Hei, olen jo muutaman kuukauden suunnitellut ja rakennellut tälläistä projektia:
Tarkoituksena on tehdä siis n. 200kg painoinen nc-sorvi kevyeen tuotantokäyttöön kotipajalle. Liikealueiksi tulee n. 100X (200 halkasija) ja 300-400Z. Akselit liikkuvat THK-tyylisillä nelikulmaisilla lineaarijohteilla kuularuuvien avulla. X-akselille tulee Nema 23-kokoinen (2.2Nm) askelmoottori hihnavedolla ja Z-akselille Nema 34-kokoinen (6.5Nm) askelmoottori hihnalla tai suoravedolla. Tarkoituksena olisi myös rakentaa sähköpneumaattinen automatisoitu 8-asentoinen työkalunvaihtaja. Sähköiksi kaavailin geckodrivejä koska ne vaikuttavat melko helppokäyttöisiltä. Softaksi olisi tulossa varmaankin mach.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/revolverin_alku.jpg)
Tältä tulee työkalunvaihtaja näyttämään valmiina. Suunnitelmat löytyy tuolta: http://www.cnc-projects.de/
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/Revolver1.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/reukku_akseli.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/reukku_akseli_paalta.jpg)
..Ja Ebay-kuva Z-akselin johteista jotka ostin muutama viikko sitten ja saapuvat tällä viikolla.
(2kpl THK HSR25 640mm pitkiä kahdella kelkalla)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/THK_HSR25pikkukuva.JPG)
X-akselin kuularuuvi tuli eilen, tässä muutamia speksejä:
-Valmistaja: NSK
-Halkaisija: 16mm
-Nousu: 4mm
-Tarkkuusluokka: C1 (0.005mm/300mm), tarkkuushiottu.
-Liikematka: 120mm
-Hinta: 93€ postikuluineen (ebay)
Kuvassa muut osat on työkalunvaihtajaa varten, tuo iso teräksestä sorvattu möntti on se johon työkalut kiinnitetään.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/X-akselin_kuularuuvi.jpg)
Joko oot päättänyt, miten teet rungon tuohon reukkuun? Piirustusten mukaan on melkoinen urakka kaivaa. :)
Tosi edullinen ruuvi ja vielä laakerit ja pesä mukana.
Sauli
Valurautaa tulee olemaan, jos ei löydy sopivaa kohtuuhintasta valimoa niin täytyy tehdä alumiinipalikasta kuten suunnitelmissa. n. 60€ tulisi tuon alumiinipalikan hinnaksi jos ostaisin uutena, joten luultavasti valu tulee halvemmaksi.
Johteet tuli :)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/THK_pitkat.jpg)
muokkaus: tuossa vielä cad-hahmotelma vekottimesta.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/cnc-sorvi.jpg)
Työkalunpitimien kiinnityslevy täysin valmis, aikaa meni sorvailuun vähän vajaa päivä ja jyrsintään, poraukseen ja kierteytykseen kokonainen päivä. Jostain koulun varastosta löytyneestä ruosteisesta kangesta aloin väsäämään ja ilokseni huomasin sen olevan hyvin työstyvää.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/tyokalupidin_edesta.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/tyokalupidin_takaa.jpg)
Siistiltä näyttää! Taidan ruveta modaamaan omaa pikku sorviani...
Jousenpitimet tehty työkalunvaihtajaa varten.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/cnc_jousenpitimet.jpg)
Myös parempi leikkuunestepumppu löytyi, vekotin on jenkeissä tehty 24v 10l/min kalvopumppu lattianpesukoneesta. Etualalla bilteman 6.6l/min pumppu joka piti ensin laittaa mutta nyt jäänee odottamaan jotain muuta käyttöä. Takana bilteman 10l lasinpesunesteen kanisteri joka tulee toimimaan säiliönä.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/muljutavarat.jpg)
Askelmoottorit ja työkaluja tuli Arc-eurotradesta:
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/askelmosat.jpg)
Paljonkos moottoreista löytyy newtoneita? ???
2.2Nm lupaavat, pistän jonkinverran hihnavetoa resoluution parantamiseksi vaikka voima riittäisikin. Arvelen että laitteessa ei tule olemaan kovin paljoa puutetta voimasta, löysin jostain (ebaystä?) tiedon että (omaa projektia jonkinverran pienemmässä) emcon compact 5 cnc-sorvissa olisi vain 0.5Nm askelmoottorit.
Työkalunvaihtajan runkoon tehty alumiinilevy, oikeanpuoleinen osa on koulussa koneistuskeskuksella tehty harjotustyö.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/levyjatreenipalikka.jpg)
X-akselin kuularuuvin ja askelmoottorin kiinnityksen sovittelua.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/X-akselihilut.jpg)
X-akselin kuularuuville päätylaakerin kiinnitys.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/xlaakeripukki.jpg)
Löysin koulun metalliromulavalta hienon kaapin sähköille (540x800x200mm) ja ostin kaverilta 15" näytön halvalla.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/nayttojalaatikko.jpg)
Myös kuulamutterin pidin on melko valmis joten sovittelin osia hieman.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/kuularuuvi_sovittelua.jpg)
Nyt tuli 50€:n edestä ruuveja ja sälää ruuvinetistä. Sain myös töistä 24VAC/3.5A rengassydänmuuntajan josta rakentelen powerin leikkuunestepumpulle. :)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/ruuveja.jpg)
Rautaa peliin! Haettiin teräsjaakosta n. 63.5kg rautalattaa joka maksoi 135€ leikkauksineen. Kontinolta tulee lähiaikoina muutama 6m kanki joilla on painoa lähelle 100kg yhteensä. Myös tärinänvaimentimet koneen ja lattian väliin hankittu etolasta, olivat kalliita 7€ kappalehinnalla :-\
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/rautaa.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/kumitassut.jpg)
Hyvältä näyttää, lisää vain kuvia ;)
Luulen että nuo "kumitollot" olet ostanut turhaan. Oma pikkusorvini ei kyllä pysy pelkästää lattialla jos sitä ei ole lukittu lattiaan pulteilla. Tällä hetkellä se on RHS:stä tehdyn pöydän päällä ja jos kappale on hieman epä-tasapainossa niin meinaa sorvi tulla syliin.
Painoa on tuolla 162Kg... Laita kunnolliset kiinnitys korvat ja pulttaa tukevasti se lattiaan. :)
Nyt on saatu paljon aikaseks. Pätkin Kontinon raudat ja ehdin jo koneistamaan koulun koneistuskeskuksella yhen isoista latoista. Aikaa meni vähän alle kaksi työpäivää ja lastuja irtosi n. 3kg. Myös X-akselille hommattu johteet jotka ovat: "THK HSR20", pituus 400mm josta tarkoitus pätkästä 60mm pois. Seuraava iso askel on pilkkoa loput runkoon tarvittavat osat ja hitsailla se jonka jälkeen tulee projektin ehkäpä tärkein valmistusvaihe nimittäin rungon koneistus. Viimesessä kuvassa alareunan neliöputket on vaan tukena, ne menee jalustaan eikä rungon kylkeen.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/xlatta_paalta.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/xlatta_alta.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi_matskut.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi_asettelua.jpg)
Sain mukavan kasan teriä ja paloja vastineeksi muutaman päivän työstä koneistuskeskuksen esittelijänä. Näillä kelpaa varustaa tämä CNC-sorvini. Pitää jyrsiä melko runsaasti noista pitimistä pois että saa ne mahdutettua 12mm pitimeen.
Terät on:
2x seco rouhintapidin PWLNR2020K06 joista toinen hieman risa
-8kpl paloja edellisiin
Seco pääntasausterä MTFNR2020K16
yksi käyttämätön teräpala
Seco kierreterä CER2020K16
-9kpl paloja 1.75mm nousullisille kierteille
Seco profilointiterä SDJNR2525M11
yksi kulunut teräpala
Seco katkaisuterä CFMR2525M04
5kpl 4mm pyöreitä teriä
Ceratizit Ecocut 14mm EC14R-2.25D 07 (lähes uusi!)
-8kpl paloja
Ceratizit suurnopeusjyrsintappi (uusi!)
2kpl teräpaloja
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/teria.jpg)
En sit saanu valmista karaa ostettua kun aika nihkeesti vastailivat sähköposteihin. Näinollen, rakennan karan itse. Tilasin ebaystä 50x82x23mm kartiorullalaakereita 2kpl hintaan 30$. Tuossa myös kuva karan akselista jonka sorvailen koulussa. Tulipa huonolaatunen kuva siitä..
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karanlaakerit.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karan_akseli.jpg)
Nyt on kara tehty sorvailuiltaan valmiiksi. Tein sen koulun vm 2006 TOS-sorvilla kokoaan manuaalikoneistuksena. Koko palikan läpi reiän poraamisessa oli aivan kauhea työ ja laakereille tehdystä halkasijasta tuli vajaan satkun liian väljä osalta matkasta mutta muuten se onnistui hyvin. Runko saadaan hitsattua kasaan huomenna.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvikarapuolivalmis.jpg)
Tänään saatiin runko hitsattua, tästä kiitokset menee entiselle luokkakaverille joka on taitava hitsailemaan ja suostu tekemään tuon homman mulle. :)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/runkohitsattu.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/runkohitsattu2.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/runkohitsattu3.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/runkohitsattu4.jpg)
Z-akselin kuularuuvi saapu.
Halkaisija: 31mm
Nousu: 5mm
Pituus: 600mm
Hinta: n. 120€ posteineen ja tulleineen, ebaystä.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/zkuularuuvi.jpg)
Itku tulee kun katselee tuollaista :'(
Olis kivaa jos joskus taidot ja työkalut riittäis tuollaisiin rakennelmiin.
Oikeasti on ilo katsella ;D ;D
Jussi
Runko on nyt koneistettu ja saatu raahattua pajalle (huhhuh). Koneistus suju muuten hyvin mutta yhdessä kohden jyrsintappi lähti irti weldon-pitimestä ja teki ilkeen näkösen kuopan. Onneksi paikka ei oo mitenkään kriittinen joten kuoppa saa olla siinä toistaiseksi. Ehkä laitan kittiä sen peittämiseksi. Vielä reilu kymmenen kierrettä pitää tehdä ja poistaa reikien jäysteet niin runko on mekaanisesti valmis. Sitten vielä maalaus. Ladoin rungon päälle joitakin osia kokeillakseni niiden sopivuutta ja sorvin tulevaa ulkonäköä, näyttää hienolta! Rungon mitat on siis 860x270x230mm ja painoa on 98.9kg.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/runkokoneistettuverstaalla.jpg)
Hain hihnapyörät Konaflex oy:ltä. Hyvä palvelu ja edulliset hinnat mutta toimitusaika hihnapyörille oli melko pitkä (3vko) koska ne eivät ole varastotuotteita. 171€ tuli hintaa noille kuvassa näkyville. Oikealla puolen olevat menee sorviin ja vasemmalla olevat 12kg taistelurobo Tuuppian ajosysteemiin.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/hammashihnapyorat.jpg)
Hyvältä näyttää!! :)
Hihnapyörien reikiä on ny muokkailtu paremmin sopiviks. Yhessä oli liian suuri joten sorvasin 0.01mm liian suuren messinkiholkin ja painoin sen ruuvipenkissä kiinni pyörään jonka jälkeen tein sopivan reiän.
Tietoa X(ja Z)-akselin voimansiirrosta:
Hihnapyörät: 16T ja 36T 10mm leveälle T-5 hihnalle
Välityssuhde: 2.25:1
Tarkkuus per moottorin askel (=koneen resoluutiotarkkuus): X-akseli: n. 0.0089mm (0.018mm halkasijaa) ja Z-akselin 0.011mm.
Koneen pikaliikkeistä tulee pikaisella arviolla n. 1500mm/min. Kaipa tuo kelpaa näin pienelle laitteelle.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvihihnapyoratsorvatut.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/xhihnansovittelu.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/xhihnansovittelu2.jpg)
En ole kauheesti ehtiny sorvia tekeen mutta töistä löyty mazakin lastusuojayksikkö josta sain irrotettua itselleni sopivan suojan. Myös vanhan enkooderin sain kun kysyin että onko se tarpeellinen vai lojuuko vain nurkissa. Olis kiva tietää miten toi kytketään machiin toimimaan karan enkooderina, jos tiiätte niin kertokaa ihmeessä. Liitin on 19-napainen ja siinä on tollaiset kirjainkoodit:
L M A
K U N B
J T V P C
H S R D
G F E
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/mazaksuoja.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/mazaksuoja2.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/mazaksuoja3.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/mazakenkooderi.jpg)
Lainaus käyttäjältä: JH-Q - 24.07.07 - klo:12:07
Liitin on 19-napainen ja siinä on tollaiset kirjainkoodit:
L M A
K U N B
J T V P C
H S R D
G F E
Nuo koodit voi lukea myös näin: A B C D E F G H I J K L M N P R S T U V eli vain juokseva "numerointi" liittimen nastoille. Jos tuon enkooderin merkin saisi selville, niin pinnien merkitysten arvaaminen voisi olla helpompaa. Itse selvitin yhdestä Heidenhainista nastajärjestyksen yleismittarilla pinnien välisiä resistansseja mitaten. Jos enkooderin aukaisu onnistuu rikkomatta, niin sisältä saattaa nähdä suoraan oikean nastajärjestyksen.
Edistystä pitkästä aikaa, nyt ahkeran cadailyn muodossa. Tuossa karan akselissa on vielä mukavasti tilaa jos vaikka jossain välissä lisään paikoitustoiminnon ja karan reikien poraamista varten niin siihen saa mahtumaan (polkupyörän?) levyjarrun jota käytettäs paineilmasylinterillä. Mut se onkin sit jonkun muun vuoden projekti.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karapylkka.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi_jalustoineen.jpg)
Edistyy hitaasti mutta varmasti.
Tein alumiinista Z-kuulamutterin pitimen ja ruuvin laakeripukin. Meni kauan ku jyrsin on pieni ja pitää ottaa vähän kerrallaan. Kuten optimumin mainoksessa sanotaan, "mitä pienempi kone, sitä enemmän hupia" ye right.. mitä pienempi kone, sitä enemmän tärinää. ;D Tänään otin sit jalustan palat töihin ja aloin hitsailemaan niitä, koitan saada ens viikolla valmiiksi. Tullu kans mietittyä C-akselia ja pyöriviä työkaluja työkalunvaihtajaan, sillain että sais useemman työkalun (voi laittaa vaikka kaikille kaheksalle paikalle pyörivän pitimen jos huvittaa) Teen varmaankin kiinnitysreiät pyörivien työkalujen ja C-akselin systeemille että myöhemmin voin vaan pultata osat kiinni. Moottoriksi tulisi varmaankin 0.38kw/4700rpm moottori jonka alunperin hankin taistelurobottia varten. Jos (ja kun) ny rakennan jossain välissä pyörivät työkalut niin pitää luopua siirtopylkästä, sillä pyörivien työkalujen moottori tulee poikittaiskelkan päälle työkalunvaihtajan viereen, ja siten osuis keskiökärkeen työstäessä. Ei ne akselienteot nyt niin paljoa kiinnosta, joten taidan kallistua pyöriviin työkaluihin. Onpaha ainakin ainutlaatuista harrastelukoneessa. :)
Btw, sama threadi englanniksi: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=27031
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/zkuularuuvisovitus.jpg)
Edistystä.
Sain polttoleikatut osat karapylkkää varten ja alotin niiden työstämisen poistamalla terävät purseet ja tekemällä hitsausviisteet. Hitsauksen jälkeen koneistin syntyneen laatikon joka puolen, ja tein 8kpl M5 reikiä jäähdytyssiilien kiinnittämistä varten. Tällä hetkellä koko karapylkkä on hitsattuna suunnilleen samannäköiseksi kun toisessa kuvassa. Alotan sen koneistamisen ensi viikolla, ja siinä tulee olemaan haastetta tarkkojen toleranssien yms takia. Tästä karapylkästä tulee muuten koneistusopintojen päättötyö.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karapylkka_osat.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karapylkka_leikattu.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karapylkka_jyrsintakesken.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karapylkka_hitsattu.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/karapylkka_kierteet.jpg)
Sorvin jalusta on hitsattu kasaan, ja itse sorvi nostettu sen päälle ja pultattu kiinni. Saksan ebaystä sain 1.75kw servomoottorin karalle alle 100€ hintaan. :)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvijalustalla.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvinkaranmoottori.jpg)
Hieman kateelllinen olo! :) Kuvittelin että sorvin runko tulee vinoon, ensimmäisissä kuvissa on kuva otettu yläviistosta ja näyttää vain siltä.
Millä meinaat tuota Ebay löytöäsi käyttää ?
Jussi
Tällä kertaa paljon kuvia:
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva002.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva003.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva004.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva005.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva006.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva007.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva008.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva009.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva010.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva011.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva012.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva013.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva014.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva015.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva016.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva017.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva018.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva019.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva020.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva021.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva022.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva023.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva025.jpg)
Perskele, kotitekonen sahanteränpidin ei ollutkaan tarpeeks suora ja se haukkas kiinni
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva026.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva027.jpg)
Joten rautasahalla loput ja jyrsimällä sahausjälki suoraks... vähän viilaa sahan aiheuttaille naarmuille
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva028.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva029.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva030.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva032.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva033.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva034.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva035.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva036.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva037.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva038.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva039.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva040.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva045.jpg)
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva046.jpg)
Dyykkasin roskiksesta kasan vanhoja teränpitimiä colchesteriin, eivät sovi pikkuseen manuaalikoneeseeni, tai tähän projektiin mutta ehdottomasti olivat talteen keräämisen arvoisia. Jos vaikka joskus hankkii isomman sorvin tai myy nuo pitimet.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/sorvi/Kuva024.jpg)
Tarkotus olis kans hankkia tässä ennen kesää tommoinen jyrsin.. infoilen kun tiiän lisää että onnistuuko.
(http://www.loisteputki.liitin.net/TLP/jafo.jpg)
[quote author=JH-Q link=topic=121.msg1670#msg1670 date=1206649200
Dyykkasin roskiksesta kasan vanhoja teränpitimiä colchesteriin, eivät sovi pikkuseen manuaalikoneeseeni, tai tähän projektiin mutta ehdottomasti olivat talteen keräämisen arvoisia. Jos vaikka joskus hankkii isomman sorvin tai myy nuo pitimet.
[/quote]
Ovat muuten nuo pitimet kysyttyä tavaraa: Myin jokinaikasitten kaksi settiä, kun tein duuniin ja itselleni uudet.
Terve
Kiinnostaisi mitenkä sorvi projekti on edistynyt?
Itselläni sellainen alkamassa, minkälaisia huomioita on tullut tuota tehdessä?
Lainaus käyttäjältä: Martzis - 24.07.07 - klo:23:39
Toi on ilmeisesti fanucin kooderi itsellä sama liitin fanucin moottoreissa. jossain topiikissa oli pdf.tiedosto liittimestä. skykon sivulta pääsi yhden fanucin liittimen tietoihin 18.pinniä on toisessa moottorissa minulla.Terv.Timo
Moi! katselin hienoja koneistuksia ja huomasin et sorvihan on lähes sama kun minulla on väri ja joku kyltti on erilainen. minun sorvin malli kuiteskin 82-84vm. tos sn40 tosin pakka on massiivinen 315mm. eikös toi ollu 07? niin hyvä sorvi et ei tarvinnu muutella.pitää värjätä nii on sit uusi;)Terv.Timo
Joo, saman tehtaan tuotehan on kyseessä, varmaan vielä samoilla piirustuksillakin tehty. Merkki taitaa olla vain nykyään pelkkä trencin, tai sit joku muu TOS kuin se vanha.
löytyykös tähän projektiin jostain jotain piirustuksia...
3d-mallit solidworksiin on, joskin melkoinen sekamelska kun tiedostot sijaitsee vähän mikä missäkin..
Projekti on nyt myyty.
Toivottavasti uusi omistaja jatkaa tätä rakennuspäiväkirjaa, ja saa projektin valmiiksi :)
Siirto pikku henkilöautolla + perävaunulla sujui kivuttomast, onneksi ei ollut yhtään isompi/painavampi, ois voinut mennä hankalaksi.
kävin läpi osat ja otin hieman kuvia:
http://picasaweb.google.fi/anders.e.e.wallin/JHQLathe2009_11_21#
joulukuussa ois tarkoitus tilata servot ja elektroniikkaa ja siitä sitten lähden pikkuhiljaa kasaamaan toimivaa konetta.
automaattinen työkalunvaihtaja on oma projekti itsessään, en tiedä ehdinkö/jaksanko/pystynkö rakentamaan sitä valmiiksi nyt ekassa vaiheessa, olen miettinyt että manuaalisorvin pikavaihtajalla voisi aloitella.
kokemusta on kaverin kanssa tuollaisesta BF20 jyrsimen "kevyestä" tuunauksesta cnc-käyttöön joten eiköhän tämä tästä...
asiaa jyrsimestä ja muutenkin koneistusta/cnc:tä blogissa: http://www.anderswallin.net/category/cnc/
AW
Hep!
Revolverin tilalla vois varmaan käyttää "gang-tool" -tyyppistä ratkasua. Tuossa kuvatus josta jengityökalujen systeemin pitäs selvitä: http://www.cnccookbook.com/CCLatheCNCGangSlide.html
Ei paha puuha jos Y? -akseli on jo muuten valmiiksi olemassa. Mutta kyllä se revolverin toiminta on paljon siistimpää katseltavaa... ;-)
-eemeli-
niinkuin tuo nyt on suunniteltu niin X-liikettä on max 120mm. Jolloin ei paljong gang-tooleja mahdu.
Tietysti revolveri ja 10m/min pikaliikkeet on kova juttu youtube:ssa mutta tässä pitää miettiä myös sitä että saa joskus projektin valmiiksi.
Katselin hieman karamoottoriksi ajateltua servoa tänään, kuvia kohta.
Karamoottoria katselin tänään
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/11/info.jpg)
teho-liitännät ovat selkeät, ja jarru aukeaa noin 24V/0.7A:lla
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/11/power-connector.jpg)
kun moottoria pyöritti akkuporakoneella tulee U,V,W:hen ihan siistiä siniaaltoa niinkuin pitääkin:
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/11/U_V_W.jpg)
sen sijaan tämä enkooderiliitin on täysi mysteeri.
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/11/enc-connector.jpg)
Baumuller google hakusanaksi antaa erilaisia datalehtiä suurinpiirtein samalle mallinumerolle kuin tämä servo, ja niissä on kaikissa resolveri takaisinkytkentä. Kokeilin pareittain eri yhdistelmiä, ja ainakin parit 1/2, 3/4, 5/6 antaa jotain signaalia ulos:
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/11/resolver.jpg)
Tämä siis ilman mitään sähköjä kytketty enkooderiin/resolveriin.
Saa nähdä meneekö tällaisen resolveri AC-servon ajaminen liian hankalaksi ja kannattaisiko se myydä ja hommata karamoottori jossa olisi standardi Hall anturit ja normaali optinen A/B/Index enkooderi.
1.75kW tuntuu aika rajulta, onkohan raadilla mielipidettä mikä olisi järkevä karateho kun kappaleet ovat maks 200mm halkaisijaltaan ja varmaan 90%:sti alumiinia/messinkiä/muovia.
Sanyo P5 ja saman tapaisia/näköisiä löytyy suht halvalla (300eur) uusiakin, lähtien 800W noin.
AW
No kas.
Jotenkin meni ohi toi liikkeen lyhyt pituus... ei muuta kun reuku kuntoon ;-)
Sitä ohjaamaan kannattas vissiin laittaa ohjelmoitava pikkulogiikka tms nin pääsis muuten helpommalla?
-eemeli-
Lainaus käyttäjältä: eemeli - 23.11.09 - klo:01:40
Sitä ohjaamaan kannattas vissiin laittaa ohjelmoitava pikkulogiikka tms nin pääsis muuten helpommalla?
EMC2 sisältää ohjemoitavan softa-PLC:n nimeltä ClassicLadder. En ole sen kanssa pelannut hirveästi mutta ainakin ammattimiehet jotka ovat tottuneet PLC tai "relay-logic" ohjelmointiin käyttävät sitä.
älä ainakaan pienempää karamoottoria laita, tai tarvitset vaihdelaatikon väliin... Pienemmällä motilla loppuu joko vääntö, tai kierrokset välityksestä riippuen...
Hieman elektroniikka-osien kuiva-sovittelua laitekaappiin tänään:
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/12/IMG_0764-448x625.jpg)
alhaalla hakkuri teholähteitä, oikealla kiinalaiselta ebay-myyjältä hommattuja 350W 48VDC powereita X ja Z servoille. n. 28eur/kpl sisältäen lähetyksen!
keskellä vasemmalla Siemens Micromaster 420 taajari joka on tarkoitettu tulevalle live-tool karalle, ja oikealla pico-systems:in harjattomille moottoreille tarkoitetut servo-vahvistimiet
ylhäällä rajakytkimiä, Mesa 5I20 PCI-kortti joka EMC2:n kautta tulee ohjaamaan koko hommaa, ja oikealla Keling:ltä ostetut 180W NEMA23-kokoiset brushless servot sekä niille enkooderit ja Amp liittimet.
Lisää kuvia tuolla: http://picasaweb.google.com/anders.e.e.wallin/LatheElectronics2009DEC12#
Picasassa näkyy myös jotain ohjauspanelin komponentteja: hätä-Stop, 2kpl 100ppr Euchner-merkkistä pulssipyörää (n. 40eur/kpl ebay), valitsin-kytkimiä, painonappeja, avainlukko, leikkuunesteelle on-off-on kytkin.
toivottavasti tilattu pääkaran servo-ohjain tulee ensiviikolla, pääsisi testaamaan ja ajelemaan sekä X/Z servoja että karaservoa joulun tienoilla.
Mekaniikassa on vielä fiksaamista: Z-levyn ja Z-kuulamutterin väliin spacer-pala, X-kuularuuvin asennus ja X-levyn koneistus niin että sopii, X/Z servoille hihnapyörät ja hihnat (on jo osittain mutta moottorin pää menee ehkä uusiksi), karan hihnaveto, istukan hommaaminen ja kiinnitys, jne.
AW
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/12/cabinet-493x625.jpg)
Elektroniikka-kaappiin olen nyt pultannut kiinni pää-komponentit.
Vasemmalla Bonmet merkkinen servo-vahvistin pääkaralle www.bonmet.com
Keskellä Siemens taajuusmuuttaja live-tool karamoottorille
Oikealla pico-systemisin PWM-ohjauksella olevat Brushless vahvistimet X ja Z servoille www.pico-systems.com
Alhaalla kiinasta hankitut 350W 48VDC teholähteet X ja Z servovahvistimille/moottoreille.
Oikealle ja vasemalle pultattu kiinni 220VAC 120mm tuulettimet jotka pitävät pääkaran sekä X/Z moottoreiden servovahvistimet viileinä. Ajatus on että ilma poistuu kaapin pohjassa olevista reiistä.
EMC2:ta varten on tilauksessa ITX-kokoinen Atom 330-prosessoriin perustuva lauta ja kotelo joten kun se tulee pääsee pyörittelemään moottoreita.
AW
hitaasti etenee kun on kaikkea muutakin projektia koko ajan :D
Mesa 5i20 kortille (jonka kautta siis EMC2 lukee enkoodereita ja ohjaa moottoreita yms) tein tällaiset hyvin yksinkertaiset breakout-boardit:
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2010/01/m5i20_breakout_boards-625x468.jpg)
PCI-kortista tulee 3 kpl 50-pinnistä lattakaapelia jotka tulee kiinni näihin, ja sähkökaapin sisällä sitten johdotetaan ruuviliittimistä eteenpäin.
X ja Z servo ohjaimissa, karan ohjaimessa, ja taajarissa on kaikissa optoerotetut sisäänmenot, ja +5V sähkön enkoodereille ajattelin kytkeä samaan maahan 5i20-kortin kanssa. Samoin jog-wheelit ja painonapit yms.
Leikkuunestepumpulle yms. pitää vielä mahdollisesti tehdä oma rele-kortti joka on optoerotettu.
kohta voisi yrittää saada X, Z, ja kara-servoa pyörimään...
AW
Kaapelointia pitäisi nyt saada tehtyä että pääsee testaamaan X ja Z servoja sekä myös isoa servoa (karamoottori).
Kun laskee yhteen niin noita piuhoja kulkee vaivaiset 19kpl moottorilta ohjauskaappiin per servo-akseli...
(http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2010/01/wires-625x468.jpg)
1: Motor power U
2: Motor power V
3: Motor power W
4: Hall sensor +5V
5: Hall sensor U
6: Hall sensor V
7: Hall sensor W
8: Hall sensor GND
9: Encoder +5V
10: Encoder A
11: Encoder B
12: Encoder Z
13: Encoder GND
14: +Limit switch Common
15: +Limit switch N.O.
16: +Limit switch N.C.
17: -Limit/Home switch Common
18: -Limit/Home switch N.O.
19: -Limit/Home switch N.C.
suuret virrat moottorille tulee AMP-liittimen kautta, kaikki muu 25-pinnisen D-liittimen kautta.
Helmikuussa varmaan saan jo moottorit pyörimään.
hitaasti etenee...
tänään hommasin Optimum 100mm istukan tuohon, ja kiinnitin sen. Kuvia tuolla:
http://www.anderswallin.net/2010/05/lathe-chuck/
Joitain kysymyksiä kokeneemmille koneenrakentajille:
- tuo taka laakeripesä on erillinen osa ilmeisesti sen takia että sen paikkaa voi hieman säätää. Eli kiristetäänkö ensin kara paikalleen isosta karan ympärillä olevasta mutterista, katsotaan että pyörii kitkatta ja suorassa, ja sitten pikkuhiljaa kiristellään paikalleen tuo taka-laakeripesä?
- kara kiristetään paikalleen isolla mutterilla taka-laakeria vastaan. tähän mutteriin olisi varmaan tehtävä pidätinruuvi tai muu mekanismi (kaksi mutteria vastakkain?) joka pitää mutterin varmasti paikallaan? (kiihdytykset/suunnan-vaihdot muuten saavat karan löystymään!)
- mitäköhän öljyä/rasvaa noihin laakereihin laittaisi sitten kun kasaa lopullisesti?
- tarvitsen hammashihnan ja pyörät jolla siirretään maks. 2kW / 3500 RPM kara-servolta karalle. Onko ehdotuksia hihnan/pyörien mallista, leveydestä yms. spekseistä? Manuaalisorvausta pystyn tekemään tarvittaessa pyörille. Servon akseli näyttää tältä:
http://www.anderswallin.net/wp-content/uploads/2009/11/spindle-servo3.jpg
mutta karan akseli on täysin pyöreä, eli siihen pitäisi jyrsiä joko tasainen kohta pidätinruuville, tai slotti kiilalle (kiila on parempi?) ?
terv,
AW
Terve!
Vastailen kyssäreihis kun kerta olen koneen suunnitellutkin..
Takalaakeripesä on erillinen osa lähinnä karalaatikon koneistamisen takia. En keksinyt fiksua tapaa saada laakeripesiä täysin linjaan, ja jännitti että kanittaisivatko ne jos ovat vaikka satkun tai pari eri linjassa, joten tein siihen mieluummin erillisen laakeripesän.
On muutes koneistettu tuo karalaatikko melkeen pränikällä quaserin koneistuskeskuksella, ja laakerinreikä tehty d'andrean "hitusen" kalliimmalla avarruspäällä. Takuulla pyöreä!
Tuo mutteri itse karassa on laakereista klapin poistamista varten, joku lukitussysteemi siihen olisi paikallaan, mutta niin pitkälle en päässyt konetta tehdessä.
Karan laakerit on speksattu rasvalla 3500rpm asti, ja öljyllä 4400rpm jos oikein muistan. Suunnittelin koneen kierroksiksi 3000rpm, ja varmaan perus laakerirasvaa oli tarkoitus noihin laitella, sillä öljy tykkää valua pois ellei sille tee omaa kiertojärjestelmää tai upota koko laakeria öljykylpyyn.
Takapään laakerille meinasin tehdä esim ohkasesta muovista pölysuojalevyn jossa olisi 0.1-0.2mm isompi reikä kun karan ulkohalkaisija siltä kohtaa on, ettei hinkkaa akseliin. Tää takapään pölysuoja tulisi siis kiristysmutterin toiselle puolen alkuperäsen suunnitelman mukaan.
Perstuntumalta meinasin 20mm leveää hammashihnaa karalle, pitäisi olla ihan riittävä. Vertailun vuoksi; tuossa mun 15kw nakamurassa tais mennä 6kpl 15mm leveitä V-hihnoja.
edit: En muista kerroinko, mutta nuo karalaatikon päällä olevat kierrereiät ovat sitä varten, että niihin voi kiinnittää levyn jossa on esimerkiksi akkuporan moottori momentilla ja istukkaan sopivalla nelikannalla, ei muuta kun karan indeksointi oikeaan kohtaan, akkuporanmoottorilla pakka auki, kangen siirto (tankosyöttölaitteella tai reukussa olevalla vetotyökalulla), pakka kiinni ja sarjaa ajamaan.. kovat oli suunnitelmat 8)
Rasvaksi hyvälaatuinen kuulakaakerivaseliini. Kluberin valkoinen on kunkku. Muistaakseni töissä voideltiin Kluber ISOFLEX NBU 15:lla .
Laskin aikanaan omaan koneeseen hihnaksi 25 mm HTD5 hihnan. Mun kara on 1,8 kW.
perstuntumalta sanoisin, että 20-25mm at10 jos pyörien koko ja niiden etäisyys ei tule ongelmaksi. Huom at 10:ä ei saa niin lyhyenä kuin T 10:ä. Itse menin tämän kanssa kerran vipuun ja jouduin vaihtamaan at:t T:ksi kun hihnoja ei saanutkaan niin lykäsinä kuin olin suunnitellut.
Ajan ja tilan puutteen takia tämä on nyt myynnissä:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?action=classifieds;sa=view;id=733