Myös korttimaksu toimii

Tietokone ohjattu pyöröpöytä

Aloittaja JussiPussi, 07.03.12 - klo:19:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JussiPussi

Terve,

Olen uusi täällä foorumissa ja erittäin kiinnostunut cnc tekniikasta.
Tosin moni asia on viellä hakusessa.
Ajattelin kysäistä sellaista, että olisiko mahdollista rakentaa Optimum RT150 pyöröpöydästä tietokone ohjattua?
Itselläni kyseinen pyöröpöytä löytyisi ja tarkoitus olisi tehdä rattaita. Jyrsin on manuaalinen Optimum BF20.
Itse jyrsintä en olisi cnc koneeksi muuttamassa, mutta jos pyöröpöydän saisi sellaiseksi se helpottaisi tavallisen kadunkulkijan hommia.
Mitä osia tarvittaisiin pyöröpöydän muokkaamiseen? ja millainen tietokone ohjelma siihen tarvittaisiin?
Tietokone minulla olisi jo valmiina http://www.laptops.fi/kauppa/product_info.php?cPath=1_8&products_id=5238&osCsid=004f267b281f99ff071f4ef4177a01d5.
Kiitoksia.

pave

#1
Tervetuloa kerhoon. Tässä lainaus aikaisemmasta jutusta tällä foorumilla.
Tämä onkin ainoa rakennelma mitä kerkesin tekemään: Pääsin/jouduin oikeisiin nc-hommiin ja
ohjauksien rakentelu jäi :( :

No tässä on ainakin omituinen keksintö. Eli tein hydraulisen pistopään jyrsinkoneeseen ja tässä pistän hammastuksia sorvin pikavaihtoteränpitimiin käyttäen servoohjattua pyörityspöytää. Ohjain by gecko ja läppäri nelikasikutonen. ;D
http://youtube.com/watch?v=PKwvPrHPAa8

Niin vielä kysymykseen vastaten: Tästä pyöröpöydästä sai helposti vedon ulos, sitä sitten pyörittää tasavirtamoottori johon on ympätty pulssianturi. Moottorinohjain on Geckodrive jota komentaa läppärissä
oleva suomenkielinen Turbocnc ohjelmisto sarjaportin kautta.

eemeli

Hep.

Tuossa olis yksi vaihtoehto:

http://medw.co.uk/wiki/index.php?page=DivisionMaster

Taitaa saada sekä valmiina että tinaa-se-itse -versiota.

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

JussiPussi

Kiitoksia vastauksista, tässähän tulikin jo heti pari vaihtoehtoa :)
Hienosti näyttää Paven kone toimivan :)

JussiPussi

Tuli tilattua Division Master, nyt vaan tarvii kasata ja toivoa että toimii.
Jos jotakuta kiinnostaa kyseinen laite, niin voin pistää videon vaikka youtubeen.
Mutta nyt ensin kokoamaan:)

-Ilkka-

Kiinnostaa.
Eniten olisi tarvetta pyöröpöydän automaattisyötölle.
Käytössa manuaalikone jossa jo automaattiset X ja Y syötöt.
Saako tuon ajamaan jatkuvasti hissukseen?


JussiPussi

Niihän siinä sitten kävi, että sain vehkeen kolvattua ja koottua, mutta ei toiminut.
Lähetin vehkeen piirikortin takas Englantiin ja siellä totesivat, että PIC piiri oli vailla ohjelmaa.
Korjasivat sen ja nyt odottelen piirikorttia takas.
Eli viellä en osaa sanoa laitteesta kovin paljoa, mutta odotukset ovat suuret:)
Käsittääkseni tällä ohjaimella pystyy pöytää pyörittämään pikkuhiljaa, mutta laitan videon vehkeen toiminnoista kunhan saan piirikortin takas.

JussiPussi

http://www.youtube.com/watch?v=P1ifPuImERA
Tämä oli nyt viellä lisättävä. Siinä joku engelsmanni pyörittelee Division Masterilla.

-Ilkka-

#9
Aina hurjaa vauhtia tuo liikkuu!
Taitaa käyttää kääntötoimintoa jossa kappale vaan "siirtyy", mutta terä alhaalla.

Voi tulla tuho jos tekisin saman mustalla raudalla ja tällä pikkukoneellani jossa ei ole jäähdytystä ja kiertääkin vain 2500rpm.
Koneeni siis bernardo mutta muuten vastaava kuin muutkin BF20 mallit.

Mulla tilauksessa soba 6" pyöröpöytä johon reikäkiekot, mutta olisihan tuollainen DM paljon kätevämpi.
Jään odottelemaan JussiPussin käyttökokemuksia ja pähkäilen sitten asiaa lisää.
Kuinka hirveästi tuollaiselle setille jää hinta kun pitää hommata laitteen lisäksi moottori, poweri, ja ties mitä muuta?
Itse kyllä pystyn tuollaisen tinailemaan kasaan jos sillä pääsee jonkinlaisille "palkoille".

JussiPussi

Nyt sain piirikortin takas englannista, mutta paska tuuri jatkuu. Nyt ei toimi funktio näppylät ollenkaan. Suoraan sanottuna alkaa pelihousut repeilemään!

JussiPussi

Nyt sain laitteen toimimaan, mahtava masiina:)
Oma moka tuli tehtyä, kun tinasin liittimiä paikoilleen. Olin jostain syystä saanut yhden piirilevy piuhan poikki.

Tosiaankin pyörimisnopeutta saa säädettyä haluamakseen, eli saa menemään erittäin verkkaisesti.

-Ilkka-

Kiva olisi nähdä mitä kaikkea jouduit hommaamaan ja mitä ne kustansi.
Ja videioitakin voinet ottaa kun lastu lentää.  ;D

JussiPussi

Joo, video on työn alla ja hintaa tuli noin 500 eli melko tyyris oli.
Tilasin kaikki tarvittavat osat Lester Cainelta, http://medw.co.uk/users/view/lsces
Paketissa tuli moottorin ja pyöröpöydän välinen holkki ja koplinki sekä tietysti moottori.
Niin ja ruuvit myös. Eli täysin kattava paketti.
Eilen viimeksi jyrsin erään laipan hiljaisela syötöllä ja hyvä tuli.

mpr

Moi
Tässä tuli tarvetta A-akselille, virittelin vanhasta jakopäästä askelmoottori pyöritteisen machilla ohjatun A-akselin tuohon jyrsimeen.
Noissa kuvissa suorat urat 10mm pallopääterällä 5mm syvyydeltä 60 asteen jako, jakopäällä vain paikoitus. Kaarevissa urissa testasin kuinka askelmoottori jaksaa vääntää työstössä ihan hyvin meni 3mm syvyys f100.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk