Myös korttimaksu toimii

Omronin analogiset servo-ohjaimet

Aloittaja kingSTB, 13.02.07 - klo:15:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kingSTB

Tervehdys kaikille!

Tämä lienee ensimmäinen viestini foorumille joten haluan ihan ensiksi sanoa kiitokset ylläpidolle hyvästä työstä ! Lisäksi täytyy sanoa että foorumilla tuntuu olevan asiantuntevaa porukkaa ja keskustelua on ollut mukava lueskella.

Ja sitten se kysymys...

Tulin tuossa hankkineeksi muutaman omronin servo-ohjaimen ja ac-servoja jyrsinprojektiani varten. Näitähän kun on tuossa ollut myynnissä, niin ajattelin että täältä voisi löytyä jokunen toinenkin joka näitten kanssa on pähkäillyt. Ongelma on se että kyseiset ohjaimet haluavat analogisen ohjaussignaalin (+- 10 V).
Mikä olisi järkevä tapa (onko sellaista) ohjailla näitä EMC:llä? Tai toisinsanoen onko kenellään ehdotella mitään hyviä härpäkkeitä PC:n ja omronin ohjaimen väliin?
Omronin ohjaimet (mitä nyt olen manuaalia ehtinyt lueskella) ottavat tuon enkooderisignaalin sisään mutta niistä löytyy myös rs-422 ulostulo tuolle samalle? enkooderisignaalille. Lieneekö kyseessä pelkkä signaalin vahvistus?

Eli eli... millä näitä ohjaimia kannattaisi nyt sitten ohjailla? Ilmeisesti pico systemsin ppmc voisi olla yksi vaihtoehto ja sitten tietysti myös servo-to-go kortti mutta nämä ovat kohtuullisen kalliita vaihtoehtoja.
Löysin myös tällaisen

http://www.skyko.com/

,joka olisi hiukan inhimillisemmän hintainen.
Lisäksi suuri kysymysmerkki minulle on se että miten tuo EMC:n puoli kannattaisi konfiguroida. Käsittääkseni EMC:ssä on itsessään PID, enkooderi-sisääntulot ynnä muut tarpeelliset servojen ohjaukseen, mutta mitenkäs se suhtautuu siihen että PID:t ynnä muut löytyy myös esim tuosta skyko:ta sekä itse omronin ohjaimesta. Ja periaatteessahan esim tuo skyko katkaisee tuon enkooderi-takaisinkytkennän EMC:lle.
Onko siis järkeä käyttää tuollaista step/dir-muunninta välissä? Muuten kuin rahallisessa mielessä.

Tällaisia pohdintoja... kuulisin mielelläni myös muista vastaavista (teollisista) ohjaimista käyttökokemuksia

Tässä vielä linkkisivu omronin manuaaleihin jos joku kaipailee

https://omrwsc.am.omron.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&categoryId=15747&langId=-1&parent_category_rn=15739

Ja oma ohjaimenihan on U-sarjaa r88d-ua04v

-Tuomo

Bingobangobongo!!!

masaV

cnczone forumilla on jotain omronin juttua noista,en kyllä ymmärtänyt mitään,

itse logiikkojen kanssa ammatikseni vuosia pelanneena mietin aikoinaan samaa että omronia,yms.laittaisi peliin,
unohdin koko jutun kun parempiakin on ja helpommalla.
ebaystä ostaa vaikka servodriverit step/dir komennoilla.pääsee vähemmällä ja halvemmalla loppumetreille.
jos se nyt on pakko ac-servo olla,en kyllä itse laittaisi.mieluummin DC-servot

saraja

Olet jo varmaan huommanut linkin LinuxCNC.org josta löytyy tuetut servo ohjaus kortit http://www.linuxcnc.org/index.php?option=com_weblinks&catid=11&Itemid=7&lang=en

Itse olen kuollannut Vital Sytemsin "MOTENC-Lite: 4-Axis Motion Control & Data Acquisition PCI Board" Hinta 325,50 $

Lisäksi tarvitaan liityntä kortti 
ENC/DAC/ADC Termination Board for MOTENC-Lite hinta 75$

((400,5 $ +postitus)+alv+tulli)= eli kallista on, elämä on :)

Yksi toinen hyvä vaihtoehto olisi varmaan Mesa Electronics PCI-ohjauskortti

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk