Myös korttimaksu toimii

Servomoottorin tehon laskeminen?

Aloittaja Stoppari, 25.09.09 - klo:10:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

erppe

Niin se kaava on P=M*µ , missä µ on kulmanopeus, joka on 2*Pi*n, missä n on kierroksia/sekunti. Nuissa mekanexin laskentakaavoissa tuo piihässäkkä ja minuutti=60s on korvattu erillisellä kertoimella. Kyllä sieltä se likimain 90Nm pitäs irrota..

ram

Kiitosta vaan erpelle.. hyvästä selvennyksestä. Ihmettelinkin hetken tuota lukua 9550.

Osan näköjään muistaa ja osan unohtaa.
Drivena on vanha Simoreg, jossa ei tietty ole kentän heikennystä tms. Pitäisi nimittäin saada tuo moottori pyörimään kovampaa. Kuinkas tällaista kenttäkäämittyä DC-moottoria noin niinkuin periaatteessa saisi pyöritettyä nopeammin? Pitääkö puijata drivea kenttäkäämin parametreissa?
Vai onko koko touhu edes mahdollista?

Jonne


Muistelen lukeneeni jostain manuaalista ( tai sitten CNC-zonelta ), että
kenttää heikennetään kierrosten noustessa sen takia, koska liian voimakas
kenttä aiheuttaa vastamotorisia voimia, joten vääntö ja sitä kautta teho putoaa.
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

ram

Joo

Oikosulkumoottoreita on tullut ajettua jopa 6 kertasella nimellisnopeudella, mutta nämä DC-moottorit on hieman tuntemattomampia. Liekö niissä homma ihan samanlainen?

tero

Kentänheikennyksellä heikennetään magneettikentän voimakkuutta niin, että moottorin generoima jännite pienenee ja sitä voidaan pyörittää rajallisella jännitteellä nopeammin. Kentän heikennys laskee myös vääntöä, joten teho tosiaan kasvaa siihen nopeuteen asti, jossa heikennystä ei vielä tarvita ja pysyy sen jälkeen melko vakiona.
Granite Devices servo-ohjaimet ja moottorit - www.granitedevices.fi

ram

No joo

Kiitoksia selvennyksestä. Ajattelin itsekin muutaman kaljan jälkeen, ettei kommutoinnin toteutuksella ole merkitystä.
Netistä en ole oikein onnistunut löytämään kunnon tietoa tästä aiheesta. En varmaan osaa etsiä.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: ram - 29.09.09 - klo:17:17
Kiitosta vaan erpelle.. hyvästä selvennyksestä. Ihmettelinkin hetken tuota lukua 9550.

Osan näköjään muistaa ja osan unohtaa.
Drivena on vanha Simoreg, jossa ei tietty ole kentän heikennystä tms. Pitäisi nimittäin saada tuo moottori pyörimään kovampaa. Kuinkas tällaista kenttäkäämittyä DC-moottoria noin niinkuin periaatteessa saisi pyöritettyä nopeammin? Pitääkö puijata drivea kenttäkäämin parametreissa?
Vai onko koko touhu edes mahdollista?
Joo, vierasmagnetoidun tasavirtakoneen kentän vuontiheys on kierroslukukaavan nimittäjässä, joten kenttää heikentämällä koneen saa pyörimään kovempaa. En kumminkaan suosittele koettamaan kovinkaan suurta ylitystä (miten lie käynyt kun aikaakin on jo vähän kulunut). Perinteisten tasasähkökoneiden nimelliskierrokset on juurikin tuo 1500 rpm. Niitten kommutaattori (siis se hiiliharjasysteemi) on suunniteltu about tolle nopeudelle ja jos se pyörii paljon nopeammin täydellä ankkurijännitteellä (siinä 440VDC) niin ennemmin tai myöhemmin se menee kehätulelle ja sitten ei ole kellään enää kivaa. Toi johtuu ihan siitä, että pyörivä kommutaattori vie varauspilveä mukanaan ja lopulta oikosulkee ankkurinnavat ilman kautta.
Niin, eikä siitä ainakaan tehoa lähde enempää kun vääntö menee alas samassa suhteessa kun kierrokset nousee.
Aikanaan tuli tommosten kanssa leikittyä Romppasen lelu- ja mekanotehtaalla eli Pitäjänmäen Strömbergillä. Ne oli vaan vähän isompia...
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk