Myös korttimaksu toimii

Progress 535 päivittäminen

Aloittaja anatoli, 14.11.08 - klo:13:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anatoli

Tuli aikoinaan ostettua tuollainen järeähkö manuaalisorvi, vanha ja kohtukuntoinen. Olen pikkuhiljaa päivitellyt konetta tähän päivään, ja aloitin karan pyörimisnopeuden nostamisella (vanha max 750r/min)--> 1500-2000 r/min. Hiukan speksejä: kv 2000mm+ suurin pyörintähalkaisija kelkan päällä 535mm. vanhat välitykset mekaanisilla vaihteilla 17- 750 r/min. Karan akseli oli liukulaakeroitu ja voitelu oli ollut niin ja näin ehkä viimeiset 20v  ;D. tähän mennessä olen edennyt karan laakerointiin ja vanhan vaihteiston purkuun. tarkoitus on laittaa suora veto ja taajuusmuuttaja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

anatoli

Hyviä ideoita/komponentti ehdotuksia otetaan aina vastaan
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

petko

Tukeva runkohan tuossa ainakin on. Onko johteet miten kuluneet karan läheltä; siellä missä eniten sorvataaan?
Paljon karan moottoriteho on? Jos alkaa olla 10kW paikkeilla niin taajarit alkaa olla aika hinnakkaita...
Jos laitat suoran vedon 1:1 moottorilta karalle ilman mekaanista välitystä niin pienillä kierroksilla et saa kovinkaan paljoa vääntöä vaikka sulla taajari oliskin (verrattuna mekaaniseen vaihteeseen)
JOS nuo edellämainitut jutut on ok niin seuraavaksi trapetsiruuvien tilalle jostain vaikkapa käytetyt kuularuuvit ja n. 1kW DC-servomoottorit ja ohjaimet.
Sitten vielä työkalunvaihtaja kelkan päälle niin aika kova pelihän sulla on...

anatoli

Kyllähän siinä käytön jälkiä on, en ole mitannut että millaisia poikkeamia on mutta tässä vaiheessa tarkkuus on ollut minulle vielä ihan riittävä.
Karamoottorina on vain 4kw moottori ja välitys ainakin aluksi tuo 1:1 mutta jos tarve vaatii laitan moottorille siksi aikaa puolet pienemmän pyörän.
Karan laakeroinnin muutin tosiaankin vanhasta liukulaakerista neulalaakeriksi, tällä ratkaisulla ei tarvinut ottaa koko karalaatikkoa koneistettavaksi vaan riitti että sorvasi laakerisovitteholkin joka passasi liukulaakerin paikalle. jos se ei toimi pitää kokeilla muuta ratkaisua. ;D
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

NN

Aina kun mahdollista - koetan hyödyntää ammattitaitoista sorvaria .. mutta niitä loppuja varten itselläni on Strömbergin porukan 20-30 -luvulla tekemä pikkusorvi.
Taitaa sitä kärkiväliä olla metrin paikkeilla ja mahtuu siihen joka kohtaan ainakin 200 mm aihio. Levypakassa on sorvailtu vauhtipyörien kytkinpintoja jne.

Tuo on myös liukulaakeroitu ja varmaan alkuperäiset laakerit olivat jo hieman väljät.

Käytiin sitten aseseppä-sorvari tutun kanssa sen kimppuun ja nyt on kara oikaistu ja hiottu, uudet liukulaakerit, oikaistu pakka ja leukasarjat. Öljykuppien veikkalangat odottavat että löydän villasukat joista voi purkaa riittävästi lankaa ;)

Asiaan! Käyttöpuolella on 1,8 kW Römppäsen paksurautainen 900 r/min oikosulkumoottori josta kiilahihnaveto lattahihna'vaihteelle'. Kolme välitystä. Väliakselin kytkemällä saa kolme hyvin hidasta kierroslukua lisää.

Pienen ja ison puolen kierroslukujen välialue oli hankala joten päätin laittaa moottoria ohjaamaan vanhan taajuusmuuttajan (siis nyt päästään siihen asiaan..).

Ratkaisu oli erittäin onnistunut. Saan nyt potentiometrilla taajuudet 20-60 Hz ja käytän kolmea suurinta välitystä hihnoilla (helppo vaihto). Potentiometrin kytkimillä järjestin päällekytkennän ja suunnanvaihdon joten käyttö on näppärämpää kuin koskaan eli nolla-asennon kytkin käynnistää taajuusmuuttajan ja potikalla kierroksia säätöpyörästä tarpeeksi. Suunnanvaihto suoraan vetämällä potikan nuppia itseä kohti jolloin suunnanvaihto rampilla ensin nollaan ja sitten pakille.

Tuo kyseinen moottori ei suostu toimimaan kunnolla alle 18 Hz taajuudella. Roottori ilmeisesti putoaa kentästä jaksottaisesti ja käynnistä tulee karkeaa. Ylimmän kierrosluvun rajasin tuohon 60Hz luokkaan eli karalla n. 1500 r/min koska ilman painevoitelua epäilen noiden liukulaakereiden alkavan lämpenemään/leikkautumaan ja mottorissa on tietääkseni myös liukulaakerit. En myöskään halua kokeilla mille kierrosluvulle saakka häkkikäämitys kestää..

Menestystä projektille joka ei kai ole edes 'alottamista vaile valamis'.

Tv. Arto

anatoli

Tuo on kannustavaa kuulla, että joku muukin on kokeillut samaa kuin itse ja on vielä onnistunut. on nimittäin ollut hiukan epävarma olo siitä lähtien kun sai todeta että nyt ei sitten sorvaillakkaan vähään aikaan. Kara on tosiaankin laakeroitu, mutta koeajoa ei ole otettu. moottorin asennus ja sen suunnittelu on käynnissä.
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

Jonne


Multa löytyisi Vaconin 11Kw(15Kw) taajuusmuunnin (tällä hetkellä Bridgeportisssa 1.5Kw moottorin käytössä...
Sinänsä tarpeeton, mulla on noita pienempiäkin, mutta kun ei ole jaksanut vaihtaa...)
Pistä yksityisviestiä jos kiinnostaa.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

anatoli

Kiitos tarjouksesta, mulla on control techniquesin 5,5kw tamu jota ajattelin ensin kokeilla
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

anatoli

Pientä edistystä!! Koulun pajakerhossa valmistuneita osia, karan ja moottorin hihnapyörät, painelaakerin vasteholkki ja laakerien kiristysmutteri.
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

anatoli

Tavara hankintoja: Mitsun kooderi karalle ja omronin 750W servo ja vahvistin pitkittäiskelkan liikutteluun jos joskus sinne asti pääsen ;D
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

NN

Luin tuon historian hieman skannaillen mutta milläs ajattelit ohjata tuota eli softa+ohjain?

Itse olen ajanut Omronin servoja/vahvistimia VitalSystemsin DSPmc/IP-ohjaimella josta saa suoraan +-10V analogialähdöt servoille ja perus IO riittää jo moneen sovellukseen.
Olen tuonut noiden korttien EU-versioita olen tuonut maahan jos kiinnostaa.

Tv. Arto

anatoli

Pikkuhiljaa tämäkin projekti etenee, sain tuossa edellisenä viikonloppuna kara-akselin paikoilleen ja vähän pyörittelinkin käsin. Tosi hyvältä tuntui, ainakin tässä vaiheessa ;D
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

anatoli

Näppäsin vielä kuvan vanhasta laakerista
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

anatoli

Pitkän ja hikisen juottelun tulos, sain kooderin piuhat selvitettyä ja asennettua uuden liittimen ;D
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

anatoli

Ensisavut otettu, eikä hajonnut koeajovaiheessa ;D Positiivinen kehitys-suunta
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilalla!

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk