Myös korttimaksu toimii

Siemens Halske 14 sylinterien valmistus

Aloittaja Tapani Honkanen, 14.01.13 - klo:19:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Tuli joskus, yli kymmenen vuotta sitten lupauduttua järjestämään v.-34 suunniteltuun lentomoottoriin uudet sylinterit. Ongelmana oli vanhan syliterin irroittaminen alumiinikannesta. Kierre M116.5x2 Sylinterin sisähalkaisija 108 mm ja krymppi 0.5mm kierteenkylkihalkaisijalla. Helppo juttu.  Sylinteri on nuorrutusterästä, 42 CrMo4 (Moc 410). Ulkohalkaisija 150mm ja pituus 190mm. Sylinterin yläpäässä kierre ja senjälkeen 1mm paksuinen rivoitus 4mm jaolla. Alapäässä laippa. Sylinterin kanteen liittämisen jälkeen viimeistelysorvaus. Tarvitaan työkalu, millä sylinteri kiinnitetään sorvin istukkaan.
Toivoisin osaavan kaverin tulevan projektiin mukaan kun projekti lähti liikkeelle. Pääasiassa sorvausta ja vähäinen jyrsintäkoneistus ja poraus. Sylintereitä 7kpl nyt ja ehkä lisää jatkossa kun homma onnistuu.
Kyseessä on historiallinen moottorinkunnostusprojekti. Kukaan ei ole tehnyt kyseistä hommaa vuoden -45 jälkeen. Nyt me teemme sen taas. Tule mukaan.
Tapani Honkanen Kerava 050 595 4464

Mika Kinnunen

Stiguako siellä ollaan entisöimässä?

Reilun kymmenen vuoden takainen ajankohta osuisi yhden Stigun sakkaukseen matalalla noihin aikoihin..

Näin koneen omistajallaan pian tapahtuman jölkeen ja kone moottoreineen näytti olevan hyvin kunnostuskelpoinen..

Siivet siihen remointoitiin lahden eteläpuolella, miten lie moottorin laita?

Kunhan tuli mieleen, voisihan se olla vaikka Viimankin voimanlähde..   

Katsokaapas Nisulan Jukan kirjoitus Viitalan Osmon Stigun (SZ-24) Siemens Halsken kunnostuksesta, siihenkin on valmistettu paljon uusia osia: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,42471.10.html
Ex-nimimerkki chevy55

Tapani Honkanen

#2
Tämä kone tulee Viimaan. Homma lähti siitä, kun kavereilla on hehton kopallinen nollakoon mäntiä mutta koko maailmassa ei ole nollakoon sylintereitä enää, koska kaikkia on porattu 0.2, 0,4 ja0,6 mm ylikokoon. Lienee useimmat jo alueensa loppupäässä.
Tehdään uusia nollakoon sylintereitä. Siinä on tiettyjä haasteita mutta kun seitsemän vuosikymmentä sitten tekivät, niin miksei nytkin. En tiedä, että kukaan olisi saanut vanhaa putkea irti vahingoittamatta alumiinikantta. Sen ratkaisin velipojan kanssa vuosia sitten.
Nyt kaivataan hyvää koneistajaa hommiin. Minä olen mukana vain mielenkiinnosta ja auttamisen halusta.
TH

Ville Vaho

Eikö viimeistelyyn kelpaa avarrus? Kiinnittäminen vois olla helpompaa..?
-vilderi

Tapani Honkanen

#4
Kyllä se on aivan hyvinkin oiva vaihtoehto. Tuon sylinterin rivoitus tosin on hyvin ohuilla rivoilla. Ulkohalk. 135 mm, tyvihalk. 112 mm.Rivan paksuus 1mm ja väli 2.8 mm. Tuota kurttua noin 68 mm. Sen jälkeen toisessa päässä sylinterinkannen alapään lieriöpinta. Halk. 136mm ja pituus 8 mm. Kurtun jälkeen 30 mm lieriö halk. 114 mm. Senjälkeen laippa halk. 150 mm, pituus 6 mm. Laipasta vielä 43 mm pituinen putki, halk. 112/108 mm. tässä mahdolliset kiinnityskohdat. Työstövoimat ovat kyllä melko pienet.

Kiinnitinvarusteet olisivat melko helpot valmistaa. Luulisin, että jopa omalla Pedersen yleisjyrsinkoneellakin, vaakakaraisenakin sen homman voisi tehdä hätätilassa. Kyllä silloin asiat olisivat tosi huonosti. Täytyy tarkistaa riittääkö pöydän liikematka, noin 200 mm.

Sorvausta ajattelin sen vuoksi, että soveltuvia sorveja on kasapäin pikkupajoillakin. Kiinnitin pitää olla kaksiosainen. Sorvin pakan puoleinen osa kiinnitetään pakkaan ja siinä on liitoskohta. Siihen kiinnitetetään putkimainen osa missä on laippa ulospäin. Toisessa päässä putkea on laippa sisäänpäin mihin sylinterin alapään laippa kiinnitetään. Tukilaakeri sijoitetaan ulosjäävän sylinteriputken kohdalle. Sylinterin kannessa olevaa lieriökohtaa tuetaan kiinnitinputkessa olevilla säteettäisillä tukiruuveilla.  Kiinnitinputken sisähalkaisija on luokkaa 200 mm jotta sylinterikansi mahtuu sen sisään. Kiinnitinputken pituus on luokkaa 240 mm.

Kumpikohan vaihtoehto olisi parempi?

Onko halukkaita tekijöitä?


Ville Vaho

Multa vois luonata avarrus ja työkaverilta sorvaus, aihioitakin voi löytyä.
-vilderi

viilari


Hiekkaranta_92

Minä muistelin jo aikoja sitten lukeneeni että se olis OPOC eli vastamätä vasta sylinteri moottori jota kehittävät, mutta onko se jo ollut junkersissa? http://www.youtube.com/watch?v=uP7gGUCPJj0

Meiltäkin löytyy apua jos tarvitaan. http://www.kuusnetikka.fi/hrp/palvelut.html <- Tuosta löytyy vähän kone kantaa

viilari

Tähän törmäsin Deutsches Museumissa:

viilari

Näitä kuvia kun katselin:
http://www.d-eqax.de/Motor.html
Niin näyttäisi että sylinterin saa alalaipasta helposti kiinni sorvattuun renkaaseen.Taitaa olla helpointa tehdä sopivasta ainesputkesta,ensin ulkopinnat ja yläpään tasopinta,lopuksi sisäpinta ja alapään tasopinta.

Prove Koneistus

#10
Moro,

Onko tullut mietittyä, että halkaisis vanhan sylinteriputken ja irrottaisi sen sitten kahtena tai vaikka neljänä osana?

Edit: Jotenkin eka käsitin väärin luulin, että sylinteri pitäisi putkittaa uudestaan.

Kuvia olis kiva nähdä. Mielenkiintoinen projekti.

Tapani Honkanen

Huomio huomio, herätetään tämä säie henkiin uudestaan. Tuossa kolmisen vuotta sitten Johannes olisi ollut ehkä halukas alkamaan hommaan. Tilaajan puolelta kaverit olivat tässä asiassa vähän aloitteettomia kun keskittyivät siilloin tärkeämpiin asioihin. Jäi jotenkin vaiheeseen. Aikaa on kulunut ja tilanne on Johanneksen suhteen muuttunut.  Kovin olivat varmoja näköjään siitä, että dementiat ja alzhaimerit ei minuun vielä iske. Nyt varmaankin pelästyivät ja ottivat yhteyttä. Meinaa kyllä olla leima otsassa, parasta ennen.
Kyllä minä tuon työvaiheistuksenkin olen miettinyt mutta aina parempi kelpaa.

Onko joillakin mahdollisuus tehdä historiaa ja toteuttaa historiallinen moottori tuolta yli kahdeksankymmenen vuoden takaa. Tarvitsee vain riittävän kokoisen CNC-sorvin ja loppukoneistukseen kiinnitin, mihin sylinteri kansineen kiinnitetään. Tietysti hitsaushommaakin vähän. Jopa hoonauspaikan tieto on eduksi. Halkaisija 112 mm.
Laitan piakkoin kuviakin

porepe

Työmaalla olis riittävän tukeva sorvi tuohon hommaan. Erikpispitkä Nakamura TMC4 1700mm:n kärkivälillä. Kuinka pitkiä nuo sylinteriputket ovat?
Petri Junnila
Mynämäki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk