Myös korttimaksu toimii

Valmiita kara-akselin aihoita?

Aloittaja harakiri, 20.12.12 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mpr

Joo pyörii muistaakseni nyt 80 hz taajuudella mutta tuossa vaihteiston ja karan välis on hihna ja siinä sen verran välitystä että karan kierrokset putoo tuohon n. 1500 rpm.
Ja taitaa oikkari moottorin väännöt ollakin tuossa 15-80 hz alueella parhaimmillaan

senaattori

Muistaakseni entisessä elämässäni kemiantehtaalla alarajaa pidettiin 25hz kohdalla ja siitä alaspäin vääntö putosi aika nopeasti ja moottoriin oli  asennettava lisäpuhallin.
Reijo Martinpoika Tuomala

JuKa

Tuosta karasta sen verran että MK3 voisi olla hyvä vaihtoehto jos halajaa paineimalla toimivaa tk-lukituksen avausta. Omassa koneessani oli R8 kartio ja laitoin siihen lautasjouset vetotangon ja karan väliin. Kartioon laitoin 20mm holkin johon sopi 20mm varrella olevat työkalut. Lukitus avattiin kuormaauton jarrusylinterillä, jossa oli lisänä vipuvartta. Silloin kun työkalunvaihdon voi tehdä valmiiksi mitatuilla työkaluilla, se nopeuttaa
koneistusta... :) Kannattaa kokeilla! MK3 kartioon saa myös tuota 20mm holkkia. Hihnavälitys on tuolloin melkein pakko tehdä, jos ei sitten halua porata moottorin akselin läpi reikää. Ei tuokaan mikään mahdottomuus olisi... :)

http://www.hossmachine.info/projects_7.html

Jussi

mpr

Olis työkalun irroitin kyllä hieno.
Onko noita tartunta käpäliä jossain myytävänä vai oletteko itse tehneet ne.
Tuossa omassa jyrsimessä on iso40 kartio vaatiikohan tk. lukitus siirtymisen bt40 kartioihin.

JuKa

Tarkoitin lähinnä tuollaista viestissäni...http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Collets/Morse-Taper-Collets/Morse-Taper-Collets---METRIC
Sellanen lukitus on helppo tehdä muutamasta kuulasta ja putken kappaleesta, siihen opelin vaihdelaatikon viereen... :) Onko karasta jotain kuvaa olemassa ?

Peruna

Lainaus käyttäjältä: mpr - 23.12.12 - klo:12:42

Oikosulkumoottorin vääntö putoaa reilusti alle 15 hz taajuuksilla, eli suoralla vedolla 1500 rpm moottoria voi kuormittaa kohtalaisesti 450 rpm karan nopeudella.


Eikö väännön pitänyt olla vakio 0 Hz asti? (Jäähdytyksestä toki huolehdittava)

Joku vuosi sitten leikkisin 8,8 kW/900 rpm moottorilla. Nopeudeksi kun asetti 10 rpm, niin ei sitä käsivoimin paikallaan pitänyt. Siivapyörästä kun otti kiinni, se pysähtyi ehkä sekunniksi, sitten sirinän ja vinkunan sävy muuttui ja lähti pyörimään vaikka kuinka piti kaksin käsin vastaan.

fixaaja

Voisi kuvitella että joku on pielessä jos 8kw:n moottorin pysäyttää käsin  :) Jos oikein haluaa alkaa hifistelemään niin yksi näppärä konsti on esim  230/400VAC 1400 rpm/50hz kone kytkeä siihen 230VAC kilpiarvoon ja tamulle kertoa että siellä on 230/80hz kone. Tamu siirtää kentänheikennyspisteen tällä kytkennällä 80hz kohdalle joten vääntö riittää 0-80hz ja romahtaa vasta sitten..

Varoituksen sana: Tiedän tämän toimivan ABB ACS800 tamuilla, muista en tiedä..Jokainen kokeilkoon omalla vastuulla!!

JuKa

#22
Tein joskus yhteen bridgeporttiin tuollasen lukituslaitteen sylinteristä ja mutterimoposta.

Jussi

mpr

Lainaus käyttäjältä: JuKa - 24.12.12 - klo:13:51
Tarkoitin lähinnä tuollaista viestissäni...http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Collets/Morse-Taper-Collets/Morse-Taper-Collets---METRIC
Sellanen lukitus on helppo tehdä muutamasta kuulasta ja putken kappaleesta, siihen opelin vaihdelaatikon viereen... :) Onko karasta jotain kuvaa olemassa ?
Ei ole karasta mitään mittakuvaa, tossa iso40 kartiossa on M16 kierre ja kartion jatkeena suoraa n.20mm ulkohalkaisialta oleva "holkki ", tuo kuula/putki gripperi ei oikein auennut onko sulla kuvaa moisesta.

JuKa

#24
Katoppas Saulij:n sivuilta, siellä on yksi gripperi vaihtoehto... Yritän saada kuvan sellaisesta koneesta jossa tuo
gripperi on tehty kolmen/kuuden kuulan yhdistelmällä jotka on upotettu putken kylkeen niin että ne menee vain
puoleen väliin. Samalla tavalla kuin paineilma pikaliittimessä.

Jussi

eemeli

Hep.

Epäilen tuon morsekartion toimivuutta automaattisessa työkalunvaihdossa. Kartio on aika loiva, ja jos se ottaa kunnolla kiinni, niin se on myös aikas tiukassa saada irti => tarttee olla kovasti voimaa puskevassa sylinterissä.

Osaiskos joku heittää lonkalta, että onko 16 mm akselille viistokuulalaakerit löytämätön paikka?

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

JuKa

Nuo ctctoolssin varret on sorvattavissa/porattavissa ihan tavallisilla kovametalli työkaluilla. Sorvasin juuri yhtä omalla pikkusorvilla ja ei ollut ongelmaa.
Joten ei kannata tuota laakereitten sopivuutta miettiä jos on sorvi käytössä...
16mm laakereita ei taida olla...

Jussi

Hiekkaranta_92

Lainaus käyttäjältä: mpr - 24.12.12 - klo:13:26
Tuossa omassa jyrsimessä on iso40 kartio vaatiikohan tk. lukitus siirtymisen bt40 kartioihin.

Kyllä meillä on TOS:n valmistamassa jyrsimessä jossa iso40/sk40/din 69871 kartio, tai millä kukin nyt tahtookaan kutsua ja toimii ihan samalla lailla kuin bt40:kin Jopa edullisempaa pitää tuo iso40 kun sopii sekä iso että bt samalle kartiolle, bt kartiota käytettäessä vain pitää olla vetonupin väliin sopiva rikka.

eemeli

Hep.

Yhden CTC:n ER-holkkien varren oon katkassu, ja pintakarkasu ylsi vain muutaman kympin pinnasta sisäänpäin => minusta ei kannata sorvata akselista kovaa pintaa pois.

Pitää vissiin ottaa sorvi rumaan kouraan, ja puuhata holkkirengas akselin ja laakerin väliin. Lämpötilaerolla kiinni ja sitten sorvaa sen renkaan passeliksi.

Hulluimmissa mietteissä kara-akselin kylkeen tulee rengas, jossa magneetit ja harjattoman staattorikäämit karan runkoon vesijäähdytettyyn vaippaan kiinni. Lämpenemisen hallinta vaan on sellanen juttu, notta en sitä osaa laskeskella, ja siinä menis kuiteskin mettään.

Tässä ei olis mitään vaikeeta, jos ei haluis sitätyökalunvaihtajaa...

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

saulij

Lainaus käyttäjältä: eemeli - 25.12.12 - klo:12:29
Hep.

Yhden CTC:n ER-holkkien varren oon katkassu, ja pintakarkasu ylsi vain muutaman kympin pinnasta sisäänpäin => minusta ei kannata sorvata akselista kovaa pintaa pois.

Tässä ei olis mitään vaikeeta, jos ei haluis sitätyökalunvaihtajaa...

-eemeli-

Karakäytössä karkaisulla ei ole merkitystä. Mikään ei akselia hierrä eikä vahingoita. Voipi sorvata pois.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk