Myös korttimaksu toimii

Johteiden kaavaus

Aloittaja Tapani Honkanen, 06.12.15 - klo:18:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Vaikka tälllä foorumilla onkin pääpaino nimenmukaisissa härpäkkeissä, niin hieman saattaisi kiinnostaa tuo johteiden kaavauskin ja yleensä tuommoinen kädentaito. Tuolla kotiverstasfoorumilla on kehittymissä mielenkiintoinen säie tuosta kaavauksesta. Olen minäkin hommaa harjoitellut, vaan vaikeata on. Tuossa linkki juttuun.  http://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=9464.msg86578#msg86578
Vaikka tuolla kotiverstasfoorumilla jutut ovatkin ehkä painottuneet (puu)höylähommiin ja muihin kuin metallitöihin.
Minäkin voisin haastaa vähän laajentamaan tämän foorumin toiminta-aluetta tuosta nimenomaisesta. Joskus tuntuu minusta, että siellä kotiverstaalla olen hukkumassa höylälastuihin ja tällä foorumilla olen sivussa tuosta nimenomaisesta jalosta aiheesta. Kuitenkin paljon on puheenvuoroja kaikesta muusta kuin tuosta CNC-aiheesta. Joskus olisi huomauttamista noiden routereitten ja muiden härpättimien runkorakenteiden heikkoudesta mutta kun se on hierarkiessa alemman tason älyllistä toimintaa, niin en kehtaa. Siksi olisikin hyväksi kuulla mitä vaikuttajayksilöt ovat mieltä mietteistäni. Siksi vaivaan, koska melko hiljaista on viime aikoina ollut.

Mika Kinnunen

Mielestäni laitteiden huolto ja ylläpito ovat erittäin olennainen osa tämän foorumin antia.
Ostaahan moni vanhan, käytetyn laitteen ja tekee & huoltaa siitä mieleisensä.
Kaavaus voi olla yksi menetelmä monien muiden joukossa saada eliniän kestävä ja hyvin toimiva kone itselleen joten miksei täällä voisi näistä asioista keskustella.

Haluaisin itsekin oppiä tätä lajoa taitoa, sorvin johteissa olisi hieman harjoiteltavaa..
Ex-nimimerkki chevy55

Jussik

Terve

Mulla on vanhempi Hembrug DR1LS sorvi odottelemassa johteiden oikaisua.
En kyllä noita käsin lähde oikomaan, vaan tarkoitus on tehdä ultimaattisen suora runko johon lineaarit pultataan.
Näiden lineaarien päällä on sitten tarkoitus kuljettaa hiomakaraa, jolla esihionta tehdään.

Tuo sorvi on kohtuu erikoinen outolintu, kara kiertää sen 4000rpm.
Johteet on karkaistut niittaamalla runkoon istutetut.

Sorvi sai kuljetusliikkeen toimesta kunnollisen kolauksen, jossa johteet nitkahtivat niittauksistaan.
Nyt ne on istutettu uudelleen paikoilleen, mutta vaatii vielä oikaisun.

Kapistus jää tarpeettomaksi tämän työn jälkeen, mutta foorumilaisille sitä voisi vuokrata kohtuullisella hinnalla.

viilari

Jussi,itselläni myös Hembrug DR 1 sorvi johon valmistuu kärkipylkän johteilla kulkeva hiomalaite jolla hiotaan kelkan johteet suoriksi.

Jussik

Pitäisikö jakaa hiukan kuormaa?

Kärkipylkänkin johteet mulla oli kierot ja kuluneet.

Löytyys myös 1x1m kivitaso, jolla voidaan mitata kohtuutarkaksi sen hiomalaitteen runko.
Samaten löytyy myös 42cm absoluutti suora (sylinteri) sorvin suoruuden mittaamiseen.
Lisäksi 5-akseli jyrsin kinkkisimpien osien tekoon.

Runko olisi tarkoitus asentaan molempien johteiden väliin ja asemoida tarkasti suoraan mittasylinteriä vasten (tietysti tämän ollessa karan ja pylkän välissä suorassa)
Sitten hiomakaralla hiotaan molemmat sekä kärkipylkän että kelkan johteet.
Lopuksi sovitetaan käsin kaavaamalla kelka ja pylkkä.

Kärkipylkän kanssa mulla on vielä jonkin verrantöitä tehtävänä.
Joudun hiomaan sen uudelleen ympyräksi ja holkittamaan pylkän uusiksi.
Edellinen omistaja ei paljoa ole huolehtinut koneesta.

Onneksi muutoin mekaanisesti kone oli kohtuullinen ennen kaatumista.
Karalaakerin (etumaisen) hommasin siihen. Edellisen remmin vaihdon yhteydessä,
kun oli vedetty ylikireälle ja huonolla rasvauksella syönyt hiukan vierintäpintoja.

Mukaan tuli jonkin verran varusteita.
Mielenkiintoisin oli 4 työkalun revolveri, käsitoiminen.


mpr

No nyt tuli mielenkiintoista asiaa, pistäkää kuvia myös.

Jussik

Pitänee laittaa kuvia, jahka etene suuntaan tai toiseen.
Nykyisin tuo isoin ongelma tuntuu olevan aika tai pikemminkin sen puute.
Voipi olla myös iän myötä tullut laiskistuminen...


viilari

Itsellänikin leipätyöt häiritsee harrastamista.
Jos Hembrug purettuna,niin hollannissa osaavat hioa johteet:
http://www.schinfa.nl/pages/leibaanslijpen.html
Myös varaosia saatavana:
http://www.machinehandelbos.nl/aanbod-machines/machine-onderdelen

Jussik

Terve

Tuo olisi ihan kiva, mutta maksaa niin paljon ettei ole varaa.

Eli joutuu menemään tällä matalan tason budjetilla niin kuin yleensä....

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk