Myös korttimaksu toimii

2 mm alumiinin koneistus: menee terät ja hermot

Aloittaja ftec, 29.03.11 - klo:16:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ftec

Nyt pitää pyytää vähän analyysiä, että missä vikaa, kun kaikki sopivat terät jo tuhlattu kokeiluissa.

Protopajasta ostettuna 2mm alumiinia, jonka seoksesta ei ole tietoa. Koneistaminen ei vaan onnistu, jälki on tuollaista kun kuvassa.

Ensin kokeilin Onsrudin Surface Speed arvoja ja pyörimisnopeutta (18,000+) käyttäen 2 leikkoisella 2,381mm terällä (keskimmäinen osa). Alku lähtee aina onnistumaan, (pyöreä reikä keskellä + ensimmäiset ehjät urat oikealla) mutta hetken päästä kappale alkaa lämmetä, levyaihio alkaa täristää ja jälki menee puuroksi ja terä napsahtaa poikki. Leikkuussyvyyskään ei juuri vaikuta asiaan. Selvästi tavaraa on sulanut terään kiinni. Sinolia leikkunesteenä.

Kun terät loppuivat vaihdoin 4-leikkuiseen dia 3.175mm terään. Tiputin kierrokset RPM = 12000 ja leikkuun syvyydeksi 1mm per siivu. Sama tilanne, tuo oikeanpuolimmaisin kuvio. Olen kokeillut monilla eri syötön arvoilla mikään ei tunnu auttavan.

Voisko tosiaan olla vaan niin vaikeaa AL-mössöä, että vika on siinä vai mitä arvioisitte syiksi?

/Risto

PS. Terät USAlaisia kovametalliteriä BWB toolista.

Maukka

Liian vähän syöttöä terä hinkkaa eikä leikkaa.
Kierrokset pitää suhteuttaa syöttöön. Laita mahdollisimman vähän kierroksia. Ja laske syötöksi esim. 0.015 mm per hammas. Isommalle terälle enempi.

Esim kierrokset kertaa hammsakohtainen syöttö kertaa hampaiden lukumäärä.

12000rpm X 0.015 x 4 = 720mm/min
Jos vielä puuroaa niin lisää syöttöä.

Auttaa jos on käytössä 1leikkuinen tai 2leikkuinen tappi. Niin ei vaadi niin paljoa syöttöä. Tietenkin lastun syvyys pitää suhteuttaa syöttöön ja terän kokoon. Jottei terä mene poikki liian suurista leikkuuvoimista.  Parempi aloittaa pienellä syvyydellä. esim. 0.3mm tai 0.5mm ja kokeilla.

Edit: Myös sinoli, estää alumiinin puuroutumista terään. Ja tai jäähdytys neste, öljy jne..

JuKa

Moi,

Olen joutunut samoihin ongelmiin pehmeä alumiinia työstäessäni. Kuten jo Maukka kertoikin niin 0.5mm maksimissaan syvyyttä tuollasella terällä kun jyrsii pehmeää alumiinia. Amerikkalaisten suosima "leikkuuöljy" WD40 on ihan hyvää, mutta ei voita Sinolia...

Kuulin että lamppuöljy olisi myös hyvä aine, koska se ei haidu niin nopeasti. Ei ole omakohtaista kokemusta. Pitää kokeilla kun tulee tarvetta alumiinin koneistamiseen.

Jussi

ftec

#3
Joo kiitoksia.

CAM softassani on feeds&speeds laskenta, sillä laskeskelin noita arvoja ja lisäksi vertailin Onsrudin esimerkkilaskelmaan alumiinille, eli kyllä niiden pitäisi suunnilleen olla oikein.

Onsrudin paperissa (liite) ei juurikaan ole terän paksuudelle annettu mitään vaikutusta, joten esim 1/16" l. 1.58mm terälle voisi heidän mukaansa käyttää lastunpaksuutta 1xOD = 1.58mm ja taulukon mukaan chipload l. syöttö/hammas 0,002-004" = 0.05-0.1mm.  Tuosta laskemalla syöttönopeus olisi annetulla 18000rpm arvolla 900-1800mm/min. Heti napsahtaa ainakin tällainen BWN:n terä poikki jos tuollaista menee yrittämään, kun pieninkin puuroutuma terässä pakottaa terän poikki. Tiedä sitten ovatko nuo Onsrudin terät jotenkin erikoisen hyviä vai onko tuo vain mainospuhetta.

Kokeilin jossain vaiheessa CRC:tä, mutta ihan sama käyttääkö sitä tai sinolia, ehkä tuolle tavaralle tarvitaan sitten juokseva leikkuuneste. EDIT: Lamppuöljyn leimahduspiste on 62 astetta ja Sinolin kai kanssa aika alhainen? Tässä hommassa terä on varmasti kuumentunut yli niiden leimahduspisteiden.

Pitää ilmeisesti mennä ostamaan  alumiinilaatua, joka on varmasti koneistettavaa, jotta terien tuhlaamisesta olisi hyötyä jatkoa ajatellen. Nyt meni yhteensä 5 terää poikki ja ainoa mitä siitä oppi oli, että tätä alumiinia mitä lienee, ei kokeilluilla arvoilla pysty koneistamaan. No onhan sekin tietysti jotakin jos ottaa huumorin kannalta.

Ai niin mistähän PK seudulta saisi koneistettavaa alumiinilevyä pienissä erissä? Protoshopissa eivät näköjään pidä mitään kirjaa AL levyjen laadusta, ja se ei oikein käy kun pitäisi tietää aineslaatu koneistusta ajellen.

peka


Käytin aikoinaan pehmeän alumiinin (räkäalumiini) työstämiseen 1-leikkuista terää ja leikkuunesteenä isopropanolia.
Sopivat nopeudet hain kokeilemalla, muistaakseni syöttö 150-200 ja kierrokset n.1000.
Kone oli Heidenhain 2500.
Sinolin hajusta tuli pää kipeeksi, siksi vaihdoimme propanoliin kaikessa alumiinin työstössä.
Propanoli suihkutettiin paineilmalla hyvin ohuena suihkuna terään.
Kuumetessaan alumiini tarttuu terään ja seuraus on selvä, terän pitäis pysyä kylmänä.

Työkalualumiinia ja duralia voi ajella vauhdikkaammin.

saulij

Puhdas alumiini on  todella vaikeaa työstää. Se on tahmaa, on sitkeää ja pehmenee vielä kun lämpö vähän nousee.  Avainasemassa on terävä terä riittävä syöttö ja hyvä jäähdytys/voitelu. Lamppuöljyä (=petroolia) olen kuullut käytettävän. Sinol toimii yleensä alumiinilla hyvin, haitoista olikin jo maininta.


ftec

#6
Joo, tuo 1-leikkuinen terä voi tosiaan olla se avainsana pehmeälle alumiinille, koska se ei luultavasti tukkeudu niin helposti kuin useampileikkuiset. Ainakin terien valmistajat tosiaan tyrkyttävät niitä alumiinille.

Ongelma ydin tuossa minulla kai lienee, että ensin terä alkaa tukkeutua (universaaliterä, ei erityisesti alumiinille), mikä sitten johtaa siihen, että lastun leikkaaminen loppuu ja hinkkaaminen ja kuumeneminen alkaa. Lopulta terä sitten katkeaa kun se vain tyssää alumiinia kasaan leikkaamatta sitä lainkaan. Tai sitten terä ensin kuumenee ja sen takia alumiini pehmenee entisestään ja tarttuu siksi helposti terään jne...

Nyt jo ehdin tilaamaan 2-leikkuisia, jotka tarkoitettu alumiinille, pitää tilata 1-leikkuisia jos ei ala niilläkään onnistumaan. Löysin myös 2 millistä 500x250 palan dural alumiinia askarteluliikkeestä kohtuuhintaan. Jospa näillä eväillä sitten saisi osat tehtyä.

ftec

#7
Mistähän tuota isopropanolia saisi PK-seudulta kohtuuhintaan? Näyttää olevan tyyristä ainetta ainakin lääkepuolella lähes 60e/l. Näyttää sekin olevan huonoa terveydelle jos sitä joutuu paljon hengittämään.

LISÄYS: Olisikohan yksileikkuinen terä myös paremmin taivutusta kestävä? Eikös siinä terän ehjä ydinosa ole paksumpi kuin useampileikkuisessa kun ympäri kiertää vain yksi kierre?

Jussik

Terve

Terille yleensä annetaan max pyörimisnopeudet.
Luulempa että pienemmilläkään HSS terillä ei paljoa 2000-3000 kierroksen päälle pyöritellä.
Voi toki olla joitain malleja jotka suunniteltu 6000rpm asti.
Kovametalli terät sitten asia erikseen.

Eli maltilliset kierrokset 200-1000rpm ja syöttö siihen suhteutettuna.
Ohjeet pyörimisnopeuksiin ja syöttöihin voi kysyä terätoimittajalta.

Jarkko Nieminen

Moi,

Itse olen käyttänyt Amoil CT nimistä työstöemulsiota. maksoi 20€/litra ja on tiivistettä, jota veteen sekoitetaan 5-10% eli todella riittoisaa. Tota sitten sumutinpullolla töystettävälle kappaleella.

2 ja 3 mm Carbide 2 leikkuinen terä alumiinille ja n 400mm/min nopeutta 0.5mm per veto. toimii hyvin ja terät kestää. Normaalilla 3 leikkuisella tuli usein ongelmia juuri tuon lastun poiston kanssa, ja tahtoi terä lämmetä.

-Jarkko
ex nimimerkki jarkko.j

Metalfusion

Jostain luin että alumiini ei tarttuisi niin helposti TiAlN-päällystettyyn terään.

JMI80

Alumiinin jyrsinnässä on pakko olla jokin
leikkuuneste, sumuvoitelu tai vaikka spraypullosta
spruutattava leikkuuöljy.

Esim. Pentisol
www.pentisol.fi/
myy puolisynteettistä leikkuuneste emulsiota 5 litran pöntöissä ja
lähettää Matkahuollolla. 5 litraa bussiennakolla
on maksanut yleensä luokkaa 50 EUR. Siitä lantraa
aika paljon 5% emulsiota.

Jos jyrsit vain muutaman kappaleen, niin leikkuuöljy/
"poraöljy" spraypurkista voi olla ihan ok vaihtoehto.

Emulsiolle "leikkuunestejärjestelmä" mallia halpa voisi olla esim. käsikäyttöinen paineruisku, vaikkapa
Biltema Tuotenro 45562. 3.99 EUR.

Vähän kehittyneempi,
ihan automaattinen budjettimalli on esim. biltemasta
12V lasinpesurin pumppu, joku muuntaja virtalähteeksi, vähän muoviletkua ja joku 10 litran ämpäri, muuttolaatikko tms. säiliö leikkuunesteelle. Neste pitäisi sitten saada jotenkin valumaan takaisin säiliöön
jonkin lastut suodattavan siivilän läpi.

Tuollainen "automaattinen", koko ajan virtaava leikkuunestesysteemi olisi siitä hyvä, että se poistaa samalla lastut.

Riippuu vähän koneestasi ja työympäristöstä että kuinka
paljon voi alkaa nestettä ruiskuttelemaan, ja saako
sen jotenkin fiksusti järjestettyä valumaan takaisin säiliöön eikä pöydille/ lattioille. Lastujen poisto paineilmalla+ samanaikainen leikkuunesteruiskutus toimii
taatusti, mutta sotkuakin sitten syntyy kunnolla...

Jos leikkuunestepuoli ja lastujen poisto vaan on kunnossa, niin
varsinkin kovametalliterillä alumiinille voi käyttää kierroksia ihan niin paljon kuin jyrsimestä irtoaa.
Jos koneessa ei ole mitään suojia ympärillä, niin silmien suojaus kannattanee hoitaa...

Syöttönopeus nyt riippuu karatehosta ja koneen + kappaleen kiinnityksen tukevuudesta. Hammaskohtaiseksi syötöksi 5-10mm HSS terille toimii ainakin mikä tahansa väliltä 0,01-0,1mm/ hammas.

Käytän itse alumiinin rouhinnassa rouhintavarsijyrsimellä
syöttöä maksimissaan 0,1mm/ per hammas. Reunojen viimeistelyssä syöttö on yleensä väliltä 0,025mm-0,05 mm/ hammas, riippuen siitä miten sileää pintaa tarvitsee/ haluaa. Kierroksia käytän 5-10 mm HSS terille koneeni maks. 8000 kierrosta.

Tuollaisessa 2mm paksun alumiinilevyn jyrsinnässä on probleemana yleensä levyn väriseminen. Ohkaisille
levyille on vähän hankalaa saada tukeva, värinätön kiinnitys. Levyn teippaaminen koko pinnaltaan esim. mattoteipillä johonkin muoviseen tai tukevaan alumiinialuslevyyn kiinni voi olla toimiva ratkaisu.
Reunoihin sitten jotkin kiinnitysraudat tms. puristimet.



PekkaNF

Mulla jyrsiminen on yleensä hoitunut hyvin, tosin ihan noin ohutta en ole noin pienellä terellä jyrsinyt paljoo. Käytän manuaalikoneita, joten syötöstä ei ole muuta arvioo, kun katson että lastuja tulee eikä pölyä...eli pikkuterillä luultavasti hieman liikaa syöttöä ja isoilla liian vähän.

Sorvatessa olen huomannut juuri em. kuvatun ilmiön ja alussa ajattelin että nyt kun se "hitsautuu", niin on liikaa kierroksia (vähä niinkun muovi) ja kierroksia alennettaessa ongelmat kasvoivat. Eli kyllä lopulta kolikko tipuu: Lisää kierroksia jos terään tulee irtosärmää. En ole onnistunut saamaan alumiilla liikaa kierroksia, rosterilla kylläkin.

HSS:stä saa erittäin terävän, jolloin ilmiö pieneenee, samoin kun oikeilla pinnoitteilla. Sorvin terissä on helpompi kasvattaa rintakulmaa, kun jyrsinterissa.

Eli katsosin ensin että terälle on todella riittävästi kierroksia ja että terä on tehty alumiinille. Jos ei kierrosten nosto auta, niin sitten alumiile tehty terä.

Kerro miten homma jatkuu.

PekkaNF

ftec

#13
Hyviä juttuja ja ideoita tässä tullut esille. Vaihtelevia mielipiteitä näköjään noista sopivista kierroksista. Itse olen lähtenyt liikkeelle terien valmistajien Surface Speed arvoista (etupäässä Onsrudin arvoista), eli terän sallittu kehänopeus a.o. materiaalille ja sitten rukkailluit noita arvoja mututuntumalla pienemmäksi. Cam softani tarvitsee Surface Speed arvon ja syötön per hammas lähtötiedoiksi terän pyörimis- ja syöttönopeuden laskemiseensa. 

Uudet terät on vasta tulossa (kokeilun vuoksi nyt Soroteciltä Saksasta) ja duralumiinilevylle ilmoittivat runsaan viikon toimitusajan. Meinasin myös tsekata CRC 60-6098 SuperCut leikkuunestettä 9eur/300ml spraypurkki.  Täytyy tosiaan vähän panostaa tähän ja löytää sellaiset terät ja materiaali ym., että homma toimii seuraavalla kerralla nikottelematta. 

Sellaisia ajatuksia on tässä tullut mieleen, että kun ohut levy lämpenee nopeammin kuin paksumpi, samat surface speed arvot kuin paksulle kappaleelle eivät ehkä siksi suoraan pädekään. Suuri karan pyörimisnopeus on myös varmasti yksi tekijä joka lisää lämmön muodostumista. Ajattelinkin sitten seuraavaksi kokeilla syötöksi koko levyn paksuutta eli yhdellä lastulla ja ohjelmoin sitten sopiviin kohtiin karaa ylös ja laitan siihen dwell timeä jotta terä saa hetken jäähtyä. Lastunimurin kotelon helmat ovat tuossa hieman tiellä joten samalla saan paremmin sprayattua leikkuunestettäkin. Palailen asiaan kun tavarat tulevat ja on kerrottavaa.

peka


Isopropanolia kannattaa kysellä maalitarvikeliikeistä, löytyi ainakin Salosta 5 litran kannuissa.
Sitä on ainakin kahta laatua, puhdasta ja toisessa on jotain vahaa sekoitettuna.
Puhtaalla tulee parempi jälki ja jatkuva ruiskutus suoraan terään ettei terä lämpene.

Ja tuuletus kuntoon, ekat kokemukset propanolihöyryistä oli tukeva päänsärky!!


Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk