Myös korttimaksu toimii

DC-Servojen hyvät ja huonot puolet

Aloittaja JuKa, 16.01.06 - klo:22:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuKa

Olen miettinyt miksi kaikki haluaa AC- servot projekteihinsa?
Kertokaa te jotka tiedätte, että mitä huonoja puolia noissa DC -servoissa on.???

Konemies

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 16.01.06 - klo:22:12
Olen miettinyt miksi kaikki haluaa AC- servot projekteihinsa?
Kertokaa te jotka tiedätte, että mitä huonoja puolia noissa DC -servoissa on.???

Enpä perinpohjainen asiantuntija tuossa asiassa ole, mutta jos puhutaan harjallisista DC-servomoottoreista, niin ainakin niissä kestoikä (tai huoltoväli) voi olla ongelma AC-servoihin verrattuna. Sen sijaan harjattomat DC-servomoottorit muistuttavat kommutointitekniikan puolesta AC-servoja ja kestoiän niissäkin määräävät pääasiassa laakerit. Omassa CNC-projektissani olen käyttänyt pieniä Faulhaberin harjattomia DC-servoja, joiden kanssa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia ja käyttööotto ja virityskin ovat erittäin yksinkertaisia. Tosin kovin isotehoisina näitä ei ole saatavilla. Harjattoman DC-servon hinta (ohjausyksikköineen) ei tosin ole kovin edullinen. Askelmoottorin hinta ohjauksineen on vain pieni osa siitä.

Kertoilkaapa, ohjaustekniikan asiantuntijat lisää.
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi

saulij

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 16.01.06 - klo:22:12
Olen miettinyt miksi kaikki haluaa AC- servot projekteihinsa?
Kertokaa te jotka tiedätte, että mitä huonoja puolia noissa DC -servoissa on.???
AC-servoja on saanut halvalla, siinä syy. Ohjaimien kanssa on ongelmia: Valmiit ohjaimet H-kalliita, itsetekemällä saa sellaisen ohjaimen kuin osaa. Toistaiseksi ei ole saatavilla DIY ohjainta AC-servolle, vai onko?. Useita projeketeja on menossa, mutta voimat on niin hajautuneena, että eipä niitä taida kovin nopeasti olla valmiina.  Kestomagneetti DC-moottorin ohjaus on yksinkertainen ja valmiina saa hyviä, koeteltuja ohjaimia sekä uutena, että käytettynä kohtuulliseen hintaan.

"Tavallisten" DC-servojen "haitta" AC- ja harjattomiin DC-servoihin nähden on kuluvat hiilet. Tosin harrastuskäytössä sekään ei ole ongelma. Meillä ajetaan vanhoilla DC-servoilla vuoden, pari 3-vuorotyötä, jonka jälkeen hiilien vaihto ja tarvittaessa kollektorin kunnostus. Eli käyttötunteja tuollaisella harjallisella moottorillakin on ihan riittävästi meidän töihin.

Jos aiot laittaa servot, harkitse harjallisisa DC-servoja, säästät paljon rahaa ja saat vähemmän harmaita hiuksia.

Mullakin 3 kpl 300W AC-servomoottoreita. Ostin ne, kun sai halvalla, toistaiseksi ei ole suunnitelima niiden suhteen vaan laitan tulevaan koneeseeni askelmoottorit ja karalle PMDC-servon.  Ehkä joskus jos/kun ohjaimia alkaa olla saatavilal niin.... uuteen koneeseen....

Tässä mun 10 sent.

Sauli

tero

#3
Mainitut seikat pitävät paikkaansa, mutta on AC servossa muitakin etuja kuten:
-Pienemmät EMI/RFI-häiriöt, koska ei ole hiiliä
-Suurempi teho motin kokoon nähden
-Parempi ylikuormitettavuus. DC-motissa käämin lämpö ei pääse helpolla johtumaan pois, AC:ssä pääsee.
-Parememmat dynaamiset ominaisuudet. Eli voi olla mm. nopeampi kiihtymään ja tarkempi liikkeessä
-Vakio vääntömomentti koko kierrosalueella

Huonona puolena:
-Vaikeampi hallita ja säätää
-Enemmän piuhoja
-Hinta uutena

DC motti on tällä hetkellä vaivattomampi vaihtoehto, eikä tee koneesta ainakaan oleellisesti epätarkempaa. Jossain vaiheessa edullisia AC-ohjaimia toivottavasti alkaa eri suunnilta ilmestymään.
Granite Devices servo-ohjaimet ja moottorit - www.granitedevices.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk