Myös korttimaksu toimii

5- Akselinen setti?

Aloittaja Hiekkaranta_92, 31.01.10 - klo:21:46

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hiekkaranta_92

Mitkäs on näiden stepdir ja analogisen ohjauksen hyvät ja huonot puolet?

Jussik

No Step/dir ohjauksessa ei ole takaisinkytkentää ohjaukselle.
Itse paikoituksen (PID-säätö) hoitaa ohjain, jonka paikka tietoa päivitetää setp/dir komennoila.

Analogia ohjauksessa itse ohjain toimii täysin tyhmänä eli vain välittää encooderi pulssit ohjaukselle ja vastaan ottaa nopeus tai vääntö signaalia.
Tosin riippuen ohjaimista se tekee signaalikäsittelyä siinä välissä.

Analogi ohjauksessa servo-ohjaimille komennetaan -10...+10Vdc ohjaus jännite.
0V tarkoittaa että servo pysyy paikallaan, -10V täysillä taakse ja +10V täysillä eteen.
Komennus tapoja analogimallissa on kaksi nopeus ja vääntö.
Nopeus moodissa komennetaan servolle pyörimisnopeutta määrättyyn suuntaan.
Kun taas vääntö mallissa komennetaan servolle voimaa määrättyyn suuntaan.

Niin ja tietysti tärkeimpänä analogia mallissa on että servojen todellinen
paikka luetaan ohjaukseen ja sen mukaan PID säädin säätää ohjauksen servo-ohjaimille.


Itse en ole vääntö moodia kokeillut että en osaa sanoa mitä eroa on vääntö ja nopeus moodilla.

Monimutkaisempi ja vaativampi on analogia ohjauksen toteutaminen.
Kokeile järjestelmää ensin step / dir ohjauksilla.
Sitten kun hiukan tulee kokemusta lisää niin rupea kokeilemaan analogi ohjauksella.




petko

Lainaus käyttäjältä: Jussik - 19.02.10 - klo:15:31
Sitten kun hiukan tulee kokemusta lisää niin rupea kokeilemaan analogi ohjauksella.

Käsittääkseni analogiaohjauksesta ei ole mitään hyötyä verrattuna step/dir ohjaukseen, paitsi jos aikoo hyödyntää esim. vanhoja, jo olemassaolevia servovahvistimia.
Nykyisinhän on saatavana valmiita servo-ohjaimia jotka syövät step/dir signaalia ja joissa PID-säätö(yms.) on sisäänrakennettuna.
Korjatkaa vapaasti jos olen väärässä.

nirkkow

Analogiaohjauksesta ei tosiaan taida olla hyötyä, paitsi hyödynnettäessä vanhoja servokäyttöjä jotka eivät ymmärrä step/dir -ohjausta. Joku lähinnä akateeminen hyöty voi tulla siitä, että alkeellisemmat step/dir -ohjaukset eivät kuulema (tästä ei tosiaankaan itsellä ole mitään kokemusta) osaa tulkita oikein sisääntulevan pulssitaajuuden ja tämän tarkoittaman akselinopeuden välistä suhdetta. Eli ne pyrkivät askeltamaan step-pulssin saatuaan yhden askeleen ja pysäyttämään akselin. Mutta näinhän askelmoottorikäytötkin taitavat toimia, eikä tästä ole haittaa, jos yhden askeleen aikaansaama liike on tarpeeksi pieni.

Itse olen kahta konetta modernisoidessani käyttänyt +-10V analogiaohjausta ohjauspurkeilta servovahvistimille hyvällä menestyksellä. Mutta ainoa syy tähän on ollut se, että olen halunnut hyödyntää koneiden vanhat toimivat servomoottorit, -vahvistimet ja teholähteet.

petko

Omat kokemukseni rajoittuvat juurikin step/dir-ohjaimiin, analogiaohjausta en ole edes kokeillut .
Ehkäpä konkarit Tero tai Jonne voisivat pitää meille pienen oppitunnin aiheesta niin saataisiin jotain faktaakin eikä tartteis mennä mutu-tuntumalla.

Hiekkaranta_92

Eli valas3 olis sitte varmaan pätevin vaihtoehto tällä hetkellä... eipä tämäkään mikään ilmainen harrastus näköjään tule olemaan :D
430€ moottorit joita suunnittelin 130€ encoderit...  ja viitisen sataa ajurit.... No on se vielä paljon halvempi kuin mitä jos kaupasta lähtis ostamaan, mutta tarvitaan vielä paljo muutaki roipetta. Vähä pitää kartottaa kuitenkin paljoko tähän pitää budjetoida.

petko

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 19.02.10 - klo:20:34
Eli valas3 olis sitte varmaan pätevin vaihtoehto tällä hetkellä... eipä tämäkään mikään ilmainen harrastus näköjään tule olemaan :D
430€ moottorit joita suunnittelin 130€ encoderit...  ja viitisen sataa ajurit.... No on se vielä paljon halvempi kuin mitä jos kaupasta lähtis ostamaan, mutta tarvitaan vielä paljo muutaki roipetta. Vähä pitää kartottaa kuitenkin paljoko tähän pitää budjetoida.
Vai oisko tuolla parempia vaihtoehtoja: http://www.granitedevices.fi/

panttu

Step/dir ohjaus on helpompi toteuttaa pienillä koneilla, kun pulsseja tarvitsee antaa vähän ja kaapelit lyhyitä, mutta isommilla ja nopeammilla koneilla tulee ongelmaksi noiden pulssien antaminen luotettavasti. Pienissä pöytäkoneissa siis step/dir voi olla parempi , mutta isommissa ja nopeammissa sitten jännitteellä nopeusohjetta tai joku kenttäväylä mielummin, jonka kautta antaa sitten taas paikkatietoa ja paikoitusnopeus, jolloin saavutetaan step/dirrin paikkatieto ohjauksen edut, mutta suuremmalla tarkkuudella ja luotettavuudella.

porepe

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 19.02.10 - klo:20:34
Eli valas3 olis sitte varmaan pätevin vaihtoehto tällä hetkellä... eipä tämäkään mikään ilmainen harrastus näköjään tule olemaan :D
430€ moottorit joita suunnittelin 130€ encoderit...  ja viitisen sataa ajurit.... No on se vielä paljon halvempi kuin mitä jos kaupasta lähtis ostamaan, mutta tarvitaan vielä paljo muutaki roipetta. Vähä pitää kartottaa kuitenkin paljoko tähän pitää budjetoida.

Lähtisin kyllä ennemmin liikkeelle esim Teco:n servoilla, kuin valaalla... itselläni tuolla alhaalla jossakin on yksi valas. siinä menee sitten oma aikansa pid:in säädöissä ja siltikin ainoana vaihtoehtona on harjallinen dc servo...

Kun taasen Teco osaa ottaa sisäänsä step / dir, +10/-10, ja muistaakseni vielä jotakin muutakin muotoa. Ulos anti Harjaton 3 vaihe servo 220V. Ohjaustavat nopeus, vääntö, etc. Ei tarvitse virtalähteitä vaan suoraan lamppusähköä sisään :) on auto pidit, etc härpäkkeet helpottamassa, eikä ole hinnalla pilattu.  servo + ohjain yhteensä koosta riippuen bout 0,5 -1,5€/W

Itse olen paraikaa laittamassa kolmea tecoa tulille Hustin kanssa, ja täytyy sanoa että servot toimii kuin unelma.Täysin plug and play ilman työlästä säätämistä ja ihmettelyä... Auto pid:it päälle niin alkaa toimimaan oikein nopeammin kuin stepperit :)


Petri Junnila
Mynämäki

Hiekkaranta_92

En tiedä sitte. varhaisella suunnittelu asteellahan tämä on. http://www.dewalt.fi/powertools/productdetails/catno/DC900KL antaa tuolle aika lailla ulos anto tehoa. Eli 750W ja 40Nm tuon oman vaihteiston läpi eli maksimi vääntö jossain 180 rpm kohdalla tuolla välityksellä? jolloin seolis esim 5mm nousuisella ruuvilla 900mm/min. Vois varmaan välitystä vieläkin pienentää?

petko

Lainaus käyttäjältä: Hiekkaranta_92 - 19.02.10 - klo:23:30
En tiedä sitte. varhaisella suunnittelu asteellahan tämä on. http://www.dewalt.fi/powertools/productdetails/catno/DC900KL antaa tuolle aika lailla ulos anto tehoa. Eli 750W ja 40Nm tuon oman vaihteiston läpi eli maksimi vääntö jossain 180 rpm kohdalla tuolla välityksellä? jolloin seolis esim 5mm nousuisella ruuvilla 900mm/min. Vois varmaan välitystä vieläkin pienentää?
En halua mitenkään lannistaa, mutta unohda nuo akkuporat ja hommaa jostain valmiit stepperit tai enkoodereilla varustetut servomotit. Ohjain sitten vain päälle.

Hiekkaranta_92

Tiedätkö mitä maksaa n. 800W servot? Steppereihin en ajatellu periaatteessakaan sotkeuta :D

porepe

750W servo ohjaimineen Bout 550€/akseli ( alv 0%)
Petri Junnila
Mynämäki

Hiekkaranta_92

niin ja nuo porakoneen moottorit n.80€/kpl sisältäen alvin, toimitus suomeen 30€ = 430€. 5 encoderia ja toimitus suomeen n.130€ ja viisi 5kpl whaleja 75€*5 +verot /toimitus n.500€
Kokonais summa  =
       430€
+     130€
+     500€
=   1060€ sis alv

vrt 550€*5 = 2750€+alv

porepe

Siitä sitten kokeilemaan porakone moottoreilla :)
En tiedä millaisia encoodereita olet katsellut ja minkäkokoiseen koneeseen olet noita laittamassa.

Itse kuitenkin jo kantapään kautta oppineena en sijoittaisi tuollaista summaa
ko. systeemiin... Kun riskinä on että jää lähes kaikki osat myytäväksi eteenpäin jos homma menee reisille, tai nälkä kasvaa syödessä, niin mikään noista osista ei ole käytettävissä...

Valaan ohjain ei ole kaksinen ja ymmätää vain ja ainostaan step/ dir ohjausta ja toimii vain harjallisilla moottoreilla. Encoodereiden laadusta ja resoluutiosta en tiedä, mutta halvoilta kuulostaa???

Moottorit on tehty akkukone kättöön eikä tarkkaan paikoitukseen ja jatkuvaan vääntöön, mitenköhän kestävätpidemmän päälle. Entäs sitten moottoreiden planeetan välykset??? ovatko tarpeeksi pienet???

On toki hienoa, että joku jaksaa ja viitsii miettiä ja kenties toteuttakkin tuollaisen 5- akselisen setin, mutta millainen siitä sitten tulee ja mihin käyttöön.

Hintavertailussasi oli kuitenkin kalliimpana osapuolena oikeat tehdastekoiset metallintyöstö koneeseen soveltuvat servot ja ohjaimet, Joita voi käyttää huomattavasti useammassa sovelluksessa.

Hieman kuin oisi vertaillut Fiat vs MB.

Tämä oli vain minun mielipiteeni, joton lykkyä pyttyyn ja kokeilemaan mitä syntyy :)
Petri Junnila
Mynämäki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk