Moron taas. Kysyisin kuularuuvin mutterin tiukkuudesta,sain ruuvit vihdoin kiinni ja akkukoneella liikku aika hulppeesti. Pitääkö Z akselin kelkan valua alas omia aikojaan???? Ei ole viälä mottia yläpäässä,eikä missään akselissa, sorminkin pyörii, mutta pitää ottaa lujaa kiinni.
FAARI58
Valuuhan se, isoissa koneissa käytään jarrua tuon valumisen estämiseksi.
Jos kone on kevytrakenteinen, voi se pysyä ihan askelmoottorin voimin.
Vastapaino olisi aika suositeltava ( tai hydraulinen kevennin), jos massaa
on Z-kelkalla paljon.
By to way, sellainen 24V jarru löytyy multa tuon puretun Nakamuran osista:
http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0170.jpg (http://i215.photobucket.com/albums/cc21/jonne_photo/HPIM0170.jpg)
Jep Mulla on 16mm johteet Z, 16mm/5mm ISEL ruuvi ja mutteri, alu kelkka ja painoa ei kelkalla ole varmaan kuin 2kiloa ilman jyrsintä,iselin mutterissa on säätöruuvi tiukkuuta varten (näin sen ymmärrän po häps) Nyt Z kelkka pysyy ylhäällä,kumpikohan olis paree?? ptäiskö löysätä ruuvia??
FAARI 58
No älä nyt sitä niin tiukkaan vedä, sen pitää pyöriä herkästi...
Kuularuuvista ei kannata tehdä itsepidättävää, jos tarvitset itsepidättävän ruuvin niin käytä loivaatrapetsikierrettä. Tosin steppereiden pitomomentti on suurempi, kuin siirtomomentti, joten kyllä sen stepperin pitäisi pitää se ruuvi paikoillaan ja silloin, kun stepperissä ei oo virtaa, niin sitten jarru kiinni.
Jep FAARI kiittääpi, enköhän pärjää näillä tiaroilla, löysään Z akselan ruuvia senverran että motti pitää sen paikoillaan ja asennan jonkun pitimen kun virtaska ei oo kotona.
FAARI 58
5mm nousulla oleva ruuvi tarvitsee pirun ison stepperin tai vastapino/ kevennin systeemin, jos karalle tulee painoa vähääkään enempää. Muuten on askelvirheet taattuja tuolla systeemillä. Z-akseli vain yksinkertaisesti valuu pikkuhiljaa alas ohjelmaa ajettaessa jos karassa on liikaa painoa -> Alas tultaessa jarrutus menee pitkäksi ja ylösmentäessä akeleita hukkuu liian ison kuorman takia ( stepperi sutii)
hihna välityskin joutuu kohtuuttoman koville, jos karassa on paljon painoa, jolloin kevennin on pakollinen.