Myös korttimaksu toimii

3D tulostin

Aloittaja Kai, 24.09.15 - klo:23:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kai

Moi ,onko kellään kokemusta näistä 3D printereistä, kun ongelma on laaja skaala.
Laitteita saa netistä satasilla ja suomesta tonneilla alkaen.
Tosi paha hahmottaa mikä on mikä kun ei niiden speksien valossa voi päätellä paljoakaan.

hokkaju

-avonainen vs suljettu:  PLA toimii avonaisessa, ABS ja muut huonommin.
-Lämmitetty alusta: Lämmittämätön = rajoittuu paljolti PLA
-Nokan Rakenne = maksimilämpötila  = PLA +ABS alle 230C ja ABS rajoilla. miltei saisi olla lähemmäs 280C tai yli eli täysmetallinen jos haluaa jotain extreme materiaalia.
-pöydän tuenta= monessa ongelmaa että pöytä notkuu kun se on vain toisesta reunasta tuettu --> ei auta ensimmäisen kerroksen laadussa tai sen tarttumisessa alustaan kunnolla.
-Mekaniikan laatu, ihan yksinkertaisesti voi kysyä, onko laite uskottavasti karteesinen ja kestääkö notkumatta. saatikka mitenkä sitä voisi säätää jos sattuisi olemaan salmiakilla.
-Autonomista suosittelisin eli muistikorttia käyttävää laitetta,  tulostaminen on pääsääntöisesti hidasta ja läppärin sitominen siihen ei oikeasti tuo lisäarvoa.
-bowden ei ole helppo joustavilla materiaaleilla jos sellaisia tarvitsee.
-pöydän helppo säätö ja etc. asiat jotka on kuitenkin laitettava kuntoon ennen tulostusta.

henk.koht en ole löytänyt vielä unelmalaitetta jossa nämä kaikki olisi kohdallaan ja mielellään 3mm langalla.

Elektroniikat on yleensä Ramps, rambo tai ultimaker makebot kopsuja. Ja eipä nuo eletroniikka levyt nyt niin maksa. Integroidt ajurit on todettu käyvän kuumina ja jne..
ramps isommalla ajurilla jossa on tuning siili päällä ei ainakaan ole kiukunnut nema 17 kanssa.

Itse olen myös parempaa vehjettä haaveilemassa / katselemassa ajoittain ja jospa se joskus löytyisi. Itse voisi rakentaa mutta nykyisen ahkeruude/ajankäytön leikkauspisteessä ei ole realistista ajatella että se päivä on piakkoin.

kimi

Mulla malli 8200 janyt on tuplalanka 8400 tullut. On hyvä.
http://www.elektroniikkamaailma.fi/tuotteet/3d-tulostimet/60/


Kimi

Isto

Tässä muutamia kommentteja parista laitteesta.

Kaverilla on K8200, siinä oli tuli mukana hammashihnaan sopimattomat epäkeskeiset hihnapyörät ja hihna pomppi vähän miten sattuu. Koneeseen on vaihdettu hihnapyörät, suoristettu Z ruuvi + vaihdettu sopiva mutteri ja alkuperäisten liikemoottorien tilalle 400 askeleiset. Lisäksi tehokkaampi poweri. Näiden muutosten jälkeen tulostusjälki, nopeus ja luotettavuus ovat olleet ok.

Itselläni on MiniFactory (v2). Alkuperäisessä suuttimessa oli pursotusongelmia, se on vaihdettu uuteen. XY- liikkeisiin on vaihdettu hihnat alkuperäisten trapetsiruuvien+muovimutterien tilalle kun muttereissa alkoi olla välystä (en raaskinut ostaa kuularuuveja). Samoin XY moottorit vaihdettu 400 askeleisiin. Hihnoilla sai myös lisää nopeutta. Muuten olen ollut tyytyväinen tulostuslaatuun ja luotettavuuteen.

Snowfly

Kirjotetaanpa tähän nyt kun on pari tullut rakennettua ja toinen perustu täysin omaan suunnitteluun...

Ensiksi mikä on budjetti 750/1000/1500/2000/3000e?

Valmis paketti vai onko nikkarointi+koneistustaitoa?

Riippuen budjetista niin tässäpä, jotain aluksi:

Oletetaan että ollaan siinä 1500e alapuolella budjetissa eli FDM-tyypin tulostin kyseessä eli lanka malli.

Näistä lanka vehkeissä jokaisessa tulostimessa on hyvät ja huonot puolensa. Lähtökohtana sanon että katso että tulostin on tehty 1.75mm langalle, koska hotendi ei joudu niin kovalle rasitukselle kuten ei joudu syöttökoneistokaan ja materiaali on paljon tarkemmin kontrolloitavissa. Myös 1.75mm langalle saa paljon laadukkaammat hotendit myöhempää päivitystä ajatellen.

Sitten sanoisin että älä osta valmista pakettia jos budjetti on siinä lähellä 750e.
Syyt:
Okei kyllähän se tulostaa ja saat tehtyä kerros kerrokselta tulostettua, mutta totuus on se että tarkkuus voi olla päin vittua. Tämän kaiken korjaaminen valmis paketeissa voi olla yhtä tuskaa, kun osat on saatettu tehdä juuri sitä pakettia varten.

Mikäli haluat päästä halvalla, niin suosittelen tutustumaan Prusa i3:een osina. Kyseiseen tulostimeen löytyy kaikki piirustukset netistä ja osaluettelot. Suosittelen tutustumaan https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/reprapmagazine/RepRapMagazine_Issue_2.pdf loppupuolen artikkeliin, jossa käydään eräs prusa i3 variaatio kokonaan läpi.

Olen itse kasannut yhden prusa i3:n aikoinaan ja rakenteessa on pari heikkoutta, jotka kun ottaa huomioon rakentaessa siitä tulee ihan hyvä halpa ensimmäinen tulostin.

Kyseisen tulostimen suurinheikkous on x ja y akselien linjaus. Kerta y-akseli on toteutettu kierretanko runkona, jonka myötä se melkein aina vetelee vähän sivuttain, joka myös liityy tavasta jolla se on kiinnitetty runkoon. Tässä vaiheessa sanon että jos näet vaivaa koneistaa sen y-akselin rungon melkein kokonaan uudestaan (päätylevyt,kiinnikkeet,m10 kierretankojen korvikkeet) niin saat x ja y akselin linjaan paljon helpommin.
Sanon tämän sen takia, koska muuten suuri riski on että kun tulostat korkeita kappaleita niistä tulee suunnikkaita akselien linjaus virheen takia.

Mekaniikaltaan prusa i3:n on ihan toimiva kun käytetään gt2 hihnoja ja hihnapyöriä. Tällöin kannattee muistaa että ei mopolla mahottomia, koska sanon suoraan älä yritä ajaa sitä tulostina älyttömillä nopeuksilla kerta sitä ei ole suunniteltu highspeed ajoa varten. Rajoita suosiolla kaikki tulostusnopeudet 60-70mm/s tämä poistaa kaikki step skippingit yms ongelmat, jotka muuten tulisivat sinulla vastaan.

Elektroniikkana paketissa on Ramps 1.4 todennäköisesti. Tässä vaiheessa sanon että älä osta kiinalaista näet sen suoraan kondensaattoreista. Oikea ramps kestää 24v jännitteen kun yksi diodi poistetaan ja atmega2560:lle syötetään 12v oma syöttöjännite. Tämä parantaa askelmoottorien, hotendin ja lämpölevyn toimintaa.

Lisätään tähän nyt oma huomautus siitä että Ramps:n elektroniikan saa kyykkäämään helposti liian suurilla nopeuksilla nm. kokemusta on

Hotendiksi ensimmäiseen tulostimeen suosittelen http://e3d-online.com/E3D-v6/Full-Kit?product_id=381

Sitten tulostusmateriaaleista sen verta että kannattee aloittaa pla:lla ja kalibroida tulostin ja totutella koko hommaan.

Siinä oli nyt jotain aluksi FDM-tyypistä.


Mutta mikäli budjetti onkin siinä 3000e ja ylöspäin tietämillä. Silloin kannattee jo mahdollisesti harkita David:ia http://sculptify.com/ tai SLA-tyypin http://formlabs.com/products/3d-printers/form-2/ tai https://ember.autodesk.com/shop

Kannattee huomioida David pystyy tulostaan pelleteillä, joka on seuraava iso kehitysaskel FDM-tulostimissa.
SLA-tyypin tulostimissa on kehitteillä Carbon 3D printer CLIP tekniikkalla, mutta tämän hintatasosta ei ole tällä hetkellä tietoa.
SLA-tyypin tulostin on kaikista helppokäyttöisin, mutta samalla myös kallein hankinta kustannuksiltaan ja materiaaleiltaan. Myös kannattee huomioida että laser säde polttaa ajan kanssa resiini säiliön pohjan sumeaksi jolloinka ensin laatu alkaa kärsimään ja lopulta kyseinen säiliö pitää myös vaihtaa kerta läpäisy kyky menee liian huonoksi.

kimi

Moi,

"Paskahan" tuo on  ;D. 200lla stepperillä annetaan 1/16microstepillä loikat, jolloin tuon tarkkuus on noin 0.018mm, joka on alle plan tai absn valuman.
Mulla ei ole mennyt muuta rikki kun tuuletin. Zlle tein esikiristyksen kahella mutterilla ja sopiva prikka väliin.
Kiinalaisen kopionkin olen nähnyt, ja se oli iston kuvaaman mukainen. Laturintekstissä puuttui yksi l kirjain ja palkit ei ollut suoraa kulmaa edes nähnyt.
Teen tuolla myös piirikortteja, ja noin parisataa on tullut jyrsittyä. Tarkkuus alle 5 satskuu. Dremeli ja 3dpää on vierekkäin, eikä tulostuskoko ole kutistunut yhtään..
Muovikappaleita teen 15 satkun leiereillä, ja kun kiire niin ,3mm. Z akselion 1.25 kierteellä jolloin 200 astetta 16microstepillä antaa tarkkuudeksi 1.25 /200/16=0.000390625 . Tarkkuus on parempi kuin mitä 30eur digitönäreillä pystyy mittaamaan.
599  maksoi ja jo seuraavana iltana printtasin ekat kappaleet. Tää on mun ensimmäinen ja myös pitkän päälle ainut jonka aion hankkia.
Vaihtoehto tietysti että hinkkaa huvikseen kolme kuukautta ekaa omaa ja sitten vasta versio 3 vuoden päästä on kelvollinen ja rahaa mennyt enempikuin mihin ekaan kelvolliseen.  Omaa ei myönnetä paskaks koska itse tehty ja roskis täynnä sentin kuutioita.
Kyse on ihan siitä haluaako harrastaa printterin rakentamista vai tarviiko niitä kappaleita joita noilla tehdään.

/kimi
Kimi

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: kimi - 25.09.15 - klo:22:59
Moi,

"Paskahan" tuo on  ;D. 200lla stepperillä annetaan 1/16microstepillä loikat, jolloin tuon tarkkuus on noin 0.018mm, joka on alle plan tai absn valuman.
Mulla ei ole mennyt muuta rikki kun tuuletin. Zlle tein esikiristyksen kahella mutterilla ja sopiva prikka väliin.
Kiinalaisen kopionkin olen nähnyt, ja se oli iston kuvaaman mukainen. Laturintekstissä puuttui yksi l kirjain ja palkit ei ollut suoraa kulmaa edes nähnyt.
Teen tuolla myös piirikortteja, ja noin parisataa on tullut jyrsittyä. Tarkkuus alle 5 satskuu. Dremeli ja 3dpää on vierekkäin, eikä tulostuskoko ole kutistunut yhtään..
Muovikappaleita teen 15 satkun leiereillä, ja kun kiire niin ,3mm. Z akselion 1.25 kierteellä jolloin 200 astetta 16microstepillä antaa tarkkuudeksi 1.25 /200/16=0.000390625 . Tarkkuus on parempi kuin mitä 30eur digitönäreillä pystyy mittaamaan.
599  maksoi ja jo seuraavana iltana printtasin ekat kappaleet. Tää on mun ensimmäinen ja myös pitkän päälle ainut jonka aion hankkia.
Vaihtoehto tietysti että hinkkaa huvikseen kolme kuukautta ekaa omaa ja sitten vasta versio 3 vuoden päästä on kelvollinen ja rahaa mennyt enempikuin mihin ekaan kelvolliseen.  Omaa ei myönnetä paskaks koska itse tehty ja roskis täynnä sentin kuutioita.
Kyse on ihan siitä haluaako harrastaa printterin rakentamista vai tarviiko niitä kappaleita joita noilla tehdään.

/kimi


Kimi kun sanoin että suunnitelin sen tulostimen itse ja rakensin niin siihen oli syynsä.
Halusin omat tarpeet tyydyttävän. Tässä vaiheessa kun puhun nopeudesta niin pitää aina ottaa huomioon suuttimen koko. Esimerkiksi
0.4mm kerros paksuus ja 0.5mm suuttimella pystyn tekemään 200mm/s tulostusta. Kimi meneekö sun tulostin 200mm/s tulostusnopeudella kyseisillä kriteereillä ;) ja huom kappale on vielä mittatarkka ;)

Sitten kun on kiire niin 0.7mm kerrospaksuus 1.2mm suutin ja 80mm/s kerta useimmiten se pelkkä ulkomuoto riittä ja loppu viimeistellään parissa minuutissa käsi työkaluilla, joka on nopeampaa entä tulostaminen.
Jos oikeasti tarvisin, jotain pientä ja tarkkaa osaa niin vaihtaisin varmaan 0.15mm suuttimen laatikosta, mutta tämäkin kohde kohtaista.

Tulostimessa on 4-suuttiminen kraken nestejäähdytetty E3D:lta tilatuilla proto suuttimilla.

Se että lasket nuita hienoja step lukemia yms. niin ne ei oikeasti kerro paskaakaan tulostimen tarkkuudesta. Kaikissa tulostimissa on microsteppingi käytössä, mutta otatko huomioon että sun kontrollerilla on raja kuinka nopeaa se pystyy ajamaan sitä? Kyseessä on 8bit:inen arm kun puhutaan Ramps 1.4:sta... Voin itsekki laittaa microsteppingin 1/800 steppingin y-akselin Nema34 moottorille, joka ohjaa kuularuuvia jos puhutaan tarkkuudesta mutta ei ole mitään järkeä. Kummiskin kone on vain niin tarkka kuin sen epätarkin osanen on. Myös se että että se Ramps:in saa jumittaan kun ajaa tarpeeksi nopeaa. Muistaakseni kellotin sen kaikki akselit kun käyttivät 32 microsteppingiä niin 125mm/s vauhdissa se alko freezaileen ja hukkas steppingin. Nykyään on 32bittinen 96mhz Arm käytössä jossa ei ole enään samaa ongelmaa.

Sitten todellisuus....millä hyötysuhteella siirrät sitä voimaa... mikä on moottorin reagointi nopeus...paljon on välyksiä/backslashia koneessa. Mitä nopeampaa ajetaan sitä suurempaan merkitykseen nuo tulevat myös se että mikä on koneen resonointi piste. Resonointi piste tulee varsinkin kiihtyvyys arvoja säätäessä esille.

Seuraavaksi on itsellä tarkoitus rakentaa lämpökammio ohjattu tulostin. Foorumilla yks kaveri oli purkanut ja laittanut sen verta hyvät kuvat Makerbotin patentoidusta lämpökammio tekniikasta, että mietin kokeilla tehdä siitä oman version.

hokkaju

Ok sulla on kraken. Oletko käyttänyt sitä eri halkaijoiden kanssa samanaikaisesti  vai eri materiaaleille. Vai kenties sekoitus noista. Netissä olen joskus törmännyt aika kiinnostavaan tekniikkaan jossa pienellä suuttimella ajetaan infill ja pienellä sitten pinta ja yksityiskohdat. Jos olet niin voitko avata onko radoittajaa joka tukisi moista. Itse en ole jaksanut kohnata vähään aikaan tulostus juttuja.

Itsellä on makerfarmin prusa3 variaatio jossa olen saanut korjata tuota salmiakki vaivaa jne.. Sinällänsä helppo ku laittaa lisää vaneria alle. Olen myös rakentanut siihen sen lämpökammion jolloin apinoidaan tämä stratasyksen patentti. Auttaa paljon kerrosten välisessä adheesiossa ja poistaa ikävän halkeilu ongelman abs.llä.

Laite toimii mutta tulos on kauhea hökötys kun tuohon prusan kotelointi on vähän jännä haaste. Lämmitysvehkeet on koko laitteen alla josta puhalletaan kuuma ilma tulostimen koteloon.

Laiskana olenkin katsellut suljettua konetta johon olisi helppo lisätä lämppäri kylkeen,mutta eipä ole oikein löytynyt... Mutta esim muovirunkoiset voi unohtaa lämpölaajenemisen ja pehmenemisen takia.
Mutta sitten vuonna lentävät autot kun laseri on kasassa niin sillä on kiva leikata oma runko... Sitä ootellessa

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: hokkaju - 26.09.15 - klo:07:43
Ok sulla on kraken. Oletko käyttänyt sitä eri halkaijoiden kanssa samanaikaisesti  vai eri materiaaleille. Vai kenties sekoitus noista. Netissä olen joskus törmännyt aika kiinnostavaan tekniikkaan jossa pienellä suuttimella ajetaan infill ja pienellä sitten pinta ja yksityiskohdat. Jos olet niin voitko avata onko radoittajaa joka tukisi moista. Itse en ole jaksanut kohnata vähään aikaan tulostus juttuja.

Itsellä on makerfarmin prusa3 variaatio jossa olen saanut korjata tuota salmiakki vaivaa jne.. Sinällänsä helppo ku laittaa lisää vaneria alle. Olen myös rakentanut siihen sen lämpökammion jolloin apinoidaan tämä stratasyksen patentti. Auttaa paljon kerrosten välisessä adheesiossa ja poistaa ikävän halkeilu ongelman abs.llä.

Laite toimii mutta tulos on kauhea hökötys kun tuohon prusan kotelointi on vähän jännä haaste. Lämmitysvehkeet on koko laitteen alla josta puhalletaan kuuma ilma tulostimen koteloon.

Laiskana olenkin katsellut suljettua konetta johon olisi helppo lisätä lämppäri kylkeen,mutta eipä ole oikein löytynyt... Mutta esim muovirunkoiset voi unohtaa lämpölaajenemisen ja pehmenemisen takia.
Mutta sitten vuonna lentävät autot kun laseri on kasassa niin sillä on kiva leikata oma runko... Sitä ootellessa

Juuh ittellä kraken on ollut nimenomaan pienemmällä suuttimella perimeter ja infill isommalla suuttimella. Olen myös kokeillut testi mielessä 2 materiaalia saman kokoisilla suuttimilla ja ei ongelmaa. Slic3r ja kisslicer ollu käytössä ja molemmat osaa sen kun ne konffataan oikein. Sanon vielä että kraken on oikeasti ylivoimaisesti helpoin säätää suuttimet samaan korkoon ja kohistaa ne firmiksessä tai softassa. Itsellä olen käyttänyt krakenia 2 suuttimella lähinnä sen takia kun ei ole ollu rahaa ostaa lisää syöttökoneistoja. Käytössä 2kpl Bulldog XL syöttökoneistoa (Ostettu ensimmäisten joukossa indiegogo projektissa), jotka mahdollistavat syöttökoneiston puolelta nuo suuret ajonopeudet itselläni.

Tällä hetkellä olen yrittänyt saada koodattu postprocessor scriptan, joka korjaa reikien toleranssi ongelmat. Tämä korostuu erityisesti kun ajan 1.2mm suuttimella, jolloin reiät on päin vittua. Sitten väli huomautus en ala mallia muuttamaan kalibroidakseni reiät. Mielestäni koneen pitää pystyä tekeen sellaista g-koodia, joka huomioi suuttimen koon ja siitä johtuvat mittamuutokset.

Jääny tulostaminen vähän vähemmälle nyt konesuunnittelija inssi opintojen myötä... mutta joulun alla alkaa helpottaan niin voi sitten taas nikkaroida.

Itse varmaan teen sellaisen tempun että muunnan tuon nykyisen tulostimen cnc-jyrsimeksi ja lähen suunnittelemaan tulostimen uusiksi. Varmaan suunnittelu kriteereiksi laitan 80mm/s tulostusnopeus, lämpökammio, pöytä on nouseva/laskeva ja xy-akselit tulostinpäässä.
Alunperin kun suunnittelin tuon niin otin laajennettavuuden huomioon. Pystyy laittaan dremeliä tai toista krakenia rinnalle, jos niin haluaa ja silti pystyy työstään samalla lämpölevyllä kokoalalla. xy-liike pöydässä.

Tulostusalue on 200x300mm eli isompi lämpölevy käytössä.


hokkaju

Joo e3d on kyllä hyvä valmistaja suuttimille. Itsellä on 5 versio eikä hikan hikkaa.
Toisin kuin esim siinä mikä tuli mukana. Halppiskoneeseen hyvä päivitys.

Olet oletettavasti kompensoinut langan paksuuden toleranssit ja kalibroinut pursotuksen.

Ruiskuvalu puolella käytetään krymppiä kompensoimaan muoteissa muovin kutistumista.
Esim abs voisi olla noin 0.5% käytännössä skaalataan malli 1.005 jonka mukaan muotti koneistetaan.

Abs kappaleissa olen huomannut samaa ominaisuutta etenkin lämpökaapissa. Testasin asiaa pursottelemalla 100mm kuutiota.

Mutta ilmeisesti pursotus vain "sortuu" reissä tyhjään päin. Ja tuo kutistuma hävittää sen vaikutuksen ulkomitoissa ja korostaa sitä reikien ja sisämittojen kohdalla.

kimi

Moi snowfly,
En väähättele toisten tekemitä, vaan ohjeistuksia. Ensimmäistä ei kannata ihan tyhjästä rakentaa jos perusymmärrys ei ole kohdallaan eikä edes tarve tiedossa . Lisäksi ebaystä on vaarana saada kloonikeijaa. Joidenkin ohjeet on osta irtonaisena osat sieltä sun täältä ja bauhausista vaneria ja saha, niin siinä menee aloittelijalla ohjeet pieleen.

Ajan 160mm/min sen yli  alkaa langan syöttö luistamaan. Jos lisään lämpöä, niin rupee valumaan, tarttis jäähdytystä lisätä tms. Olen testanut 300mm/min, mutta edellinen layeri ei ehdi jäätyä riittävästi pienissä kappaleissa ja tulee klönttejä, isoissa ok. Kynällä olen ajanut 500mm/sec. Kun hyvät säädöt on löytynyt, niin ei kannata ihan hirveesti säätää. Susikappaleet tappaa voitetun ajan.
Suurin ongelma ei ole itse elektroniikassa, vaan millä voimalla stepperit jaksaa vääntää, kun rupeet ottaa välyksiä pois niin mekaniikka jäykistyy, kitkaa tulee lisää ja voi steppejä hukkua. Varsinkin kun lisää microsteppingiä, niin vastaavasti moottorin vääntö pienenee. Resonansiin voit vaikuttaa keventämällä liikkuvaa massa, näissä vehkeissä pöydän keventäminen on hyvästä, kun taas metallijyrsimessä massa on hyvä määrättyyn pisteeseen asti.  Moottorin pitää voittaa inertia, jota näissä 3d toteutuksissa ei ole otettu edes huomioon. En ole löytänyt noissa mitään kiihtyvyys/hidastuvuus asetuksia.

Kyse on myös tarpeesta, onko kyseessä tarpeen tyydyttämisestä  vai kiinnostus 3d tekniikkaan.
Minimibudjetti on 500e paikkeilla , teki sitten valmiin vai itse.

Hidashan tuo on, tuossa video.
http://www.youtube.com/watch?v=gpNcPN5tfNc
Kimi

hokkaju

#11
Kiitos videosta se selventi muutamaa omaa mieltä askarruttanutta kysymystä. Ilmeisesti noissa "uusissa" koneissa päästään suuriin nopeuksiin isoilla hihnapyörällä ja kohtuullisen hitaalla kiihtyvyydellä.

Kiihtyvyysarvot on Ramps marlin softassa config.h tiedostossa kuten 90% kaikista muistakin asetuksista joilla on jotain merkitystä.
Tiedostoa voi ronkkia arduinolla, laitteen käyttöliittymässä niitä tuskin on. Itsellä on muistaakseni 1000 kiihtyvyysarvona ja stepperit puutuu tällä arvolla jo nopeuteen ~160mm/s. itse olen käyttänyt 1/8 steppiä ja 16 hampaista hihnäpyörää. olen mieltynyt tuohon 0.02mm/step koska se on kiva tasaluku.
kun tuossa minun vehkeessä on koko syöttö kiinni x- akselissa ja y-akselina on pöytä niin esim infil hunajakennoa ajettaessa koko roska rytkii jonkin verran kun  kiihtyvyys on jonkin verran äkäisempi kuin videossa. Lienee syy että runko vähän antaa periksi ajan kanssa, ja saa olla kiristelemässä aika ajoin.. Tosin sisätäyttöjä tehdessä kiihtyvyys on merkityksellinen vauhdin suhteen kun sahataan pientä liikettä edestakaisin.

Kunnon yyber vehkeeseen pitäisi melkein pistää pykälää isommat moottorit pienillä mh arvoilla ja takaisinkytknnällä ja runkoa tukevoittaa että koko härveli ei tipu pöydältä alas. 

Nyt ollaan jo kaukana alkuperäisestä kysymyksestä...  Mankati XT, Zortrax M200 ja Xbot320 metallirunkoisia suljettuja koneita. Ei mitään kokemusta mutta fiilispohjalta näyttävät hyviltä. Fiilispohjalta myös kalliilta  ;D   Itse otin silloisen halvan koneen kokeeksi ja voi että sitä on tullut puukotettua.... luultavasti olisin saanut kalliin koneen joka olisi tullut vielä kalliimmaksi kun sitä olisi modannut  ???

Laitan tuohon viihdykkeeksi oman hirvityksen kuvan. Tuo valkea pöytä on oleelline osa koko laitetta. Laitteen suorakulmaisuus on rihlattu heittokellolla ja sitten pultattu kiinni alustaa. Tulostinalustan alla oleva sininen nuoli osoittaa puhallinta joka puhaltaa kylmän ilman lämmitin elementteihin, kuuma ilma poistuu sitten peltiläpsyjen alta sivulle ja nousee koteloon. Kaunis ja kompakti paketti  8)

Laittakaahan kuvia omista viritelmistä. Etenkin Snowfly, rupesi kiinnostamaan!!

https://onedrive.live.com/redir?resid=CBD34D29F1151DA9!1623&authkey=!APNx0Uqn4rLGJic&ithint=file%2cpdf

Kai

Kun mulla on toimiva cnc kone,niin osaako kukaan kertoa mitä siihen pitää hankkia osia jotta sen saisi tulostaa muovia.
Ruiskutuspää ja mitä muuta?

Snowfly

Lainaus käyttäjältä: Kai - 26.09.15 - klo:13:30
Kun mulla on toimiva cnc kone,niin osaako kukaan kertoa mitä siihen pitää hankkia osia jotta sen saisi tulostaa muovia.
Ruiskutuspää ja mitä muuta?
Kai mikä kone?
Liitä koneen koko g-koodi käskykanta mielellään tähän.
Tukeeko kone usb muistitikkua? Lähinnä tiedostojen koon takia.
Myös se että onko työkalun mittaus anturi?
Nämä tiedot tarttisin aluksi... voin sanoa suoraan että joihinkin koneisiin sen saa tehtyä yllättävänkin helposti. Toisiin taas ei niinkään.
Parhaiten se onnistuu, jos koneessa on tuki 4-akselille (pyörivä pakka). Kerta sillon syöttökoneistolle on mahdollista rosvota suorat ohjaus signaalit ja tehdä koko paketista plug and play työkalu. Vaatii jonkin verran hardware uudelleen reititystä mahdollisesti ja post processor scriptan konetta varten.

Lainaus käyttäjältä: hokkaju - 26.09.15 - klo:12:09
Kiitos videosta se selventi muutamaa omaa mieltä askarruttanutta kysymystä. Ilmeisesti noissa "uusissa" koneissa päästään suuriin nopeuksiin isoilla hihnapyörällä ja kohtuullisen hitaalla kiihtyvyydellä.

Kiihtyvyysarvot on Ramps marlin softassa config.h tiedostossa kuten 90% kaikista muistakin asetuksista joilla on jotain merkitystä.
Tiedostoa voi ronkkia arduinolla, laitteen käyttöliittymässä niitä tuskin on. Itsellä on muistaakseni 1000 kiihtyvyysarvona ja stepperit puutuu tällä arvolla jo nopeuteen ~160mm/s. itse olen käyttänyt 1/8 steppiä ja 16 hampaista hihnäpyörää. olen mieltynyt tuohon 0.02mm/step koska se on kiva tasaluku.
kun tuossa minun vehkeessä on koko syöttö kiinni x- akselissa ja y-akselina on pöytä niin esim infil hunajakennoa ajettaessa koko roska rytkii jonkin verran kun  kiihtyvyys on jonkin verran äkäisempi kuin videossa. Lienee syy että runko vähän antaa periksi ajan kanssa, ja saa olla kiristelemässä aika ajoin.. Tosin sisätäyttöjä tehdessä kiihtyvyys on merkityksellinen vauhdin suhteen kun sahataan pientä liikettä edestakaisin.

Kunnon yyber vehkeeseen pitäisi melkein pistää pykälää isommat moottorit pienillä mh arvoilla ja takaisinkytknnällä ja runkoa tukevoittaa että koko härveli ei tipu pöydältä alas. 

Nyt ollaan jo kaukana alkuperäisestä kysymyksestä...  Mankati XT, Zortrax M200 ja Xbot320 metallirunkoisia suljettuja koneita. Ei mitään kokemusta mutta fiilispohjalta näyttävät hyviltä. Fiilispohjalta myös kalliilta  ;D   Itse otin silloisen halvan koneen kokeeksi ja voi että sitä on tullut puukotettua.... luultavasti olisin saanut kalliin koneen joka olisi tullut vielä kalliimmaksi kun sitä olisi modannut  ???

Laitan tuohon viihdykkeeksi oman hirvityksen kuvan. Tuo valkea pöytä on oleelline osa koko laitetta. Laitteen suorakulmaisuus on rihlattu heittokellolla ja sitten pultattu kiinni alustaa. Tulostinalustan alla oleva sininen nuoli osoittaa puhallinta joka puhaltaa kylmän ilman lämmitin elementteihin, kuuma ilma poistuu sitten peltiläpsyjen alta sivulle ja nousee koteloon. Kaunis ja kompakti paketti  8)

Laittakaahan kuvia omista viritelmistä. Etenkin Snowfly, rupesi kiinnostamaan!!

https://onedrive.live.com/redir?resid=CBD34D29F1151DA9!1623&authkey=!APNx0Uqn4rLGJic&ithint=file%2cpdf

Tuossa on joku vanha testivideo joka sattu oleen youtube tililläni viel tallessa... tulostimeni ei ole kevyintä mallia... taitaa painoa olla jotain 140kg XD... mutta hyvin se kerrostalo kaksioon mahtuu :D
https://www.youtube.com/watch?v=w4SnCVBQb8Y



Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk