Myös korttimaksu toimii

DIY jännitelähde moottorikäytöille

Aloittaja Kremmen, 12.10.10 - klo:00:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kremmen

Käynnistin tälle aiheelle uuden viestiketjun niin pysyvät asiat paremmin ominaan. Tämä on siis jatkoa jännitelähdekeskusteulle jota käytiin aiheen "DIY jyrsin suunnittelua" alla haarassa "CNC-projekteja meiltä ja muualta".
Viimeisin versio jännitelähdedokkarista tässä liitteenä. Jahka saan haalittua vähän lisää tarvikkeita kasaan niin rupean kirjoittamaan proton rakennusosuutta tarkemmin.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Tapani Honkanen

Onpas ilo tutkia tuota tietopakettia. On kovin hyvin ja ymmärrettävästi kerrottu. Aika paljon luulen tietäväni mutta jos minun pitäisi saada joku muukin ymmärtämään, niin nolostihan kävisi. Ymmärräköhän itsekään omalta pohjalta. Ei paljon auta vaikka olen kolme vuosikymmentä sitten rakennellut TELMAC-tietokoneita ja jopa ymmärtänyt sen toiminnan.
Saatahan kirjoituksesi aikanaan loppuun. Kaipaa jo tietää miten tarinassa käy.
Kremmen saattaa olla nykyajan Leonadro, jos vielä koneistuksenkin päälle ymmärtää noin paljon.

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: sepän poika - 12.10.10 - klo:11:09
Onpas ilo tutkia tuota tietopakettia. On kovin hyvin ja ymmärrettävästi kerrottu. Aika paljon luulen tietäväni mutta jos minun pitäisi saada joku muukin ymmärtämään, niin nolostihan kävisi. Ymmärräköhän itsekään omalta pohjalta. Ei paljon auta vaikka olen kolme vuosikymmentä sitten rakennellut TELMAC-tietokoneita ja jopa ymmärtänyt sen toiminnan.
Saatahan kirjoituksesi aikanaan loppuun. Kaipaa jo tietää miten tarinassa käy.
Kremmen saattaa olla nykyajan Leonadro, jos vielä koneistuksenkin päälle ymmärtää noin paljon.
Kiitos kannustuksesta :) mutta säästeliäästi niiden kehujen kanssa etten ala ottamaan todesta  :P
Ihan hupaisaa illanvietettähän tätäkin on kirjoitella, kunhan vaan aika riittää. Mutta kyllä se aikaa voittaen riittää ja protolaitekin rakennetaan.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

Saatte varautua siihen, että tuo regulaattoriosuus seuraavassa versiossa muuttuu erilaiseksi. Jos tästä joku oikeasti meinaa rakentaa reguloidun lähteen niin siihen pitää rakentaa mukaan riittävä omasuoja ettei se pala käsiin tai polta muita vehkeitä vikatilanteessa. Erillistransistoreista rakentamalla tulee lämpö- ja ylivirtasuojauspiireistä niin mutkikkaita, että en uskalla esittää niiden rakentamista muille kuin nimenomaan elektroniikkaharrastajille. Siispä mietin regun ja siihen liittyvät suojapiirit operaatiovahvistinpohjaisiksi niin saadaan komponenttilukua alas. Tulee näkymään seuraavassa dokkariversiossa kun niin pitkälle päästään. Sillä välin kommentit ja ajatukset ovat edelleen tervetulleita.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

puurtsi

Erittäin hyvää työtä Kremmen tähän mennessä. Olet varmaan opiskellut "insinöörilinjaa" tkk:ssa tai muussa vastaavassa? Sen verta tarkkaa on sinun kirjoittelu, että kelpaa vähemmästäkin oppimateriaaliksi. Itse ainakin aion teettää painetun version tästä opuksesta kunhan valmistuu. Luultavasti sopii Kremmenille tämä?

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: puurtsi - 12.10.10 - klo:23:59
Erittäin hyvää työtä Kremmen tähän mennessä. Olet varmaan opiskellut "insinöörilinjaa" tkk:ssa tai muussa vastaavassa? Sen verta tarkkaa on sinun kirjoittelu, että kelpaa vähemmästäkin oppimateriaaliksi. Itse ainakin aion teettää painetun version tästä opuksesta kunhan valmistuu. Luultavasti sopii Kremmenille tämä?
Kiitos. Insinöörinplanttuhan meikä on. Ja joo, tämä on kirjoiteltu huviksi ja hyödyksi vapaaseen käyttöön. Minun puolesta tehkää sen kanssa mitä lystäätte; toki kohteliasta on aina mainita lähde jos liitätte materiaalia johonkin toiseen esitykseen.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

viilari

Onko nuo skooppikuvat usb-skoopista vai simulaattorista,ja minkähän merkkisestä?

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: viilari - 13.10.10 - klo:13:26
Onko nuo skooppikuvat usb-skoopista vai simulaattorista,ja minkähän merkkisestä?
Nuo kuvat on toistaiseksi National Instrumentsin Multisimista, eli ovat simulaattorikuvia kuten piirikaavion pätkätkin. Laitan kyllä vielä valokuvia oikeasta rauta-Tektronixistakin kunhan päästään kunnolla protoilemaan. Voisin tietty laittaa jo nytkin noista alkupään piireistä kun muuntaja kerta on olemassa.
Noi virtakäyrät on vähän haastavia ottaa oikealla skoopilla. Hyvään lopputulokseen tarvittaisi aktiivisia mittapäitä joiden hinnalla toiset ihmiset ostelee autoja. Ei ole työnantajankaan kautta juuri tähän hätään sellaisia käytettävissä joten niiden kohdalla ehkä pitää vaan tyytyä simuloituihin kuviin.
Jos piirisimulointi aiheena kiinnostaa niin voin suositella Linear Technologyn ilmaista LTSpice-simulaattoria. Tuo Multisim kun ei tosiaankaan ole ilmainen. LTSpice löytyy täältä: http://www.linear.com/designtools/software/ltspice.jsp
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

#8
Taas vähän lisää tekstiä muiden kiireiden keskellä.
Osiakin rupeaisi olemaan protoa varten, mutta kun ei ole kuin piru vähän liian pieni kotelo hyllyssä. Pitää isompi sellainen vielä hommata niin päästään vauhtiin rakentamisessakin ja saadaan kunnollinen lopputulos.
Tässä versiossa on nyt ainakin melkein lopullinen regulaattorin ja suojauksen mietelmä. Seuraavaksi pitää ruveta noita protoilemaan ja jotain hienosäätöä on tietty luvassa sen perusteella. Palataan siihen seuraavassa numerossa.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

Todella hyvää tekstiä. Tämmöinen insinöörikoulunsa kesken lopettanut planttu osaa ainakin tuota arvostaa

Kremmen

Kiitti kommentista. Mukavaa että aihe jaksaa kiinnostaa. Vielä kun viedään tuo proto läpi niin sen jälkeenhän jokainen tekeekin itse omat powerinsa :)
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

jyrki.j.koivisto

Saattaisi olla tiedossa tuollainen 24 voltin hakkuri poweri joka syö voimavirtaa, saisiko tuosta aikaiseksi jotain? Virtaa pukkaa semmoset 40amppeeria. Olisiko jollain kokemusta hakkureista ja steppereistä yhdessä? Tämän merkki on murr ja tarkempi malli taisi olla mps40...

Kremmen

Lainaus käyttäjältä: jyrki.j.koivisto - 22.10.10 - klo:15:20
Saattaisi olla tiedossa tuollainen 24 voltin hakkuri poweri joka syö voimavirtaa, saisiko tuosta aikaiseksi jotain? Virtaa pukkaa semmoset 40amppeeria. Olisiko jollain kokemusta hakkureista ja steppereistä yhdessä? Tämän merkki on murr ja tarkempi malli taisi olla mps40...
Joo Murrikat on saksalaista laatua, että jos edullisesti käsiisi saat ja jännite on sopiva niin kelpaa kyllä vaikka mihin. 40 ampeeria antaa jo mukavasti potkuakin, kunhan vaan on tuohon melko matalaan lähtöjännitteeseen sopivat moottorit ja ohjaimet..
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

Kremmen

No niin, nyt on proto saatu rakennettua siihen vaiheeseen, että on saatu sähköä laitteeseen.
Tässä dokkariversiossa siis on toteutettuna nyt reguloimaton jännitelähde jossa on syöksyvirran rajoitus sekä virrankatkaisun jälkeen kondensaattorien jäännösvarauksen purku. Alustavat mittaukset näyttää OK, täydellä kuormalla päästään testaamaan jahka saan kyhättyä sopivan kuormitusvastuksen.
Kommentit ja ehdotukset edelleen tervetulleita.

Tiedosto on paisunut niin isoksi ettei CNC-foorumi oikein tahtonut ottaa sitä sisään. Senpä takia joudutte nyt hakemaan sen Mediafiren tiedostopalvelimelta osoitteesta :
http://www.mediafire.com/?768gavnp5e5f9n8

Ilmoitelkaapa miten kiinnostuneita olette tuosta reguloinnista, mietin sitten jatkoa sen perusteella.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

viilari

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,mainiota.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk