Myös korttimaksu toimii

Kumpi (joku muu?) karamoottori tulevaan CNC koneeseen. Puu + metalli

Aloittaja JaspaJami, 02.11.11 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JaspaJami

Eli rupean tässä pikkuhiljaa rakentamaan ensimmäistä CNC konetta. Johteita ja trapetsi ruuvit tai kuularuuvit tarkoitus hakea tänä iltana kaverilta.

Mietin tuossa karamoottoria ja tällä hetkellä oikeastaan kaksi mietinnässä. Tarkoituksena työstää lähinnä puuta, mutta kyllä metallin työstökin houkuttaa. Joten todennäköisesti jos kone siihen pystyy niin sitä tekisin. Tarkoitus on tehdä kone mahdollisimman edullisesti mutta kuitenkin niin että se olisi monikäyttöinen.

1,1kw:n 24000rpm karamoottori Englannista: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/High-Speed-Spindles-Motors-Inverters
Hintaa 343£ + toimituskulut

tai sitten Kiinasta todennäköisesti vesijäähdytteinen 3-4kw:n moottori. Esim:
http://www.ebay.com/itm/WATER-COOLED-MOTOR-SPINDLE-3KW-ENGRAVING-MILL-GRIND-t6-/250792729031?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a646959c7#ht_5413wt_1270
tai
http://www.ebay.com/itm/WATER-COOLED-MOTOR-SPINDLE-4KW-ENGRAVING-MILL-GRIND-A1-/250855758138?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a682b193a#ht_5366wt_1270

Mahdollisesti ilmajäähdytteisenä versiona:
http://www.ebay.com/itm/4KW-AIR-COOLED-SPINDLE-MOTOR-ENGRAVING-MILLING-GRIND-B-/260621387114?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cae3ec56a#ht_4078wt_1270

Taajuusmuuttajat saan todennäköisesti kaikkiin versiohin ilmaiseksi. 1-2kw:n tamua saattaisi itsellä ollakkin jo hyllyssä mutta kuulemma 3-30kw:n tamu järjestyy talven aikana.

Onko noista Kiinan moottoreista kuinka kokemusta. Onko sellaseenaan ok? Pitääkö vaihtaa laakereita? Riittääkö tehot metalliin kuinka?

Vesijäähdytteisistä, minkähänlainen jäähdytys ratkaisu sellaiselle kannattaisi toteuttaa?


Ville Vaho

Jäähdytykseen joku sopiva kenno ja tuuletin. Ehkä jopa pumppu kierrättämään vettä, jos ei se itse osaa kiertää. Termostaatti ohjaamaan koko komeutta.
-vilderi

porepe

Moro ja tervetuloa foorumille.
Metallintyöstöön nuo karat kiertävät liikaa ja alakierros vääntö saattaa loppua. Koneen runko ja välykset. Ovat metallikoneessa aivan eri luokkaa, kuin puun tai muovin työstössä. Metallia ei saa hioa terällä, vaan sen pitää lastuta. Eli suurilla kierroksilla pitää koneen olla todella nopea, tarkka, välyksetön ja jäykkä. Eli heti kättelyssä pitää unohtaa pyöröjohteet ja trapetsiruuvit. Runko mieluiten valua tai terästä. Kaivettua metalliin onnistuu hieman löysemmälläkin koneella, mutta jyrsintä ei.
Petri Junnila
Mynämäki

JaspaJami

Johteiksi on tulossa Rollcon kuulajohteet: http://www.rollco.fi/p104.asp
Autossa jo ovat, pitää katsella se koko nyt vielä tarkemmin, uskoisin että ovat tarpeeksi järeät.
Muuten tuo rakennenne on täysin suunnittelematta, eli minkälainen runko ja miten nuo johteet tulee siihen runkoon (esim X suunta, pöydän päälle, sivuun, alle).

Voimansiirtoa mulla ei nyt vielä ollut, joten en tiedä mitä saan. On joko trapetsia tai kuularuuvit. Ohjaimena olin ajatellu G540:aa ja voimansiirron moottoreina olisi askelmoottorit (varmaan Nema 34)

No pitää noista asioista varmaan pistää ihan oma topic pystyyn missä voi ihmetellä sitä asiaa.

Olishan tuolla tälläinenkin moottorivaihtoehto: http://www.ebay.com/itm/3KW-WATER-COOLED-SPINDLE-MOTOR-SPECIAL-METAL-A1-/250885323028?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a69ee3914#ht_6202wt_1270

Mutta lähinnä mietin että onko noi ylipäätään mistään kotoisin, eli voiko puhua minkäänlaisesta laadusta noiden yhteydessä.

JaspaJami

Eli kelkat mitä mulla on ovat kuulajohdevaunuja SBG 25FL (tarkka koodi SBG 25FL-C-K1): http://www.solidcomponents.com/company/?SCCC=SCCMY26IQ&Lang=358&VisualID=33774

Oliskohan kelkkoja nyt 12kpl, mutta niitä varmaan tarvittaessa saa lisää, veikkaisin kuitenkin että 12 on riittävästi tai ehkä vähemmälläkin pärjää.

Ja kelkoille sopivaa johdetta löytyy nyt varastosta muistaakseni 4kpl n. 90cm:siä ja 2kpl ehkä 110cm. En vielä oikein tiedä minkä kokoisen tekisin, eli voi olla että X akselista haluaisin hieman pidemmän, tarjolla vissiin olisi käytettyjä 2m johteita joista lyhentämällä saisi sitten sopivat X johteet.

jyrki.j.koivisto


JaspaJami

Kiitoksia. Ei tuosta oikein kunnolla selvää saa, mutta jotenkin sinne on vesikanavat työstetty rungon sisään, tuossa näkyy vaan noi pienet sisäänmenot. Ja ulkopuolisella pumpulla nestettä kierrätetään (mitä nestettä?)

JaspaJami

Onko muuten väellä käsitystä noista Kiinan karoissa yleisesti käytössä olevista laakereista, eli aika monessa on 2kpl 7005C P4 ja 2kpl 7003C P4.

saulij

7-sarja on viistokuulalaakeri ja ihan ok karoihin. Näitähän on tietysti erilaatuisia halvoista "kiinalaisista" laadukkaisiin keraamisiin.
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ds/;bjFgxpFFiGy9?pattern=7005&x=0&y=0

JaspaJami

Aivan, eli käytännössä ei voi tietää millaiset on ne laakerit jotka tulee mukana. No sitten tarvittaessa vaihtaa laadukkaampiin jos siltä näyttää.

jyrki.j.koivisto

Hieman oli o-rengas yli tuon runko osan, sillä se vissii oli pissiny vettä vähän vääriin paikkoihin

JaspaJami

Pistin nyt yhdelle tehtaalle Shanghaihin suoraan mailia. Olisi tajunnut keväällä niin olisi voinut käydä suoraan tehtaalla ja ottaa samplen mukaan. Katotaan mitä vastaavat ja mitä suosittelevat. 3-4kw:n vesijäähdytteinen on nyt päällimäisenä mielessä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk