Myös korttimaksu toimii

Syöttönopeus

Aloittaja Kai, 04.03.16 - klo:16:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

CnC-Hemmo

kirjotin jo aikasemmin tehneeni työstö radan jossa liikutaan 100 milliä x suuntaa ja saman verran ylös,ja se kiihtyy juuri kuten v arvot määrittää.

no mutta jos noin on kun kerrot , niin eikö nyt juuri vain ole kyse siitä että kone ei kerkeä tollasella pikkusella työllä kiihdyttämään nopeampaa ja nopeus jää miksi jää. Mitä tässä nyt on alunperit haettu?.
jos saat sen kiihtymään oikein tuossa 100mm matkalla niin vika jää siihen kotkanpäähän koodiin. onko se kaiverrus rata vai mikä? jos se vaihtelee kokoajan suunta se terä niin silloin kone ei vain pysty kulkemaan lujempaa
ite kyllä veikkaa että tuollaisilla liikeradoilla oleva kone on ajateltu johonkin muuhun käyttöön kuin jýrsimään tuollaista pikkiriikkistä kotkanpäätä


cartti

Se että ajat pisteestä x0 z0 pisteeseen x100 z100 ei ole kiihtyvyyksien kannalta sama asia kuin joku 3d kaiverrus missä on satoja tai tuhansia pisteitä siinä välissä.

Kai

Tässä ilmeisesti täytyy hyväksyä sellanen tosiasia,että maahantuojan jullit ei halua tietojaan jakaa ja täältäkään ei sitä ukkoo löydy joka olisi pystyny vastaa,siihen saako tosta scm recordista parametrit säädettyä niin että se kulkisi lujempaa,eli mun vaan täytyy jatkaa maahantuojam ukkojen kiusaamista jos niiltä liikenisi aikaa kertoa asia.
Mä nimenomaan hain sellasta ihmistä joka olisi tollasella koneella tehny duunia ja tuntisi sen.

Jarkko Nieminen

Moi,

Eli kone liikkuu siis x0 Y0 -> x100 Y100 pisteeseen kuten parametrit kertoo. Jos tehdään 3D rata, kuten esimerikssäsi on on varmaa että kone yrittää kiihdyttää ja jarruttaa aina rivin alussa ja lopussa, jonka jälkeen tulee uusi rivi ja sama toistuu. Tässä näyttää olevan homma niin että kone ei pysy mukana johtuen isosta pisteiden määrästä G-koodissa.

Mahtasko olla erot heidenhain + muissa se että niillä koodi koostuu kaarista, jolloin datan määrä on pienempi ja pisteitä vähemmän, jollojn kone kiihdyttää kaarta pitkin ja lopussa jarruttaa, näitä kiihdytyksiä ja jarrutuksia kun on vähemmän, kone ehtii nopeampaan ajoon.

Koodista tämä johtuu, ei parametreista. Jos parametreja muutetaan voiko olla ongelma että  joudutaan muuttamaan ramppeja (kiihdutys ja jarrutus yms, ja koneesta tulee epävakaa jos servot ei pysty suoriutumaan annetusta tehtävästä?

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Jarkko Nieminen

Moi,

Tuli vielä mieleen...

Mitä tuolla machine parameter Axis välilehdellä on? jos siellä olisi jokaiselle akselille omat parametrit. Tossa general välilehdellä puhutaan vain Z -akselista...
Jos kiihdytys ja jarrutusmatkaa lyhentää, pitäsi koneen kiihdyttää nopeammin maksiminopeuteen, tosin tällöin jossain tulee vastaa raja jolloin kone alkaa herjaamaan servo erroreilla, kun ei pysty isoa massaa kiihdyttämään (jos moteissa loppuu virtarajat / voima yms)

-Jarkko

ex nimimerkki jarkko.j

saulij

Teeppä sama 100 mm ohjelma 0,1 mm pätkissä. Silloin nähdään tämä kiihtyvyyksien vaikutus. Jos kone on tarkoitettu kaapinovien tekemiseen, se ei ehkä kykene ajamaan muutaman sadasosa mm pätkistä koostuva rataa vaaditulla nopeudella.

Oma kone menee normaalissa jyrsinnässä 2000 mm/min. Kaivertaessa, kun rata muodostuu pienistä pätkistä, tuskin 100 mm/min. Raskas kone steppreillä... tähän on tyytyminen.

Hiekkaranta_92

Tämä on siis selkeästi tälläisten "halppis ohjausten" ongelma. Fanuc, Heidenhain ja varmaan monen muunkin järjestelmän tomittaja on ratkaissut ongelman siten että ohjaus lukee tulossa oleviakin lauseita ja ohjaus on niin sanotusti myös myötäkytketty. Tällöin ohjaus tietää milloin pitää alkaa hidastamaan nykysitö liikettö ja milloin kiihdyytämään tulevaa, erillisellä komennolla voidaan tietenkin käskeä tehkemään tarkat pysähdyksetkin. Tälläiset "kaiverrus" tai 3D radat, joissa pinnantasaisuus ja koneistus nopeus ovat tärkeämpi kuin täydellinen muoto tarkkuus, eivät tälläiset pisteetä pisteeseen ohjaukset ole todellakaan parhaita.

