Myös korttimaksu toimii

O: Halpa moottorinohjain!

Aloittaja savinen, 07.12.12 - klo:22:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Hotti

Hienoa ttontsa, totta puhut ja toden näköisesti alakanttiin nuo arviot!

Tää "rutina" nyt ei varsinaisesti kuuluisi tänne mutta ttontsa raapaisi minusta asiaa joka syö suomen taloutta enemmän kuin uskoisimmekaan. Työpaikkoja menetetään tuhansia.
Olen 25 vuotta toiminut yksityisyrittäjänä työllistämällä 5-7 henkeä, alalla jossa pimeä työ kukoistaa, vieden työpaikkoja ja vääristäen hinnoittelua jne. Noiden pimeästi maahantuotujen tavaroiden lisäksi menetämme työpaikkoja. Useinmiten ihmiset jotka ovat sitä mieltä ettei pieni vilunkipeli ketään haittaa kun oma etu on kyseessä mutta jos menee työpaikka alta tai palkankorotuksiin ei työnantajalla ole varaa tai joudutaan tekemään lyhennettyä työaikaa niin ovat työnantajaa rikolliseksi haukkumassa ja rosvoksi. Kuitenkin työnantaja pahimmassa tapauksessa itse ei ole saanut kuukausiin palkkaa ja saadakseen kaikki verot, palkat ja toimitilavuokrat maksettua joutuu lainakierteeseen joka syvenee kun ulkomaalaiset, koululaiset ja työttömyyskortistossa olevat tekee 5-10eur/ h pimeenä samoja hommia josta yrittäjä joutuu maksamaan pelkästään työntekijälle 20€/h ja verot ja muut maksut päälle. Kuulostaa liiottelulta.
Pelkästään tässä meidän talousalueella touhuaa enemmän tai vähemmän näkyvästi 50 kaveria jotka jopa ilmoittelee lehdessä kotikäyntejä edullisesti. Kuitteja ei kirjoitella ja jos joku kysyy niin luvataan lähettää postissa joka tietysti unohtuu toimittaa. Ei siinä kotitalousvähennykset juurikaan kitke tuollaista pimeää taloutta jossa "veronpalautuksen" saa heti takaisin. Aina on niitä jotka haluaa mennä siitä mistä aita on matalin. Noiden lisäksi on sellaisia joista ei kuulu ei näy mutta ovat ahkeria... Mielestäni suomineitoa pidetään harmaatalouden kannalta puhtoisempana kuin mitä se onkaan. Valtiolta ja kunnilta jää kymmenet jopa sadat miljoonat saamatta kun nämä epäterveen kilpailun ylläpitäjät touhuaa maksamatta minkäänlaisia veroja tai vakuutusmaksuja. Kiinni jäämisen riski on olematon. 50 kaveria touhuaa vaikka 20h/ viikko = 4000h/ kk ammattilaisten työaikaa pois. Ja tämä vain pienellä paikkakunnalla. Pikku juttu?
timi

savinen

#16
ttontsalle: Minä olen erimieltä. Minusta siinä ei ole mitään väärää jos ostan tavarani suoraan kiinasta, ja saan ne puolet halvemmalla. Miksi minun pitäisi maksaa jollekkin yritykselle siitä että hän tilaa sen kiinasta ja myy mulle kalliilla?

  Mitä noihin autotallifirmoihin tulee, monella ei varmastikkaan ole yritystä, mutta ei se siitä laitonta tee.  Tiettyyn rajaanhan (oliko se n. 8500 euroa) saa tienata ilman yritystä. Ilman yritystäkin nuo tulot pitää ilmoittaa verottajalle.
Antaisit rahasi mielummin jollekkin isolle yritykselle, ja valtiolle, kuin autotallissa bisnestä tekevälle  opiskelijalle?

Timo, tuossa tapauksessa on kantasi ymmärrettävä. 4000 euron kuukausitulot pimeenä on suorastaan härskiä!

Timo Hotti

Ei se ollut euroja vaan tunteja! Ja vaikka 20eur/h hinnalla se tekee 80000€!
timi

Peruna

#18
Lainaus käyttäjältä: savinen - 12.12.12 - klo:19:20
ttontsalle: Minä olen erimieltä. Minusta siinä ei ole mitään väärää jos ostan tavarani suoraan kiinasta, ja saan ne puolet halvemmalla. Miksi minun pitäisi maksaa jollekkin yritykselle siitä että hän tilaa sen kiinasta ja myy mulle kalliilla?

Toki Kiinasta saa tilata, mutta kyse oli siitä, että väärennetyillä tulliasiakirjoilla vältetään arvonlisäveron maksu. Kyllä sen pitäisi olla niin, että jos Kiinasta tilaa, niin sitten myös maksaa asiaankuuluvat ALV-, tulli-, ja valmisteverot. Tullilaki antaa mahdollisuuden määrätä virheellisten tietojen ilmoittamisesta tullinkorotuksen tai virhemaksun. Tulli vain on kovin laiska antamaan noista pikkusummista sanktioita.

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: savinen - 12.12.12 - klo:19:20
ttontsalle: Minä olen erimieltä. Minusta siinä ei ole mitään väärää jos ostan tavarani suoraan kiinasta, ja saan ne puolet halvemmalla. Miksi minun pitäisi maksaa jollekkin yritykselle siitä että hän tilaa sen kiinasta ja myy mulle kalliilla?

  Mitä noihin autotallifirmoihin tulee, monella ei varmastikkaan ole yritystä, mutta ei se siitä laitonta tee.  Tiettyyn rajaanhan (oliko se n. 8500 euroa) saa tienata ilman yritystä. Ilman yritystäkin nuo tulot pitää ilmoittaa verottajalle.
Antaisit rahasi mielummin jollekkin isolle yritykselle, ja valtiolle, kuin autotallissa bisnestä tekevälle  opiskelijalle?


ei sä et tee lain puitteissa mitään laitonta jos molemmat osapuolet toimii lain puitteissa. Jos ostosummaltaan 200€ tuote leimataan lähtömaassa 48€ arvoiseksi joka alittaa tullausrajan ja molemmaton tietoisia tästä menettelystä niin mielestäni molemmat olette rikollisia. Ja tämä käytäntö on yleinen.

Ilman yritystäkin nuo tulot pitää ilmoittaa verottajalle.  ..itsehän tuon osuvasti ilmaisitkin. Väitän kirkkain silmin että ebaysta ja  huuto.net:stä löytyy toimijoita joiden tulot yltää keskiluokkaan eikä verottajalle mene eurostakaan ilmoitusta.

Miksi minun pitäisi maksaa jollekkin yritykselle siitä että hän tilaa sen kiinasta ja myy mulle kalliilla? no yritys todennäköisesti huolehtii valtion osuudesta jolla kustannetaan sulle esim. perusterveydenhuoltopalvelut hammashuolto, terveyshuolto, peruskoulu, kadut joilla ajella,kiikkutuoli vanhainkotiin jne jne..


Antaisit rahasi mielummin jollekkin isolle yritykselle, ja valtiolle, kuin autotallissa bisnestä tekevälle  opiskelijalle?
ehdottomasti kannatan innovatiivista ja ahkeraa yrittäjyyttä, kannustan ja taputan olkapäälle ja lainaan vaikka hyvälle jätkälle ja idealle 1000€ starttirahaa ja annan 100h ilmaista alkujelppiä... jos ja kun toimitaan lakien ja asetusten puitteissa eikä perusteta ajatusta ihmisten valtion ja verottajan kusettamiseen


oikeesti tämä ruikutus sivuaa cnc harrastamista aika kaukaa, mutta joskus vaan raivostuttaa ihmiset jotka eivät näe syy seuraus suhteita nenäänsä pitemmälle.

Olkaan taputus vaan mm pääkaupunkiseudun rakennusyrittäjille jotka koittaa rehellisesti pelata virolaisten rinnalla.

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

Veronkiero on ongelma, siihen varmaan valtio kiinnittäisi huomiota, jos olisi ongelma?

Jos huutonetti ja muut veronkiertomekanismit ovat se ongelma, niin eikö olisi järkevämpää käydä ilmeisten väärintekijöiden kimppuun? Sen sijaan että kuritetaan jokaista ulkomailta tilaavaa.

Minä olen useinmpien kanssa samaa mieltä siitä, että rehellinen työnteko (olipa palkollinen, yrittäjä tai virkamies) pitää olla normaalia toimintaa, eikä mitenkään valinnaista ja "luksusta". Sen sijaa en ole vakuutunut siitä, että kaikissa tapauksissa monimutkainen ketju on mitenkään erityisen järkevää. Jokaisen hintaa lisäävän toimijan pitää näkyä jotenkin hyötynä loppukäyttäjälle.

Se on selvää, että me eli yhteiskunta tarvitaan joitakin mekanismeja, mutta silläkin pitää olla rajansa. Esim. onko nykyinen polttoaineen hinnoittelu järkevä?

Tai nokian puhelimien? Mikä vastuu on kuluttajalla, joka ostaa kiinassa tehdyn tuotteen, joka hyödyttää vain nokian osakkeila pelaavaa ja samalla siirtää työtä, varallisuutta ja osaamista kiinaan, sekä puhkaisee otsoonikerrokseen reiän? Tuotantoa siirretään kiinaan vai kahdesta syystä: Koska siellä saa saastuttaa enemmän kun muissa maissa ja koska kaikki muutkin tekee niin.

Mä tilaan säännöllisesti ulkomailta kamaa. Muistaakseni en ole ikinä tilannut kiinasta, mutta EU:sta, USA:sta ja Kanadasta kumminkin, joskus jopa HK:sta.

Minun mielestä säännöt on tehty kaikille noudatettavaksi, mutta säännöissäkin pitää olla joku järki. Nykyinen 50€ käytäntö on ollut minulle melkohyvä, sillä on saanut USA:sta pari teräpalaa posteineen tms. pientä. Ihan pari kertaa on tullut käytä tullista noin 200€ paketti. Tuo nykyinen raja tarkoittaa käytännössä sitä, että esim, minun ostoksista 28 USD dollarin kuriimaksun jälkeen mitään tuotetta ei saisi enää ilman tullin kanssa asiointia. Miksi sitten ei samantien rajaksi 0,005€ postimaksuineen?

Eli jos tuo nyt menee siihen, että mä tarviin pari kertaa vuodessa jotain, jota ei saa EU:sta ja tilaan USAsta 50€ paketin, niin sitten minä lähden töistä pari tuntia aikaisempaan, ajan tulliin 30 km ja käyn hakemassa sen henkilökohtaisesti. Onko tämä sitten järkevämpää yhteiskunnan kannalta, kun nykyinen systeemi, niin en osaa sanoa.

PekkaNF

Peruna

#21
Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 12.12.12 - klo:20:53

Eli jos tuo nyt menee siihen, että mä tarviin pari kertaa vuodessa jotain, jota ei saa EU:sta ja tilaan USAsta 50€ paketin, niin sitten minä lähden töistä pari tuntia aikaisempaan, ajan tulliin 30 km ja käyn hakemassa sen henkilökohtaisesti. Onko tämä sitten järkevämpää yhteiskunnan kannalta, kun nykyinen systeemi, niin en osaa sanoa.

PekkaNF

Tai vaihtoehtoisesti tullauksen voi suorittaa netissä...
https://asiointi.tulli.fi/nettituonti/mainpage.html
Tullin puhelinpalvelusta saa tariffikoodit, eikä tarvii maksaa Itellan huolintamaksua.
Edit:
Taric-koodit
http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=fi

eemeli

Hep.

Niin, netissä voi tullata. Jos tullin sivuilla ei ole tapahtunut uudistuksia, niin mä varaan vähintään tunnin sen numeron ettimiseen, mikä se tavaratunnus tms on...

Uusien tavaroiden kanssa ymmärrän ton tullisysteemin veroineen, mutta käytetyn, vanhan tavaran osalta joku on jo maksanut ne verot kun tavara on joskus myyty. En tykkää niitä uudestaan maksaa. OK, olen pihi, myönnetään ;-)

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

jussi

Siinäpä se onkin rajanvedon vaikeus mikä olisi se summa mistä tulee enemmän kuluja kun tuottoa valtiolle jos jokainen pikkupaketti aletaan tullaamaan.
ja toisaalta miksi yksityinen tilaaminen on niin yleistä nykyään.Yksi varmaan ,että se on helppoa nykyään. Toinen ,että mun ainakin on pakko laske ne vähät rahani miten ne käytän. Konkreettinen esimerkki. Tilaan helsingistä kitaran osan 170€+toimituskulut 15€. Tai. Tilaan itse ameeriikan ihmemaasta saman osan 85-90€ rahteineen kotiovelle. Tuosta ei haittaisi vaikka joutuisi veron ja tullin maksaankin noin 25€ se vaan houkuttelee noin iso säästö.
Että kyllä osasyy on aika hyvät katteet täällä olevissa tuotteissa. Jokainen varmaan jossain muodossa koittaa vähän venyttää sääntöjä omaksi eduksi ,mutta ainahan on sitten niitä jotka vetää överiksi niinkuin nuo huuto esimerkit.

olli henttonen

#24
Hieman on vastakkainasettelua ilmassa, ymmärrän sitä kynsistudio yrittäjääkin, hän saa 100-200kpl ostettua postitettuna kiinasta alle 50€ joita suomessa myydään ns virallisia teitä pitkin tulleena 50€ 10kpl, eli se tuontitoiminta ei vielä tee hänestä rikollista. Itse katselin noita hintoja Aliexpres sivuilta ja harkitsin samaa. Ja se maahantuoja varmaankin ostaa ne tukkuerissä Alibaba:n kautta joiden minimitoimitusmäärät ovat isommat ja myyvät vain yrityksille ja hintakin samasta tuotteesta sen mukainen 0.01€ kappale. Ei ne suomen virallisesti aikaisemmin esillä olevat maksut nyt sentään niiiin isot ole että se selittäisi tuon virallisen kauppiaan pyytämät hinnat. Kyllä kauppa monessa tapauksessa voisi alkaa katsomaan omaan toimintatapaansa ja miettimään miksi tavaraa yhä enemmän ostetaan ulkoa. Toki olen harmaata taloutta vastaan sekä väärinkäytöksiä, mutta kyllä ne isotkin ns rehellisetkin yritykset ovat tyytyväisiä jos heidän proformaansa merkitään lähtöpäässä pienempi summa. Eihän näin tietenkään koskaan tapahdu, eihän. Mut joo PuuhaPaja keskittyy tämän jälkeen tähän koneistus hörhöilyyn ja miettii mistä jatkossa saisi edullisimmin työkaluja että voisi jatkaa puuhasteluaan ja kehittämään osaamistaan ihan omaksi ilokseen.

edit: vetelin kyllä noita summia niinkuin hatusta eikä perustuneet tarkkoihin lähteisiin. Mutta olen todella seurannut moisten tuotteiden hintoja ja aliexpres:sin hinnat verrattuna Alibaban:n tukkuhintoihin ovat, noh katsokaa itse.
dyykkari

TeacDance

ite olen tuon numeron kanssa toiminut aina niin että myyjältä kysyn sen mihin numeroon se menee heillä on se monesti tiedossa jos ei ole niin tullauksen yhteydessä siell on se tullin numero mukaville tytöille joilta se tulee kuin apteekin hyllyltä kun kertoo mikä tuote on :)

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 12.12.12 - klo:21:11
Hep.

Niin, netissä voi tullata. Jos tullin sivuilla ei ole tapahtunut uudistuksia, niin mä varaan vähintään tunnin sen numeron ettimiseen, mikä se tavaratunnus tms on...

Uusien tavaroiden kanssa ymmärrän ton tullisysteemin veroineen, mutta käytetyn, vanhan tavaran osalta joku on jo maksanut ne verot kun tavara on joskus myyty. En tykkää niitä uudestaan maksaa. OK, olen pihi, myönnetään ;-)

-eemeli-
_________________
Tero Koskela
Ylivieska

YouTube

ttontsa

Oottelin että saisi kunnon jouluhalon, mutta geckodrive G540 yllätti kyllä täysin pienen kokonsa puolesta.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk