itse olisin ajatellut tehä tettäa.... Paineilma käyttösen työkalunvaihtajan !!!
Mikä kannatas valita kartioksi....
millainen laakerointi....
kone on steppereillä nema 23 ohjaimet on 45 v 5a luokkaa
pöytä ois tarkoitus olla 1200 x 2400 x 300
tuollainen routteri tyypinen pöytä....
että oisko se iso 30 tuohon paras vaihto ehto ??
ois kiva kuulla kommentteja miten olette onnistuneet toiminnassa > ja Hinnassa...
itse olisin ajatellut että jos tuollaisen karan tekis niin valmiksi karkastusta tyyliin hrc 60 materiaalista konestuttas... ei jälki karkasua...
Melkein ois koneistamokiin ehkäpä tiedossa.... mutt kokemuksia....
Kun yks entinen konestaja sanoi ett suottaa mennä sudeks jos karasee jälki käteen...
tiiäppä tuota... :O
hiili-,boori tai jousiteräs. Esikoneistus hiontatyövaraan-> karkaisu-> (päästö)-> jälkikoneistus hiomalla tai hienosorvaus kermetillä etc. Saadaan Suurempi karkaisusyvyys.
tai
Hiiletyskarkaisuteräs -> Esikoneistus hiontatyövaraan->hiiletyskarkaisu -> jälkikoneistus hiomalla tai hienosorvaus kermetillä etc. Karkaisusyvyys 0,2...1,5mm. Pitkillä hoikilla kappaleilla voi olla että vääntyilee ja karkaisusyvyydessä ei riitä koneistusvaraa, oikominen ennen koneistusta??
En kiven kovaan mene väittämään, mutta esmes valmiiksi karkaistua HRC60 60mm akselia?? Löytyykö sellasta?? Karkasussa tuppaa käymään että pintakerrokseen saadaan riittävän nopea jäähtyminen ja se karkenee ja asteittain akselin ydintä kohden materiaali pehmenee ja sitkistyy, eli 60HRC läpiakselin löytämine voi olla kiven alla. Karakartion kohdalla ainoa paikka missä tarvis kovuutta on juuri toi ytimen alue. Jollei taas kone ole 24/7 kone niin joku valmiiksi karaistu ja nuorrutettu nuorrutusteräs aihio vois olla riittävän hyvä aihio. Jonkin kiinankoneen sorvin tai jyystimen karaa vois harkita myös varaosana.
MK työkalukartiot on itsepidättäviä, eli ne voi unohtaa vaihtajakäytössä, niin jälelle jää järkevät ISO ja R8 kartiot ja niistähän oitis valkataan mielestäni ISO. Pidin weldon tai ISO30 ER holkeilla ER32 0-20mm, ER40 menee vähän mammutiksi ISO30:lle. ISO30:lle löytyy kohtuullisesti työkalujakin.
Karalaakerointi ..ja taas tullaan kysymykseen mitä näillä koneilla tehään? Raastetaan 6mm tapilla puuta, 0,3mm pallopäällä valumuotteja vai porataan 20mm reikiä teräslevyyn? Vaihtoehtoina sielä taitaa budjettiluokkaan jäädä ne parihiotut viistokuulalaakerit, tai 2 rivinen viistokuulalaakeri tai kartiorullalaakerit. Jos työstövoimaa tarvitaan esmes 20 mm poralle ni kaveriks on varmaan hyvä laittaa vielä painelaakeri. Jos ja kun sitä 0,001mm pyörintätarkkuutta haaveilee 18 000rpm:llä 24/7 seuraavaksi viideksi vuodeksi niin karalaakeriväli, akselin ja laakeriputken/kotelon materiaali, laakerivälys, voitelu, jäähdytys ja koko kompleksin keskinäinen lämpöeläminen onkin sitten mystinen yhtälö josta haetaan se insinööritaidon helmi eli karalaakerointi ei ole kylmänä väljä ja kuumana ei hirtä kiinni ja kestää voitelun puolesta sen 18krpm. Helpoin tie onneenhan on kopiointi! eli jonkun laatumerkin räjäytyskuvat nokan eteen ja suhdeviivaimella scaala kohdalleen.
ps. en omista vaihtajaa, teki vaan mieli härkkiä aihetta :)
http://www.sepratec.fi/com/katalog.htm
Opti BF-20:n jatkuvaa tuunausta ollaan mahdollisesti jatkamassa Tormach:lta hankitulla BT30/ISO30-kartio karalla:
http://www.tormach.com/Product_PCNC_maint.html
ja
http://www.tormach.com/document_library/D40205_Spindle_Assy.pdf
cnc-zonessa oli muistaakseni joku suunnitellut (ja tehnyt?) jo tälle paineilma-gripperin työkalun vaihtoa varten.
Tohon hintaan ei kyllä taida rakentaa jollei saa koneistuksia + karkasuja ilmasiks. Laakerit taitaapi olla pelkästään toista sataa. 20mm reiällä 2 rivinen viistokuulalaakeri tais kustantaa 53€/kpl. ISO30:lle pitäs varmaan olla jo joku 45..50mm reiällinen. Toki ite tuunaamalla saa just sellasen kun haluaa ja gripperin lisäily siten helpompaa kuin valmiiseen settiin.
Ton kokoluokan karahan on sitten jo aika jäly! Karalla massaa varmaan joku 8..15kg ja 100w menee jo tehoa että saa karan vapaasti hyrräämään.? Eli karalaatikko, vähä ripustuksia + 0,8...2kw käyttömoottori ni ollaan siellä 30...50kg.
Speksattu työstöavaruus kyselijällä haiskahtaa ihan miehekkäältä, kun taas noi nema 23:t tuoksahtaa aika raasuilta. Eli laitetaas jäitä hattuun ja ootellaan speksejä josko hakusessa on sittenkin jotain pienempää.. miniä tai jopa microa
Prkl...sieltähän se löyty.Tormachin kara, ja kartio BT30.Porauskeskuksissakin, mm.Robodrill käytetään ko. karaa, ja istukoita saa varmasti halvalla nykyään konkkahuutokaupoistakin, jos ei uusia osta.Oma valinta kohdistuisi juuri tuohon, täytyy hieman mittailla, sopiiko omaan laitteeseen.....Tuohon hintaan ei todellakaan kannata tehdä itse.
Minkähän lainen rakenne tuossa on työkalunpitoon? vissiin lautasjouset sisällä...
Terve
Tuohan oli hyvä löytö.
Pitääpä laittaa muistiin / hankinta listalle.
Kyllä karan tekemiseen saa rahaa uppoamaan, vähintään tuon verran.
Jos ei itellä satu olemaan riittävän jykevää kalustoa.
Mikä lisää positiivisuutta jos tolle automaatti irroittaja jo tehty.
Kiitoksia.
http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?p=689303
Noh joku tiedusteli mitähän mahdan tehä tuollaisella härppätimellä.....
alumiiniä jyrsiä.... Esim mootoripyörän osia lohkoja.... vanteita....
puuta... 3d muotoja....
scannata osia tarvittaissa....
plasmalla leikata osia....
tiedän ett noi stepperit on vähän hittaan puoleiset... mutta jos kompensois sillä ett jos ois terän vaihtaja niin.... se tekis sen niikun ittekseen ;) katos....
melkein vaihtaja ois pakollinen jos meinaa tehä monimutkaisia 3d pintoja miun mielestä...
niih.... eikös toi mekaniikka ole järkevä tehä sellainen minkä tarvii ja eletroniikaa voi päivittää rahapussin mukaan ?? :O
Haeskelin tietoa bt30 karoista ja osui tällainen silmiin.
Onko täällä kenelläkään tällaista tormachin karaa?
Lähinnä kiinnostaisi, että saako tuohon jollain virityksellä "power drawbaria".
Cnczonella joku oli yrittänyt, mutta sieltä ei selvinnyt oliko onnistunut.
Toki saa tarjotakin bt30 kara-akselia johon pystyy rakentelemaan automaattisen työkalunvaihdon. Tai jos on maailmalla tiedossa mistä sellaisen voisi ostaa.
Kyllähän noita kokonaisia karoja tosiaan on myytävänä, mutta hinta on jo silloin tonneissa.
En ole vieläkään saanut aikaiseksi karaa. En ole tosin muutenkaan kerinnyt cnc hommia harrastamaan. Onko kenellekään tullut vastaan edullista karaa? Mites nuo aliexpress myyjät? Onko kukaan tilannut sitä kautta mitään?
PuuhaPajalle on tullut aika paljon Aliexpress :in kautta ja kaikki tullut niinkuin pitääkin.
Katso ensin, että on hyviä palautteita kauppiaalla 90% luokkaa ja lue niitä palautteita.
Maksat Aliexpress: ille tilauksen
kauppias kuittaa ja lähettää tuotteen
Tarkista tuote kun se saapuu ja informoi kuvien kanssa heti jos on valittamista tuotteesta lähettäjälle ja laita open distriput tai jotakin
jos tuote on kunnollinen paina hyväksy maksu ja aliepress maksaa kauppiaalle
mikäli kauppias ei reagoi mahdolliseen valitukseen, niin ota yhteyttä aliexpress:iin ja kerro tilanne, he selvittelevät asiaa ja vasta kun olet saanut hyväksytyn kaupan aikaiseksi hyväksy se maksu.
Tärkein nappula on tuo maksun hyväksyminen, ettei sitä paina ennenkuin tuote on käsissä ja tarkistettu.
tavara on taattua kiinalaista plaatua, joka tietenkin voi olla välillä hyvinkin erilaiset ja tarkkana saa olla niissä kuljetuskustannuksissa, toiset repivät niistäkin ylimääräistä, kannattaa vertailla tuotteita ja kauppiaita ja sitten rohkeasti tilata.
olli
http://m.aliexpress.com/item/1705273779.html
Tollanen löyty. Hintaa tulisi yhteensä veroineen n. 950e
Onko kukaan törmännyt muilla foorumeilla kokemuksiin kyseisistä Kiinan karoista?
Onko tuo puhdasverinen bt 30 vai vetokiiloilla varustettu r8? R8 ja bt30 ovat samalla kartiolla alapäästään eli R8ssa voi periaatteessa käyttää bt 30 työkalua mutta ei päinvastoin... tuli bridgessä joskus jopa testattua tämä... r8n suora perse jättää tilaa gripperin teolle.. ainoa miinus on että työkalu on vain noin 20millin matkalta ohkauksessa jos siis käyttää bt työkalua r8n karassa... tosin pienillä työstövoimilla tämäkin varmaan ihan ok...
Mulla pitäisi olla kotona r8n kara akseli jos joku haluaa ja jaksaa siitä alkaa bt:tä drawbarilla tekemään. Hp150eskoa...
Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 31.12.09 - klo:13:42
.. Jollei taas kone ole 24/7 kone niin joku valmiiksi karaistu ja nuorrutettu nuorrutusteräs aihio vois olla riittävän hyvä aihio.
MK työkalukartiot on itsepidättäviä, eli ne voi unohtaa vaihtajakäytössä, niin jälelle jää järkevät ISO ja R8 kartiot ja niistähän oitis valkataan mielestäni ISO. Pidin weldon tai ISO30 ER holkeilla ER32 0-20mm, ER40 menee vähän mammutiksi ISO30:lle. ISO30:lle löytyy kohtuullisesti työkalujakin.
Mä olen monta vuotta arponut tätä asiaa ja harrastajan näkökulmasta aika vaikea yhtälö:
1) Nuorrutusteräs jos sopis karaksi ilman karkasuja/päästöjä toimitustilassa, niin se oliv vielä harrasteliajakoneilla koneistettavaa. Poraaminen ja kierteytys on ihan riittävän tarkaa. Pitäne opiskella ulkopuolen hiontaa ja karan loppuhionta paikoillaan sisäpuolisesti?
2) Laakerointi/voitelu on vaikea, mutta opiskeltavissa ja jos ei viiemistä tarkkuutta/pinnalaatua/tehoa vaadita niin uskoisin että sekin on ratakaistavissa.
3) Kartio problematiikka perseestä.
* MT3 ja R8 ovat melkoisen soveltumattomia automaattivaihtajaan, mutta halvimmat hinnat ja paras valikoima. Poraukseen loistava valinta.
* ISO30/40 tekee koko vehkeestä ison ja ISO30 koon työkalujen valikoima/hinta ei kovin houkutteleva.
* ISO20 olisi oikein houkutteleva karakoko, koska laakerointi/karan koko ei karkaisi käsistä ja harvoin tarvii kymmenien kilowattien karatehoja. Työkalut järkevässä hintaluokassa ovat kyllä yhtä yleisiä kun kanan hampaat.
Olen yrittänyt miettiä itsetehtyä "kartiota" mutta siinä joutuu miettimiään sekä tekemään kaiken itse, eikä siitä ole enää vaihtoehtoja jaettavissa.
Ongelma liittyy hyvin paljon gripperi/power bar yhtälöön ja paljon noista on rakennettu protoja, mutta harvasta kokonaan itserakennetusta on pidemmätä ajalta kokemusta.
*Olen alentamassa rimaa ja ajatellut power baria, mutta ilman ATC:tä. Eli napista irrotus ja lukitus ja toisell kädellä karan vaihto. Jotain segmenttileikattua ruuvia tms. muotosulkeista ajattelin vetotangoksi.
Kellään mitään käryä edullisista grippereistä, se on osa jonka mieluiten ostais valmiina (ja pari varaosaa).
Pekka
* Typoja
Jos lähtee kokoon iso20 niin pääsisköhän jo edullisemmin malliin sk20 joka on käsittääkseni sama kuin er20 mutta gripperillä eli kara akseli muistuttaa suoraa er20 istukkaa jossa läpireikä ja gripperi sisällä... Ainakin ISELiltä löytyy näitä... tosin nuo sk20 pitimetkin ovat kalliita joten cnc sorvi laulamaan...
SK20?
Tälläisen löysin:
http://www.usovo.de/shop/Milling-spindles-accessories/Tool-holder-SK-/SK20-Tool-holder:::86_91_92.html
Ei pahan hintasia ollenkaan.
Mitenkähän paljon tossa tulee kamaa mukana ja onkohan kustannustehokas:
http://www.usovo.de/shop/Milling-spindles-accessories/Exchange-spindle-with-tool-changer/Optimum-Toolchanger/Manual-tool-changer-for-Optimum-Milling-Machines::452.html
Pekka
Ei tuo R8 ja BT-30 ole sentään ihan toisiinsa sopivia edes kartion osalta. Eroa kartiokulmassa on noin 14 kulmaminuuttia,joka tuon vajaan tuuman pituudella on noin 0.1mm, varsinkaan kun BT-30 kartiokulma on pienempi. Ahdistaa Bridgeportin kartiossa sisäpäästä, missä on laakerikin. Jos vetää tiukkaan, laakerivälys tarkkaan säädetyssä kärsiipi ja pintapainejakautumakin on kiilamainen pituussuunnassa ja siis taivutusmomenttikin on huono. Jos olisi toisinpäin, joustaisi B-karan suu helpommalla.
Tarkastin vielä toisesta lähteestä tuon BT:n kartiokulmaa. Jossakin on (koko)kartiokkuus ilmoitettu suhdelukuna 7/24. Tästähän tulee sen kartiokulman puolikkaalle 3.5/24 josta kulma 8.2971= 8 astetta ja 17 kulmaminuuttia. ja 50 kulmasekuntia.
R-8 kokonaiskartiokulma on ilmoitettu 16 astetta 51 kulmaminuuttia. Tästähän puolikas on 8 astetta 25 kulmaminuuttia ja 30 kulmasekuntia
Lainaus käyttäjältä: porepe - 12.06.14 - klo:00:30
Onko tuo puhdasverinen bt 30 vai vetokiiloilla varustettu r8? R8 ja bt30 ovat samalla kartiolla alapäästään eli R8ssa voi periaatteessa käyttää bt 30 työkalua mutta ei päinvastoin... tuli bridgessä joskus jopa testattua tämä... r8n suora perse jättää tilaa gripperin teolle.. ainoa miinus on että työkalu on vain noin 20millin matkalta ohkauksessa jos siis käyttää bt työkalua r8n karassa... tosin pienillä työstövoimilla tämäkin varmaan ihan ok...
Minullakin on ylimääräinen vähän käytetty Bridgeportin kara laakereineen. Oli korvattu jollakin muulla. Jos olisi tarvetta, voisi ajatella siitä jotakin mutta kun on laiska ja osaamaton, saattaa jäädä perikunnan huoleksi loppusijoitus.
Mun sivuilla on vapaasti ladattavissa jonkinlaisen ISO30 karan piirustukset. Mallitkin löytyy CATIA formaatissa, jos joku haluaa muokata.
Jossain vaiheessa oli ihan kauhea kutina tehdä kara itse. Sitten luin Saulin tarinan ja kun se oli noinkin vaikeeta noinkin osaavalta kaverilta, niin tuli pupu pöksyyn ja olen aloittanut paljon paljon alempaa.
Mä olen joskus kuullut jostain MT2 tai MT3 "Kurtz" mallista joka on lyhennetty ja toimii power draw barilla (mitä ihmettä suomeksi ja millainen mekanismi)?
Syntyiskohän jotain R8:sta katkaisemalla se häntä pois?
Pekka
Power drawbar on käsittääkseni kierretanko jota ajetaan jollain toimilaitteella momenttiin. Joissain manuaalisissa työkalu jyrsinkoneissa olen nähnyt tuollaisen. Ihmettelin kuinka M14 kierteet kestää ajella useita kertoja auki ja kiinni, mutta kovasti tuntu toimivan. Olisko sitten vähä parempaa ainetta?
Mä en tykkää noista mutterimopoista.
On niitä vivuillakin:
http://www.hossmachine.info/images/x2%20power%20drawbar%20layout%20color%20coded.jpg
http://i132.photobucket.com/albums/q18/jid2/PDB.jpg
Manuaalisiakin ja hydrauliikalla vahvistettuja. Eilen löysin sivun, jossa myytin piirustuksia hydrauliikalla toimivasta systeemistä, missä jousi "nipistetään" jotta voimat pidetään kara-akselin sisällä, eli ei ole pelkoa karan laakeroinnin brinnelöinnistä.
ja ihmevirityksiä:
http://www.youtube.com/watch?v=0HmdWtJOkPU
Pneumattikalla:
http://www.youtube.com/watch?v=x6S320sPg_I
Suosittuja ovat myös liikevaran ryöstö (heikot jouset):
http://www.youtube.com/watch?v=FyaZGvcrCB0
Mutta mä en tykkää myöskään TTS:stä. Mulla ei riitä usko siihen.
Gripperit vaikuttaa kallilta ja varmaankin syystä. Netissä näkee välillä kaikenlaisia virityksiä, mutta pitäis tehdä itse ja katsoo miten hyvin kestää. Saulilla on toimivin itserakennettu, minkä tiedän.
Pekka
https://picasaweb.google.com/100325893956269903721/CNC?noredirect=1#5551690862855340706
Tuossa BT30 3000N vetotangolla.
Kierroksia ottaa 8000rpm, kolme laakeria alapäässä, parihiotut viistokuulalaakerit ja urakuulalaakeri.
Yläpäässä urakuula.
Ureapohjainen rasva kestovoiteluun ja hyvin pieni välyksinen stefa pöly ja neste suojana.
Stefalla tiivistyksenä riittää, että sen huuli juuri ja juuri koskettaa karan pintaa.
Hiotut laakerit on sisälle ajettava useita tunteja ennen kuin ensimmäistä kertaa päästäään nostamaan kierroksia maximiin.
Silloinkin kara on lämmitettävä ennen täysien kierroksien ottamista.