Tässä vähän luettavaa aiheesta:
https://www.cncci.com/resources/tips/g61.htm

Heidenhain taas tykkää käyttää radan tasoittamiseen työkiertoa 32:
https://www.heidenhain.de/de_EN/php/documentation-information/brochures/popup/media/media/file/view/file-0229/file.pdf

Kai

Erikoista on se että jos teen ton saman työstöradan Rolandin MDX 40 tai JWX 10 koneelle,niin se kulkee kuin ohjus.eli täysin naurettava pilipali kone ja ohjaus,mutta ei mitään ongelmaa ton syöttönopeuden suhteen.

Toisin sanoen täss on varmentunu se että tollasella koneella vaikka hintaa on paljon, ei sillä onnettomalla pysty ajaa helppoo työstöä.

cartti

Ei siinä mitään erikoista kyllä ole jos kallis rekka kiihtyy nollasta sataan aamusta iltapäivään mennessä ja satasen tojota tekee saman alta kymmeneen sekuntiin..

Helppoa ajoa on mennä kovaa suoraan isollakin rekalla, mutta kyllä sillä samaisella tojotalla mutkatiellä kovempaa pääsee..

pave

Linuxissa on muuten tuo G64 P- Q- - (Blend With Tolerance Mode), mikä auttaa tuohon hidasteluun/nykimiseen.
http://linuxcnc.org/docs/2.6/html/common/User_Concepts.html

Hiekkaranta_92

#40
Lainaus käyttäjältä: Kai - 20.03.16 - klo:15:23
Erikoista on se että jos teen ton saman työstöradan Rolandin MDX 40 tai JWX 10 koneelle,niin se kulkee kuin ohjus.eli täysin naurettava pilipali kone ja ohjaus,mutta ei mitään ongelmaa ton syöttönopeuden suhteen.

Toisin sanoen täss on varmentunu se että tollasella koneella vaikka hintaa on paljon, ei sillä onnettomalla pysty ajaa helppoo työstöä.

Se raha kun voi olla kiinni siinä koneessa niin raudassa (runko rakenteet), komponenteissa (kuularuuvit, servot) kuin ohjauksessakin, eikä tietenkään asia ole aina niin että halpa ohjaus on syyllinen. Kuten mainittua niin esim tämä liux cnc taitaa homman omalla tavallaan.

Lainaus käyttäjältä: cartti - 20.03.16 - klo:15:55
Ei siinä mitään erikoista kyllä ole jos kallis rekka kiihtyy nollasta sataan aamusta iltapäivään mennessä ja satasen tojota tekee saman alta kymmeneen sekuntiin..

Helppoa ajoa on mennä kovaa suoraan isollakin rekalla, mutta kyllä sillä samaisella tojotalla mutkatiellä kovempaa pääsee..

Mutta tässäkin on parametreina myös kuljettaja :D Tässäkohtaa meillä koneen ohjaajana toimii tietotekniikka. Rolandissa voi olla älykkäämpi ohjaus kuin SMC:ssä mutta rungon jäykkyys voi olla taas vallan toinen asia.

Edit: Syvällisemmän tutkiskelun jälkeen huomasin että tuossa koneessa taitaa olla se äly vähän eri paikassa :D Monipuolinen kone, jota ei kai pikkunäpertelyyn ole ajateltukkaan

saulij

Rolandissa on parempi "teho/paino" suhde eli parempi kiihtyvyys. Siitä tässä taitaa olla kysymys. Kuorma-autovertaus on hyvä, ja kertoo havainnollisesti sen, että eri koneet on tehty erilaiseen käyttöön.

Machissa on myös tuo G64, radan nurkkien pyöristys määritetään parametrilla. Täytyykin kokeilla sen kanssa kaiverrusta.

CnC-Hemmo

Noh mutta eikö tässä juuri ole jutun juju se että kone , työn mukaan. Eli juuri se vertaus ei laiva cnc sorvilla , pienoismalli auton vetoakseleita tehdä , vaan suosiolla tehdään se työ soveltuvalla koneella.Ei se koneen hinta automaattisesti tee siitä koneesta , joka työhön soveltuvaa.
Iso kone , isot massat , pitkät liikkeet = voidaan ajaa reidenpaksusella terällä vaikka 40x20 metrin työtä. pieni kone , pienet liikkeet , pienet massat , voidaan ajaa 100x100mm alueella melko vauhdikkaita ratoja.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk