Myös korttimaksu toimii

Tekemiäsi osia

Aloittaja ant771, 20.10.07 - klo:10:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Kremmen

Onko noi Harrikan kytkimeen?
Ja onko toi hammastus hihnalle vai hammasrattaalle. Mua kiinnostaisi tehdä rattaita haclabin jyrsimellä molemmille. En vaan ole löytänyt hammashihnapyörille jyrsinteriä.
Mistä hommasit teräkiekon/kiekot?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pave

#211
Se on  monilevyisen kytkimen keskiö. Alimmaisessa kappaleessa näkyy uritukselle tuleva kytkinlevy. Urat on kyllä ihan moduuliterällä jyrsitty. Niin Harrikan joo joihinkin malleihin. Hmm, hammashihnapyörään en ole koskaan nähnyt valmiita teriä. Itse olen tehnyt HTD-hihnapyörän uran pohjan pyöreän muodon siten, että työvaralliseen pyörään olen porannut reikäpiirin, jonka olen sitten sorvannut auki ja jyrsinyt reunojen pyöristukset. Pyörien mitoitukset löytyy tarvittaessa.

Meinasitko tehdä siis Harrikan remmivetoihin pyöriä? Harrastuksena jees, mutta mikään kultakaivos ei varmaan homma ole?
Nämä keskiöt tein tilauksesta sen takia, että alkuperäiset alumiiniset ei kestä.

Kremmen

Ei mulla harrikoita ollut aikomus alkaa rakennella, kunhan kysyin kun näyttivät vähän semmoisilta  :)
Itse mietin paljon pienempiä rattaita ihan vaan yleisesti joihnkin pieniin mekanismeihin mitä silloin tällöin tulee kyhäiltyä. Ja hinhapyörille en tosiaan ole minäkään ikinä löytänyt jyrsimiä että taitavat olla harvinaista herkkua.

Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pave

Kaverilla on kasa noita moduulijyrsimiä hammasrattaille. Kun tiedät moduulin ja hammasluvun voin kysellä.

Kremmen

Tietty tuokin on yksi vaihtoehto akuuttiin tarpeeseen. Mä kuitenkin varsinaisesti mietin että hommaisi setin kiekkoja labille, siellä kun on aina silloin tällöin projekteja menossa missä rattaat olisi tarpeen.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pave

Varmaan jostain konkurssipesästä voisi löytää kiekkoja. Luulen, että vierintätekniikalla tehdään suurin osa hammastuksista nykyään. Kun on niin kiire, paitsi minulla.  ;D

porepe

Sarjatyöt vierintäjyrsimellä mutta alle 10 kappeleen sarjat tehdään meilläkin vielä moduliterillä... Noissa terissä on se huono puoli että tarvii hiton moisen kasan jokaiselle modulille kun esimerkiksi m1.5 terä nr:1 on vain 12-13 hampaisten jyrsintään... Seuraava tais olla 14-17 jos oikein muistan... No ihan sama kauhea kasa niitä kuitenkin tarvitaan jos jotakin meinaa tehdä... Masyekilla maskussa saattais olla vanhaa ryssän varastoa viellä sopivaan hintaan...
Petri Junnila
Mynämäki

Kremmen

Olen tuota vierintäjyrsintäkin miettinyt kovasti, siinä kun selviäisi yhdellä työkalulla per moduli. En vaan ole oikein pystynyt sisäistämään, että miten sen käyttö käytännössä toimii pystykarajyrsimellä.
Lähinnä askarruttaa se, pitääkö aihiota kiertää aktiivisesti 4. akselia käyttäen vai onko se vapaasti "laakeroitu" akselilleen ja jyrsinterä pyörittää sitä mennessään.
Hacklabin jyrsimessä on 4. akseli, mutta tämmöisessä työstötapauksessa karan kierrosluvun, 4.akselin pyöärimisen ja X-akselin sivusiirtymän yhtäaikainen synkronointi näyttää johtavan lievästi hankaliin laskentakaavoihin. Tehtävissä se toki on, mutta se on niin ei-triviaalia, että ei tule onnistumaan jokaiselta yrittäjältä eli sutta on luvassa runsaasti...
Tuohon jos joku tietää ns. oikean vastauksen niin se auttaisi näissä pohdinnoissa.

