Myös korttimaksu toimii

cnc plasma leikkaus pöydän rakentaminen.

Aloittaja isopah, 16.02.11 - klo:20:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

isopah

uutena olen foorumilla ja aivan outo asia koko cnc tekniikka...

kuitenkin kauhea polte saada oma plasma pöytä jolla saisin leikattua kaikki laipat putkirunko projekteihin. ymym...
plasmana tarkoitus käyttää tuota jforcen lcdvision plasmaa.
PL-80: 80A IGBT transistori kone, max ~30mm, Voimakas HF kipinä sytytys. Polttimessa ohjainrullat. 3-vaihe 24kg

muutenkin tarkoitus tehdä vajaan parin tonnin hintainen pöytä kaikkinensa..

ajattelin tilata tuolta ebay:sta valmiin setin jossa 3 askelmoottoria + ohjainkortti + ohjelma mach3 + kaapelit... hintakin näyttäis kohtuulliselta kun on jotain +200$

ilmeisesti voimaa noissa moottoreissa ei paljoa ole... mutta kevythän tuo plasma poltin on liikutella ja tarkoitus tehdä vain 1*1M pöytä.

aivan tajuttoman tarkkaa pöytää en tarvi joten toimis varmaan kierretangot tuossa polttimen liikkuttelussa.

tarkoituksena tehdä kevyet alumiini johteet normaali laakereilla... ja muutenkin siirrettävän koko pöydästä.

foorumilta varmasti löytyy vastaavia projekteja mutta haluaisin ja tarvisin mahdollisimman paljon vinkkiä / ohjeita tämän tekemiseen..

eli kannattaako tuollaista settiä tilata ebaystä??

mitä kannattais asiassa huomioida?

tarkoitus käyttää vain x ja y akselia pöydässä..

kiitos ohjeista!

jko

Mun projekti on jo aloittamista vaille valmis
eli omaa kokemusta ei ole, ehkä tänä keväänä tilanne muuttuu
Plasma ja suurin osa muista releistä jo löytyy

Tuolla on eräs, jossa on laakeri johteet
http://www.kotinet.com/vlahti/garage/cnc_plasma_v1/index.html

ja tuolla toinen jota mun mielestä kannattaa katsoa
http://www.bg-cnc.com/wordpress/?p=350
http://www.cnczone.com/forums/plasma_edm_other_similar_machine/57192-low-cost_4x4_plasma_table_finished.html
Tää hihnaveto on mun mielestä hyvä ajatus, sellaisen teen omaan

Jos putkirunkoja rakentelet, niin tee samalla miettimisellä putki-leikkuri plasmapöytään.
Eli siis yksi pyörivä akseli lisää, ja alle putken D:n mukaan säädettäviä (laakeri) tukia
Sitten vaan laskemaan koordinaattia viisteille ja t-liitoksille

HF sytytys voi aiheuttaa ongelmaa, oon lukenut akseli häiriöistä (liikkuu sytytyksen aikana)
Maadoitukset ja häiriönpoistot vaatii varmaan panostusta

200€ on aika etuisa paketti, eikös Mach:kin oo jo rento 100€
Kiinalaiset drivet on lukemani perusteella aika kuraa, nopeissa ajoissa hukkaa pulssia jne

Oma kokoonpano tulee olemaan jotakuinkin tää
EMC2, Gecko 201 drivet, 3N moottorit, hihnaveto,
Välitykseksi olen haaveillut 100mm/moottorin kierros,
jolloin yksinkertaisuus, tarkkus (teoriassa 0.05mm/pulssi) ja nopeus olis kaiketi kohtuu kompromissi Geckoilla + mun moottoreilla
Tarkkuushan ei oo plasman vahvuus, joten yo arvo on vain laskennallinen.

EMC2 ja Geckot on DIY jyrsimessä pyöriny jonkin kierroksen,  ja kun poweriboxin (muuntaja, Geckot jne) tein liittimillä, niin sen saa nättisti koneesta toiseen

Puhtia ja pitkää päivää rakenteluun
T. jko



ttontsa

Kuin myös oma leikkuri on kokoonpanon alla. Ytimenä jforcen 100A leikkuri. Askelmoottorit 6,5Nm tai granite devicen 300W servot, karvan auki vielä. X johteet 1kpl hiwin 25mm lineaari, toinen pää orsi jossa tukilaakerit. Y johteet 2kpl hiwin 20mm lineaari. Z johde 2kpl hiwin 20mm lineaari. Z kuularuuvilla 12x4mm. Y ja X liikkeet 2 vaiheinen hammashihnavälitys AT10-25 hammashihnalla ns. omegakäyttö. Teoreettinen paikoitustarkkuus 0,05mm. Leikkausala 2000x1250mm. Liikenopeudet max 650mm/s. Runko RHS 80x80x6 putkipalkki. Vesileikkeet tilattu jo kolmeen koneeseen. Protokoneen ja pikku tuotekehityksen jälkeen varmaan syntyy ns. kaupallinen parametrimalli jota voi tilata esm. 500x500 ....1500x3000 leikkuualalla.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

tanantunari

Kysymys viisaammille? miten se level control noin ohjelmallisesti toteutetaan?http://www.youtube.com/watch?v=AyhV4oLOHEg ja voikos tollasella kiinan plasmalla ottaa kiinni siihen levyyn vai pitääkö ostaa sellane millä voi ajaa suutin levyssä esim. hypertherm mutta hinta lähtee siinä vaiheessa käsistä

jko

Viisaammat korjatkoot

Eikös tos Z-akselissa ole "float switch" raja siinä ylempien  ruuvien välissä.
jos näin niin Z-akselille annetaan käsky ajaa riittävän alas vaikka -10mm (eli alle levyn pinnan)
ja kun torch osuu levyyn ja Z-ruuvin "kanto" loppuu,
niin FS-raja tunnistaa ja CNC pysäyttää Z-akselin ja hyppää seuraavalle ohjelma riville.
Tämä Z-liike pitää siis ajaa speciaali G-koodilla (muistaakseni mittauspää käyttää samaa) tällöin "osuman" jälkeen akseli pysähtyy
(koordinaatit talteen) ja ohjelman suoritus siirtyy seuraavalle riville, joka voi sitten olla polttimen nosto 2mm tai jotain muuta.

Varsinainen korkeuden säätö leikkuun aikana tapahtuu kaarijännitetttä mittaamalla tähän on olemassa valmiita palikoita.
Omassa koitan kuitenkin ensin ilman leikkuun aikaista korkeuden-säätöä, Tuon float switch toiminnon  teen mukaan

Mulla on 60A:n Stahlwerk (JForce:lta) ja ainakaan se ei tunnu paljoa moittivan suutin levyssä leikkuuuta,
kyllä kait se likaantuu ja kerää roskaa, mutta toimii. Jos leikkuuta on oikeesti paljon, niin sitten kannattaa pitää se suutin ylhäällä

Hypertermi on kait se kingi, mutta kuten sanoit, hinta...

Raakakone

Tuossa omassa hyperthermissä on joku cnc-liitäntä takana josta pitäisi tulla suoraan alennettu arc-v, on/off yms.
Mulla on siinä se suojattu perus käsikapula.. kyselin jo siihen konepoltinta (mahdollista) tulevaa projektia varten.. niitäkin saa shielded ja unshielded versioina. Ja hinta oli tyyliin "jossain reilun tonnin nurkissa huitelee".. kiva..
Niin ja tuossa oli joku pirun systeemi että se tunnistaa onko käsi vai konepoltin eikä anna startata kaukokäytöllä
jos ei jomppaa paria pinniä tai hommaa tuota konepoltinta..
Ei kylläkään ole ihan hirveästi kokemuksia vielä kun kone on ostettu vasta pari kuukautta sitten..
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk