Myös korttimaksu toimii

Oma rimpula työn alla :)

Aloittaja Miguel-, 28.03.08 - klo:23:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miguel-

Löysin (hieman myöhään) tämän suomalaisenkin forumin ja ajattelin tänne laitella jotain tuosta omasta (p)rojusta, dvdplazalle laitoin jo jotain juttua tästä vehkeestä ennen tänne eksymistä :)

Aloittelin alunperin tuon vehkeen kasailua joku 3-4v sitten ja tekeminen jämähti, kun sain piirilevyt syövytettyä ja porailtua sekä yhden valmispiirilevyn... Jonkin aikaa sitten sain tietää, että naapuri oli saanut käsiinsä käytetyt R&K:n lineaarijohteet kuularuuveilla ja hän kaupitteli niitä minulle kohtuu halvalla. Siitähän se potku persuuksille sitten tuli taas ja projekti käynnistyi uudelleen :) Vehje tulee suurimmaksi osaksi puun jyrsintään, mutta myös alumiinia / pehmeitä metalleja olisi tarkoitus päästä jyrskäyttämään.

Olin jo tuota runkoa kasaillut silloin aikaisemmin ja hommaillut hydraulisylinterin männänvarsia johteiksi. Alunperin työstöalaksi piti tulla noin 1000mm x 500 mm x 100 mm. R&K:n PLS2-80 johteet olivat 900 mm liikkeellä, joten luonnollisesti tämä valittiin X- ja Y-akseleiden liikkeiksi. Z-akselin liikerata kasvoi noin 300mm:n. X-akselin johde on päistään n. 50mm:n matkalta jäykistynyt (ei ole nähtävästi ajeltu niin pitkiä matkoja aikaisemmin), joten saa nähdä, miten sen saa liikkumaan täyttä aluetta.

Steppereiden ohjaukset perustuvat kolmeen L297-8 -pariin sekä itse suunniteltuun liitäntälevyyn, johon saa rajatiedon (1kpl) sekä joka akselin kotipaikkatiedon. Liitäntälevyssä on paikat myös neljännelle akselille, mutta sitä ei ainakaan vielä tässä vaiheessa ole suunniteltu (tai tottakai pieniä pähkäilyjä aina sillontällön :D ). Virtalähteinä vehkeessä on 2 kpl PC:n virtalähteitä kytkettynä sarjaan (24V plus 5v ohjaukset). Koteloksi löytyi vanha tietokoneen kotelo, etteivät virtalähteet tunne oloansa kovin orvoksi. Ohjaavana tietokoneena toimii HP:n vanha läppäri Linuxin ja EMC:n avustamana (Linuxin kanssa olen aivan tumppu, kaitpa sitä on alettava harjoittelemaan senkin kanssa leikkimistä -esim. ei tuo uusin EMC suostunut asentumaan koska ei ollut oikeuksia tms.).

Askelmoottoreina vehkeessä on tällähetkellä 1 kpl NEMA 34 kokoinen tuntematon motti Z-akselilla sekä 2 kpl Bebekin 10e astrosynejä X- ja Y-akseleilla. Uudet moottorit on jo onneksi tilattu (tuo NEMA 34 saattaa säilyttää paikkansa, saa nähdä kun uudet moottorit saapuvat) :) . Tällähetkellä jyrsintä pyörittää Boschin 500W:n työjyyrä ajalta ennen ajanlaskua ja sähköä ;) Tilalle on kuitenkin tulollaan Makitan 3612C sekä tee-se-itse ER-16 -kara-aihio (pyörittimenä joko kyseinen makita, servo- tai oikosulkumoottori).

Z-akseli on omaa käsialaa ja tällähetkellä liikkuu M16-kierretangolla. Tarkoitus olisi tehdä tuo zeta joko kuularuuvilla tai trapetsilla (riippuen hinnoista sekä saatavuudesta) ja vaihtaa sekä rauta- että puuosat johteita lukuunottamatta alumiinisiin, kunhan tuon saa syömään alua.

Vehettä olen tehnyt ihan harrastuspohjalta ja mielenkiinnosta sekä hieman pääedellä puuhun -tyylillä, joten suunnittelufiboja on tullut ja tulee varmaan tästä eteenkinpäin :) Työvälineinä on ollut tähän mennessä: Elämää paljon nähnyt sorvi, penkkiporakone (ei ristisyöttöpöytää :( ), sähköpora, rälläkkä, Mig ja nyrkki (välillä myös hienosäätöleka nyrkkien ollessa liian kipeät) joten toleranssit ja heitot voi mitata peukalon mitalla :)

Muutamia kuvia löytyy: täältä.
Jos linkki ei toimi, olen laittanut tuonne uusia kuvia, vaihtanut kansion nimeä ja unohtanut päivittää sitä tänne :) Siinä tapauksessa voit jättää tuon /CNC..... -setin pois linkin lopusta ja mennä etusivulta CNC:n suuntaan.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk