Myös korttimaksu toimii

Marsun vetopultin kiristimen purkuhaaste

Aloittaja Kremmen, 06.09.15 - klo:11:25

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Nyt kun jäsen Paven avulla valkeni, miten Matsuuran vetopultin kiristys oikeasti toimii, niin kehitin mielestäni loistavan idean varustaa kara pulssianturilla. Haasteena kun on, että kaksivaihteisessa karassa ei ole mitään ilmeistä keinoa saada pulssianturia kytkettyä mitenkään järkevästi. Hammashihna karan ympäri olisi ilmeinen konsti, mutta ei ole mitään paikkaa mistä sen saisi pujotettua karan lähtöakselin ympäri purkamatta koko roskaa. Siihen kara on aivan liian monimutkainen jotta uskaltaisin ryhtyä moiseen.
Keksinpä kumminkin keinon. Karan yläpäässä on lautasjousipakka joka kiristää vetopultin tangon karan läpi. Jousipakan ympärille mahtuu juuri kuppi, johon voi rakentaa omatekoisen pulssianturin. Ei tarvitse muuta kuin avata jousipakan kiristysholkki ja laittaa kuppi jousipakan alle ja säätää tarvittavat pari milliä asetusta. Jousipakan alaosa ei liiku pystysuunnassa, jolloin myöskään kuppi ei liiku pystysuunnassa kun jousipakkaa puristetaan ja hellitetään.
Puristussylinteri jousipakan päältä lähti helposti syrjään, ja jousipakan turpamutteri/holkkikin alkoi avautumaan kun keksin sopivan työkalun. Nyt vaan on vähän huolestuttava ilmiö johon toivoisin tietävämmiltä näkemystä. Holkki nimittäin on sairaan kireä vääntää aukipäin, vaikka lautasjousipakka on jo löystynyt. Holkki kyllä tulee kierteellä ulospäin kierros kierrokselta, sen pystyn tönärillä näkemään selvästi. Mutta kohta loppuu usko kun systeemi vaan jäykkenee niin että alkaa jo natisemaan kun vääntää (vääntöä saa olla hyvinkin parikymmentä kiloa että liikkuu). Pelkään että jokin on nyt jäänyt huomaamatta, enkä millään viitsisi rikkoa tuota kun varaosien saanti on aika mahdotonta.
Mekanismi on siis tämän kuvan mukainen: http://i.imgur.com/Fgp4tIp.jpg. Kara on kuvassa alhaalla vaakasuorassa. Työsylinteri näkyy oikealla, ja sen vasemmalla puolella lautasjousipakka. Pakan sisälle menee kiristysholkki, jonka kuvasta voisi päätellä olevan kierteellä kiinni varsinaisessa karan akselissa. Holkin sisällä kulkee sitten varsinainen vetotanko joka päätyy kuvassa vasemmalla näkyvään työkalupitimen vastakartioon ja kiristää siellä olevat kuulat. Kiristyksen säätö tapahtuu tangon yläpäässä olevalla kierteellä lautasjousien kiristysholkkia vastaan.

Olen nyt kiertänyt lautasten kiristysholkkia reilut pari senttiä ylöspäin ja vetotanko on jo vapautunut omalta jengaltaan ja on irti kiristysholkista. Lautajousipakka on vapaa ja hölskyy reilusti, eli ei voi enää panna hanttiin. Mikä hitto tässä kiristää vielä.

Sanokaa viisaammat jotain ennen kuin tulee vahinkoa...


Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

#1
Ota pulssit vetopyörältä esimerkiksi hall anturilla? Mulla olis muutama uunituore antura Allegrolta (vuosien, vuosien takaa) joissa on sisäänrakennettu magneetti.

Olen sijoittanut ne jonnekin... Pitäs ne olla tallella, jotain ATS sarjaa ne tais olla http://www.allegromicro.com/en/Products/Magnetic-Speed-Sensor-ICs.aspx

Nuo anturat saattaa sopia htd remmin profiilille ja taitaa toimia vaikka remmin läpi.

Kremmen

Kuten totesinkin niin marsun kara on 2-vaihteinen. Tämän takia on lähes mahdotonta löytää sellaista paikkaa joka pyörii työkalun tahdissa muualta kuin kara-akselin yläpäästä eikä se sielläkään ole mitenkään helppoa. Asiaan tuo oman mausteensa se, että pitää saada myös indeksipulssi, jotta tykalun, esim kierretapin ohjaus LinuxCNC:llä onnistuu.
Ainoa paikka jossa on  kiinteästi karan tahdissa pyörivä hammaspyörä on karalaatikon sisällä, öljykylvyssä. Enpä ala sinne kyhäämään elektroniikkaa.
Karan yläpäässä on yksi hammashihnapyörä periaatteessa näkyvissä, mutta siihenkin joutuisi kyhäämään lukija hihnan kehän sisälle aika ahtaaseen paikkaan. Ja jos se hipaisee hihnaa niin yläkerta on täynnä elektronikkarouhetta...

Sen verran uutisia , että sain sen turpaholkin irti. Ei siinä mitään omia kierteitä ollut mikä selvisi kun mittasin paljonko se nousee per kierros. Kun lukemat vaihteli niin oli selvää ettei se liiku kierteellä. Viritin sitten kiilasysteemin jolla pakotin holkkia ylöspäin samalla kun kiersin sitä, ja lähtihän se lopulta.
Holkin ulkopinta on saanut aika lailla osumaa, siinä on kaikenlaista naarmua ja kiinnileikkautumista, mikä selittää kyllä jumia. Kumma, että karan reiässä ei pysty näkemään vastaavaa leikkautumista. Onkohan aukon suu jotenkin tyssääntynyt ja se pani hanttiin...
No, koetan varovasti hioa skraadit pois ja silittää aukon reunaa. Minun käsitykseni mukaan tuon holkin pitäisi liikkua aivan kevyesti pystysuunnassa käsivoimin. Nyt se ikäänkuin ei mahdu reikäänsä.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk