Myös korttimaksu toimii

CNC jyrsimen opettelua

Aloittaja SO, 05.06.11 - klo:10:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SO

Terve.

Tuli ostettua tuollainen pienikokoinen ja näppärä CNC-jyrsin 4 akselilla. http://www.syil.com.cn/en/productShow.asp?id=504

Täytyy sanoa heti aluksi, että itselläni ei ole hajuakaan itse koneen käytöstä. Osaan liikuttaa akseleita Mach 3 MDIssä ja siinä se. CAD tosin osaan tehdä 3D kappeleita ja CAM tehdä työstöratoja jonkin verran. Mitä mieltä olette itse koneesta? Tarkoitus on työstää lähinnä alumiinia, moottoripyörien ja autojen osia harrastekäyttöön.

Ilmeisesti nyt täytyisi löytää kirja missä opetetaan Mach3 käyttöä, löytyykö Suomenkielisiä oppaita mistään? Sitten pitäisi löytää varmaankin joku toinen opus missä opetetaan itse koneen käyttöä, huoltoa ja materiaalien työstöä? Kaikki vinkit ovat tervetulleita.


Ville Vaho

Paljonkos tuollainen mylly kustantaa ja mistä saa?

Yritä sisäistää:
-työkalu: pikateräs/kovametalli, terän pituus/työkalun pituus=tukevuus
-kappaleen kiinnitys, tukevuus
-leikkuunopeus
-hammaskohtainen&pöytäsyöttö
-edelliset suhteutettuna koneen ominaisuuksiin (teho + tukevuus)
-leikkuusyvys, lastutus.
-myötä/vasta jyrsintä

tukevat olosuhteet=nopeaa ja teriä säästävää.
Hutera kone, terä ja kappale=ei luonaa
Yleinsä aina voi jotakin noista parantaa.

Ohjelman teko on suht simppeliä, kuin hahmottaa mitä on tekemässä, ei parane yrittää liian syvää lastua kerralla, eikä liian vähää....

Tekemällä oppii, jos oppii.
-vilderi

SO

n. 5k eur rahteineen ja alveineen suoraan tehtaalta. Tosin nyt on hinnat nousseet hieman.

Tekemällä tosiaan oppii, mutta olisi mukava välillä selvitä hieman pienemmillä oppirahoilla. 


SO

Aikaa mennyt enkä ole ehtinyt juurikaan opiskella koneenkäyttöä.

Olisikohan jollakin kiinnostusta (pk-seudulla) tulla tekemään koneella joku pieni testikappale? Mitään perusteellista opetustuntia en hae, vaan seuraisin sivusta käytännön tekemistä koneen kanssa, eli lähinnä itse koneen ja Mach3 käyttöä.

Pistäkää privaatti viestiä, jos jollakin tosiaan on kiinnostusta ja aikaa. Samalla vähän listaa mitä osia/teriä/palikoita hommaan.

Nyt on hommattuna tarkkuus ruuvipuristin, "Z-axis setter", kiinnityssarja, HSS teriä ja kartioita vähän joka lähtöön.

saulij

Tällä voi turvallisesti opetella ohjelmointia ja simuloida ohjelmia ennen koneistusta.
http://www.cncsimulator.com/

SO

#5
Nyt olen ehtinyt vähän perehtymään itse koneeseen ja mach3 ohjaukseen. Ensimmäiset kaiverruksetkin jo tehty muoviin.

Täytyy sanoa, että pirun hauskaa ja mielenkiintoista. Ainakin tuo mach3 näyttää olevan todella käyttäjäystävällinen. Parin päivän ihmettelyn jälkeen mach3 ja koneen toimintaperiaate selvillä. Helvetin tarkkana saa tosin olla kokoajan, ajatus ei saa harhailla mihinkään kun puuhastelee koneen kanssa.  ;)

Itse kone pelaa upeasti, kunhan heitti läppärin helvettiin. Läppärin virtalähteestä puuttuu ainakin maadoituspiuha ja tämä ilmeisesti #@&=%%£$## poltti ohjainkortin koneesta. Tehtaalta tuli suoraan kiinasta viikossa uusi tilalle! Nyt pöytäkoneella ei mitään ongelmia ja mach3 toimii paremmin.

Työkaluihin uppoaa kyllä mielettömästi hilloa. Kartiot ei tunnu riittävän millään. Seuraavaksi pitäisi hankkia ER-kierteytyspää, tappeja, porauspää, pyöreä facemill ja lisää normi ER-kartioita.

SO

#6
Nyt on sitten testattu myllyä, 1.5h putkeen työkalun vaihtoineen ja hyvinhän se pelaa. Käyttäjästä ei voi tosin sanoa samaa.

http://i385.photobucket.com/albums/oo291/turbobike/firstcut-1.jpg

Tuossa ensimmäinen alumiinipalikka. Ilmeisesti johtuu Y-akselin invertoinnissa kun tuli peilikuvana? Näin taisi muistaakseni olla Mach asetuksissa. Mach näytössä palikka oli ainakin ihan oikeinpäin.

Alumiinia näköjään pystyy surutta vetämään 250-300 U/min ja ainakin 2mm siivua. Olisi kannattanut tehdä työstöradat niin, että suurimmalla ensin. Nyt tuli hangattua ihan turhaan 2mm terällä ensin.

Miten olette "kalibroineet" terät tarkasti? Ottaa kylmästi siivua testi palasta? Käytän 0-työkaluna facemillin kartiota ja kaikki muut työkalut menevät sen mukaan. 2mm Endmillin ja 5mm terän välille tuli ~0.1mm heitto. Z-akselin nollaustyökalun tarkkuudesta ei pitäisi olla kiinni, mutta on silti pirun vaikea kun valo syttyy kun terä edes hipaisee tätä. Toinen terä saattaa taas olla syvemmällä ja valo palaa.

Eiköhän se tästä..

FAARI 58

Tualla komialla palikallahan voi prässätä nahkavyähön tekstin ja istuksia kesällä keinus Salmanin (saatanalliset säkeet)sylis. ;D
FAARI 58
Tyhmyys ei ole vika,vaan se on lahja.

SO

Jos pöydässä ei riitä liikerata, niin miten tuo kappaleen siirtäminen / jatkaminen menee käytännössä?

Löytyykö jotain "splittaus" asetuksia 3D-ohjelmasta ? Vai miten? Periaatteessa voisin tehdä ohjelman pala kerrallaan, mutta aika turaamiseksi menee. Heittoakin tulee aika helposti kappaleen siirrossa.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk