Myös korttimaksu toimii

Vaiheaskin öljyt?

Aloittaja ttontsa, 19.04.09 - klo:22:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

Mistä pienmääriä vaiheaskeihin öljyjä? 2...10l?

manuaaleissa SAE 68 (jyrsin) GLP 68 (sorvi)? liekö sitten käännettynä ISO VG 68, elikkä vaikkapa Mobilgear 626
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

panttu

#1
iso vg:ssä tuo luku on kineettinen viskositeetti ja sae:ssa se vanhojen laskutapojen mukainen eli ei voi verrata suoraan. Kannattaa käydä joltain autokorjaamolta kysyy noin pieni määrä, kun sae68 taitaa olla ihan peruskamaa vaihelaatikoissa, jos haluat olla varma soita öljyyhtion helppariin. Esim. Shellin neuvonta on muistaakseni 020 443 2087 tai tekninentuki-fi@shell.com

http://www.bobistheoilguy.com/visc.html

Jonne


Toinen kysymys on, kuinka tärkeää on tuo öljyn luokitus vanhassa työstökoneessa,
jos öljy ei ole tekemisissä karalaakeroinin kanssa.

Itse olen lykännyt koneisiin Shellin Spiraxia (vaihteisto ja peräöljy), todella edullista
ööliä. Välillä on tullut laitettua traktoreihin tarkoitettua monikäyttö-öljyä.

Pääasiahan on, että siellä jotain on...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

ttontsa

Sitäpä itsekin ihmettelin mitä ero ois SAE 68:lla ja vaikkapa 78w/80:lla?? Verrattaen paksua tahnaa tuntuu olevan noi kiinanpojan orkkis "68:t". Mitä lie raskasta polttoöljyn ja tärpätin sekotusta sitten lieneekään. Oma villitys ois tyrkätä sinne jotku molypdeenisulfidi pitoset peräöljyt. jos kulmakunnan kingien tuunatun bemarin jossa suurennettu pakoputken pää, kulkee perän kautta piikeissä melkein 68kW ja mun pahansisuisessa jyystimessä 1,5kw niin... :-\.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ttontsa

China import (bernardo junior 150 plus) teki sitten viimeyönä temput ja oksenti karalaakerit pihalle. Manuaali ei edelleenkään kerro mitä öljyä askiin kuuluisi oikeasti laittaa ja valhellisesti väittää että karalta löytyy skf tai fag p5 tarkkuuslaakerit, paskan latit china import siellä lukee.

No niin tai näin askissa on lainehtinu vuoden verran Mobil vactra oil 2, kun sitä sattuu olemaan 20l törppö. Tallin lämmöt seilaa 13..15 asteen tietämissä. Liekö kohtuu kylmästä 2000 rpm hereille herättely oli china importille liikaa vai kuseeko öljyvalinta totaalisesti. Karaputken lämpöelämisen pitäisi vain löyhyttää laakereita??

Pitääkö tässä alkaa harrastamaan esileikkiä autotallissakin ja lämmitellä laakereita pikkukierrokislla ennekuin voi alkaa miesten töihin, vai oikeasti ettiä notkeampi ölkkä?

Ölkkä ei sinällään ole vaihdeaskiöljy mutta jos se käy isojen masiinoiden kiertovoiteluun ja hydrauliikkaan ni johan hemmetti jollei 1,5kw sorvia kykene voitelemaan.

http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lubes/PDS/GLXXFIINDMOMobil_Vactra_Oil_Numbered_Series.aspx

Ei mitään esivalittelua, ei rahinoita ei sirinöitä eikä voimistunutta laakeriääntelyä, täysiltä jengoilta kierrosten uupumus likimain nollille. Takimmainen karalaakeri n +60. Purkaessa ei kyllä ilmenny mitään ihmeellistä aiheuttajaa, kanavat on puhtaat ja ölkkää riittävästi, kaikki likimain asiallisesti tiukkuuksissa.

Kaikki vaihtoon, skf ~140€:

30211, p5  1kpl
30212, p5 1kpl

6004 3kpl
6005-1rs 1kpl
6005 1kpl
6304-1rs 1kpl
6204 1kpl

Eipä oo sorvin karalaakerointia tullu kasattua, hyviä set up vinkkejä ja kokemuksien mokat jotka kannattaa kiertää kiitos?? Kerralla tiukalle vai sisäänajoa ja lopputiukkaus
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

viilari

Teboililla on konevoiteluaineiksi tarkoitetut Larita sarjan öljyt,oman sorvin karaa ja vaihteistoa voitelee Larita 68.
Tuon öljyn sain tilattua 20 l pänikässä lähimmälle Teboil huoltamolle.Kiinankoneille suositellaan yleisesti öljytilan kunnollista puhdistusta ja alkuun tiuhaa öljynvaihtoväliä.Lämpöjä on syytä seurata.

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: viilari - 11.12.12 - klo:16:46
Kiinankoneille suositellaan yleisesti öljytilan kunnollista puhdistusta ja alkuun tiuhaa öljynvaihtoväliä.

Jep aski on kyllä kertaalleen avattu, vaihdettu hihnavetoakselin laakeri ja kourallisen verran ylimaalattua valuhiekkaa rapsuteltu pois. Kiinanihmeissä valujen putsaus ja kokoonpanon jälkeinen lastujen yms paskan putsaus ei ole kyllä ensimmäisesäkään koneessa saanu papukaijan leimoja.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

PekkaNF

Jep vaiketa nämä öljyasiat.

Mulla joku 1999 tai -92 tms. metallivannesaha, jossa olen käyttänyt normaalia 4-tahti pienkoneöljyä w30. Messkinki/pronssi ratas ei tykkää mistän kovin ätäköistä "hypoid" tms. öljyistä vaan tykkää kasvaa kerroksen pintaa. Toisekseen pumpattavuus jne. ei ehkä ole tärkeempi.

Paria juttua olen miettinyt noiden vanhojen koneiden kanssa: Vanhaan aikaan kun porukat osti mineraaliöljyllä marinoituja v8ja jenkeistä, niin konsensus oli ettei minerallin jälkeen hirveen pesevää synteettistä, koska muuten "resinit" jotka ovat jankkintuneet jokapuolelle lähtee liikkeelle ja aiheuttaavat ongelmia. Luullakseni liotinpesu hoiti snekin homman.

Sitten pari kertaa olen kuulut juttuja, että vaihdelaatikoille, joissa öljyä ei pumpata, mutta joissa on syvä öljypohja, oikeempi öljy nimenomaan ei olisikaan auton moottoriöljy (jonka ydinosaamista on muut asiat) vaan vanhanaikainen vaihteistoyöljy. Siten jos on öljypumppu, niin noi kiertovoiteluöljyt on toki kova sana, jos jollain olis kaveri koneikon vieressä.

Muutan pikkusorvin suosituksessa olen nähnyt ISO VG32 hydrauliikkaöljyn ja mietin, että onko se perinnettä vai löytyykö sitä universaalisti niistä samoista paikoista kun sorvinostajiakin?

Tärkeintähän on, että uudesta /ja kuljetetusta koneesta pumpaa kaikki öljyt pois (kaikki paska on kuitenkin pilssistä lähtenyt liikkeelle), putsaa kakat pois, vaihtaa öljyt ja kohta uudestaan, siten pitäiskin olla pitkän aikaa vain kovaa käyttöä.

Onkohan näissä asioissa ammattivehkeissä ja harrastelijan vehkeissä pari muutamin eroa kun skaalaero?

PekkaNF

-Ilkka-

Pitäisi varmaan vaihtaa ölpät bernardoon. Nyt vielä sisällä on ketunkusen hajuiset kiinaöljyt.
Ohje suosittaa öljyksi Mobil 627 mitä tuo nyt lieneekään... Mistä saa vain tuuppaanko tavan 80/90?

Sorvikelkan laatikkokin mehii öljyä muutaman tipan kuussa, pitäisikö tuo räjäyttää osiksi ja uusia stefat vai korjaantuuko tämä oikeilla öljyillä?
Nyt olen seurannut tuota noin kolme vuotta ja silmästä ei eroa huomaa, ainoastaan muutama tippa alustalla aika ajoin. Kuvassakin näkyy pisara.

Ville Vaho

Eikös tuo vactra oil kakkonen ole johdeöljy, jota ei ole tarkoitus kierrättää ollenkaan? Sitkeetä tervaa joka voitelee kunnes ruutataan uutta? Muutama vuosi takaperin kyseisen öljyn reseptiä oli rukattu suuntaan joutuessaan tekemisiin leikkuunesteen kanssa pilaannutti sen äärimmäisen nopeasti. Yhdestä koneesta meni johdevoitelu tukkoon ja mobil korvasi sen muistaakseni 800 litralla sitä vanhan reseptin suttua... Purkeissa luki new formulation tai jotain vastaavaa...

Usein asia on niin että ihan sama mitä sinne laittaa, kunhan laittaa.. Moottori/perä/loota/hydrauliikka kuulostaa hyvältä, johdeöljy ei... 200 litran vactra oil kakkosen tynnyristä en ottais omaan koneeseen edes ilmaseksi loppua viittä litraa, sen jälkeen kun on tynnyrin pohjaa lampulla tiiraillut... Huohotin tynnyrissä eikä tule ulkoa... Hydrauliöljyn tynnyrit paljon puhtaampia, en tiedä mistä jätteestä tuo haiseva johdeöljy tehdään... Vaahtoaa kuulemma pahasti jos johonkin pyörivään laittaa.
-vilderi

Jullepossu

Tähän ihan työn puolesta... Mobilin Vactra sarja on nimenomaa johdevoiteluöljyä, ja kyseistä en laatikkoon laittaisi. Melko reippaasti sitkostettua, eikä niinkään hammaspyörille tarkoitettua. Käytännössä kyseinen on kesälaadun teräketjuöljyä ISO luokalla VG68. Pääsääntöisesti vaihteistoon hyvin käy FZG-luokiteltu (hammaspyörät) hydrauliikka tai kiertovoiteluöljy. Myös hypoidi on ok, mutta GL4 tai alempi luokitus. GL4 on OK messinki/pronssiosille kuten synkronit tai laakereiden pidinrenkaat, mutta pelkkä peräöljy GL5 syövyttää näitä. Yleisesti 80W luokitellut ovat mineraaleja ja 75W synteettisiä, käytännössä työstökoneisiin vain mineraalia. Jälkilukema 90 on jo ok, tarkoittaa kuumanpään kestoa, jota korkeampaa tarvitaan vain kuorma-autojen perissä jne. Teollisuusvaihteistoöljyt tuppaavat alkamaan VG150 ylöspäin, eli ovat jo melko jäykkiä varsinkin kylmän tallin koneeseen. Puhtaat karaöljyt taas ovat VG10-VG2 eli todella ohuita, eivät kuulu vaihteistoon. Universal tyyppiset traktoreiden moottori/vaihteistoöljyt ovat OK harrastelijalle, mutta tosiasiallinen laatu näissä yleensä heikko.

-Ilkka-

Täräytin kuvan laatikon palasiksi ja pesin kaiken kiinan tervan pois.
Värkissä ei ole stefoja vaan liukupuslat ja alimpana matoruuvivaihde joka on täytetty vaseliinilla.
Pistin uudet vassut ja mobilia tuonne sekä lootaan joka on GL4, Katsellaan pysyykö sisällä.

Johteisiin sain hankittua muutaman litran johdeöljyä jossa lukee "renep cglp 68"

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk