Myös korttimaksu toimii

Valmiita kara-akselin aihoita?

Aloittaja harakiri, 20.12.12 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

harakiri

Onko tullut vastaan muita vastaavia valmiita kara-akseleita joista voisi leipoa karan piehköön cnc-koneeseen?:

http://www.littlemachineshop.com/products/product_view.php?ProductID=1341&category=

Olen tässä uutta karaa pyöritellyt cadillä ja tarkoituksena olisi päästä mahdollisimman helpolla osien tekemisen/teettämisen suhteen. Karan rakenne tulisi olemaan yksinkertainen. Pyöritys n. 1kW oikosulkumoottorilla, ohjaus kiinan 1,5-2,2kW taajuusmuuttajalla. Nimelliskierrokset 3000rpm, välitys 1:1. Työkalujen kiinnitys ER25-32 kartioholkeilla ja pitimiksi esim. tuohon yllämainittuun sopisi MK3 kartiolla oleva ER-pidin. Laakereiksi viistokuulalaakerit+urakuulalaakeri yläpäähän (tai vastaava rakenne).
Olisiko kyseiselle MK3 kartiolle parempia vaihtoehtoja olemassa? Automaattista työkalunvaihtoa en tarvitse. Alumiini tulee olemaan tiukinta materiaalia jota työstetään.

eemeli

Hep.

Itte kattelin mahdollisen keskinopeuskaran (jos jossain 10k rpm tienoilla liikutaan, niin ei se vielä suurnopeuskara ole...) aihioksi ER-holkki-istukkaa. Aika sopivia olis, mutta en lyhyellä etsinnällä löytänyt 16 mm akselille viistokuulalaakereita. Parhaiten sopivan kokoset varret olis olleet 16 mm, 20 mm tietty ehkä vielä menis, mutta laakereiden ulkokoolit alkaa olla jo sitte aikas isoja (ja oletettavasti myös laakerin pyörivä massa on iso)

Työkalunvaihtaja on myös tarkotus tehdä. Tulee ehkä omalla E18 kartiolla, joka ei ole yhteensopiva edes itsensä kanssa =)

Itte asiassa tuumattiin työkaverin kanssa, miten saapi kartioiden sorvauksen toistettavuuden aika hyväksi. Kunhan jotakin valmista on aiheesta, niin kerron siitä sitten lisää =)

-eemeli-
*tekemällä virheitä oppii tekemään parempia virheitä*

JuKa

Kokeilin eilen CTCtoolsista tilaamaani 20mm varrella olevan ER-holkki istukan päälle laakereita ja ne meni tosi naheesti akselin päälle. Mittasin akselin mikrolla ja se näytti olevan aikalailla nollissa.

Tuollaisesta 150mm pitkästä ER32 istukasta saa aikas helposti tehtyä karan...

Jussi

harakiri

#3
Millainen laakerointi sulla tulee tuolle suoralle akselille? Millainen karamoottori ja välitys/remmi?

EDIT: Olipas muuten kattava valikoima tuolla putiikissa. Ja ei ole hinnalla kyllä pilattu..

fixaaja

Itse tein samaisesta aihiosta karan..Siihen meni laakerit kivasti kun hiukan jäähdytti akselia ja laakeria lämmitti..olisiko ollut 50asteen lt ero..Akseli oli 5satkua yli..Ei varmaan paras mahdollinen laakerisovite.

Alapäähän laitoin kaksi viistokuulalaakeria ja kuulalaakerin jossa kunnon suojaus ja yläpäähän "kellumaan" yksi kuulalaakeri. Ekat pyörityset meinasi masentaa kun lämpeni aika kovin..20min pyörittelyn jälkeen jäähtyi ja nyt ei enää lämpene..Mistä moinen, en tiedä..

harakiri

#5
LainaaAlapäähän laitoin kaksi viistokuulalaakeria ja kuulalaakerin jossa kunnon suojaus ja yläpäähän "kellumaan" yksi kuulalaakeri. Ekat pyörityset meinasi masentaa kun lämpeni aika kovin..20min pyörittelyn jälkeen jäähtyi ja nyt ei enää lämpene..Mistä moinen, en tiedä..

Laitoit tuon normaalin kuulalaakerin alimmaiseksi suojaamaan viistokuulalaakereita? Laitoitko vielä jonkun erillisen stefan juureen jolla lastut pysyy poissa? Minkälaisia kierroksia/karatehoja olet pyöritellyt? Kuvia?

NiVa

MOikka!

Kyllä noista ER-karatapeista tulee ihan hyviä karoja. Tein kans kiinantapista omani. ER32 teräpidin ja siihen sarja holkkeja 40€. Moottori 1.5kw 2840rpm. Laakereina 2-rivinen viistokuula alas ja ylpäähän normi kuulalaakeri. Akselitiivisteet päihin ja öljyä sisään. Moottori on sakarakytkimellä jossa muovinen välipala ja pyöritelty on n. 4500rpm ilman ongelmia. Lastua lentää ihan mallikkaasti, riippuen tietysti muistakin tekijöistä. Moottori olis suotavaa olla laippakiinniteinen, helpottais elämää, mulla normi tassukone josta installoitiin kiinnitys. Tossa muutama kuva aiheesta. http://www.saunalahti.fi/mattis6/CNC-kuvat/CNC-sivulle/images/index.html Ei muuta kuin tekemään,,, ;)
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

Pete2

Omani tehty juuri noin (voipi olla että vähän kopioin : )
http://www.youtube.com/watch?v=K_PI6rSwLSA

harakiri

LainaaLaakereina 2-rivinen viistokuula alas ja ylpäähän normi kuulalaakeri. Akselitiivisteet päihin ja öljyä sisään

Millaista öljyä käytät? Miten täyteen laitoit öljyä, vaatiiko huohotusreikää? Entäs nuo 2-riviset viistokuulat, miten niissä on esijännitys hoidettu? Onko jotain selvää eroa miksi ei kannata laittaa esim. kahta parihiottua viistokuulalaakeria peräkkäin?

Tuo moottorin kiinnitys suoraan karan päähän ei tietysti huono idea ollenkaan, pääsisi remmistä ja sen tuottamasta melusta eroon. Muutenkin paketti veisi vähemmän tilaa..
Alunperin oli mielessä "laatikko"mallinen kararakenne (vähän kuin tämä http://www.anderswallin.net/2006/12/new-spindle-installed/ ). Sylinterimäinen kara vaatii omat kiinnityspannat jne.

mpr

Hienoja on koneet.
Taitaa tuon "laatikon" sisältä ihan sylinterimäinen karaputki löytyä.

Kuinka muuten tuossa suorassa vedossa moottorin väännöt piisaa pienillä kierroksilla?

Tuota omaa jyrsintä rakentaessa laitoin varmuuden vuoksi vaihdelaatikon väliin niin saa moottorille lisää hertssejä pienillä kierroksilla.

harakiri


NiVa

Lainaus käyttäjältä: kamikaxe - 22.12.12 - klo:19:50
Millaista öljyä käytät? Miten täyteen laitoit öljyä, vaatiiko huohotusreikää? Entäs nuo 2-riviset viistokuulat, miten niissä on esijännitys hoidettu? Onko jotain selvää eroa miksi ei kannata laittaa esim. kahta parihiottua viistokuulalaakeria peräkkäin?

Öljynä on ihan normi Mob,,, moottoriöljy kun sitä oli kannussa. Määrä noin 1dl elikkä puoleenväliin runkoa. Yläpään laakeri saa roiskeita tarpeeksi.

Käytin ko. laakeria ihan säästösyistä sekä koneeni muun rakenteen huomioiden. Ei kannattanut fiilistellä kun muukin rakenne on "riittävä" omiin tarpeisiin. Tärkeää on myös toi karan sisäänajo, ei heti täysiä vaan jokunen tunti kierroksia vaihdellen, jotta laakerit ehtii asettua ja käyntilämpötila asettuu vakioksi.
Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

JuKa

Omassa koneessani on ISO30 kartio ja karamoottorina 1.5kW oikosulkumoottori 1:1 hihnavälityksellä.
Kun porailin tuossa 13mm terällä mustaan rautaan reikiä niin ei oikein tahtonut vääntää tarpeeksi...
Tosin, tein keskiöterällä pienen upotuksen ja sitten painoin suoraan tuolla 13mm terällä. Jos olisi porannut vaikka 6mm terällä alun ja sitten tuolla isommalla niin ei varmaan olis ollut huolta väännön loppumisesta.
Pitää laittaa varmaan plaaneetta karan päähän jatkoksi ja siihen sitten poraistukka :)

Jussi

mpr

#13
Jep, poraaminen ottaa paljon vääntöä ja kun isompaa terää ei voi kovin lujaa pyörittää niin moottori hyytyy.

Oikosulkumoottorin vääntö putoaa reilusti alle 15 hz taajuuksilla, eli suoralla vedolla 1500 rpm moottoria voi kuormittaa kohtalaisesti 450 rpm karan nopeudella.

Jos aikoo jyrsimellä porata olisi hyvä olla vaihdettava välitys vaikkapa hihnaa vaihtamalla eri kokoisille pyörille.

Tuossa omassa jyrsimessä kun ooppelin vaihdelaatikosta pistää 1. vaihteen päälle niin 38mm pora menee teräkseen hyvin ilman alkureikää moottori on 2.2 kw oikkari tamulla.
Mutta 2 ja 3 vaihteet on käytännössä turhia, ja toisaalta 4. vaihteella n.1500 rpm max nopeus on hidas puulle.
Jos nyt tekisin vetoa tuohon karaan laittaisin 1:3 hammashihna välityksen ja pyörät pikakiinityksellä että ne olisi helppo vaihtaa keskenään.

fixaaja

Oletko harkinnut laittaa tamua pyörimään ylitaajuudella puuta poratessa? Riippuu tamusta mutta kyllä 100hz löytyy joka laitteesta. Millaiset kilpiarvot sulla on siinä moottorissa?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk