Myös korttimaksu toimii

DIY jyrsin suunnittelua

Aloittaja puurtsi, 07.09.10 - klo:17:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

puurtsi

Nyt on tavaraa jos jonkinmoista ja nyt kesälomalla olisi aikaa projektoida osat pakettiin. ER11-karan varsi saapui Kiinasta ja varren paksuus on 9,99 mm sekä ylhäältä että alhaalta. Proxxonin varren paksuus on 9,97 mm. Karanvarsi tarvitsisi lyhennyksen oikeaan mittaan, 5 mm sisäreiän (siinä on 5 mm reikä valmiina, mutta jostain kumman syystä vino...), M6-sisäkierteen ja satkun jos toisenkin ohennuksen.

Postipate oli myös tuonut 50 mm kolmileukapakan, joka on tarkoitettu kellosorviin. Mutta siitäpä on tulossa neljäs-akseli pikku proxxoniin. Ideana olisi toteuttaa "alennusvaihde" hammashihnapyörillä, kuten tämä jamppa on tehnyt: http://www.cnczone.com/forums/506838-post317.html
Ainoa ihmetys 4.-akselin teossa on pakan-akselin laakerointi, luultavasti kartiolaakereilla toteutetaan?

Tulipa myös mittakello ja x-akselin backlash näyttäisi olevan 0,12 mm. EMC:n asetuksia kokeilin ja ronkin niin välys jäi n. 0,01 mm. Vielä pitäisi muutkin akselit kalibroida.

Ideoita neljännen akselin kanssa otetaan vastaan, niin pääsee suunnittelemaan paketin/akselin valmiiksi. Silloin voisi etsiä Lahden alueelta sorvarin, ja pistää ER11-karan- ja 4.-akselin työstöön. No jos suunnitelmat venyy, niin syksyllä alkaa koneistajan opit Keskuspuistossa. Siellä pääsee viimeistään työstämään tarvittavat osat.

tanantunari

Saako udella mistä ostit 50mm kolmileuka pakan ja mitä kustansi?

PekkaNF


Ihan nopee kyssäri tosta

Lainaus käyttäjältä: puurtsi - 02.06.11 - klo:20:36
Postipate oli myös tuonut 50 mm kolmileukapakan, joka on tarkoitettu kellosorviin. Mutta siitäpä on tulossa neljäs-akseli pikku proxxoniin. Ideana olisi toteuttaa "alennusvaihde" hammashihnapyörillä, kuten tämä jamppa on tehnyt: http://www.cnczone.com/forums/506838-post317.html
Ainoa ihmetys 4.-akselin teossa on pakan-akselin laakerointi, luultavasti kartiolaakereilla toteutetaan?

Toimiiko tollaiset oikeesti askelmoottoreilla? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kun askelmoottoria lähdetään mikroaskeltamaan, niin sen momentti heikkenee askelten lukumäärän kasvaessa suhteessa tarkkuuteeen, eli jos pakkaan kohdistuu työstövoimia, niin pitomomentin pitäis riittää pitämään se jollakin tarkkuudella paikoillaan, joten käytännössä kokoaskellus ja sittenkin hävitään teoreettisesta tarkkuudesta?

Matopyörä ei välittäis momenttia moottoriin päin, mutta olis varmaan kalliimpi, mutta miten menee syteemin mitoitus?

Siis mulla ei juuri kokemusta stepperin käytöstä kun parikymmentä vuotta sitten.

Pekka

puurtsi

Rdgtoolsista tuli hankittua kolmileukapakka 41,50 punnan hintaan. http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/info_34773.html Laadultaan ei kyllä kovin kummoinen, kun aika tahmeasti pyörii pakan leuat. Sieltä löytyy myös muita kompaktin kokoisia pakkoja.

Matopyörä-toteutus ei oikein innosta, kun on tiedossa jatkuvaa välyksen poistoa kulumisen edetessä. Eikös hammaspyörä alennus lisää askelmoottorin pitovoimaa pakalle, joten kauheasti ei haittaa mikroaskelluksen menettämä momentti. Alla olevassa linkissä homma on toteutettu 1:2 välityksellä ja reilu 3 Nm askelmoottorilla. Näyttäisi onnistuvan hammaspyörien valmistus kuvien perusteella. Tosin siellä ei mainittu mitään mikroaskelluksesta.
http://www.cad2gcode.com/cncprojects/id15.html

Itsellä tärkeä mitta on pakanakselin keskikohta 40mm korkeudella, jotta jää työstö varaa. Neljäsakseli sijoittuu luonnollisesti työstöpöydän vasempaan reunaan, joten pöydän yli saa jäädä askelmoottori. Painoa ei saisi kauheasti tulla, mutta pari kolme kiloa on varmasti tulossa. Y-akselin askelmotin joudun varmasti vaihtamaan 0,4 Nm:stä vahvempaan, kun se liikuttaa koko pöytää ja tulevaa 4. akselia.

PekkaNF

Hieman samantapainen sovellus oli MEW #175:ssa (tulee mulle kotiin).

Siitä lohkes keskustelua:
http://www.model-engineer.co.uk/forums/postings.asp?th=50897
"An Accurate CNC 4th Axis"...?
Only accurate under no-load conditions, I fear.

Ton tyyppisiä juttuja on rakenneltu hirveen monta, joten jollakin on varmasti omakohtaista kokemusta.

Huono matopyörä on tosiaan ihan kauhee. Mulla on 150 mm pyröpöytä (joku HV4), jossa matopyörä ei loista, eikä sitä saa edes säätämällä ihan kuntoon, joten pitäne rakenetaa indekseri muista paloista.

Pekka

puurtsi

Noh, nyt on kysymyksenä parannella proxxonin liikeakseleita kyseisillä kappaleilla: http://www.automation-overstock.com/proddetail.asp?prod=AGW15CA1U220Z1H.
Kannattaako panostaa noihin siis, yksi johde yksi kelkka, per liike akseli? Verrattuna siis entiseen lohenpyrstötekniikkaan. Mietin vain mitä työstövoimia joita noille voisi akselille mahd. kohdistaa...?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk