Myös korttimaksu toimii

CNC-härveliprojekti by NiVa

Aloittaja NiVa, 22.12.08 - klo:16:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NiVa

Moikka!

Sain nyt aikaiseksi omasta projektistani muutaman kuvan http://www.saunalahti.fi/mattis6/cnc-sivu.html
Ei siinä mitään uutta ole mutta ompa yx muiden joukossa. Tarkoitus myös saada se kasaan jossain vaiheessa.

t:Niva
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

porepe

Petri Junnila
Mynämäki

saulij

Hieno laite, jotain tuttua.... Olet näköjään kaikessa hijaisuudessa rakennellut.

Sauli

ilkkahy

Tosi hieno kone on kyllä tulossa. Rungon koneistukset ilmeisesti tehty itse? Kiinnostaisi tietää mitä esim. tuollaisen rungon pintojen koneistaminen suunnilleen kustantaa.

NiVa

Lainaus käyttäjältä: ilkkahy - 23.12.08 - klo:23:33
Tosi hieno kone on kyllä tulossa. Rungon koneistukset ilmeisesti tehty itse? Kiinnostaisi tietää mitä esim. tuollaisen rungon pintojen koneistaminen suunnilleen kustantaa.
Moikka!

Joo noi koneistukset tehty työnantajan koneella ja omalla ajalla. Rungon malli määräytyi juuri syystä, että voidaan tehdä ko. aarporalla, koska se on ainoa kone, millä sai noin "ison" rungon tehtyä. Myös mietitytti rungon mallissa itse koneistus, elikkä yhdellä kiinnityksellä kaikki pinnat ja reiät kierteineen. On huomattavasti helpompi, nopeampi, tarkempi ja tietysti myös halvempi tehdä yhdellä kiinnityksellä.

Hintaa en osaa ko. syystä sanoa, aikaa kuitenkin kului itse rungon koneistukseen 8h kiinnityksineen. Toi pystytolppa vei saman ajan ja vaati jo yhden ylimääräisen irroituksen/kiinnityksen.

Mainitsen tarkoituksella noi kiinnitys/ irroitusjutut, koska ne tahtovat aina unohtua kun koneistusaikoja itse mielessään laskee. Ne vievät kuitenkin tässäkin tapauksessa n.2h tehokasta työaikaa.

Mitäs koneistukset mahtaa tosiaan maksaa tänäpäivänä?? Vois kuvitella, että harrastajaystävällinen hinta vois olla 30-50ekuu/tunti. Se, että löytyykö moisia firmoja, jotka ymmärtäis harrastajaa on sitten jo vaikeempaa.

Harkitsin itse ensin porttaalimallista runkoa ja sen työstämistä paikallisen kurssikeskuksen toimeksiantona. Hinta olis vielä ollut siedettävä mutta aikataulu ei. Abaut 6kk oli arvio, jolloin se menis normaalin opintosuunnitelman puitteissa.

No jatketaan projektia kun kinkut on mässäilty   :P.

HAUSKAA JOULUA koko porukalle   :D :D.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

NiVa

Lainaus käyttäjältä: saulij - 23.12.08 - klo:20:39
Hieno laite, jotain tuttua.... Olet näköjään kaikessa hijaisuudessa rakennellut.

Sauli

Moikka!

Juu hissukseen on oltu kun ei oikein ole edennyt toivitulla tavalla. Muut hommelit haittaa harrastusia nyt liikaa.
Tuttua varmaan on,,, olisko ollut v2005 kun aloitte sen levyrunkoisen tekemisen. Samoihin hetkiin toi oma alkoi hahmottumaan ja myös levyrunkoisena. Mutta koko juju on nyt siinä, että mahdollisimman paljon sais tehtyä omassa tallissa. Levyt olis täytynyt pilputa "rälläkällä" eikä lainkaan kivaa. Myös hitsausta olis tullut
n x 3,14m . Putket sai omalla vannesahalla  (kiinapeli) poikki.

Mites muuten ne muut koneet on edennyt, joita silloit aloittelitte kimpassa???
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

saulij

Toi yhdellä kiinnityksellä valmiiksi oli mullakin ajatuksena rungon suunnittelussa.

Toinen kone on suunnilleen mekaanisesti kasassa, maalamatta. Kolmannesta en tiedä, taitaa olla osina.

Sauli

OH6HGN

Moi

Hieno kone tosta on tulossa. Eniten kiinnitin huomiota noihin askelmoottorien päällä olevaan telemecaniquen Osiswitch sarjaan kuuluva rajakytkin vaikko onko se miittoreitten johto kotelo jos oikein tulkitsen kuvaa?? Itsellä myöskin ollut hakusassa mitä laittaa suojaksi.


T: Teemu

mkuivamaki

Komppaan edellisiä, hieno kone tuloillaan :) Mulla oli ekassa härvelissä samantyylinen rakenne

NiVa

Lainaus käyttäjältä: OH6HGN - 29.12.08 - klo:15:33
Moi

Hieno kone tosta on tulossa. Eniten kiinnitin huomiota noihin askelmoottorien päällä olevaan telemecaniquen Osiswitch sarjaan kuuluva rajakytkin vaikko onko se miittoreitten johto kotelo jos oikein tulkitsen kuvaa?? Itsellä myöskin ollut hakusassa mitä laittaa suojaksi.


T: Teemu
Moikka!

Joo johtojen suojahan toi rajapurkki on kun moteissa on aika kehno ulostulo, elikkä väljä läpivientikumi. Piti laittaa liitin tohon koteloon mutta oli liian suuria. Kotelossa on myös tehty johtojen rinnankytkentä kun on noita piuhoja enempi kuin tarvii ;)
Noi kotelot sattuu sopimaan hyvin kun poras reiän pohjaan ja kittiä väliin. Kotelon kiinnitysreikien teossa sai olla tarkkana, kun en avannut mottien päitä ja käämit heti takana.  Selvis vasta kun toi JuKa kertoi asiasta.  Oli avannut päädyn ja todennut moisen jutun.  No tuurilla se Lottovoittokin kierretään. :D
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk