Myös korttimaksu toimii

Diy akku

Aloittaja Kai, 04.11.15 - klo:12:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kai

Moi,mulla on lämpöliivi,johon saa akkuja 30€kappale,ongelma on vaan 2600mah  teho.
Tein virityksen jossa liitinyhteen 2kpl  3.7v li-ion akkua niin että mittari näytti 7.4v ulostuloa.
Kun sen koittaa liittää laturiin se ei tunnista itteään ,eli ei ala lataa,tai jos sen liittää liiviin ,ei se älä lämmittää.
Onko siinä tehdastekoisessa akkussa joku komponentti joka tunnista lataus ja ulosotto moodit.

cartti

Hieman tarvisi tarkempaa tietoa vanhoista toimivista akuista ja laturista. Akkujen ja laturien tyypit jne.

Ensialkuun nyt ainakin mitään li-akkuja ei pitäisi ladata ilman kennokohtaista tasausta eikä purkaa ilman alijännitteen katkaisua. Menee muuten vakuutusyhtiön hommiksi.

Käsityökaluissa näitä kyllä ladataan ilman tasausta, mutta saavat olla laadukkaita ja tasalaatuisia kennoja että purkavat ja lataavat samaan tahtiin.

ttontsa

Jep, litiumien kanssa kehottaisin perehtymään aiheeseen. Pienin skenaario on se että akku on yhdestä purkukerrasta kömö ja pahin että latauksessa polttaa mökin.

Purkuun alijännite vahti ja lataukseen jännitteen ja virran rajoitus. Suositus lienee se kennokohtainen jännitevalvonta tai lataus.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.11.15 - klo:12:24
Moi,mulla on lämpöliivi,johon saa akkuja 30€kappale,ongelma on vaan 2600mah  teho.
Tein virityksen jossa liitinyhteen 2kpl  3.7v li-ion akkua niin että mittari näytti 7.4v ulostuloa.
Kun sen koittaa liittää laturiin se ei tunnista itteään ,eli ei ala lataa,tai jos sen liittää liiviin ,ei se älä lämmittää.
Onko siinä tehdastekoisessa akkussa joku komponentti joka tunnista lataus ja ulosotto moodit.
Jos mainitsisit alkuperäisen akun tyypin ja jännitteen, niin tämä asia selkeytyisi.
Niin ei tarvisi mennä mutu tuntumalla että onko se alkuperäinen akku 7,4v vai mitä.
Kerta oletetaan että se on tuo 7,4v noin... ja haluat isomman akun... niin kannattee katsoa lipo akkuja + lipo laturi.
Löytyy helposti yli 8000mAh akkuja ja oikealla aidolla Lipo laturilla menee noin 45min latauksessa. HUOM!!! Lipo akku voi vikaantua jos jännite laskee liian alas => Akku turpoaa ensin ja sitten tulee tulta ja tappuraa :D
Tosin nämä modifikaatiot on kaikki omalla vastuulla ja lipo akkujen säilyttämiseen suosittelen täysin metallista ilmatiivistä laatikkoa (Armeijan ammuslaatikot on hyviä :) )

Kai

Alkuperäinen akku on

Li-ion battery 7.4v 2.600 mAh

Laturi output  8.4v 700 mA 5.88W

Snowfly


Snowfly


cartti

Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.11.15 - klo:17:31
Alkuperäinen akku on

Li-ion battery 7.4v 2.600 mAh

Laturi output  8.4v 700 mA 5.88W
Onko alkuperäisissä akuissa joku kova kotelo? Montako napaa liittimissä? Puhelimen akuissahan on sisällä suojapiiri joka estää syväpurun ja ylilataamisen. Toki alkuperäisissä akuissa voi olla turvallisuussyistä "tagi" jolla tunnistetaan että liiveissä käytettäisiin vain valmistajan omia akkuja, mutta en näe syytä että sen tarvitsisi olla monimutkaisempi kuin vastus jonka olemassaolo mitataan. Riittää ainakin stigan robottileikkureissa ettei sen turvalaitteita poistettaisi.

Mikäli siis akuissa napoja enemmän kuin + ja -, niin koita yleismittarilla vastuksia mitata - vasten ja mikäli löytyy standardiarvo, niin edellämainittu turvamekanismi lienee käytössä.

Kai

#8
Tossa kuvat akusta ja laturista
En haluaisi ostaa 50€ hintasia akkuja ja saman hintasta laturia,kun saan 10000mAh akkuja 2€kpl kotiin tuotuna ja niille on laturi valmiina.
Ongelma on ollu kokoajan se että miksi liivi ei tunnista sitä mun viritystä, eikä toi kuvan laturi ala sitä lataamaan.

cartti

Käytitkö uusina akkuina esim 18650 kennopötköjä? Mikäli kennoissa itsessään on suojapiiri, niin eivät välttämättä anna tarpeeksi virtaa ulos. Yleensä katkaisevat piirin jossain 1-2A kohdilla vaikka itse kennot pystyisi antamaan kymmenkertaisen määrän. Jos liivi haukkaa edes piikkinä reilummin niin liekö tuossa syy miksi ei ala lämmetä.

Kennokohtaisella piirillä olevia on ihan ok latailla pöljemmälläkin laturilla. Piirittömiä ei ei ei...

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Kai - 04.11.15 - klo:22:32
Tossa kuvat akusta ja laturista
En haluaisi ostaa 50€ hintasia akkuja ja saman hintasta laturia,kun saan 10000mAh akkuja 2€kpl kotiin tuotuna ja niille on laturi valmiina.
Ongelma on ollu kokoajan se että miksi liivi ei tunnista sitä mun viritystä, eikä toi kuvan laturi ala sitä lataamaan.
Ootko mitannut paljon se sun viritys antaa virtaa ulos... syy miksi sanoin lipo akut on se että ne todellakin antavat virtaa reilusti enemmän ulos jatkuva/piikki vs li-ion akut...
Toiseksi jos se lämmitys liivi on tehty vastuksilla vain niin mittaappa paljon koko liivin resistanssi on... varmaan pysyy mittaan suoraan liittimestä johon akku tulee kiinni.
Sitten vaan lasket I=U/R eli Virta=7,4V/Resistanssi => Kerta riippuen li-ion akusta niin se maksimi virta voi olla vain 1A luokkaa tai pienempikin... ja alkuperäisen akun kennosto voi olla tehty suoraan suuremmalle virralle.
Verrattuna LiPo akkuihin joista saadaan helposti yli 30-40A jatkuvia virtoja.

cartti

Lainaus käyttäjältä: Snowfly - 05.11.15 - klo:08:26
Ootko mitannut paljon se sun viritys antaa virtaa ulos... syy miksi sanoin lipo akut on se että ne todellakin antavat virtaa reilusti enemmän ulos jatkuva/piikki vs li-ion akut...
Toiseksi jos se lämmitys liivi on tehty vastuksilla vain niin mittaappa paljon koko liivin resistanssi on... varmaan pysyy mittaan suoraan liittimestä johon akku tulee kiinni.
Sitten vaan lasket I=U/R eli Virta=7,4V/Resistanssi => Kerta riippuen li-ion akusta niin se maksimi virta voi olla vain 1A luokkaa tai pienempikin... ja alkuperäisen akun kennosto voi olla tehty suoraan suuremmalle virralle.
Verrattuna LiPo akkuihin joista saadaan helposti yli 30-40A jatkuvia virtoja.
Nykyiset Sony ja Panasonic 18650 li-ion kennot antaa kyllä sen 20-30A ulos ottamatta itseensä ja näitä käytetäänkin yleisesti käsityökalujen akuissa. Tokihan li-po tekniikalla sensijaan sitten revitään useita satoja... :)

Kai

#12
18650 li ion akku on se jolla koitin,ja oletan että niissä ei ole mitään latausvahtia tai tunnistinta,koska hinta on sellanen halpa.
Kiinasta saa 8 kappaletta 10000mAh samalla hintaa kuin suomesta yhden 3000 mAh.
Siinä suomiakussa voi olla joku vahti sen latuksen varmistamiseksi,en ole varma,jotkut mainostaa niin.
Mun lamppukäytössä ei ole ollu mitään syytä maksaa suomi hintoja.

cartti

Lainaus käyttäjältä: Kai - 05.11.15 - klo:11:14
18650 li ion akku on se jolla koitin,ja oletan että niissä ei ole mitään latausvahtia tai tunnistinta,koska hinta on sellanen halpa.
Kiinasta saa 8 kappaletta 10000mAh samalla hintaa kuin suomesta yhden 3000 mAh.
Siinä suomiakussa voi olla joku vahti sen latuksen varmistamiseksi,en ole varma,jotkut mainostaa niin.
Mun lamppukäytössä ei ole ollu mitään syytä maksaa suomi hintoja.
18650 pakettiin ei vaan mahdu edes puolet tuosta 10k mAh kapasiteetista ellei kiinassa päde jotkin toiset fysiikan lait kuin täällä pohjantähden alla. Suurin taitaa olla 3200mAh ja sekin tietty riippuu purkuvirrasta.

Kaivoin googlesta kuvan noiden kennojen piireistä. Päällepäin eivät näy, mutta parin millin pituuseron tuo jos on verrata piirittömään.

pave

Kas perhanaa, kun just tilasin otsalamppuja jos mennään mettään möyrimään crossipyörillä ja pimeys iskee. Tuli vaan tilattua ne ilman akkuja.
No nyt on matkalla akut ja laturit. Näyttävät olevan juurikin noita 18650:a

   http://www.ebay.com/itm/111795256877?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=410784297731&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk