Elikkä tosiaan tuli reilu viikko sitten tuollainen hankittua ja nyt pähkäilly sen kanssa ja tuli tällanen ongelma eteen. Kara tai miksikä tota sanotaan on epäkesko aika pahasti, eli terä tekee pyörivää liikettä, mikä varmaan johtaa 100 varmasti epätarkkuuteen ja pienten terien katkeamiseen(?). Ensiksi ajattelin, että onkohan toi teränpidin (MT2) vaan huonosti paikallaan, mutta sama homma ilman koko härpäkettä.
Pistin epätarkan videon youtubeen, jos ei saa selvää, niin pitää varmaan paremmalla kameralla käydä uusiksi ottamassa, mutta toivottavasti tää selventää mistä kyse:
http://www.youtube.com/watch?v=W9VRjwA0REM
Video siis motin vierestä yläpäästä.
Näyttää aikas pahalta, jos olis aprillipäivä niin pistäisin pilan piikkiin.
Helpointa on ottaa yhteyttä myyjään ja palauttaa tai vaihtaa koko romu.
Jos näin ei onnistu, niin edessä on koneen purkaminen ja selvittäminen mistä tuo johtuu. Sisältää kiroiluja ja laakereitten ulosvetämistä ja samalla laakereitten uusiminen, koko hoito.
Minkäköhän merkkinen klooni tuo on? Kotelo näytti ainaskin siniseltä. Yleensä ne on kohtuullisia pelejä, tuo saattaa olla huono-onninen kuljetusvaurio.
T: Julius
PS.
Itseltäni Sieg kiinajyrsimestä possahti äskettäin ohjauselektroniikka.
Tokko tuo alapäästä noin vemputtaa?.Onkohan karan yläpäässä irtonainen holkki tms, joka noin heiluu, siis tuossa kiristysmutterin alla?Jos ei, niin kaupan purku.
Siellä on juurikin irto holkki, sekä rihloilla olevat vaihteisto rattaat etc..
Katsokaa liite.
Edit. Otsikko on sinäänsä hieman outo, koska klooni mikä klooni, mutta minkä? Eli kuka sen lanseerasi ensimmäisenä... Kiinalaiset, mutta millä brändillä??? samaa konetta löytyy ihan varaosanumeroita myöten ainakin brändeillä.
OPTINUM, BERNARDO, WEISS, SIEG, SUMORE. etc... Eli räjäytyskuvat ja varaosanumerot sopivat ristiin eri "valmistajien" välillä
Kyllä tuo sama heitto tulee teräpäähänkin eli tilannetta vois verrata siihen, että lyö 1mm terän kiinni, niin terä kiertää 2-3mm ympyrää. Katon jos ehin ottaa vähän parempaa videota illalla. Jyrsin tosiaan ollut mulla on reilun viikon pajalla ja teriä, ym. alkoi tulla vasta tällä viikolla, niin on päässyt tarkemmin ihmettelemään. Ja muutenkin perusduuni pitää kiireisenä.
Mikähän tossa vois olla vialla? Jokin vain löysällä vai laakerivika? 10 minuuttia oon ehtiny koneella jyrsiä joten ei paljoa hymyilytä.
Minkätyyppiset laakerit karalla on?,kuvasta ei oikein selviä.Jos kartio kuula/rullalaakerit,niin niiden välystä tulisi voida säätää.Osa 251 näyttäisi joltain säätöpalikalta.
Otappas videonpätkä siitä alapäästä ja muutama kunnon valokuva myös.
En ole koskaan vastaavaa heittoa missään koneessa nähnyt, joten pakko epäillä, että jotain on helpannut jostakin syystä.
Kun liikutat karaa ylös-alas ja pyörittelet / väännät käsillä sivuttain ylä tai alapäätä, niin onko klappia jommassa kummassa päässä???
Moro,
Kyllä mullakin yläpäässä Optimum BF20:ssä toi videon kuvassa näkyvä isompi "holkki" vähän heiluu sivusuunnassa mutta alapäässä ei kyllä terä heilu sitten yhtään.
Siellä yläpäässä on siis se neliön mallinen "kiristysmutteri", jonka toinen pää vetää työkalun pitämiseen tarkoitettu kartioholkkia tai muuta teränpidintä sinne karan sisään.
Se yläpäässä ulkopuolella oleva "holkki" on sitten ymmärtääkseni enempikin sitä varten että terää irrotettaessa se "kiristysmutterin" varressa oleva levennys vastaa alhaaltapäin "holkin" pohjaan ja työntää teränpitimen irti karasta.
Eli toi "holkki" voi olla murjaistu vähän väärille jengoille ?
Onko varma, että siellä alapäässä tuo heitto näkyy myös ? Jos näin on kun teränpidin on kunnolla paikoillaan karan sisässä niin sitten kyseessä on isompi ongelma.
Terv. JuhaV
PS. Se "holkki" lähtee sieltä muistaakseni ihan kierteellä irti. Olen sen omastani joskus irrottanut.
Jos alapääkin heittää niin tuollainen asia tuli vielä mieleen, että kun tilasit noita työkaluja siihen koneeseen, niin olikos niissä millinen vai tuumanen vetopultin kierre???
molepia malleja on olemassa sekä 3/8" 16TPI että M10
Orkkis vetopultti on mallia M10.
Tän tilasin arc eurosta:
050-090-00200 MT2 End Mill Holder - 10mm (M10 Thread)
Eli eiköhän toi oo oikea M10 kierteellä. Teen tänään tai jos ehdin huomenna vielä testejä ton kanssa, jospa se on vaan käyttäjässä vika. Jos en ehdi, niin menee ens viikolle ku seuraavan kerran kerkeän pajalle. Muistaakseni muutkin joita kiinan suunnalta tilailin, pitäis olla tolla M10 kierteellä.
Eipä tää nyt hyvältä näytä. Jyrsimen mukana tulleellakin karalla kauhea väpätys pienillä kierroksilla. Kuvia, mutta enpä usko, että näistä mitään hyötyjä löytyy tästä:
http://makkara.wippiespace.com/images/
Tämmöstä vatkaamista pienillä kierroksilla, kyllä se vähän rauhoittuu, kun kierrokset nostaa tappiin, mutta kyllä siellä sitä varmasti vielä on:
http://www.youtube.com/watch?v=Pppkns8R7_c
http://www.vimeo.com/11538832
(Vimeon video on sama, tiedä sitten kumpi parempi laadultaan?)
Kuvassa nro.5 näyttäisi että poraistukan kartion ja koneen sisäkartion välissä olisi oikealla reunalla rako, en sitten tiedä onko kyseeessä näköharha...
Olisiko mahdollista että poraistukan kartio pohjaa yläpäästään johonkin? Pysyykö poraistukka paikoillaan ilman vetopulttia eli jos tökkäät sen vain kevyesti karan kartioon?
Pystytkö mittaamaan karan sisäkartion heiton esim. vipumittakellolla?
edit:
Kuvat nro 1,6 ja 7 näyttävät tosi erikoisilta epäkeskeisine akseleineen. Onko tuo ruskea aine varastorasvaa vaiko karan "vaseliinia"?
Oliko kone uusi vai saitko sen joltain Ranelta halvalla?
Myöhästynyt aprillipila tulee mullekin mieleen...
Ettei tule enempää arvailuja ja spekulointia koneen alkuperästä, niin....
Se ko " rane " olen minä ja kyseessä ei ole aprilli pila...
kehtaan kyllä tunnustaa koneen myyneeni ja niitä myös työkseni korjaavani.
Kone oli täältä lähtiessään kunnossa ja sitä jopa käytettiin kaupanteko hetkellä, eli se mitä koneelle on tapahtunut on täysi mysteeeri minulle.
Olen koneen karan kellottanut ja siinä oli heittoa 0,01- 0,015mm. olen koneella tehnyt pääasiassa alumiinin ja muovien koneistusta, sekä satunnaisesti kiilauria yms kovempiin materiaaleihin.
Kara voi saada siipeensä kolarissa, kuljetusvauriossa tai työstettävän kappaleen irrotessa, joten aihe on mielestäni ihan OK. Se että täällä spekuloidaan kauppaosapuolia tms taasen ei ole soveliasta.
Mikäli jollakulla muulla tulee vastaavia ongelmia niin kara-akselin hinta on 210€ siitä sitten jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä mitä tekee. Hyvillä suhteilla tuon saa koneistettua suomessa jopa halvemmalla, saatika jos itse osaa ja on vehkeet millä tekee.
Lainaus käyttäjältä: porepe - 07.05.10 - klo:23:20
Kara voi saada siipeensä kolarissa, kuljetusvauriossa tai työstettävän kappaleen irrotessa, joten aihe on mielestäni ihan OK. Se että täällä spekuloidaan kauppaosapuolia tms taasen ei ole soveliasta.
Olen mielestäni suhteellisen asiallisesti yrittänyt tästä saada täällä foorumilla tietoa, koska itselläni ei ole mitään koneistustaustaa, niin oonkin ollut vielä toistaiseksi sillä asenteella liikkeellä, että en vain osaa, joten siksi ensinnäkin jätin myyjän mainitsematta kokonaan. Mitään noista mainitsemistasi ei tapahtunut matkalla, ja koneella ehdin työstää tosiaan 10 minuuttia, ennen kuin aloin tarkemmin ihmetellä, että miksi pienillä kierroksilla terä tekee pyörivää liikettä.
Tilanne on nyt tämä, että perjantaina otin karan irti ja tarkistin vielä huolellisesti, että se tosiaan on siinä kunnolla kiinni, kun laitoin uudelleen sen paikalleen. Edelleen heittoa. Sitten pyörittelin koko pakettia hiukan, ja yläosa irtosi alaosastaan eli jokin lukkosokka koko paketissa petti. Nyt joudun purkamaan koko paketin, jotta vika selviäisi. Tällöin varmasti otan tarkat kuvat myös.
Pakettia en päässyt vielä tuolloin purkamaan, koska mulla ei oo lukkosokkapihtejä. Jos joku on kyseisen paketin joutunut joskus purkamaan, niin voisi vinkata, että mitä tossa pitää ottaa huomioon, kun sitä purkaa. Pitääkö esim. tuo z akselin liikkeen akseli 265 (kts. räjäytyskuva) purkaa tuosta ensin pois ja tuleeko paketti tuosta osina pois vai saako sen jonkinlaisena kokonaisena palasena siitä pöydälle ja tarkisteluun? Epäilys on, että lukkosokka 204 on jostakin syystä päässyt irtoamaan ja että laakeri 248 ei ollut täysin paikallaan, mikä aiheutti tuon heilunnan. (Tai sitten kyseinen laakeri on rikki) Millään en jaksa uskoa, että tuo akseli olisi vääntynyt. Sen verran voimaa se kuitenkin vaatisi, että pidän sitä mahdottomana.
Mutta eiköhän tää nyt melko varmasti selviä ens viikon aikana. Kelloa mulla ei oo (vielä) joten en pääse sellasia mittauksia tekemään. Tarkotus on ollut tilata jo pidemmän aikaa, ja eiköhän tää episodi pistä vauhtia tilaukseen.
........ Jos heitto on 1mm luokkaa, kun pitäisi olla porepen mainittu 0,01-0,015 niin kyllähän laitteessa on tällöin iso ongelma ja täysin käyttökelvoton mihinkään työstöön.
Onpas herkkähipiäistä porukkaa
ArcEuroTraden sivuilla on yhdenlaisen koneen preppaus (lue: hajoitus atomeiksi ja uudelleenkasaus) käyty läpi juurtajaksain. Malli on eri, mutta periaatteellinen rakenne lienee samantyyppinen. Kannattaa tsekata:
http://www.arceurotrade.co.uk/projects/prepguides/X3%20Mill%20Preparation%20Guide.pdf
T: Julius
Oletko koittanut muita istukoita? esim jyrsin istukkaa, onko sama vika, vai onko vika vain tuossa poraistukassa?
Lainaus käyttäjältä: Stoppari - 09.05.10 - klo:19:24
Oletko koittanut muita istukoita? esim jyrsin istukkaa, onko sama vika, vai onko vika vain tuossa poraistukassa?
Sama vika oli jyrsinistukallakin. Mutta joo, vika löytyi. Kait se on uskottava, että jonkin tällin toi kone sai joko kuljetuksessa tai kun laitetta nostettiin, koska oli hienosti murtunut poikki tuo holkki mihin kara tulee kiinni. (osa numero 246) Nyt kun näin tuon osan, niin eihän tuo tosiaan mitään ihmeitä vaadi, että napsahtaa poikki, kun aika heikon näköinen osa on kaikkinensa.
Lisäilin kuvia tonne tosta galleriaan, vaikkei koko tilanne yhtään nauratakaan:
http://makkara.wippiespace.com/images/
Laakeritkin tuntui väljiltä tuossa eli nekin menee vaihtoon. Tutkin tarkemmin, kun saan koko höskän purettua eli ens viikon aikana. (tai siis tän viikon...)
Tuo 246 on juurikin kara-akseli eli se osa, jonka vääntymistä epäilinkin. En tosin olisi uskonut sen olevan poikki. Osan hinnan jo tiedätkin...
Jonkinlaisen tällin tuo on kyllä saanut jossakin vaiheessa.
Sekin lienee mahdollista että kinkki on unohtanut päästää kappaleen karkasun jälkeen, ja se on jääny hauraaksi kuin lasi.. Me kaikkihan kuitenkin tiedetään miten sinnepäin siellä tehään koneita :-X
Lainaus käyttäjältä: JH-Q - 10.05.10 - klo:18:15
Sekin lienee mahdollista että kinkki on unohtanut päästää kappaleen karkasun jälkeen, ja se on jääny hauraaksi kuin lasi.. Me kaikkihan kuitenkin tiedetään miten sinnepäin siellä tehään koneita :-X
Miettisin tuotakin vaihtoehtoa, mutta kone on kuitenkin ollut aika ahkerassa käytössä. Joten olisi luullut jo aikaisemmin antautuneen, jos olisi karkaisu virhe :o
Materiaalivirhettä eikä Karkaistussa kappaleessa väsymisen mahdollisuuttakaan ei kande ihan pois sulkea. Sikäli mikäli karaputken ylä ja alalaakerin välillä on linjausheitto joka kierroksella kun kara pyörähtää syntyy putkeen vääntö + taivutusrasitus. Pieni alkusärö, lovi, sorvauspykälä tms. ja väsyminen alkaa. Pitäs kyllä ilmaantua vaikertamisena koneen käynnissä, ihan pikku jännitysamplitudui ei riitä. Sinällään noinkin vahvan akselin katkeaminen tällistä vaatis koneen pudottamisen päilleen pick-up:n lavalta tai 3. kerroksen tuuletusparvekkeelta, ei tuntus että ihan pikku kolari saa mitään aikaseksi.
-kiinalaasta valuterästä/paskarautaa +liekki (induktiokarkasu) ..lienee lopputulos ihan todellakin mitä sattuu
-nuorrutusterästä + paikallinen induktiokarkasu karaan ..pitäs olla v***n vahvaa eikä katkea edes piäksämälläkään.
-hiiletyskarkaasuterästä+hiiletys + karkasu+päästö ...prosessin hallinnasta riippuen haurasta ku he***tti tai oninstuessaan pintakovaa ja ydin sitkeää.
Millähän tää sokka/lukko lähtis irti? halkaisija ehkä 40mm ja paksuus 2-3mm. Hevosenkengän malliselta vaikuttais. Työkalua saa ehdottaa, vai pitääkö rakentaa itse tolle.
http://makkara.wippiespace.com/images/sokka/image019.jpg
Konemies on poikkeuksellisesti editoinut tätä keskusteluketjua poistamalla pari viestiä ja muokkaamalla paria muuta. Syy on siinä, että tähän asialliseen ongelmanselvityskeskusteluun oli joutunut tälle foorumille sopimaton arviointi käydyn keskustelun tarpeellisuudesta. Kaikki asiallinen keskustelu täällä on sallittua ja saattaa antaa toisille käyttäjille arvokasta tietoa.
Foorumin sääntöjen mukaan Konemiehen toimenpiteistä ei valitettavasti ole mahdollisuutta valittaa mihinkään, vaikka nyt tapahtunut sensurointi saattaa joidenkin mielestä vaikuttaa turhankin herkältä. Hyvää kevättä kaikille :)