P.S. Mitenkähän tuon Masyekin tavoittaisi, netistä ei tunnu löytyvän.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

#218

Olen tuota vierintäjyrsintäkin miettinyt kovasti, siinä kun selviäisi yhdellä työkalulla per moduli. En vaan ole oikein pystynyt sisäistämään, että miten sen käyttö käytännössä toimii pystykarajyrsimellä.
Lähinnä askarruttaa se, pitääkö aihiota kiertää aktiivisesti 4. akselia käyttäen vai onko se vapaasti "laakeroitu" akselilleen ja jyrsinterä pyörittää sitä mennessään.
Hacklabin jyrsimessä on 4. akseli, mutta tämmöisessä työstötapauksessa karan kierrosluvun, 4.akselin pyörimisen ja X-akselin sivusiirtymän yhtäaikainen synkronointi näyttää johtavan lievästi hankaliin laskentakaavoihin. Tehtävissä se toki on, mutta se on niin ei-triviaalia, että ei tule onnistumaan jokaiselta yrittäjältä eli sutta on luvassa runsaasti...
Tuohon jos joku tietää ns. oikean vastauksen niin se auttaisi näissä pohdinnoissa.

P.S. Mitenkähän tuon Masyekin tavoittaisi, netistä ei tunnu löytyvän.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

pave

#219
No helpolla et saa leveää vierintäterää kiinni pystykaraiseen mitenkään. Kyllä se terä pitää olla tuettuna kummastakin päästä.
Ja kappaletta pitää pyörittää synkronissa terän kanssa. https://www.youtube.com/watch?v=hkL-tF0NJ0M
https://www.youtube.com/watch?v=W8AHDX5ayQQ

Kremmen

Oikeastaan tuo tieto jo riittääkin. Sitä mä itsekin epäilin, että ne on enempi vaakakarakoneiden heiniä.
Pitää mennä niillä kiekoilla sitten vaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

porepe

Vierintäjyrsinnässä terä asetetaan lisäksi oikeaan kulmaan ja jos kulma tai synkronointi aihioon ei ole kohdillaan niin kaikki terän hampaat lähtee laakista, eikä terä ole järin halpa.  Vierintäterän hinnalla saa laatikollisen moduliteriä...

Ja kuten jo aiemmin oli mainittukkin niin hammashihna teriä ei oikein ole saatavilla kuin teettämällä tai tekemällä itse...
Petri Junnila
Mynämäki

Hiekkaranta_92

Kyllä se pystykarasellakin onnistuu, mutta ei taaskaan teollisuuden arvoilla...

Varmaankin jonkilainen plc kikkailu olis mahdollista saada neljäs akseli synkroniin karan kanssa jäykän istukan kierteytyksessähän M29 tekee plc:llä komennon jolla karan anturi ohjaa z:taa..

Tässä eräs harrastelija toteutus EMC:llä :
https://www.youtube.com/watch?v=ZhICrb0Tbn4


erppe

Mie oon tehny hammashihnapyöriä (AT-hammastus) ihan normi jyrsinterillä. Hampaan kyljet olen ajanut jollain isolla jyrsimellä siten, että hampaan kylki laitetaan 4-akselista karan suuntaiseksi. Tämä molemmille kyljille (+hampaan pään pyöristykset) ja lopuksi pohjan avaus. Pitkän pötkön kun tekee kerralla, niin ei siinä pyörää kohti paljoa aikaa kulu.

puurtsi

Käsin sahaamista vihatessani tuli mieleeni tehdä mekaaninen saha mahdollisimman yksinkertaisesti eli muuttamalla pyörivä liike lineaariseksi. Tämä tehty raakile on "proof of consept" eli katsoin onko mahdollista saada tehtyä sahaa käyttäen askelmoottoria.

Homma näyttää toimivan hitaalla nopeudella alumiinikappaleeseen, mutta saa nähdä miten puree terästankoon. Isommalla moottorilla ja paremmalla ohjaimella saisi enempi nopeutta ja tehoa hommaan. A4988 pystyy tarjoamaan maksimissaan n.1,5A eli moottorin momentti on noin 0,75Nm. En tiedä oikeita nimiä/termejä, mutta askelmoottorin ja työtötangon välinen etäisyys "vipuvarressa" on n. 25mm ja ei toiminut 45mm etäisyydellä.

Ajatuksena oli levittää tämä idea toisille, joilla ei ole kiirettä odottaa kappaleen sahausta.

Käyttämäni osat:
Askelmoottori: http://www.zappautomation.co.uk/electrical-products/stepper-motors/nema-23-stepper-motors/sy57sth51-3008b-nema-23-stepper-motor.html
Moottoriohjain: A4988
Virtalähde: 20V
Logiikka: Arduino
Lineaari: http://www.aliexpress.com/item/3D-print-parts-CNC-machine-linear-rail-slide-HGW15mm-15mm-1pcs-15mm-L-200mm-1-pcs/32500841773.html?spm=2114.13010608.0.56.a2vRdA

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk