Myös korttimaksu toimii

Kysymyksiä ohjauksesta aloittelijalta

Aloittaja elmom, 09.07.13 - klo:05:49

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

elmom

Ajattelin tehdä jonkinlaisen, toivottavasti tukevan ja tarkan pöytämällisen VMCn, mahdollisesti DIY600 tyyliin.

Ensinnäkin, onko AC servo = harjaton servo ja DC = harjallinen näin yleensä? Onko BLDC kuten askelmoottori?

Vaihehtoina mulla on alustavasti

Smoothieware (julkaisevat tänä vuonna uuden piirin) (integroitu g-code interpreter ARMin päällä, soveltuu hyvin myös 3D-tulostamiseen) ja mahdollisesti granite servo ohjain aluksi (halvoilla?) DC servoilla (kaksi per 200€ kortti), voi päivittää myöhemmin helposti. Onko tuo granite nyt sitten hintantansa arvoinen, kun halvempiakin taitaa löytyä? Arvostan piirin avoimuutta kyllä paljon.

LinuxCNC + MESA PCI kortti (ohjataan nopeutta askelluksen sijaan?) ja mahdollisesti samat graniten piirit. Olen lukenut, mutta en ole saanut selkeää vastausta siihen, että vähentääkö tuollaisen PCI-piirin käyttö tietokoneen reaaliaikavaatimuksia merkittävästi? Ja onko LinuxCNC vaatimukset täyttävän koneen löytäminen kuinka helppoa?

Molemmilla on puolensa, ja varmaan molempia kylä joskus kokeilen. Ylempi on uusi, yksinkertainen ja pienempi (halvempi) paketti, luontevampi mulle kun on kokemusta ATMega/arduino-pohjaisista 3D-tulostimista. Toimiva, mutta jatkuvan kehityksen alla, ei tue vielä läheskään kaikkia teollisuudessa käytettyjä G-koodeja jne.

Alempi vanha, hyvin monipuolinen mutta säätämistä vaativa, vaatii dedikoidun PC:n jne.

Kuulostaako järkevältä? Kokeilen varmaan ekaksi smoothiewarea jos saavat uuden piirin ulos, kun on helpommin liikuteltava (voi kantaa koulun ja kodin väliä) ja nopeampi saada toimintaan.

Stepperit olisi toki halvempi vaihtoehto aloittelijalle, ja saatan sellaiset laittaa aluksi kun omista setin pieniä NEMA23, elleivät ole helsinki hacklabillä keksineet niille käyttöä :) Ajattelin kuitenkin sijoittaa osittain future proof rautaan, eli haen hyvää hinta/laatu-suhdetta ja helppoutta/nopeutta. Aika on kortilla, mekaniikka syntyy kouluajalla (sitä riittää ainakin vuoden :).

Onko vihjeitä, että millaisia servoja kannattaisi ehkä esim. ebaysta katsella ja millä hinnalla?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk