Myös korttimaksu toimii

Karan kierrokset

Aloittaja jussi, 13.03.12 - klo:18:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jussi

Olen nyt rakennellut ER16 akselisen karan. Alapäässä viistokuulalaakeripari ja ylhäällä 1 kuulalaakeri.
Jyrsin tulee etupäässä puun työstöön niinpä alkoi askarruttamaan kuinka kovaa noita laakereita voi pyörittää.
kun nuo normi yläjyrsimet pyörii järjestään yli 20Krpm. Riittääkö alle 10Krpm siistiin jälkeen puuhun.

jyrki.j.koivisto

Kuvia!

Mitään en näistä laakereista tiedä muuta kuin mitä olen netistä tutkiskellut, mutta riippunee itse laakerin tyypistä (SKF:llä on hyvin tietoa tarjolla, vaatinee rekisteröinnin). Laakerin kiristysmomentti taitaa myös olla ratkaiseva (preload) sekä se kuinka hyvin laakerilta saa lämmön poistumaan. Laakerien rasvat taitaa myös olla rajoittava tekijä, toiset toimii paremmin kuin toiset suurilla kierroksilla/lämmöillä. Laakereilla taitaa olla myös jokin lämpötila-alue millä se on suunniteltu toimimaan, kylmänä ei välttämättä kannata kovin rasittaa.

Työstöjälki riippunee myös puunlaadusta ja käytetystä terästä enempi kuin karan laakereista (mikäli ei ole ns. horo kara)

Maukka

Kyllä luulisin että puu terillä tulee siisti jälki jopa alle 10Krpm, mutta syöttö vauhdit putoaa luonnolisesti.
Pikku terilla puuta ja levyja ajettaessa ei haittaa vaikka kara pyörisi kuinka lujaa niin saa lisätä syöttöä.
Relief yms. jyrsinnoissä varmasti tuntuu että aika tulee pitkäksi alle 20Krpm karalla.. Näin ainakin omasta mielestäni.. 

jussi

Täytyy vaan syöttää sille 15 Krpm ja kattoo mitä se kestää kyllä se tapansa näyttää ;).

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk