerikorttia syöttämässä (VA jaV) ? Millaista jännitettä korteille oikeasti menee ? Onko moottoreiden virranrajoitukset säädetty oikein ?
Jussi
Lainaus käyttäjältä: Alehandro - 22.04.11 - klo:20:33
Jos kytken kaikki 3 moottoria niin vänntöä ei ole nimeksikään, pitäisikö joka moottorille olla tuollainen 32v/3A poweri että saisi moottoreista kaiken irti? Ja sitten vielä kun kun kytkin 3 moottoria tuhon korttiin ja laitoin virtamittarin hyppylangan tilalle niin mittari näytti 13.2A hetkellisesti kunnes kaikki suli.
Tuossa vielä linkki kyseiseen poweriin.Tuo R2 on sen hyppylangan paikka http://www.mechapro.de/pdf/netzteil_doku_12.pdf
Hey.
Tuo R2 vastus sekä R3 R4 Diodi D12 ja rele x6 muodostaa "latauspiirin" kondensaattorille C1. eli konkkaa C1 ladataan vastuksen R2 läpi, eli virtaa rajoitetaan. kunnes R3 vastuksen yli menevä jännite ylittää kontaktorin kelan "liipaisujännitteen". Tämän jälkeen kontaktori kytkeytyy ja vastus R2 ohitetaan kontaktorilla. Periaatteessa kytkentä:
- rajoittaa jännitteen nousunopeutta
- oikosuljettaessa periaatteessa toimisi itsestään palautuvana ylivirtasuojana
-vähentää piikkikuormaa muuntajalle ja diodisillalle kun töpseli lyödään seinään
koko piirin toteutuksesta varmaan voidaan olla kahta mieltä..
Ens töiks lähtisin tutkimaan että sen muuntajan jännitteen, eli se mitä syötät tolle kortille. Eli mittaat muuntajalta tulevan AC jännitteen. 3d opus opastas lattamaanmyös 30v varistorin rinnan jos käyttökännite on yli 36v
Sitten tarkistaisin 3-d step kortilta Vref x, y ja z jännitteet potikoiden R28, R29 ja R30 lähtönastoista. Käännä kaikki minimiin, siitä on hyvä lähteä testaamaan. Vref jännitteiden tulisi olla kutakuinkin samat esm (0,8v). Jos mätää tsekkaa potikoiden arvot että on oikeat paikallaan. Sitten tsekkaa jännitteet L297 piirien nastoista 15 (<0,8V). Jos poikkeaa toisistaan tsekkaa vastukset R3, R8 ja R13 arvot. Sitten tsekkaa L298:n virtamittausvastuksien arvot R1, R2 R6 R7 R11 R12 sekä näiden juotokset!
Summa summaarum L297 Vcc (<+5V) sekä pinnin 13 sens 2,14 sens 1 ja 15 vref jännitteet oltava aisoissa ja joka akselilla kutakuinkin samat. Vakavasti haiskahtaa että L298:n moottorivirran asettelussa on jokin mätä. Eli L297 pinnin 15 Vref jännite on liian suuri.
Pääsääntöisessti moottorikaapeleita ei saa koskaan irroittaa/kytkeä kortin ollessa jännitteellinen. Helppo ja nopea tapa tappaa ohjain.
Jos olet ottanut L297 piirin käyttöjännitteen suoraan PC.ltä...Eikä PC ole päällä, ei virranrajoitus
toimi moottoreille, eli ainoa mikä rajoittaa virtaa on askelmoottorin käämin resistanssi ja
virranmittausvastukset. Jos näin on käynyt, luultavasti L298 on hajonnut. ???
Siis ohjainkortille ei kestä antaa 2 ampeeria enempää virtaa, mutta eikös sen pitaisi kestää kun käsittääkseni tuo virta ja jännite jakautuu kolmelle moottorille ja jos jokaiselle moottorille voi laittaa 2A virtaa jonka tuo l298 kestää niin periaatteessa kortille pitäisi voida kytkeä 6A virta. Huomasin vielä sellaisen jutun kun kytkin kaikki 3 moottoria kortille niin yksikerrallaan ajettaessa moottoreissa oli surkea vääntö, mutta kun ajoin kahta akselia yhtäaikaa samaan suuntaan vääntö olikin jo kohtalainen, mutta ei yhtä hyvä kuin vain yhden moottorin ollessa kytkettynä ohjainkortille.
Kiitos tähän astisista vastauksista, jatkakaa samaan malliin!
Joo vika olikin ollut joissain nuissa iiceissä, vaihdoin nimittäin kaikki ic:t mitä pystyin, Nyt pyörii kaikki oikein taas toistaiseksi.
KIITOS.